Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

"Hold my Beer."

- Installerar debian.

Japp, på allt. Förutom en maskin som behöver riktig RDP funktion (rendering/skalning på klientsidan) för vissa grafiska program. På den kör jag Server 2019 LTS som är så avskalad den kan bli och dessutom fredad mot M$ 'våldtäkter' iom LTS kanalen.

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Hur gör man med alla Chromebaserad plugins och sådant? Eller om man har en Google Konto? På jobbet finns mycket av googles tjänster som körs "enbart" med Chrome.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om den hamnade i Windowsfunktionerna i lägg till/ta bort, där ligger ju Media Player och IE. Nog ligger det filer någonstans på disken eller så kan Windows tanka ner eländet om man väljer den funktionen. Klickar man ur den borde ikoner och sånt försvinna.

Jag kan tänka mig att en del av OS:et bygger på denna funktionalitet, därav vill de ja Edge kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alltså, det var inte kritik mot dig, jag höll med dig. Inser att mitt inlägg kunde tolkas lite väl brett. Ledsen för det.

Hahah! Ja, det är inte alltid lätt i text!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Forsgren:

Min poäng var faktiskt att man ska läsa artiklarna innan man kommenterar. Det var inte så solklart i text så jag ber om ursäkt för det och säger det rakt ut istället.

Jag tycker man bör läsa artikeln innan man kommenterar.

Då säger väl jag också rakt ut; att jag faktiskt läste hela artikeln innan jag kommenterade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör det som desktop-os på min laptop.
Inga problem alls. KDE Plasma som skrivbordsmiljö.

Debian på allt förutom fw(pfSense), funkar kanon hos oss.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen skillnad mot gamla Edge? Den nya funkar iaf att använda.

Permalänk
Medlem

Var det inte detta som Microsoft fick enorma böter av EU för ca 10 år sedan med Internet Explorer inbyggt i Windows 7.

Microsoft får böta 4,7 miljarder kronor
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/microsoft-far-bota-4-7-mil...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Att Microsoft har en webbläsare med som en tvingnade komponent i operativsystemet är ju inte direkt en nyhet. Så har det varit sedan Windows 98 om jag minns rätt.

95 SP1 eller möjligtvis OSR2 om jag minns rätt. Men det var väl IE4 som blev den stora Netscape-dödaren ungefär när 98 kom

Skrivet av m1ntos:

Ärlig fråga, vad gör du när farmor Agda 67 år råkat avinstallera ALLA webbläsare?

Finns en poäng att ha åtminstone EN webbläsare kvar i systemet oavsett vad..

"Gå till google.se, ladda ner Chome" No more.

Jag tycker man bör behålla en webbläsare, men jag tror att det fortfarande funkar att gå till exempelvis ftp://Mozilla.org direkt i file explorer.

Permalänk
Medlem

Går Chrome att avinstallera ifrån Android? Går Safari att avinstallera ifrån Mac och Ios?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Går Chrome att avinstallera ifrån Android? Går Safari att avinstallera ifrån Mac och Ios?

Ja, Chrome är inget krav för Android och installerar du en ren Android så följer det inte heller med utan du behöver installera det om du anser det lämpligt. Du kan kolla på tex Lineage os om det handlar om en telefon, det kommer som ren Android utan Google apps som är det Googlifierade mjukvarupaketet som bland annat innehåller Chrome. Det går att välja andra webbläsare om man vill typ Firefox.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går det radera Safari på MacOS?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, Chrome är inget krav för Android och installerar du en ren Android så följer det inte heller med utan du behöver installera det om du anser det lämpligt. Du kan kolla på tex Lineage os om det handlar om en telefon, det kommer som ren Android utan Google apps som är det Googlifierade mjukvarupaketet som bland annat innehåller Chrome. Det går att välja andra webbläsare om man vill typ Firefox.

Fast det går inte att avinstallera på kommersiella modeller som sälj av dom stora tillverkarna.
Så egentligen är svaret nej.
Jag har t.ex. inte kunnat tagit bort det ifrån mina mobiler.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast det går inte att avinstallera på kommersiella modeller som sälj av dom stora tillverkarna.
Så egentligen är svaret nej.
Jag har t.ex. inte kunnat tagit bort det ifrån mina mobiler.

Det är bökigt att få bort på de som har det förinstallerat men det kommer inte med på alla modeller från början så det handlar mest om att välja en lämplig modell.
Det är ungefär som att försöka avinstallera TouchWiz, så bökigt att man inte skulle haft in det från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bökigt att få bort på de som har det förinstallerat men det kommer inte med på alla modeller från början så det handlar mest om att välja en lämplig modell.
Det är ungefär som att försöka avinstallera TouchWiz, så bökigt att man inte skulle haft in det från början.

Fast i princip så kommer det med alla modeller ifrån början förutom dom företag som valt bort det eller som inte har google-tjänster. Vilka är få till antalet.
Touchwiz existerar inte längre i sin nuvarande form.

Det jag menar egentligen är att jag inte ser problemet att Edge inte går att ta bort. Tycks vara likadant på andra stora operativsystem.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Hade inte brytt mig om det inte var för en sak, om det var denna uppdatering eller den förra, och nya edge startar direkt med windows, och som en smutsig tiggare i WoW bönar och ber mig testa deras nya funktion, och de har tagit boort möjligheten att stänga programmet för det är en popup eller vad det nu var som ville ha behörigheter eller vad det nu var så enda sättet att stänga var att taskmanager. Visst inget problem för mig, och det skedda bara de tre första uppstarterna eller så, men sättet de ville tvinga sig på gör att jag aldrig ens vill testa.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en ny Huawei, den är Googlefri på riktigt.

Tack för tipset. Kör OnePlus och dom är alldeles för nära google

Permalänk
Medlem

Powershell:
Get-AppxPackage Microsoft.MicrosoftEdge.Stable | Remove-AppxPackage

Notera att det är en "fallback" (W10 aktiverar om Edge om du tar bort det annars) du måste också via registret hindra windows att köra "Microsoft.MicrosoftEdge", Finns en uppsjö med alternativ på hur. Google är din vän.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@stoffe_83:
Linux-färsking här, är frälst av hur rent det känns i Linux jämfört med Windows, har dual-boot eller ren Linux på alla datorer nu.
(Zorin)

Permalänk
Medlem

Så nöjd med Edge! Bästa webläsaren jag någonsin haft, snabb som Chrome var från tidernas början och riktigt stabil. Bästa av allt är synkningar mellan mobilen, surfplattan och Gaming-PCn. Funkar riktigt bra att t ex skicka en flik från mobilen till PCn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Påtvingad mjukvara,

Går det inte att avinstallera Windows?

Permalänk
Medlem

Om nästan varenda annat OS gör det, ser jag inget problem med att Microsoft gör det.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@Niivpzi: Hur gör man med alla Chromebaserad plugins och sådant? Eller om man har en Google Konto? På jobbet finns mycket av googles tjänster som körs "enbart" med Chrome.

Alla plugins som finns för chrome fungerar väl för Edge - jag kör samma uppsättning av de (få) plugins jag hade.
Edge CHROMIUM heter det nu mer - dvs byggt på Chromium där många andra läsare också fötts ifrån, b.la. Spotifty är byggt på det så vet inte varför de blir Chrome-exklusiva?
I jobbet kan jag inte svara på men det kanske går "ful lösa" med liknande om det inte redan är ordnat av MS själva:
https://www.windowscentral.com/how-use-chrome-extensions-new-...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att Microsoft har en webbläsare med som en tvingnade komponent i operativsystemet är ju inte direkt en nyhet. Så har det varit sedan Windows 98 om jag minns rätt.

Ptja, man måste ju kunna hämta Chrome eller Firefox enkelt så nog tjänar det sitt syfte om IE avvecklas.

"Whats my purpose?"
*You install chrome*

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Bara jag kan ta bort groove music så är jag nöjd. Den har en vana att ta över filformat som mp3 och wave fast jag har aldrig ens använt programmet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

"Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera"
"Microsoft Edge kan avinstalleras"
ok

Permalänk
Medlem

Helt okej för mig. Aktivitetshanteraren går inte heller att avinstallera. Webbläsare är idag en kritisk komponent i ett OS och en sådan ska alltid finnas med. Sen ska användaren självklart ha möjligheten att installera en annan webbläsare och använda den som standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Win+R: hh h

Denna lilla goding fungerar fortfarande, men det lär stryka på foten när IE försvinner.

https://imgur.com/a/7xCufWL

EDIT: Bah, blir inte klok på hur jag får den att visa bilden i inlägget. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man inget vettigt att säga så kan man ju alltid gnälla i stället.

Gäller även ditt svar, eller?

Alltid kul när folk gnäller på när andra människor gnäller.

Permalänk
Medlem

Detta och att tvinga till att installera t.ex. Microsoft Teams vid större uppdateringar. Varför påtvinga någon något överhuvudtaget.

- Ingen fråga, vill bara påtala mitt missnöje.