Formel 1-tråden

Skrivet av Makarov:

Tråkigt att Hülkenberg inte startar dagens race. Tydligen problem med bilen.

Nu säger det att han har nackont eftersom han inte har styrkan kvar. Skandalöst om så är fallet. De skulle ringt Marcus istället!

Vilken action i sista varvet i Silverstone. Är lite deppig nu dock. Gick så bra för mitt Fantasy team och McClaren fram tills Sainz punka.

Skrivet av irenicus:

Vilken action i sista varvet i Silverstone. Är lite deppig nu dock. Gick så bra för mitt Fantasy team och McClaren fram tills Sainz punka.

Ja slutet blev spännande! Vi får se vad det innebär för nästa helg när man ska köra mjukare däck. Lär bli två stopp.

@Zyriak: Ja, har nog fått en och annan stallchef att tänka strategi.

Japp. Nu kanske inte Red Bull tycker att de tävlar mot Mercedes men man tycker de skulle låtit Max ligga ute när Bottas däck rök för att pressa Lewis att blåsa sina däck. Att gå i depå gav ju Lewis ett gratis depåstopp som han inte använde och säkerställde hans vinst om Mercedes gjort det enda rätta.

Det var min första tanke att han skulle ligga ute så tycker inte man behöver ha facit för att se det fanns en reell chans för däckblåsningar med tanke på att det hände fler inte bara teamkamraten. Köper inte Lewis förklaring att bottas hade pressat stenhårt för att hänga på honom och han själv bara cruisat hela racet

Så Racing Point åkte dit på Renaults protest.

"Since the RP20 RBDs [rear brake ducts] were not run on the RP19 in 2019 and since the Stewards believe that the design effort expended by Racing Point in adapting the RBDs originally designed by Mercedes for the W10 pales in comparison to the significance of the original Mercedes work, the Stewards conclude that the principal designer of the RP20 RBDs was Mercedes, not Racing Point"

De bestraffas med -15 poäng (fördelat lika över bilarna) och böter, men får tydligen köra vidare med Mercedes konstruktion, vilket jag kan tycka är rätt tveksamt med tanke på att det öppnar för att det kan göra det värt att bryta mot den där regeln.

https://www.autosport.com/f1/news/151142/racing-point-loses-p...

Skrivet av oqvist:

Japp. Nu kanske inte Red Bull tycker att de tävlar mot Mercedes men man tycker de skulle låtit Max ligga ute när Bottas däck rök för att pressa Lewis att blåsa sina däck. Att gå i depå gav ju Lewis ett gratis depåstopp som han inte använde och säkerställde hans vinst om Mercedes gjort det enda rätta.

Det var min första tanke att han skulle ligga ute så tycker inte man behöver ha facit för att se det fanns en reell chans för däckblåsningar med tanke på att det hände fler inte bara teamkamraten. Köper inte Lewis förklaring att bottas hade pressat stenhårt för att hänga på honom och han själv bara cruisat hela racet

Jag håller inte med. Man kan inte racea på om och kansken. Det var sista varvet, och det var väldigt otroligt att all däck skulle blåsa. Bottas var en one-off vid början på sista varvet. Alternativet är 2:a +1 poäng för snabbaste varvet eller bara 2:a. Valet är uppenbart. RB gjorde alla rätt.

Kanske lite offtopic, men F1 2018 finns gratis på Humble Bundle nu.