Fredagspanelen 198: Hårdvaruhösten, Amazon till Sverige och ARM-affären

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 198: Hårdvaruhösten, Amazon till Sverige och ARM-affären

Semestern är över och Fredagspanelen återvänder till rutan med snack om sommarens hårdvarunyheter och inte minst höstens stora lanseringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Welcome back 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om Chefredaktören läser detta, grymt intressant och vilja lyssna på.

Var länge sen jag brukade se på hela panelen och denna gång skedde det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vangen:

Om Chefredaktören läser detta, grymt intressant och vilja lyssna på.

Var länge sen jag brukade se på hela panelen och denna gång skedde det.

Stort tack, trots att man är 40 bast är det här med video nytt för mig så det är fortfarande lite halvnervöst: Vad gör man med händerna, snurrar jag på stolen, säger jag "typ" hela tiden osv. Så det värmer ett gammalt nördhjärta med positiv feedback!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

om Amazon använder postnord så lär ja inte använda dom.

Permalänk
Medlem

Härligt med Fredagspanelen! Bjuder ni in @Emilakered till avsnitt 200?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om Chefredaktören läser detta, grymt intressant och vilja lyssna på.

Var länge sen jag brukade se på hela panelen och denna gång skedde det.

Håller med! Påläst, kunnig och intressant att lyssna på. Kanon helt enkelt👍

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Artiklar kollar jag bara vid ej tillgång till dator på mobil & bara nyheter om det är speciellt intresse så läser jag artikel på tel. annars väntar jag alltid på tillgång till dator för att läsa artikel hatar mobiler de går knappt att prata i längre men massa fjollgrejer (så kallade appar) som ska göra saker bättre men oanvändbara (enligt mig då) Horizon zero dawn känns som dåligt optimerat tidigt 90 tal karaktären flyter för sig själv & har ingen kontakt med övriga världen skulle aldrig kunna spela detta spel (känns som vi bjuder på grafikgodis i övrigt men helheten de bryr vi oss ej om skamligt enligt mig (men e ju ett konsollspel, ögongodis utan innehåll) Övrigt AMD får tacka Intel för deras stöd med bidrag av licens pengar x64 osv så de överlevde förut! Grafikhösten ser jag fram mot både Nvidia, AMD & Intel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@UndaC: Du skötte dig perfekt + från mig en 53 åring (nörd sen fotboll & tennis & på tv spel innan både nintendo, sega osv)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Inte hunnit kika på avsnittet än men bara baserat på artiklar & swecextra-vids etc hittills, så måste jag säga/återupprepa mig om att rekryterande chef på SweC verka ha grym fingertoppskänsla överlag imo.
@UndaC verkar glida in like he belongs instantly, because he does.

SweC var väl under väldigt många år == Jonas & Emil, men nytillskotten som dykt upp i rutor o artiklar sedan de behövt ersätta eller förstärka har varit klockrena. Jacob, Kenneth et al alltså- samtidigt som det även varit väldigt intressant att se mer av 'äldre' SweCare som kanske inte synts lika mycket innan, typ skärmgurun Laxpudding

Med sånhär nivå på ersättningsrekryteringarna så blir man inte ens som gammal lurker-stammis avskräckt "bara" för att en ikon som Emil lämnat; även om han såklart saknas lite ändå, men he ofrånkomligt.
Trevlig helg på er!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Markusas:

Härligt med Fredagspanelen! Bjuder ni in @Emilakered till avsnitt 200?

Någon cameo får man ju hoppas på.
Emil och jag har ju nästan bytt plats kan man säga. Jag gick från att vara marknadschef på Webhallen till Swec. Emil gick från Swec till att vara marknadschef på Komplett Sverige (som äger, och sitter i samma hus som, Webhallen där jag satt).

Nästan såndär wife swap på den, kanske borde spela in en video om det

Skrivet av Jerban:

Håller med! Påläst, kunnig och intressant att lyssna på. Kanon helt enkelt👍

Skrivet av Ase:

@UndaC: Du skötte dig perfekt + från mig en 53 åring (nörd sen fotboll & tennis & på tv spel innan både nintendo, sega osv)

Skrivet av anon73130:

Inte hunnit kika på avsnittet än men bara baserat på artiklar & swecextra-vids etc hittills, så måste jag säga/återupprepa mig om att rekryterande chef på SweC verka ha grym fingertoppskänsla överlag imo.
@UndaC verkar glida in like he belongs instantly, because he does.

Stort, stort tack! <3

Utan att förvandla allt till en tråd för inbördes beundran så har jag verkligen mina nya kollegor och communityts trevliga välkomnanden här att tacka.
T.ex. med ett fullblodsproffs som @JonasT med sig i studion så behöver man inte va så orolig för att göra bort sig för man vet att han kommer rädda upp det, vilket skänker ett lugn som gör att man inte gör bort sig (så mycket).. typ

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Underbart att se er tillsammans "igen".
Bra jobbat

Permalänk
Hjälpsam

Om innehållet;
Just detta med lite udda specialprylar, hoppas jag att Amazon kan tillföra.
Var ute efter ett par riktiga anaglyfiska glasögon för några år sedan, fanns inte att köpa i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Riktigt bra fredagspanel @UndaC och @JonasT ! Missade den igår men kikade till morgonkaffet idag

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kul att Jonas och Emil är tillbaka! Emils dialekt lät lite annorlunda, annars var det mesta sig likt med initierade observationer från tekniksommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om innehållet;
Just detta med lite udda specialprylar, hoppas jag att Amazon kan tillföra.
Var ute efter ett par riktiga anaglyfiska glasögon för några år sedan, fanns inte att köpa i Sverige.

Jag har samma inställning. Just udda prylar, som ovanliga adaptrar eller beslag kan vara svårt att hitta i Sverige, och där är Amazon och ebay oslagbara (inom EU). Tyvärr är det ofta som Amazon inte erbjuder leverans till Sverige för dessa specialprylar eftersom det är små nätbutiker utan internationell support som levererar. Med en nod i Sverige hoppas jag på en ändring av den aspekten, men helt säkert är det ju inte. Någon större prispress tror jag inte på.

Av näthandlare är det nog mest bokus, adlibris och CDON som ska vara oroliga. Även om Amazons sökfunktion är tämligen usel, så är CDON några snäpp uslare. Om jag var något av dessa företag skulle jag för länge sedan köpt upp prisjakt och deras kompetens, prisjakt är ju total överlägsen samtliga e-handlare vad det gäller indexering, filtrering och sökfunktion.

Permalänk
Medlem

Äntligen så Fredagspanelen tillbaka. Ser redan fram emot nästa...

Permalänk

Härligt att ni är tillbaka 😃👍🏻🌷

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Gillade att det var en dialog mellan er (Jonas o Anton), har ju tidigare varit rätt så mycket i formen av att "hålla låda" (dock utmärkt) av @JonasT

Edit - En reflektion på Antons (@UndaC) fundering gällande Intels sjöar, ja man har ju väntat på "Death Lake" (https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6da_Havet) bra länge nu.

Permalänk
Medlem

@UndaC:
Första gången du sågs till på video kändes det som att Emils skor inte skulle fyllas alls, du såg kanske 20 år gammal ut.

Men din röst är skön att lyssna på , självsäkerheten var det enda som saknades och markanta framsteg. Det enda nu är att du pratar väldigt mycket mot panel-partnern istället för kameran. Några paneler till och man glömmer nog bort vem Emil var.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av str8forthakill:

Några paneler till och man glömmer nog bort vem Emil var.

😔

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Är ju fullt upptagen med att ha semester (9 dagar till), men nu tillät tiden att titta. Underbart att ni är tillbaka Och kul att se nya Chefredaktören @UndaC, som jag tycker gjorde det väldigt bra! Stor kostym att fylla, efter Emil @emilakered

Skulle faktiskt också, vilja ta tillfället i akt. Att tacka de nyare skribenterna, på Swec. Då de producerar artiklar, på löpande band. Så stort Tack: Arvid Wittwång @Wittwang, Christopher Nohall @cnohall, Jonas Klar @Meantek, och Emil Hansson!! Hoppas jag inte missade någon?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kallandes:

Är ju fullt upptagen med att ha semester (9 dagar till), men nu tillät tiden att titta. Underbart att ni är tillbaka Och kul att se nya Chefredaktören @UndaC, som jag tycker gjorde det väldigt bra! Stor kostym att fylla, efter Emil @emilakered

Skulle faktiskt också, vilja ta tillfället i akt. Att tacka de nyare skribenterna, på Swec. Då de producerar artiklar, på löpande band. Så stort Tack: Arvid Wittwång @Wittwang, Christopher Nohall @cnohall, Jonas Klar @Meantek, och Emil Hansson!! Hoppas jag inte missade någon?

Tack själv, hoppas artiklarna smakar. Jag har bra backup från farbror @UndaC och pojkvaskern @Wittwang som håller mig i handen (och uppmuntrar femminuterssessioner i GIMP med Bezos som motiv).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Tack själv, hoppas artiklarna smakar. Jag har bra backup från farbror @UndaC och pojkvaskern @Wittwang som håller mig i handen (och uppmuntrar femminuterssessioner i GIMP med Bezos som motiv).

Absolut, det gör de. Äntligen!!! 😁 Skulle jag säga. Då jag alltid tyckt om alla tester på Swec, men tyckt. Att det varit lite tunnt med annat tidigare! Så det är ett välkommet tillskott, måste jag säga!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Men för he****e Emil! Jag glömmer aldrig dig! Du Jonas är grunden till Sweclockers, när det gäller att synas i rutan. Jag är säker på att det är fler än jag som inte glömmer er i första taget. Orginalet är alltid bäst! Jag kommer inte rickigt ihåg, men jag tror aldrig att jag hade börjat bygga datorer i delar om det inte hade varit för er på Sweclockers. Idag hade jag inte kunnat tänka mig att inte bygga datorn själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hoppas du gör ett inhopp till episod 200 iaf!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av kallandes:

Är ju fullt upptagen med att ha semester (9 dagar till), men nu tillät tiden att titta. Underbart att ni är tillbaka Och kul att se nya Chefredaktören @UndaC, som jag tycker gjorde det väldigt bra! Stor kostym att fylla, efter Emil @emilakered

Skulle faktiskt också, vilja ta tillfället i akt. Att tacka de nyare skribenterna, på Swec. Då de producerar artiklar, på löpande band. Så stort Tack: Arvid Wittwång @Wittwang, Christopher Nohall @cnohall, Jonas Klar @Meantek, och Emil Hansson!! Hoppas jag inte missade någon?

Kul att höra och tack själv, för att du läser och kommenterar! Utöver den roliga skrivprocessen är det alltid lika kul att dyka ned i kommentarsfälten för att läsa alla kloka inspel. Som nybliven treåring som SweC-skribent är det väldigt kul med lite extra sällskap från "nya" frilansare, där trion du nämner sköter sig exemplariskt, samtidigt som Jezper @Airbase Söderlund backar upp med stabila tester av hörlurar. Stor eloge till dem och självklart den vanliga redaktionen, alla testpiloter och läsare! Njut av den kvarvarande semestern!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Utan att förvandla allt till en tråd för inbördes beundran

Ok, men jag hittade faktiskt ett fel! Dina skjortärmar var för långa! Så, nu är det inte bara 100% beröm i tråden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Ok, men jag hittade faktiskt ett fel! Dina skjortärmar var för långa! Så, nu är det inte bara 100% beröm i tråden

Haha jag var mer orolig för att fettfläcken jag hade mitt på magen skulle bli fokus. Men jag hade tur med belysningen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Måste också passa på att tacka @UndaC för en trevlig nykomling för SweC teamet. Väldigt påläst, kunnig och trevlig att lyssna på, det att du och Jonas talar ungefär på samma sätt och takt gör ju inte saken sämre heller. Nu har jag iofs redan läst om de flesta nyheter (speciellt de slöa dagarna på jobbet då ingenting händer under sommaren) men det "nördiga" diskussionen smittade av sig och gjorde det trevligt att lyssna på hursomhelst. Var ett bra tag sen jag sist lyssnade på fredagspanelen från början till slut. Tycker även överlag SweC teamet gör ett riktigt bra jobb i hur de utvecklar siten och tar an feedback och så, man får en känsla att det är en process som ständigt utvecklas och det märks också.

Om jag måste ge nån form av konstruktiv kritik så månne kunde Anton ha tittat lite mera in i kameran där Jonas gör ett ypperligt jobb i hur han byter mellan fokusera på kameran och sin diskussionspartner men det är inte något jag personligen störs av.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional