Permalänk
Viking
Skrivet av joakim99:

Jag tolkar det som att Bertil blir klar om en timme ungefär. Fast de som känner Bertil kanske vet att han är en lat jäkel och att det i praktiken betyder 2-3 timmar. Det är dock inte det som jag som neutral betraktare tolkar ”nån timme”.

Av tråden att döma verkar det dock finnas stor skillnad på tolkning.

Jo han kanske är en lat jäkel, det vet man ju inte riktigt.
Men gör inte ordet ”om” att du tolkar det som flera timmar? ”Om” blir väldigt avgörande för min del iaf.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ordet ”om” tillför definitivt osäkerhet. Jag skulle nog i detta fallet tolka detclitecolika beroende på vem som säger det om min relation till vederbörande. Dock tolkar jag det inte som 2-3 timmar, snarare 1-2 timmar i detta fallet.

Permalänk
Medlem

nån timme är allt från 45 minuter till 1,5 timme för mig. Man säger det när man siktar på 1 timme men är osäker, det är ca 1 timme.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Det är kort för nån slags timme!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nån timme är helt klart mer än 1 timme!
Många har rätt i att ”någon” är i singular, alltså 1 timme. MEN, man säger väl ändå oftast ”OM nån timme”, och eftersom man använder sig av ”om” så vet man inte riktigt exakt när det ska ske. Och eftersom man inte vet exakt när så är det oftast mer än 1 timme.
Så ”om nån timme” är i stort sett samma sak som ”om några timmar”.
Hur hade ni tolkat detta?
(Någon) - När ska du måla klart väggen Bertil?
(Bertil) - Äh, jag gör klart det om nån timme...
I alla fall jag skulle tolka detta som mer än en timme, kanske inte 8 timmar, men 2-4h kanske.

Nej, man menar UNGEFÄR om en timme. Plus minus 20-30 minuter. Aldrig flera timmar.

Hur fick över hälften som röstat godkänt i svensk grammatik i skolan?

Rent statistiskt så är hälften av jordens befolkning dummare än snittet/medianen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nån timme är helt klart mer än 1 timme!
Många har rätt i att ”någon” är i singular, alltså 1 timme. MEN, man säger väl ändå oftast ”OM nån timme”, och eftersom man använder sig av ”om” så vet man inte riktigt exakt när det ska ske. Och eftersom man inte vet exakt när så är det oftast mer än 1 timme.
Så ”om nån timme” är i stort sett samma sak som ”om några timmar”.
Hur hade ni tolkat detta?
(Någon) - När ska du måla klart väggen Bertil?
(Bertil) - Äh, jag gör klart det om nån timme...
I alla fall jag skulle tolka detta som mer än en timme, kanske inte 8 timmar, men 2-4h kanske.

Skrivet av joakim99:

Jag tolkar det som att Bertil blir klar om en timme ungefär. Fast de som känner Bertil kanske vet att han är en lat jäkel och att det i praktiken betyder 2-3 timmar. Det är dock inte det som jag som neutral betraktare tolkar ”nån timme”.

Av tråden att döma verkar det dock finnas stor skillnad på tolkning.

Skrivet av Donnerstal:

Jo han kanske är en lat jäkel, det vet man ju inte riktigt.
Men gör inte ordet ”om” att du tolkar det som flera timmar? ”Om” blir väldigt avgörande för min del iaf.

T.o.m. ordet "äh" introducerar ju en osäkerhet på vad man skall förvänta sig, eftersom det indikerar att den som uttrycker tidsangivelsen inte bryr sig så mycket.

Sedan så är det snarare ordet "någon" än ordet "om" som ger en osäkerhet (jmfr "om en timme" som är betydligt mer specifikt än "om någon timme"). Ordet "om" uppger att det inte sker omedelbart, utan efter att en viss tid passerat...efterföljande ord ("någon timme") anger denna tid.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ordet ”om” tillför definitivt osäkerhet. Jag skulle nog i detta fallet tolka detclitecolika beroende på vem som säger det om min relation till vederbörande. Dock tolkar jag det inte som 2-3 timmar, snarare 1-2 timmar i detta fallet.

Ordet "om" tillför ingen osäkerhet alls i det här sammanhanget. Det talar bara om att vi pratar om framtiden.

Permalänk
Medlem

För mig är det typ en förkortning på "Nån timma eller två", så däremellan, men absolut inte 3 eller fler.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För mig är det typ en förkortning på "Nån timma eller två", så däremellan, men absolut inte 3 eller fler.

Tänkte skriva exakt detsamma!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen mer än en timme men inte mer är tre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nån timme är i min värld runt en timme, och alltid närmare en än två timmar.

Ännu värre är väl folk som tycker att "ett par" kan betyda fler än två!

Permalänk
Medlem

Tror många som anser att någon = singular avstår att rösta för att alternativen som anges båda är fel.
Någon är singular, med en stor osäkerhet. Någon är en gissning på en timme men kan bli mer än en timme. Så för många blir alternativet att det betyder en timme, men absolut inte två, lika fel som att säga att det absolut är mer än två. Därför är det mestadels de som röstar för att det ska vara två timmar eller fler som faktiskt har ett rättvisande alternativ att rösta på.

Med andra ord, lite riggad omröstning då de som håller med TS har ett alternativ, medan många av de som inte håller med TS tycker att båda alternativen är fel och måste därmed avstå rösta. Jag ville inte rösta själv av just den anledningen.

Men, återigen. Någon, är singular, med osäkerhet. Hittills har jag bara sett ordentliga belägg och argument för ståndpunkten från de som anser att någon är singular. Ingen har vad jag sett framfört något faktiskt argument för varför någon är två eller fler, men inte ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ännu värre är väl folk som tycker att "ett par" kan betyda fler än två!

Som så ofta annars ligger betydelsen i sammanhanget.
Skickar din fru ett meddelande att "Vi får besök ikväll så köp med dig ett par bullar." och du köper två stycken bullar kan du räkna med bassning.
"Vi var ett par grabbar som spelade fotboll varje dag efter skolan." - tveklöst fler än två grabbar.
"Jag har märkt ut ett par granar så kan du välja vilken du tycker är finast." - återigen, tveklöst fler än två.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror många som anser att någon = singular avstår att rösta för att alternativen som anges båda är fel.
Någon är singular, med en stor osäkerhet. Någon är en gissning på en timme men kan bli mer än en timme. Så för många blir alternativet att det betyder en timme, men absolut inte två, lika fel som att säga att det absolut är mer än två. Därför är det mestadels de som röstar för att det ska vara två timmar eller fler som faktiskt har ett rättvisande alternativ att rösta på.

Med andra ord, lite riggad omröstning då de som håller med TS har ett alternativ, medan många av de som inte håller med TS tycker att båda alternativen är fel och måste därmed avstå rösta. Jag ville inte rösta själv av just den anledningen.

Men, återigen. Någon, är singular, med osäkerhet. Hittills har jag bara sett ordentliga belägg och argument för ståndpunkten från de som anser att någon är singular. Ingen har vad jag sett framfört något faktiskt argument för varför någon är två eller fler, men inte ett.

Oberoende så är osäkerheten det primära, men ett argument för plural är att "någon" syftar på en av flera alternativ. Alltså, att det kan vara en, två eller tre timmar. Vilket av dessa det blir vet man inte, men det tar "nån timme".

Min tolkning är just denna - att osäkerheten faller inom en till ett fåtal timmar. Att tolka det ur grammatikalisk synvinkel är kanske inte helt ändamålsenligt, eftersom grammatiken blir fel oberoende alternativ. Det är då andemeningen som blir det viktiga.

Men baserat på svaren blir det väl då klart att det kan handla om allt från 45 minuter till 3 timmar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som så ofta annars ligger betydelsen i sammanhanget.
Skickar din fru ett meddelande att "Vi får besök ikväll så köp med dig ett par bullar." och du köper två stycken bullar kan du räkna med bassning.
"Vi var ett par grabbar som spelade fotboll varje dag efter skolan." - tveklöst fler än två grabbar.
"Jag har märkt ut ett par granar så kan du välja vilken du tycker är finast." - återigen, tveklöst fler än två.

I ett sånt fall så gör ju sammanhanget det tydligt vad som menas.

Dock vet jag inte om jag någonsin har hört "ett par" användas vid de tillfällena, vanligare är "några".

Sen skall erkännas att i min värld så är plättar både stora och små pannkakor vilket vissa tycker är helt galet så det kan nog vara mycket dialektal färgning i min upplevelse

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Viking
Skrivet av kelly007x:

Det är kort för nån slags timme!

Exakt vad jag försöker förklara! Alltså inte den kommande timmen, utan någon timme därefter. Därför blir det mer än en timme från att man säger det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som så ofta annars ligger betydelsen i sammanhanget.
Skickar din fru ett meddelande att "Vi får besök ikväll så köp med dig ett par bullar." och du köper två stycken bullar kan du räkna med bassning.
"Vi var ett par grabbar som spelade fotboll varje dag efter skolan." - tveklöst fler än två grabbar.
"Jag har märkt ut ett par granar så kan du välja vilken du tycker är finast." - återigen, tveklöst fler än två.

Varför ens säga par då man inte menar par?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför ens säga par då man inte menar par?

Därför att svenska språket är sådant. Liksom i alla andra naturliga språk så betyder inte alla ord och uttryck vad de logiskt sett borde betyda.

"Ett par" kan betyda exakt två. Eller exakt en ("ett par byxor"). Men oftast betyder det ett litet antal som är större än ett, oftast storleksordnigen 2-4 stycken. "Ett par" avser vanligtvis ett mindre antal än "några".

Permalänk
Medlem

Nån timme = mer än 1 timme mindre än 2 timmar
Ett par timmar = 2-3 timmar

Samma sak fast med minuter
Nån minut = mindre än 5 minuter
Ett par minuter = mer än 5 mindre än 10 minuter

Iallafall i min familj

Fast pratar man bilar och reparation så blir "äsch det tar inte mer än nån timme" alltid 4+ timmar och minst en gassvets och kanske en hydraulik press

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

En timme är en timme, NÅGON TIMME är NÅGRA TIMMAR tänker som ett "urval" "någon av dessa timmar kommer jag" men aldrig en för då säger jag EN timma, eller "MAX om en timma."

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

En timme < Nån timme < Två timmar

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

hahaha rolig tråd

Nån timme: 60-119min
Några timmar: 120-239min
Flera timmar: 240-480min
Typ en timme: 40-80min

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som så ofta annars ligger betydelsen i sammanhanget.
Skickar din fru ett meddelande att "Vi får besök ikväll så köp med dig ett par bullar." och du köper två stycken bullar kan du räkna med bassning.
"Vi var ett par grabbar som spelade fotboll varje dag efter skolan." - tveklöst fler än två grabbar.
"Jag har märkt ut ett par granar så kan du välja vilken du tycker är finast." - återigen, tveklöst fler än två.

Jag kan väl inte hjälpa om andra har problem att uttrycka sig korrekt, "ett par" är alltid två och alla som säger annat har fel. Menar man fler än två så får man fan lära sig hur man uttrycker det på svenska. Folk är korkade, man ser det på hur språket förfallit på bara några tiotals år. Och "några" kan vara tre eller fler, medan "ett par" ALLTID är två stycken.

Sluta förstöra innebörden av våra ord, lär er vad de betyder istället för att tolka som ni vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag kan väl inte hjälpa om andra har problem att uttrycka sig korrekt, "ett par" är alltid två och alla som säger annat har fel. Menar man fler än två så får man fan lära sig hur man uttrycker det på svenska. Folk är korkade, man ser det på hur språket förfallit på bara några tiotals år. Och "några" kan vara tre eller fler, medan "ett par" ALLTID är två stycken.

Sluta förstöra innebörden av våra ord, lär er vad de betyder istället för att tolka som ni vill.

Alternativt kanske du skall ta ett steg bakåt och begrunda att du själv kan ha fel.

https://svenska.se/tre/?sok=par

Citat:

grupp av två personer el. före­mål, duo: ​gifta par; ​jämna par; ​ett par (kronor) några få, två el. tre

Citat:

(i ut­trycket ett par) an­tal av några få vanligen två el. tre

Ur SAOB (Svenska Akademiens ordbok), vårt de facto referensverk på området:

Citat:

4) i uttr. ett par l. en par l. ensamt par, övergående i bet. av ett adj. l. obestämt pronomen, betecknande ett litet, ungefärligt antal, som utgöres av minst två (stundom, i fråga om måttsenheter som äv. bruka anges i bråkdelar, närmar sig två) o. som man icke kan (l. bryr sig om att) exakt ange l. som man tänker sig på ett obestämt sätt; ofta liktydigt med: några (få), ”två tre stycken”; förr ngn gg betecknande ett exakt antal o. liktydigt med: två; jfr 1 g ε.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

hahaha rolig tråd

Nån timme: 60-119min
Några timmar: 120-239min
Flera timmar: 240-480min
Typ en timme: 40-80min

Glöm inte "Halvannan timme" (90min)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag kan väl inte hjälpa om andra har problem att uttrycka sig korrekt, "ett par" är alltid två och alla som säger annat har fel. Menar man fler än två så får man fan lära sig hur man uttrycker det på svenska. Folk är korkade, man ser det på hur språket förfallit på bara några tiotals år. Och "några" kan vara tre eller fler, medan "ett par" ALLTID är två stycken.

Så, om du går och köper ett par byxor - hur många byxor har du då köpt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twit:

Som så ofta annars ligger betydelsen i sammanhanget.
Skickar din fru ett meddelande att "Vi får besök ikväll så köp med dig ett par bullar." och du köper två stycken bullar kan du räkna med bassning.
"Vi var ett par grabbar som spelade fotboll varje dag efter skolan." - tveklöst fler än två grabbar.
"Jag har märkt ut ett par granar så kan du välja vilken du tycker är finast." - återigen, tveklöst fler än två.

Ett par bullar syftar på att man köper flera olika sorters fikabröd i en mängd som kan göra besökarna mätta, typ både Kanelbullar och Krämbullar. Skulle man tvingas använda uttrycket "dela en bulle" och syfta på kaffebröden och inte en taxi så är det mycket pinsamt för frun och det blir tråkig stämning så fort gästerna har gått

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nån timme betyder uppskattningsvis en timme med ett påslag på vanligtvis runt en kvart och max en halvtimme. Detta är den korrekta betydelsen av nån timme och alla andra svar är felaktiga. Men låt eran diskussion ang. "nån timme" bli allt mer eterisk och abstrakt om ni så känner för det. Jag tar gärna emot era hårdordade "slag" och "du har minsann fel" resonemang, för i grund och botten är detta en rolig fråga och frågor likt dessa förtjänas att diskuteras. Så lycka till och ha en go kväll.

Permalänk

Inget av svaren. En eller två timmar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Oberoende så är osäkerheten det primära, men ett argument för plural är att "någon" syftar på en av flera alternativ. Alltså, att det kan vara en, två eller tre timmar. Vilket av dessa det blir vet man inte, men det tar "nån timme".

Min tolkning är just denna - att osäkerheten faller inom en till ett fåtal timmar. Att tolka det ur grammatikalisk synvinkel är kanske inte helt ändamålsenligt, eftersom grammatiken blir fel oberoende alternativ. Det är då andemeningen som blir det viktiga.

Men baserat på svaren blir det väl då klart att det kan handla om allt från 45 minuter till 3 timmar.

Nej det där är ju just argumentet för att det är singular med stor osäkerhet. Det jag menade saknas i omröstningen. Någon är någon enstaka, kan vara en, men kan vara upp mot tre med lite otur. Men jag har aldrig sett någon framföra ett argument för hur det absolut aldrig kan vara mindre än två, som TS hävdar.