Asus stationär (i7 4790K) överklockar sig själv.

Permalänk
Medlem

Asus stationär (i7 4790K) överklockar sig själv.

Som titeln lyder så överklockas CPUn till 4.4ghz helt utan att jag valt det. Jag märkte det då jag startade datorn och möttes av texten: "The automatic overclocking didn't succeed" ~ungefär.
Då datorn är nyköpt, ett fint hemmabygge, så kollar jag temperaturen mycket på ROGs RealBench och innan under ett stress test låg den stabilt på 50° under 15min på användning av 8gb/ram, vilket är riktigt bra. Men nu satte jag igång samma och bara efter någon minut var jag uppe på 60° vilket jag absolut inte vill och stängde då av. Jag har ingen användning för överklockning nu när jag kör en gammal HDMI-kabel i min 240hz-skärm och då inte behöver mer än 60fps i CSGO vilket min dator lätt för på max.

Ska jag starta Asus-"bios" och ställa in där? För isåfall har jag ingen aning om hur jag gör och jag har maxat min budget så oron över att göra något fel är enorm.

PS. Får inte igång bios. Jag kom automatiskt in när den misslyckades med överklockningen men hur mycket jag än försöker kommer jag inte in. Inte ens genom felsökning.
Mvh Jonte

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Hedersmedlem

4,4GHz är processorns egna turbo, det är ingen överklockning.

Permalänk
Avstängd

Jag tror det handlar om "Turbo" och inte överklockning. Normalfrekvensen för din processor ligger på 4GHz men den kan köra gå upp till 4,4 , så det är inget konstigt. Kommer du in i bios kan du förstås avaktivera turbo om du vill, men det ska ju inte vara några problem att ha det aktiverat. 60 grader är inte särskilt högt och skulle den bli för varm så hade den klockat ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

4,4GHz är processorns egna turbo, det är ingen överklockning.

Okej, men när jag kollade på vad min CPU gjorde för MHz innan "detta" hände så stod det nästan exakt 4000. Nu står det 4397.4MHz och den går verkligen varmare vid belastning. Dock under 30 nu när jag startade den under tiden jag skriver detta.
Går den att stänga av? Turbon alltså

Förstår nu vad turbo är. Tack!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror det handlar om "Turbo" och inte överklockning. Normalfrekvensen för din processor ligger på 4GHz men den kan köra gå upp till 4,4 , så det är inget konstigt. Kommer du in i bios kan du förstås avaktivera turbo om du vill, men det ska ju inte vara några problem att ha det aktiverat. 60 grader är inte särskilt högt och skulle den bli för varm så hade den klockat ner sig.

Okej, vad är "för högt" för min processor? Tex efter några timmars CSGO?
Och nu till den kanske dumma frågan, hur mycket skulle jag kunna överklocka med en rätt bra noctuafläkt och mina nuvarande siffror, tro? Jag hämtar en displayport-kabel imorgon eller måndag och vill då upp i 240hz, vilket kan bli trögt med min 1070.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonhed:

Okej, men när jag kollade på vad min CPU gjorde för MHz innan "detta" hände så stod det nästan exakt 4000. Nu står det 4397.4MHz och den går verkligen varmare vid belastning. Dock under 30 nu när jag startade den under tiden jag skriver detta.
Går den att stänga av? Turbon alltså

Förstår nu vad turbo är. Tack!

60 grader är jättelågt för en processor. Ja det går att stänga av turbon men det finns absolut ingen anledning att göra det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle även vilja veta detta, om någon orkar med mina frågor:
Varför kom det meddelandet upp tror ni? Alltså att den automatiska överklockningen misslyckats, och att jag då diregerades till bios och överklockningen?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

60 grader är jättelågt för en processor. Ja det går att stänga av turbon men det finns absolut ingen anledning att göra det.

Åh, nice. Jag tycker att jag läser trådar där det står ofta "jag har 45° vid överklockning, vad ska jag göra?" Och det får ju mig att tro att mina grader är jättehöga

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Detta är mitt resultat när jag körde en benchmark nu med RealBench 2.56:

lör aug 8 2020

09:36:25

Visa Hjälp

Image Editing: 169298 Time: 31.471

Encoding: 61233 Time: 87.0114

OpenCL: 94874 KSamples/sec:

17536

Heavy Multitasking: 72196 Time: 105.712

System Score: 99400

Låg på max 69° men oftast mellan 62-65°. Några sekunder ner till 35 igen, kanske 7-8sek.

Core voltage - 1.212 V

Voltage
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Åh, nice. Jag tycker att jag läser trådar där det står ofta "jag har 45° vid överklockning, vad ska jag göra?" Och det får ju mig att tro att mina grader är jättehöga

Så länge du ligger under ca 80°C så är det helt lugnt. Om din 4790K verkligen inte gick över 4.0GHz tidigare så var det något fel, den ska som sagt klocka upp sig till 4.4GHz när den har möjlighet.

Att du fick ett meddelande om att överklockning misslyckades kan tyvärr bero på lite allt möjligt, det är något av ett standardmeddelande när något gått fel. Det kan ha varit t.ex. ett strömavbrott eller liknande som av någon anledning fick BIOS att tro att den föregående booten misslyckades.

Något som kan vara värt att kolla upp är om X.M.P.-profilen för minnena är påslagen om det finns en och moderkortet har stöd för det. Det är något som BIOS kan ha slagit av och kan behövas för att minnena ska gå i rätt hastighet.

Permalänk
Medlem

Du har jättebra siffror på temperatur etc, låt det vara helt enkelt. Allt är precis som det ska. Kan ske att man får ett overclocking failed-meddelande ibland spontant, men det sker väldigt sällan. Inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack så mycket för svar, det uppskattas!
Var kollar man xmp-profilen? Jag är uppväxt med en styvpappa som är en av de bättre inom java-programmering och har fått lära mig ganska mycket som barn. Problemet är att jag tog en datorpaus i 15 år (17-18 spel) och nu är det inte en ända sak nästan som är likadan.
Tror du det vore värt att överklocka CPUn om jag vill komma upp i 240fps som lägst i CSGO, sen när jag får DP-Kabeln?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Tack för svar!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Ni är väldigt snälla här på forumet!
Jag tycker det är oerhört roligt att pilla med datorn nu efter ett så långt uppehåll

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@perost: Förresten, ser alla siffror bra ut från RealBench, eller är det något som skulle behöva fixas?
Jag kan nämligen inte läsa av dom och jag vill inte be er förklara för mig för det kan jag säkert söka upp själv.
Även om det hade varit intressant att få det förklarat

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Var kollar man xmp-profilen?

Någonstans i BIOS, svårt att säga var utan att veta vilket moderkort du har.

Skrivet av Jonhed:

@perost: Förresten, ser alla siffror bra ut från RealBench, eller är det något som skulle behöva fixas?
Jag kan nämligen inte läsa av dom och jag vill inte be er förklara för mig för det kan jag säkert söka upp själv.
Även om det hade varit intressant att få det förklarat

Ingen aning. Vill du jämföra hur dina delar presterar jämfört med hur de borde prestera så är UserBenchmark mer användbart, det jämför t.ex. hur din 4790K presterar jämfört med andra användares 4790K:or. Länka gärna till resultatet du får, det kan avslöja en del av de vanligaste prestandafelen (som t.ex. att minnena kör fel hastighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Någonstans i BIOS, svårt att säga var utan att veta vilket moderkort du har.

Ingen aning. Vill du jämföra hur dina delar presterar jämfört med hur de borde prestera så är UserBenchmark mer användbart, det jämför t.ex. hur din 4790K presterar jämfört med andra användares 4790K:or. Länka gärna till resultatet du får, det kan avslöja en del av de vanligaste prestandafelen (som t.ex. att minnena kör fel hastighet).

Jag har gjort det. Jag kom upp i 86 procentile av dom med min CPU, 91 procentile av dom med min gpu.
Kan göra den igen efter maten o länka

Jag har en Asus z97i-plus, som tyvärr är sockel 1150 så jag har maxat min nu!

Glömde svara på första frågan.
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@perost:
UserBenchmarks: Game 76%, Desk 93%, Work 63%
CPU: Intel Core i7-4790K - 88.1%
GPU: Nvidia GTX 1070 - 83.9%
SSD: Samsung 960 Evo NVMe PCIe M.2 250GB - 149.9%
RAM: Crucial BLS8G3D1609DS1S00. 2x8GB - 62%
MBD: Asus Z97I-PLUS

Jag vet inte varför jag fick lite lägre procent på "Work" och SSDn idag men här är det iallafall!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@Jonhed: Någonting verkar ju inte riktigt stå rätt till med minnena i alla fall, vilket påverkar prestandan på CPU och GPU. Länka gärna till ditt UserBenchmark-resultat, bara procenten säger tyvärr inte så mycket.

Permalänk
Medlem

@perost:
Ja, det verkade vara något fel på minnen sist med.
https://www.userbenchmark.com/UserRun/31533228

för jag låg på högre procent under gaming förut tror jag också. men inte säker på det!
7 procentilen av dom med mitt SSD. Kan det vara för att mitt gamla moderkort inte kan ta den hastigheten som NVMe har?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Jonhed: Någonting verkar ju inte riktigt stå rätt till med minnena i alla fall, vilket påverkar prestandan på CPU och GPU. Länka gärna till ditt UserBenchmark-resultat, bara procenten säger tyvärr inte så mycket.

Jag ser att om minnet skulle fungera bättre så skulle jag få upp prestandan rätt mycket.
Hoppas du kan se vad som är fel och det är något jag kan åtgärda för runt 1000kr nästa lön.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Som titeln lyder så överklockas CPUn till 4.4ghz helt utan att jag valt det. Jag märkte det då jag startade datorn och möttes av texten: "The automatic overclocking didn't succeed" ~ungefär.
Då datorn är nyköpt, ett fint hemmabygge, så kollar jag temperaturen mycket på ROGs RealBench och innan under ett stress test låg den stabilt på 50° under 15min på användning av 8gb/ram, vilket är riktigt bra. Men nu satte jag igång samma och bara efter någon minut var jag uppe på 60° vilket jag absolut inte vill och stängde då av. Jag har ingen användning för överklockning nu när jag kör en gammal HDMI-kabel i min 240hz-skärm och då inte behöver mer än 60fps i CSGO vilket min dator lätt för på max.

Ska jag starta Asus-"bios" och ställa in där? För isåfall har jag ingen aning om hur jag gör och jag har maxat min budget så oron över att göra något fel är enorm.

PS. Får inte igång bios. Jag kom automatiskt in när den misslyckades med överklockningen men hur mycket jag än försöker kommer jag inte in. Inte ens genom felsökning.
Mvh Jonte

Ja, så kan det stå om XMP profilen på ram minnen misslyckas att boota stabilt. Den försöker då boota ett par gånger innan den tillslut ger upp, visar ett felmeddelande och sätter inställningarna på default för att sedan boota upp.

Kolla om du har senaste versionen av bios, det kan hjälpa om du uppdaterar.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

@Jonhed: Fel av mig, jag tolkade procenten som du skrev fel. Det är inte att dina minnen presterar 62% av vad de borde, utan att de presterar 62% jämfört med alla minnesresultat som UserBenchmark har samlat in. I själva verket presterar minnena mycket bra för att vara DDR3-1600-minnen, och dina övriga resultat ser också bra ut.

När det gäller SSDn så har du ett Z97-moderkort, vilket innebär att M.2-porten är begränsad till 10 Gb/s istället för 32 Gb/s som SSDn är gjord för. Den kommer fortfarande vara väldigt snabb som systemdisk och är lite snabbare än en SATA SSD, så det är inte hela världen.

Att poängen varierar lite från körning till körning är också normalt beroende på vad datorn har för sig just när testet körs. Så det finns nog inte så mycket mer att säga, datorn presterar som den borde och inget tyder på att något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Jonhed:
När det gäller SSDn så har du ett Z97-moderkort, vilket innebär att M.2-porten är begränsad till 10 Gb/s istället för 32 Gb/s som SSDn är gjord för. Den kommer fortfarande vara väldigt snabb som systemdisk och är lite snabbare än en SATA SSD, så det är inte hela världen.

Då var det som jag trodde, jag låg på 7 procentilen av dom med mitt SSD men ändå 149 procentilen av alla SSD som körts.
Så inget hade gjort den bättre i tex CSGO, tror du?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Så inget hade gjort den bättre i tex CSGO, tror du?

Att optimera CS:GO är en hel vetenskap i sig, se t.ex. denna tråd för en del inställningar du kan testa. Men i övrigt är det väl främst överklockning av processorn och minnena som man ska satsa på för att få ut extra fps utan att behöva byta ut delar i datorn.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack! ska läsa igenom det nu.
Jag tänkte fråga en sista fråga:
Det står på info om min skärm (PG258Q) att den ska gå upp i 90hz med HDMI (H) och 60hz HDMI (V). Som du säkert förstår får jag bara upp den i 60hz men jag skulle verkligen vilja ha upp den i 90 om det fungerar, iallafall fram tills jag får hem displayport-kabeln.
Tror du att det går? Det står High Speed på kabeln jag har i. (Jag kommer upp i mellan 25-670fps när jag gör CSGO Benchmark, så 60 känns fjuttigt just nu.)

Insåg att jag skrivit fel gällande fpsen. Vet dock inte hur man får resultatet så har ingen aning om vad mitt average är.
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Det står på info om min skärm (PG258Q) att den ska gå upp i 90hz med HDMI (H) och 60hz HDMI (V).

Det står inte 90Hz, det står 90KHz vilket är skärmens horisontella skanningsfrekvens. För CRT-skärmar är det frekvensen som elektronstrålen rör sig från sida till sida med, och moderna skärmar använder fortfarande samma sätt att ange bildsignaler på även fast de inte längre har elektronstrålar. Men det har ingen större betydelse för de flesta, utan är mest en källa till förvirring.

Det är med andra ord 60Hz som gäller för HDMI med den skärmen, en vanlig begränsning på skärmar med äldre G-Sync-moduler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Så länge du ligger under ca 80°C så är det helt lugnt. Om din 4790K verkligen inte gick över 4.0GHz tidigare så var det något fel, den ska som sagt klocka upp sig till 4.4GHz när den har möjlighet.

Att du fick ett meddelande om att överklockning misslyckades kan tyvärr bero på lite allt möjligt, det är något av ett standardmeddelande när något gått fel. Det kan ha varit t.ex. ett strömavbrott eller liknande som av någon anledning fick BIOS att tro att den föregående booten misslyckades.

Något som kan vara värt att kolla upp är om X.M.P.-profilen för minnena är påslagen om det finns en och moderkortet har stöd för det. Det är något som BIOS kan ha slagit av och kan behövas för att minnena ska gå i rätt hastighet.

Sålänge man är under 90c vid full load är det OK, Max temp är 100c och vid 105c klockar dom ner sig

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att det definitivt finns värde i att köra över 60fps i CSGO även om din skärm bara är på 60hz atm. Du får lägre inputlag bland annat!

Finns mer att läsa här: https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refr...

Och ja, du lär vilja överklocka din 4790k när du får möjlighet att köra 240hz, kan bli tufft att ligga på 240fps+ 24/7 om du inte kör manuell OC. Du verkar ha låga temperaturer på 4.4 så har du tur med chippet kan du höja multipliern ett par steg och ändå ligga på rimliga temperaturer.

Bra att tänka på är vad du använder datorn till också. Om ett syntetiskt stresstest tar upp processorn till säg 90-95 betyder det ju inte att den kommer ligga på den tempen när du använder datorn. Lirar du bara spel och framförallt CSGO kommer dina faktiska temperaturer vara betydligt lägre än under ett syntetiskt stresstest.

Prova dig fram, men tror att du kanske kan nå 4.7GHz utan problem

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det står inte 90Hz, det står 90KHz vilket är skärmens horisontella skanningsfrekvens. För CRT-skärmar är det frekvensen som elektronstrålen rör sig från sida till sida med, och moderna skärmar använder fortfarande samma sätt att ange bildsignaler på även fast de inte längre har elektronstrålar. Men det har ingen större betydelse för de flesta, utan är mest en källa till förvirring.

Det är med andra ord 60Hz som gäller för HDMI med den skärmen, en vanlig begränsning på skärmar med äldre G-Sync-moduler.

Okej, bra att veta. Tänkte att jag kanske gjort något fel som bara fick upp 50-59-60hz som alternativ!

Skrivet av anon300311:

Sålänge man är under 90c vid full load är det OK, Max temp är 100c och vid 105c klockar dom ner sig

Skönt att höra, för jag ligger inte över 65c när jag kör CS.

Skrivet av kheldan:

Tänkte bara tillägga att det definitivt finns värde i att köra över 60fps i CSGO även om din skärm bara är på 60hz atm. Du får lägre inputlag bland annat!

Finns mer att läsa här: https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refr...

Och ja, du lär vilja överklocka din 4790k när du får möjlighet att köra 240hz, kan bli tufft att ligga på 240fps+ 24/7 om du inte kör manuell OC. Du verkar ha låga temperaturer på 4.4 så har du tur med chippet kan du höja multipliern ett par steg och ändå ligga på rimliga temperaturer.

Bra att tänka på är vad du använder datorn till också. Om ett syntetiskt stresstest tar upp processorn till säg 90-95 betyder det ju inte att den kommer ligga på den tempen när du använder datorn. Lirar du bara spel och framförallt CSGO kommer dina faktiska temperaturer vara betydligt lägre än under ett syntetiskt stresstest.

Prova dig fram, men tror att du kanske kan nå 4.7GHz utan problem

Det låter bra! Men även om det finns trådar om överklockning så känner jag mig alldeles för osäker på saken att när det är dags så kommer jag skriva en tråd om det också så kanske någon kan hjälpa mig igenom hela processen!

Tack för alla svar allihopa!
Jag återkommer med överklockningen

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64