En skärm likt en laptopskärm men som är extern? Finns det?

Permalänk

En skärm likt en laptopskärm men som är extern? Finns det?

Hej!

Enda anledningen till att jag fortsätter använda macbook pro 15,6" är för att skärmen är så liten och behaglig med hög upplösning.
Jag blir yr och trött med större skärmar, sen har de oftast väldigt dålig upplösning också.

Är det någon som vet vart man kan hitta en skärm likt den på min macbook pro? 15,6" 2880 by 1800 pixels.

Allt mellan 15-17" går bra och gärna minst 2880 by 1800 pixels.

Tack så mycket för hjälpen att göra mig mer ergonomisk! <3

Permalänk
Medlem

Typ något i denna stil då? Eller hur menar du?

https://bit.ly/33rbtB7

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

@Jumpcut: Exakt, såg den med. Men antar att alibaba's 4k är typ 1k om ens det

Tack <3

Permalänk
Medlem

Jag köpte en extern "kinaskärm" till min kamera och den är riktigt bra för den tusing jag betalade, den är iofs bara 1080P men ser ingen anledning att en 4K inte skulle vara det. Men tycker att det borde gå att hitta någon recension på nån av dom där 15" 4K skärmarna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

En liten högupplöst är Dell 2415Q https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2914575

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jag köpte en extern "kinaskärm" till min kamera och den är riktigt bra för den tusing jag betalade, den är iofs bara 1080P men ser ingen anledning att en 4K inte skulle vara det. Men tycker att det borde gå att hitta någon recension på nån av dom där 15" 4K skärmarna.

Jag har svårt att tro att de kinaskärmarna ska vara ens i närheten av en macbook pro 15" retina monitor. Eller vad tror du?
Finns en hel del youtube-filmer på dessa kinaskärmar men det är svårt att förstå om det är reklam eller en seriös recension.

Skrivet av noxela:

21" är för stort.
Önskar 15-16 eller max 17"

Har prövat att använda externt tangentbord till min macbook pro 15" men då hamnar skärmen alldeles för långt bort.

Jag förstår inte varför det inte finns mindre skärmar, 21-27 är så himla stort tycker jag.

Tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

Istället för att sitta nära en liten skärm kan du sitta lite längre ifrån en normalstor skärm.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Istället för att sitta nära en liten skärm kan du sitta lite längre ifrån en normalstor skärm.

Jag har testat, det är inte lika bra som en mindre skärm

Förstår inte varför det inte finns externa skärmar med högre upplösning, kommer väl i framtiden antar jag :/

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Förstår inte varför det inte finns externa skärmar med högre upplösning, kommer väl i framtiden antar jag :/

Det kan finnas, kanske inte allt för vanligt dock och förmdoligen störra än 17", men då är det ju ofta en prislapp på. Marknaden för skärmar med hög upplösning i ett litet utförande är nästan helt och håller riktade för bärbara datorer.

Men visst finns det externa skärmar med högre upplösning, kostar 40k + dock och är större än 17".

Du har ju t.ex. denna ASUS ProArt PQ22UC (22") https://www.asus.com/Monitors/ProArt-PQ22UC/ men kostar 54k

Permalänk

@gonace: Den skärmen är för stor. Max 17" Annars kommer jag fortsätta med min macbook pro, vilket inte är ergonomiskt men finns ingen extern skärm som motsvarar den som sitter i den bärbara

Tack så mycket för hjälp!!

Permalänk
Sötast

Finns gott om portabla mindre skärmar men 1080P verkar helt klart vara det vanligaste.

Att få en Apple-specifik skärmupplösning lär nog aldrig någonsin hända, det är deras egna race.

https://www.amazon.de/s?k=4K+portable+monitor&ref=nb_sb_noss_...
Verkar finnas en hel del 4K portabla, kör på en sådan. Att en Macbook skulle ha en magiskt superbäst skärm är bara indoktrinering.

De är knappast dåliga, men de är knappast det bästa.

Permalänk
Medlem

Bygg din egen då med en högupplöst laptop skärm!
Så går det till:

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jag har svårt att tro att de kinaskärmarna ska vara ens i närheten av en macbook pro 15" retina monitor. Eller vad tror du?

4K-paneler (d.v.s. 3820x2160) har funnits på 15.6"-laptops i många år nu, så "kinaskärmarna" är troligtvis byggda på helt vanliga laptop-paneler. Så upplösningen finns det ingen anledning att tvivla på i alla fall, men sen är ju frågan hur bra färgåtergivning och dylikt de har. 4K-panelerna har i alla fall fördelen att de är någorlunda moderna, det är inga 1366x768-paneler från förra seklet det handlar om, så de tenderar att åtminstone vara ganska hyffsade.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga ifall du har glasögon? Känns som att det kan finnas problem med synen ifall du blir yr och trött av större skärmar. Skulle nog rekommendera att göra ett syntest (kostar inte mycket).

Har själv gått hela livet och trott att min syn vart okej, visades att jag är närsynt. Glasögon/linser gör skillnad.

Angående små skärmar kan jag tyvärr ej lägga till något.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Skrivet av perost:

4K-paneler (d.v.s. 3820x2160) har funnits på 15.6"-laptops i många år nu, så "kinaskärmarna" är troligtvis byggda på helt vanliga laptop-paneler. Så upplösningen finns det ingen anledning att tvivla på i alla fall, men sen är ju frågan hur bra färgåtergivning och dylikt de har. 4K-panelerna har i alla fall fördelen att de är någorlunda moderna, det är inga 1366x768-paneler från förra seklet det handlar om, så de tenderar att åtminstone vara ganska hyffsade.

Tack för ditt fina svar! Tack tack tack.

Skrivet av AReal_Human:

Får jag fråga ifall du har glasögon? Känns som att det kan finnas problem med synen ifall du blir yr och trött av större skärmar. Skulle nog rekommendera att göra ett syntest (kostar inte mycket).

Har själv gått hela livet och trott att min syn vart okej, visades att jag är närsynt. Glasögon/linser gör skillnad.

Angående små skärmar kan jag tyvärr ej lägga till något.

Jag har astigmatism d.v.s glasögon + kronisk sjukdom (ms), därför det är så känsligt att allt måste vara ganska bra.
Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Sök på "4k portable monitor" så hittar du ett par alternativ.

Personligen tycker jag allt under runt 34" är alldeles för litet. Runt 40" är perfekt
Håller dock med om dålig upplösning på stora skärmar, 8K på 40" hade varit bra men inget min laptop kan hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Istället för att sitta nära en liten skärm kan du sitta lite längre ifrån en normalstor skärm.

Vad gäller den upplevda storleken på skärmen så stämmer det. Men inte vad gäller hur ögat behöver fokusera, då har avståndet betydelse. Så TS verkar föredra att fokusera på lite närmre avstånd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Sen funderar jag på det du skriver om ergonomi, handlar det om att du vill kunna placera skärmen på ett annorlunda sätt mot hur du har din Macbook? För isf kanske det är ett alternativ att köra Sidecar med en iPad som du har mer frihet att placera?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata