Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har du aktiverat så att alla cores går på max på 10700? Dvs fått alla cores att gå i 4,6GHz tror jag det är hela tiden.

Japp mega boost all core enchancments så den går på 4.6GHz all core och satte vcore manuellt på 1.2v.

Ja, det ska ju vara bra flow där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elixyr:

Japp mega boost all core enchancments så den går på 4.6GHz all core och satte vcore manuellt på 1.2v.

Ja, det ska ju vara bra flow där.

Har det jäkligt varmt i lgh, men ska pröva att stänga av takfläkten och se om de blir skillnad alltså på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har det jäkligt varmt i lgh, men ska pröva att stänga av takfläkten och se om de blir skillnad alltså på chassit.

Testa ta bort den i botten först.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elixyr:

Testa ta bort den i botten först.

När jag satte in den i botten fick jag ner temp på bla grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

CPU: i9 10900k
GHz: 4,8GHz
vCore: 1,140
CPU Temp: 83c
CPU Socket temp: 74c

Väntar på mitt nya moderkort efter det blir det att gå över 5GHz med denna lilla sak Just nu ska jag försöka få ner den så mycket som möjligt i vCore för 4,8GHz för att få ned tempraturerna.

Edit;
Något som förvånar mig är att för att nå 4,9GHz lär jag ta upp vCore till 1,19 hur kan det vara sådant skutt från 1,14?

Det är inget jättestort skutt. Men stegen blir förstås större när man närmar sig gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

När jag satte in den i botten fick jag ner temp på bla grafikkortet.

Tänkte mer om det förstör flödet på något vis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elixyr:

Tänkte mer om det förstör flödet på något vis

Jaha du tänkte så. Jag kan testa begränsa den, inga problem

Permalänk
Inaktiv

@elixyr: Testade att stänga av botten då gick temp upp med två grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@elixyr: Testade att stänga av botten då gick temp upp med två grader.

Ah okej!

Har monterat in allt i mitt 220T chassi. Har 85 grader på CPU package nu i megalast.

Noctua NH12A med 2st Corsair LL120 fläktar som i load snurrar runt 1500rpm.

Har 3st QL120 i fronten som insug @ 1000RPM samt 2st som utblåst i bak och top med samma RPM.

Nu är ju detta worst case och vid spelande o skit så ligger cpun runt 70 grader och fläktarna på kylarn i 800RPM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elixyr:

Ah okej!

Har monterat in allt i mitt 220T chassi. Har 85 grader på CPU package nu i megalast.

Noctua NH12A med 2st Corsair LL120 fläktar som i load snurrar runt 1500rpm.

Har 3st QL120 i fronten som insug @ 1000RPM samt 2st som utblåst i bak och top med samma RPM.

Nu är ju detta worst case och vid spelande o skit så ligger cpun runt 70 grader och fläktarna på kylarn i 800RPM.

Då har jag lite mindre än dig. D15s men min CPU är klockad till 4.8GHz nu med.

Btwn, är detta för mycket kylpasta? Dom säger som en ärta men osäker om de är kokt eller rå ärta?
(Är lika mycket nu på i9 men kortet är från i7:an)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Då har jag lite mindre än dig. D15s men min CPU är klockad till 4.8GHz nu med.

Btwn, är detta för mycket kylpasta? Dom säger som en ärta men osäker om de är kokt eller rå ärta?
(Är lika mycket nu på i9 men kortet är från i7:an)

https://i.imgur.com/72PznAE.jpg

Lite mycket tycker jag man det blir säkert bra så endå.

Läst tester att det är bättre med lite för mycket än lite för lite.
Tror jag har ungefär hälften på min och den har jämn kylning över kärnorna.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Då har jag lite mindre än dig. D15s men min CPU är klockad till 4.8GHz nu med.

Btwn, är detta för mycket kylpasta? Dom säger som en ärta men osäker om de är kokt eller rå ärta?
(Är lika mycket nu på i9 men kortet är från i7:an)

https://i.imgur.com/72PznAE.jpg

Ser bra ut med pasta.

Har nog lika stor mängd. Det är sånt tryck på Noctua kylarna så allt överflöd pressat ut på sidorna.
All good!

Permalänk
Inaktiv

@elixyr: Köpte en till 1500rpm 15 fläkt till min D15S och fick ner temp till 81c i full load på 4.8GHz
Fläktarna ligger på ca 1000rpm till 1100rpm så dom är inte i full speed heller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@elixyr: Köpte en till 1500rpm 15 fläkt till min D15S och fick ner temp till 81c i full load på 4.8GHz
Fläktarna ligger på ca 1000rpm till 1100rpm så dom är inte i full speed heller så

Så bra!

Permalänk
Inaktiv

Är det värt att klocka från 4.8GHz till 4.9GHz om man går från 80-83c i temp till 90-93c?
Om man endast kan klocka CPUn till 4.9GHz är det ens värt att klocka den? Antar iofs det som att den går på alla kärnorna till 4.9GHz istället för som default går på 3.7GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Är det värt att klocka från 4.8GHz till 4.9GHz om man går från 80-83c i temp till 90-93c?
Om man endast kan klocka CPUn till 4.9GHz är det ens värt att klocka den? Antar iofs det som att den går på alla kärnorna till 4.9GHz istället för som default går på 3.7GHz.

Jag hade inte gjort det iaf.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Lite roliga siffror, labbade lite kring hur Intel vill ha det, hur MSI vill ha det och hur jag ställde in 4.8GHz.
Vart att notera är att MSI har as default CPUn på 4.9GHz.
Ända jag ändrade i testen för MSI och Intel var att jag ändrade max/throtthel temp från Auto till 100c. (den gick aldrig upp så högt iofs).

CPU: i9 10900K
Motherboard: MSI MEG z490 ACE

4.8GHz OC med vcore på 1.170@LLC4

Intel Stock/Default

MSI Stock/Default vcore max 1.25 and during load 1.226

Permalänk
Medlem

Jäkla höga temps det verkar vara på 10900k med låg överklockning... Har en står på köksbordet med ett ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING moderkort. Nu vetefan om jag inte ska lämna tillbaka efter jag läst denna tråden, haha. Kör nu en i7 8700K@ 4.8ghz all cores och jag ligger strax över 70 grader när jag kör typ cinebench/3dmark osv men era höga temps kanske är från prime? (Jag vet att det är en onödig uppgradering men tycker om att köpa nya saker!)

Edit: glömde ord...

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Min 10700k verkar gå mycket svalare i 5,1Ghz.
Dock kör jag - 1 på avx

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Jäkla höga temps det verkar vara på 10900k med låg överklockning... Har en står på köksbordet med ett ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING moderkort. Nu vetefan om jag inte ska lämna tillbaka efter jag läst denna tråden, haha. Kör nu en i7 8700K@ 4.8ghz all cores och jag ligger strax över 70 grader när jag kör typ cinebench/3dmark osv men era höga temps kanske är från prime? (Jag vet att det är en onödig uppgradering men tycker om att köpa nya saker!)

Edit: glömde ord...

Nu har du ju 4 kärnor till på samma tillverkningsprocess så att jämföra en 8700k mot en 10900k är ju inte riktigt rättvist va?

Ja precis det är i worst case senario Aida64 maxar allt så det blir varmt fan va.

Vid vanlig last i spel etc så går min inte över 60 grader med processor kylarens fläkt i 1000rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Nu har du ju 4 kärnor till på samma tillverkningsprocess så att jämföra en 8700k mot en 10900k är ju inte riktigt rättvist va?

Ja precis det är i worst case senario Aida64 maxar allt så det blir varmt fan va.

Vid vanlig last i spel etc så går min inte över 60 grader med processor kylarens fläkt i 1000rpm.

Nej helt klart inte rättvist, det har du helt rätt i Men tycker inte om för höga temps och vill gärna komma upp i lite högre frekvens med 10900 än min 8700 Kanske får köpa ny kylare med

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Min 10700k verkar gå mycket svalare i 5,1Ghz.
Dock kör jag - 1 på avx

10700k har mindre cores än 10900k och även att du hade -1 AVX gör sitt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loka04:

Nej helt klart inte rättvist, det har du helt rätt i Men tycker inte om för höga temps och vill gärna komma upp i lite högre frekvens med 10900 än min 8700 Kanske får köpa ny kylare med

Vem bryr sig om temps så länge de är under gränsvärdet med lite mariginalen? Dvs inte över ca 95c då gräns är 100c.

Sen är mina siffror från prime95 med AVX osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Vem bryr sig om temps så länge de är under gränsvärdet med lite mariginalen? Dvs inte över ca 95c då gräns är 100c.

Sen är mina siffror från prime95 med AVX osv osv.

Nej men så är det faktiskt. Antagligen kan jag inte hålla mig så bygger nog ihop datorn imorgon så får jag se vad jag får för temps men måste upp mot 5ghz @ all cores för att vara nöjd Hoppas min noctua dh14 pallar med att kyla skiten

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

10700k har mindre cores än 10900k och även att du hade -1 AVX gör sitt

Nästan alla tidiga reviews jag tittade på visade att 10900k klockade bättre än 10700k och gick svalare för att de ofta verkade vara bättre kisel.
Men nu verkar det inte vara så, och fler cores behöver nödvändigtvis inte gå varmare, min 3900x gick svalare än min 3800x.
Nu kör AMD chiplets men fler cores kan ju sprida värmen jämnare istället.

Skrivet av anon300311:

Vem bryr sig om temps så länge de är under gränsvärdet med lite mariginalen? Dvs inte över ca 95c då gräns är 100c.

Sen är mina siffror från prime95 med AVX osv osv.

Det finns en poäng att hålla tempen så låg som möjligt för högre temp innebär högre spänning vilket innebär högre effekt vilket blir lite moment 22.
Kan bli så att du måste dra på högre spänning pga din höga temp vilket gör att den skenar istället.
Det finns ju en tumregel som visar på att en sänkning av cpu tempen med 20 grader motsvarar en ökning av frekvensen med 100mhz i effekt om jag minns rätt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Nej men så är det faktiskt. Antagligen kan jag inte hålla mig så bygger nog ihop datorn imorgon så får jag se vad jag får för temps men måste upp mot 5ghz @ all cores för att vara nöjd Hoppas min noctua dh14 pallar med att kyla skiten

Tror du kan vara lugn. Du når bara väldigt höga temps om du klockar all cores 5.1ghz+ och kör stresstester. I vanligt bruk kommer nog dina temps vara ok

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Nej men så är det faktiskt. Antagligen kan jag inte hålla mig så bygger nog ihop datorn imorgon så får jag se vad jag får för temps men måste upp mot 5ghz @ all cores för att vara nöjd Hoppas min noctua dh14 pallar med att kyla skiten

Jag kör min I9 10900K i 5.1Ghz på alla cores och kyler den med en
Arctic Liquid Freezer II 360 och ligger runt 90 grader i full stress och
mellan 60-80 grader i vanligt spelande med ett Gtx 1080 1440P upplösning.

Core voltage är satt till max 1.375 med en offset på -0.10.

Chassit är ett Be Quiet Dark Pro Base 700 med två stycken fläktar i fronten
radiatorn i toppen och en fläkt i bak.

Tror det kan bli tungt att kyla den med luft om den pressas lite.
Den går väldigt fort upp i temp när man sätter lite press på den.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Nu är min 10900k igång @stock och jag har nog kommit upp i ca 70 grader under spelande/cinebech/3dmark får titta på lite överklockning under veckan som kommer. Men tycker cpun rullar på riktigt bra även i stock

edit: under just spelande så ligger den strax över 60 grader

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Nu är min 10900k igång @stock och jag har nog kommit upp i ca 70 grader under spelande/cinebech/3dmark får titta på lite överklockning under veckan som kommer. Men tycker cpun rullar på riktigt bra även i stock

edit: under just spelande så ligger den strax över 60 grader

När jag körde ur kartong så att säga så fläska mitt z490-f på mer spänning än vad jag tyckte behövdes. Kan va värt att tweaka lite om man har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

När jag körde ur kartong så att säga så fläska mitt z490-f på mer spänning än vad jag tyckte behövdes. Kan va värt att tweaka lite om man har tid.

okej, ska kolla på det tack för tipset!

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus