Permalänk
Medlem

Laddar ned långsamt hjälp!

Hej, jag har ett problem, jag kan inte ladda ner över 12 MB/Sek från Origin, blizzard och steam m.m. Och mina kompisar laddar ner mycket snabbare, men jag har mycket bättre dator. På aktivitetshanteraren står nätverk endast på 10% (jag har 250 MB upp och 100 MB ner Fiber)

Om det spelar någon roll så kommer mina specs här:
Intel Core i7-10700k 3,8-5,1 GHz
Kingston A2000 M.2 1TB
Kingston A1000 M.2 250GB
Corsair Venegeance RGB PRO 16GB 2933MHz
ASUS ROG Stric B460-f Gaming
NZXT Kraken X53
Cooler Master MWE 650W Modulär 80+ Gold
ASUS GeForce RTX 2070 ROG Strix

Förlåt för dåligt skrivet men hoppas att ni förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galle_03:

Hej, jag har ett problem, jag kan inte ladda ner över 12 MB/Sek från Origin, blizzard och steam m.m. Och mina kompisar laddar ner mycket snabbare, men jag har mycket bättre dator. På aktivitetshanteraren står nätverk endast på 10% (jag har 250 MB upp och 100 MB ner Fiber)

Om det spelar någon roll så kommer mina specs här:
Intel Core i7-10700k 3,8-5,1 GHz
Kingston A2000 M.2 1TB
Kingston A1000 M.2 250GB
Corsair Venegeance RGB PRO 16GB 2933MHz
ASUS ROG Stric B460-f Gaming
NZXT Kraken X53
Cooler Master MWE 650W Modulär 80+ Gold
ASUS GeForce RTX 2070 ROG Strix

Förlåt för dåligt skrivet men hoppas att ni förstår.

100 Mbit, dela det på 8 och du får 12.5.. så du maxar ju i princip

Permalänk
Medlem

100 mbit ner ger ju ca 12 MB/s

Permalänk
Medlem

@JeanC: Fast det känns inte som att det stämmer ändå för trådskaparen. Jag har själv bara 150/10 via ComHem (koaxial fiber) och får en nedladdningshastighet på cirka 20MB/s i olika klienter, med en väldigt mycket äldre dator än trådskaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galle_03:

(jag har 250 MB upp och 100 MB ner Fiber)

Menar du tvärtom?
(man brukar ha mer ner än upp)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

@JeanC: Fast det känns inte som att det stämmer ändå för trådskaparen. Jag har själv bara 150/10 via ComHem (koaxial fiber) och får en nedladdningshastighet på cirka 20MB/s i olika klienter, med en väldigt mycket äldre dator än trådskaparen.

Skatta dig lycklig över att du får ut mer än du pröjsar för då.

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Har testat hastigheterna flertal gånger och den överstiger aldrig vad det står att jag betalar för (om du kör ett speedtest, Ookla, Google m.m.), men när det väl ska laddas ner saker så överträffar den sig

Permalänk
Medlem

Det är en väsentlig skillnad mellan Mb (Megabit) och MB (Megabyte). Det går 8 bit på en byte, vilket då får till följd att, som redan nämnts, 100 Mb maximalt ger en ungefärlig nedladdningshastiget på drygt 12 MB/s.

Vad din dator har för komponenter kommer i största grad inte att påverka detta (såvida du inte har ett urgammalt nätverkskort/chip).

Man brukar normalt sett ha högre nedladdningshastighet än uppladdningshastighet så jag antar att du har mixat ihop siffrorna. Anledningen till varför du inte får ut en högre hastighet kan bero på att din router använder QoS (Quality of Service), vilket kan medföra reducerad hastighet vid nedladdning för att t.ex. ge bättre kvalitet på Netflix eller andra streaming-tjänster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

@MrWhizeguy: Har testat hastigheterna flertal gånger och den överstiger aldrig vad det står att jag betalar för (om du kör ett speedtest, Ookla, Google m.m.), men när det väl ska laddas ner saker så överträffar den sig

Lyx. Syntetiska tester visar 300mbit/s. (36mb/s max teoretisk hastighet beroende på massa faktorer)
origin/Steam med mera peakar kring 34 - 36 MB/s emellanåt 🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

@MrWhizeguy: Har testat hastigheterna flertal gånger och den överstiger aldrig vad det står att jag betalar för (om du kör ett speedtest, Ookla, Google m.m.), men när det väl ska laddas ner saker så överträffar den sig

Vissa klienter räknar även med den data du packar upp, så om du laddar ner en fil på 10MB som är komprimerad och är i själva verket 12MB, så kan t.ex. Battle.net Launchern visa det som 12MB/s istället för de 10MB/s som du då laddat ner.

Värt att nämna är att de tester du hänvisade till också anger hastigheten i Megabit per sekund, inte MegaByte per sekund som diverse klienter visar när du laddar ner ett spel (Mb mot MB). Där då 100Mbit motsvarar strax över 12MByte.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Mycket fint. Önskar att mitt var så snabbt. En kollega har 600MB/s ner & upp syntetiskt. Han peakar på cirka 50MB/s på Steam, 43MB/s på Origin.

Permalänk
Medlem

menade att jag har 250 ner

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@noMad17: jo jag hade en gammal disk med 50 mb
innan den var från 2008 på 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galle_03:

menade att jag har 250 ner

När du laddar ner och sparar filer så blandar du in mycket mer än bara nätverket så vad har du om du mäter uppkopplingens hastighet ? Kör Bredbandskollen och Ookla Speedtest och prova helst båda i 2 olika webbläsare och skriv vad du får för resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router ??

Så att det inte är så att du har en router med 100Mb/s WAN port, som begränsar hastigheten.