Permalänk

Ström till UPS

Hej alla,

Har köpt en NAS (DS920+) och blev därmed naturligt även sugen på en UPS för att skydda både nas-diskarna och internet vid strömavbrott. Den ups-modell jag kollat på är APC SMT750IC.

Nu till mitt problem: Jag har inget vägguttag i närheten av den plats där jag tänk ha både ups, router och nas. En lösning skulle då vara att dra en förlängningskabel från vägguttaget (ca 3m + ups kabel borde räcka).

Problemet med denna lösning är att man enligt APC och andra tillverkare ej ska använda en förlängningskabel, de menar att man måste koppla UPS direkt in i vägguttaget:

"Schneider Electric recommends against the use of any surge protector, power strip or extension cord being plugged into the output of any APC Back-UPS and Smart-UPS products."

Detta motsätter jag mig inte och jag förstår grundläggande det tekniska problemet men finns det någon lösning - exempelvis tips på en förlängningskabel som är byggd att klara av detta eller något annat man kan göra? Dra nya kablar i väggen är inget alternativ i min bostad.

(Tråden passade inte i någon tråd så tog det närmaste, "nätagg...")

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Nu till mitt problem: Jag har inget vägguttag i närheten av den plats där jag tänk ha både ups, router och nas. En lösning skulle då vara att dra en förlängningskabel från vägguttaget (ca 3m + ups kabel borde räcka).

Blir det ett jätte problem om du flyttar allt närmare vägguttaget, eller väljer en annan plats där det finns vägguttag?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Nu till mitt problem: Jag har inget vägguttag i närheten av den plats där jag tänk ha både ups, router och nas. En lösning skulle då vara att dra en förlängningskabel från vägguttaget (ca 3m + ups kabel borde räcka).

Problemet med denna lösning är att man enligt APC och andra tillverkare ej ska använda en förlängningskabel, de menar att man måste koppla UPS direkt in i vägguttaget:

"Schneider Electric recommends against the use of any surge protector, power strip or extension cord being plugged into the output of any APC Back-UPS and Smart-UPS products."

Det är UT från UPS:en som de avråder från att ansluta förlängningssladd eller förgreningsdosa. På väg från vägguttaget till UPS:en säger texten inget om, och självklart är det inget som helst problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Testpilot

Texten du citerar säger ju att man inte ska ha extra sladdar efter UPS:en, i dens uttag. Innan UPS:en står det väl inget om och där kan det inte finnas några bekymmer.

Att man inte ska ha för många förgreningar och förlängningar efter UPS:en är troligtvis för att tillverkaren inte kan garantera att funktionen är optimal om man råkar använda dåliga sladdar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du kan koppla som du vill. Så länge kabeln är jordad. Det finns också 5 meters IEC kablar att köpa. Vet inte varför de skriver så, kan vara en friskrivning för att minska risken att man använder fel grejor som underdimensionerade kablar, ojordade, att man rycker ur kabeln osv.

Permalänk

Anledningen till min oro är det stora antalet trådar om ämnet där de allra flesta avråder från användning av förlängningskabel från uttaget till ups:en - då av olika anledningar. Både pga brandrisk men även att batteriet blir dåligt snabbare. Ett exempel på en sida som avråder: https://excessups.com/blog/technical/plug-ups-power-strip/

APC avråder i instruktionsmanualen från användning av både förgreningskontakter och förlängsningskablar:
"Connect the UPS power cable directly to a wall outlet. Do not use surge protectors or extension cords."

En tråd om ämnet: https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=11&t=1372767

Schneider själva förtydligar även:
In order for your UPS to get the best power available, you should plug your UPS directly into the wall receptacle. Plugging your UPS into a surge protector may cause the UPS to go to battery often when it normally should remain online. This is because other, more powerful equipment may draw necessary voltage away from the UPS which it requires to remain online. In addition, it may compromise the ground connection which the UPS needs in order to provide adequate surge protection. All APC Back-UPS and Smart-UPS products provide proper surge suppression for power lines without the need of additional protection."

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Blir det ett jätte problem om du flyttar allt närmare vägguttaget, eller väljer en annan plats där det finns vägguttag?

Ja, det är det som är själva problemet. Har ej någon sådan möjlighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TwinkingToby:

Anledningen till min oro är det stora antalet trådar om ämnet där de allra flesta avråder från användning av förlängningskabel från uttaget till ups:en - då av olika anledningar. Både pga brandrisk men även att batteriet blir dåligt snabbare. Ett exempel på en sida som avråder: https://excessups.com/blog/technical/plug-ups-power-strip/

APC avråder i instruktionsmanualen från användning av både förgreningskontakter och förlängsningskablar:
"Connect the UPS power cable directly to a wall outlet. Do not use surge protectors or extension cords."

En tråd om ämnet: https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=11&t=1372767

Schneider själva förtydligar även:
In order for your UPS to get the best power available, you should plug your UPS directly into the wall receptacle. Plugging your UPS into a surge protector may cause the UPS to go to battery often when it normally should remain online. This is because other, more powerful equipment may draw necessary voltage away from the UPS which it requires to remain online. In addition, it may compromise the ground connection which the UPS needs in order to provide adequate surge protection. All APC Back-UPS and Smart-UPS products provide proper surge suppression for power lines without the need of additional protection."

Du får läsa mer noggrant för det står att du inte bör ha ett separat överspänningsskydd och att man ska se till att skyddsjorden är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man ska också komma ihåg att det är amerikanska produkter, och de amerikanska kontakterna/uttagen är oerhört dåliga. Små, klena kontaktytor och lätt att det blir fel. De skriver texterna utifrån det perspektivet.

Du kan lugnt koppla in den med en vanlig förlängningssladd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får läsa mer noggrant för det står att du inte bör ha ett separat överspänningsskydd och att man ska se till att skyddsjorden är ok.

Jag har redan citerat direkt från tillverkaren att förlängningskabel ej rekommenderas.
- "Do not use surge protectors OR EXTENSION CORDS."

Tillverkaren särskiljer "powerstrip" och "extension cord", både grenkontakt och förlängningskabel avrådes.

Att överspänningsskydd, skyddsjord och grenkontakter också är saker man ska se upp med tar inte bort det faktum att förlängningskabel avrådes - både tillverkare och användare är överens om detta. Gissar att flera här på sweclockers har sin ups kopplad med förlängningskabel... På andra forum har man inget problem med att diskutera ämnet då det finns mängder av trådar på exempelvis reddit, toms hardware, linustechtips etc.

Utomlands (ej enbart usa...) är det främst tjockleken på förlängningskabel, effektbehov och passande längd som diskuteras. Att vi i Sverige har bra standard gällande el lär vara en klen tröst om något går fel: själva poängen med att koppla ups till nas är ju driftsäkerhet.

Men om forumet här är eniga i sakfrågan så litar jag givetvis på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man ska också komma ihåg att det är amerikanska produkter, och de amerikanska kontakterna/uttagen är oerhört dåliga. Små, klena kontaktytor och lätt att det blir fel. De skriver texterna utifrån det perspektivet.

Du kan lugnt koppla in den med en vanlig förlängningssladd.

Plus att de kör halva spänningen, så dubbla strömstyrkan. Det betyder ett större spänningstapp i långa kablar. Inte lika känsligt här med 230V.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Jag har redan citerat direkt från tillverkaren att förlängningskabel ej rekommenderas.
- "Do not use surge protectors OR EXTENSION CORDS."

Tillverkaren särskiljer "powerstrip" och "extension cord", både grenkontakt och förlängningskabel avrådes.

Att överspänningsskydd, skyddsjord och grenkontakter också är saker man ska se upp med tar inte bort det faktum att förlängningskabel avrådes - både tillverkare och användare är överens om detta. Gissar att flera här på sweclockers har sin ups kopplad med förlängningskabel... På andra forum har man inget problem med att diskutera ämnet då det finns mängder av trådar på exempelvis reddit, toms hardware, linustechtips etc.

Utomlands (ej enbart usa...) är det främst tjockleken på förlängningskabel, effektbehov och passande längd som diskuteras. Att vi i Sverige har bra standard gällande el lär vara en klen tröst om något går fel: själva poängen med att koppla ups till nas är ju driftsäkerhet.

Men om forumet här är eniga i sakfrågan så litar jag givetvis på er!

Använd jordad icke skit förlängning så går det bra. Du ska inte heller värma kall katt i micron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Anledningen till min oro är det stora antalet trådar om ämnet där de allra flesta avråder från användning av förlängningskabel från uttaget till ups:en - då av olika anledningar. Både pga brandrisk men även att batteriet blir dåligt snabbare. Ett exempel på en sida som avråder: https://excessups.com/blog/technical/plug-ups-power-strip/

APC avråder i instruktionsmanualen från användning av både förgreningskontakter och förlängsningskablar:
"Connect the UPS power cable directly to a wall outlet. Do not use surge protectors or extension cords."

En tråd om ämnet: https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=11&t=1372767

Schneider själva förtydligar även:
In order for your UPS to get the best power available, you should plug your UPS directly into the wall receptacle. Plugging your UPS into a surge protector may cause the UPS to go to battery often when it normally should remain online. This is because other, more powerful equipment may draw necessary voltage away from the UPS which it requires to remain online. In addition, it may compromise the ground connection which the UPS needs in order to provide adequate surge protection. All APC Back-UPS and Smart-UPS products provide proper surge suppression for power lines without the need of additional protection."

Anledningen till att man inte ska använda förgreningsdosa är att om man kopplar in många strömhungriga prylar i den så kan spänningen svaja. Speciellt om man har en dålig grendosa. Andra prylar kan skicka in störningar. Det kan börja brinna. Man löper större risk att säkringen går.

Är du orolig så finns som sagt långa IEC strömsladdar att köpa