Project Xcloud över Apple App Store skjuts på framtiden

Permalänk
Melding Plague

Project Xcloud över Apple App Store skjuts på framtiden

Lanseringen av IOS-versionen av Project Xcloud bromsas då spelströmningstjänsten sägs strida mot Apple Stores villkor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kommer man kunna spela spel som man redan köpt och som inte ingår i Game Pass?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av korvOlle:

Kommer man kunna spela spel som man redan köpt och som inte ingår i Game Pass?

Inte som jag förstår hur det funkar. Lite som att du inte kan spela upp filmer du har på DVD hemma via Netflix, om de inte redan finns i deras bibliotek, så att säga.

Det är där GeForce NOW har sin bästa sida, större stöd för random spel. Men det krymper ju tyvärr hela tiden nu, med alla utgivare som drar tillbaka sitt stöd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om "ta del av lagligt innehåll du betalat för på någon platform på din mobil genom en app som företaget ifråga lagt tid på att utveckla" strider mot deras regler så är jag glad att jag valde Android när jag en gång stod och velade.

Skrivet av korvOlle:

Kommer man kunna spela spel som man redan köpt och som inte ingår i Game Pass?

Tror inte du kommer kunna streama dem från MS servrar, men du kan ju även streama från din Xbox.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ganska märkligt att de känner sig tvungna att göra denna distinktion för spel men inte för film, serier eller musik.

Känns ju nästan som om det är någon paragrafryttare som vaknat på fel sida snarare än att det är av konkurrensskäl.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Apple är ganska hårda när de granskar om appar får lanseras i deras store. På gott och ont. Det håller borta en hel del buggiga skräpappar men blir samtidigt begränsande. Exempelvis tillåter de inte GPL-licens, de ställer krav på gränssnittens utformning, man får inte distribuera betaversioner o.s.v. Var det inte något att alla köp måste gå via Apple också? Kanske är det just här skon klämmer. Om folk kan köpa spel andra vägar utan att Apple får ut procent på betalningarna.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av UndaC:

Ganska märkligt att de känner sig tvungna att göra denna distinktion för spel men inte för film, serier eller musik.

Känns ju nästan som om det är någon paragrafryttare som vaknat på fel sida snarare än att det är av konkurrensskäl.

Ja...nu när du säger det, hur fasen kan då Netflix vara tillåtet om man inte granskar varje enskild film?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Ganska märkligt att de känner sig tvungna att göra denna distinktion för spel men inte för film, serier eller musik.

Känns ju nästan som om det är någon paragrafryttare som vaknat på fel sida snarare än att det är av konkurrensskäl.

Jag reagerade precis likadant. MPA sätter ju stämplar på filmer som sen Netflix, Amazon, Hulu eller Disney+ sen får streama via Apples enheter. Jag gör det just nu på min AppleTV.

Varför får man inte strömma spel? Där är ju ESRB organet som sätter stämpel.

Det måste finnas något annat underliggande, t.ex. att apples egna Arcade kan tappa marknadsdelar, trots att det är en helt annan produkt. Jag tror Apple bara gör en stor NIMBY här, och skyller på något trams för att slippa. Småsint.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det låter som någon väldigt oinsatt tagit ett väldigt märkligt beslut.
Något ännu märkligare är att steam fick genom sin link-app

Jag hoppas man inser storleken på den kundstock man riskerar att tappa och pudlar innan skadan blir för stor

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shudnawz:

Ja...nu när du säger det, hur fasen kan då Netflix vara tillåtet om man inte granskar varje enskild film?

Jag antar att de ser filmer "som innehåll" medan spel "som appar" helt enkelt.
Verkar dock inte särskilt vettigt.

Men men, blir streamande spel populärt lär de väl ändra sig. Än så länge så är det ju, trots alla skriverier, en väldigt liten marknad.

Eller så ska de helt enkelt lansera något liknande själva (eller så anser de att de har vad de behöver med Apple Arcade trots att det är trams i jämförelse med av Xcloud erbjuder) .

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av UndaC:

Jag antar att de ser filmer "som innehåll" medan spel "som appar" helt enkelt.
Verkar dock inte särskilt vettigt.

Men men, blir streamande spel populärt lär de väl ändra sig. Än så länge så är det ju, trots alla skriverier, en väldigt liten marknad.

Eller så ska de helt enkelt lansera något liknande själva (eller så anser de att de har vad de behöver med Apple Arcade trots att det är trams i jämförelse med av Xcloud erbjuder) .

Möjligen, jag tror det handlar om att de måste komma på hur de ska kunna klämma pengar ur det innan det tillåts. Lite som Spotify-debaclet där de tar 30% av månadskostnaden om man tecknar abonnemanget via iOS, och Spotify får inte länka till en extern sida för att teckna prenumerationen. Alltså inte för att företag inte får tjäna pengar på att ha en plattform, men ibland är det lite väl uppenbart att det bara är girighet som driver dem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Tänk om konkurrensmyndigheterna kunde granska den där Apple. De har en väldigt stor andel när det gäller surfplattor och konkurrensmyndigheterna har varit på Microsoft om det mesta som Internet explorer. Där konkurrensmyndiheterna borde tvinga apple andra aktörer får sälja sina program till produkterna utan Apples store.

*edit*
Som denna då Microsoft fick böta 4,7 miljarder för att man vid installationen inte kunde välja något annat än explorer. Att det är superlätt att göra efteråt kvittar. https://www.svd.se/microsoft-far-bota-47-miljarder
Men Apple, hur enkelt är det att installera en egen annan tjänst för att köpa appar utan Apples inblandning?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänk om konkurrensmyndigheterna kunde granska den där Apple. De har en väldigt stor andel när det gäller surfplattor och konkurrensmyndigheterna har varit på Microsoft om det mesta som Internet explorer. Där konkurrensmyndiheterna borde tvinga apple andra aktörer får sälja sina program till produkterna utan Apples store.

Your wish is my command!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir det inte samma öde för Microsoft som Google Stadia? Eller vad är anledningen till att inte Stadia funkar på ios ? Jag har iofs hört att apple inte har stödjigt en codec som ska ha kommit nu inför ios 14. Men känns som apple är livrädda ? Medans jag tror att detta är precis rätt väg att gå till världsherradöme. När mer och mer spel kan streamas så behöver man inte ens en pc snart, då kan man sitta med sin ipad eller macbook och njuta av samma spel.

Permalänk
Medlem

Alla argument som lyfts känns högst krystade.

Remote desktop, nej det är inte det, det är spel.

Köpa mjukvara via en app på appstore, inte ett problem eftersom det är plattformsoberoende licenser och man äger inget mer än prenumerationen.

Vi vill granska alla spel innan de blir tillgängliga, men säg det till Safari teamet att alla webbsidor ska granskas innan Safari får laddas ner, eller Netflix som byter serier varje månad, eller Spotify som kanske börjar streama nazi-dunka-dunka?

Cross-platform licensing måste kunna existera och att interagera med annan köpt mjukvara kan väl inte vara något problem? Om ett köp görs på telefonen kan väl Apple få sin ’skatt’, men allt annat ska väl vara fritt. Exakt samma som att köpa sin Spotify via hemsidan för lägre pris, eller att köpa spel i rea-hinken på en butik istället för digitalt av Sony

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ganska märkligt att de känner sig tvungna att göra denna distinktion för spel men inte för film, serier eller musik.

Känns ju nästan som om det är någon paragrafryttare som vaknat på fel sida snarare än att det är av konkurrensskäl.

Eller webbläsare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kommer man kunna spela spel som man redan köpt och som inte ingår i Game Pass?

Då ett konto måste vara associerad med xCloud, och detta kontot förmodligen är Microsoft-kontot, och bundet till Microsoft Store, så bör det rent tekniskt gå att köra dessa spel på xCloud också. Men då xCloud är en Xbox Series X så måste det ju förstås fungera på en Xbox Series X, vilket alla generationer Xbox gör. För övrigt så finns ju xbox play anywhere där om du köper en version , så får du den både på PC och på Xbox.

Här hör vi även att det går att streama de spel som man äger. Om man behöver en befintlig konsol för det vet jag inte. Men "We're going to give you the ability to play games you own from the cloud" antyder att det är molnet som gäller. "xCloud" = molnet, "Xbox console streaming" = från egen konsol.

Permalänk
Inaktiv

Blir folk verkligen förvånade? Apple är världsmästare på att stävja fri konkurrens.

Permalänk

Handlar säkert inte om granskning. Det handlar väl om att de är giriga. Gratis app med inlog och betalning direkt till Microsoft? Inte en chans lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Blir folk verkligen förvånade? Apple är världsmästare på att stävja fri konkurrens.

Tror inte nån är förvånad egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Varför bry sig .. Om Äpplet inte vill vara med får dom stå utanför.. Framtiden får utvisa vem som gjorde rätt.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Apple tillåter iOS-appar för Steam Link och Playstation Remote Play som strömmar spel från ens egen dator eller konsol. Det är i många fall samma innehåll och butik som de förbjuder med Geforce Now och Playstation Now. Väldigt märkliga argument från Apple.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Apple vill ju ha sina 30% på allt. De hade lätt släppt igenom om Microsoft betalade 30 av alla spel i allas spelbibliotek till Apple 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kommer man kunna spela spel som man redan köpt och som inte ingår i Game Pass?

Du kommer kunna streama från din konsol dvs din konsol är servern. Inga prisuppgifter ännu för den tjänsten om det ens kommer kosta något.

https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-streaming/console-stream...

xCloud är bara Game Pass-spel än sålänge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Blir folk verkligen förvånade? Apple är världsmästare på att stävja fri konkurrens.

Microsoft höll ju effektivt Apple ute från nästan allt spelande på Mac sen de stängslade in allt till Windows med DX och annat.

Hyfsat episk dubbelmoral att gnälla om att bli bara nästan utestängda nu liksom, för regler som varit befintliga på iOS länge. Karma is a bastard..

Skrivet av Goedendag:

Apple tillåter iOS-appar för Steam Link och Playstation Remote Play som strömmar spel från ens egen dator eller konsol. Det är i många fall samma innehåll och butik som de förbjuder med Geforce Now och Playstation Now. Väldigt märkliga argument från Apple.

LAN fjärr-desktop är tillåten, WAN fjärr-desktop är det inte. Ganska klartextat.

Sen kan man såklart tycka vad man vill om den begränsningen och spekulera i genuina eller dolda anledningar. Kan säkert vara självbevarande för att inte kunder ska klaga på att ungarna tar all data.

Sony och Nintendo tex hade samma på sina fjärr-appar att inte tillåta streaming med mobiluppkoppling, utan enbart wifi.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Blir folk verkligen förvånade? Apple är världsmästare på att stävja fri konkurrens.

Jag tycker det är oerhört konstigt att inte EU tagit ordentligt krafttag gällande Apple och deras AppStore..
Regler som detta när det inte finns något alternativ (till skillnad från android där, om google börjar bråka, så kan man släppa beta-appen som en separat apk iallafall utan problem medan man bygger sitt case).
Som nämnts, varför skilja på musik, spel, film osv isåfall? Då borde samtliga streamingtjänster som existerar ryka från appstore.
Och sist men inte minst den idiotiska 30% med regel att du inte får länka till separat betalplats.

Finns massor för EU att ge sig på och en sjuhelsikes massor med pengar. Fast dom kanske vill avvakta och ta apple om nåt år och smälla till med X% av vinsten?

Permalänk
Medlem

På ett sätt kan jag förstå Apple. Man vill ju ha in pengar för att driva affären, dvs infrastrukturen och utvecklingen av AppStore (nog för att man säkert med råge passerat den gräns där intäkterna enbart täcker drift & utvecklingskostnaderna). Därav att man tar ut % på försäljningen. Helt förståeligt.

Lite antaganden från min sida: Jag gissar att spel står för en ganska stor del av försäljningen på AppStore. Jag antar att Microsofts streamingapp inte skulle kosta något på AppStore, och därmed skulle Apple inte få in några pengar på den. Men då skulle man ju samtidigt öppna för alla utvecklare att strömma sina spel genom gratisklienter, och därmed skulle Apple tappa pengar på den uteblivna försäljningen.

Men jag spår att det blir förändringar runt detta framöver. Det diskuteras säkert flitigt i mötesrum på Apple HQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Microsoft höll ju effektivt Apple ute från nästan allt spelande på Mac sen de stängslade in allt till Windows med DX och annat.

Hyfsat episk dubbelmoral att gnälla om att bli bara nästan utestängda nu liksom, för regler som varit befintliga på iOS länge. Karma is a bastard..

LAN fjärr-desktop är tillåten, WAN fjärr-desktop är det inte. Ganska klartextat.

Sen kan man såklart tycka vad man vill om den begränsningen och spekulera i genuina eller dolda anledningar. Kan säkert vara självbevarande för att inte kunder ska klaga på att ungarna tar all data.

Sony och Nintendo tex hade samma på sina fjärr-appar att inte tillåta streaming med mobiluppkoppling, utan enbart wifi.

Vad menar du nu? Jag använder ju min hotspot till min PC regelbundet och den trafiken är ju inte begränsad. Jag förstår verkligen inte varför RDP inte är tillåtet, men att det drar data kan ju knappast vara anledningen. Då skulle väl inte videosamtal vara tillåtet heller? Dessutom kan man ju fjärrstysa datorer via Teams nu för tiden väl, eller åtminstone dela en valfri skärm till valfri enhet iaf. Antar att de vill förbjuda det för att man inte ska kunna kringå appstore? Men då kan man väl bara tunnla intvå steg?

Kan man inte bara köra steam link appen till en pc och köra microsofts streaming därifrån till exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

På ett sätt kan jag förstå Apple. Man vill ju ha in pengar för att driva affären, dvs infrastrukturen och utvecklingen av AppStore (nog för att man säkert med råge passerat den gräns där intäkterna enbart täcker drift & utvecklingskostnaderna). Därav att man tar ut % på försäljningen. Helt förståeligt.

Lite antaganden från min sida: Jag gissar att spel står för en ganska stor del av försäljningen på AppStore. Jag antar att Microsofts streamingapp inte skulle kosta något på AppStore, och därmed skulle Apple inte få in några pengar på den. Men då skulle man ju samtidigt öppna för alla utvecklare att strömma sina spel genom gratisklienter, och därmed skulle Apple tappa pengar på den uteblivna försäljningen.

Men jag spår att det blir förändringar runt detta framöver. Det diskuteras säkert flitigt i mötesrum på Apple HQ.

All försäljning inuti appen går via apple precis som för Spotify, men man tillåts köpa Spotify via deras hemsida utan apples inblandning också. Den modellen skulle fungera för microsoft också. Så funkar även de flesta mobilspelen idag, till exempel candy crush som är free to play.