Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om jag inte missminner mig så gjorde dom ju inte det. Han vann på grund av att han kammade hem "rätt" röster

Du har rätt. Jag syftade på antal delstater

Permalänk
Medlem

Nån timme = upp till en halv dag så 2-8h

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

"Nån timme" är mellan knappt en timme och drygt en och en halv timme. Från drygt en och en halv timme till två och en halv timme är det "ett par timmar", utöver det gäller "flera timmar". Allt annat är pervesiteter.

Men naturligtvis finns det inget sätt som är mer korrekt. Eller rent språkligt så är det inte helt rätt att säga "nån timme" om t ex tre timmar, men det handlar helt och hållet om individuellt språkbruk. Jag har en kompis som avrundar jättekonstigt: Säger han att någontin kostar "ett par tusen kr" kan det betyda 3500kr. Känner man varandra spelar det ingen roll eftersom man vet vad den andre menar, men i säg arbetssammanhang är det bra att vara så noggrann som möjligt tycker jag för att undvika missförstånd.

Permalänk
Medlem

Får jag frågan på jobbet om hur lång tid något tar att göra och jag svara "nån timme" så innebär det att om allt går som jag har tänkt så är det klart på under en timme, men kan lika gärna ta 15min. Genom att säga så, så har jag garderat mig för att det kan ta längre tid, kanske 2-3 timmar om det strular.

Så jag skulle säga att svaret är extremt flytande och beror på omständigheterna.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk

Brukar själv säga "nån timme eller två", så "en timme ..." betyder för mig 1-2 timmar, 1 timme om det går bra och 2 timmar om det skiter sig. Betyder säkert nånting annat för en annan person

Fast om jag skulle säga "max en timme" specifikt så betyder det max en timme. Sen kan ju allt gå åt h-e ändå

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

"Nån" översätter jag till "någon"/"några" och även "någon" är plural för mig.

Här har du ju grundfelet. Någon och några är INTE samma sak!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Du har rätt. Jag syftade på antal delstater

Elektorer är vad presidenten behöver en majoritet av, inte stater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Här har du ju grundfelet. Någon och några är INTE samma sak!

Precis. "Nån" betyder aldrig "några".

edit:
141:134 i fel riktning just nu. Helt obegripligt för mig att 51% hävdar att "nån timme" "absolut inte" innebär en timme.

Permalänk
Föredetting

Någon timme = någon enstaka timme. En timme, max två. Syftar man på två timmar säger man "ett par timmar", rör det sig om cirka tre timmar säger man "några timmar".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Elektorer är vad presidenten behöver en majoritet av, inte stater.

Elektorerna är delstaterna viktade. han fick flest delstater också.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad definitionen av "nån/någon" är så kan det ju per automatik omöjligen betyda mer än "en" timme.

Med det sagt så används "nån timme" lite slarvigt som en slags reservation för att det kan dra ut på tiden... och alltså ta mer än "en" timme.

Permalänk
Medlem

Att det ens blir en diskussion om ”någon” är singular eller plural är lite märkligt. Det känns som om skolväsendet har lite att jobba på.

Permalänk
Medlem

Man säger ju "nån timme" för att de kan ta mer än en timme, annars hade man väl sagt en timme från början. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Elektorerna är delstaterna viktade. han fick flest delstater också.

Ingen kandidat som har vunnit flest delstater men färre elektoralsröster har vunnit presidentvalet.

Trump vann även mest area. Men det är väldigt mycket tomrum i mitten av USA och utanför städerna, och då pratar jag inte bara om ytan...

Edit:

OT: någon timme är inte två eller mer, ser det som ett utryck för när det finns viss osäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Man säger ju "nån timme" för att de kan ta mer än en timme, annars hade man väl sagt en timme från början. xD

Man säger väl ”nån timme” för att det tar cirka en timme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ingen kandidat som har vunnit flest delstater men färre elektoralsröster har vunnit presidentvalet.

Trump vann även mest area. Men det är väldigt mycket tomrum i mitten av USA och utanför städerna, och då pratar jag inte bara om ytan...

Edit:

OT: någon timme är inte två eller mer, ser det som ett utryck för när det finns viss osäkerhet.

Jag har inte påstått annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man säger väl ”nån timme” för att det tar cirka en timme?

Nej de tycker jag inte, tar de 1 timme så säger man 1 timme. Sen är ju de alltid på ett "ungefär" de kanske tar 1h10min, de kanske tar 50min? Men nån timme kan ju innebära i bästa fall 1h20min kanske. Ungefär som när man ska meka med bilen och sambon frågar hur lång tid de ska ta, kan inte ge ett exakt svar, man kanske stöter på problem. "Nån timme" kan ju innebära 2+ timmar iallafall.

Sen är jag nog själv ganska dålig på att utnyttja ordet "nån". Jag säger ca 1 timme eller några timmar. Men de är inte alltid sambon är överens med mig. Jag ska byta intercooler själv på bilen, ska även byta motorolja, de kommer ta några timmar. Sen blev de liv om att jag lovat att de skulle ta 1h. Men jag sa några timmar, eftersom jag aldrig gjort ett intercoolerbyte själv innan, jag vet ju inte hur lång tid de tar. Kostigt dessutom att rasterna räknas in, de görs ju inte på jobbet. ;P

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Precis. "Nån" betyder aldrig "några".

edit:
141:134 i fel riktning just nu. Helt obegripligt för mig att 51% hävdar att "nån timme" "absolut inte" innebär en timme.

Skulle säga att problemet kan ligga i den extrema vinklingen av alternativen. Om inget passar väljer man det som man tycker är närmast, även om man helst skulle valt ett tredje alternativ. I det här fallet valde jag personligen med majoriteten då "nån timme" är för mig kort för "nån timme eller två", med vikt mot två.

Permalänk
Avstängd

Nån timma, då kan man förvänta sig uppemot 2-3h

Närmare en timma så säger alla i min krets typ en timma. Då är det plus eller minus 15 minuter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man säger "någon timme" istället för "en timme" är rimligtvis att det finns en större osäkerhet i tidsangivelsen. Man uppskattar alltså tidsåtgången till åtminstone en timme, kanske uppåt två men antagligen inte två timmar eller mer, då man istället säger "några/ett par timmar".

Är ena parten inte nöjd med osäkerheten får man avkräva ett mer precist svar, alternativt uppdateringar under förloppets gång.

Svarsalternativen är därtill löjligt dragna till extremer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med tanke på vad definitionen av "nån/någon" är så kan det ju per automatik omöjligen betyda mer än "en" timme.

Skrivet av joakim99:

Att det ens blir en diskussion om ”någon” är singular eller plural är lite märkligt. Det känns som om skolväsendet har lite att jobba på.

Och "ett par" kan omöjligen syfta på något annat än just två, inte sant? Trots det så används begreppet ofta inte i den exakta bemärkelsen. Detta handlar inte främst om tekniskt korrekt språkbruk. Jag kan t ex inte tänka mig att du skulle säga "några timmar" om det handlade om ett hundratal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att "Nån timme" betyder 2-3timmar. Vad betyder isf "Några timmar"?

I min värld är det helt befängt att någon(singular) timme(singular) skulle betyda något annat än ca/runt en timme. Det är ett uttryck som används när man inte vet exakt och där "en timma" inte passar för att man inte kan lova det. Det kan dock lika väl bli mindre än en timme som mer, men runt en timme är vad man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag kan t ex inte tänka mig att du skulle säga "några timmar" om det handlade om ett hundratal.

Helt korrekt. Jag skulle inte säga ”några timmar” om det handlar om hundra timmar.

Någon timme för mig är cirka en timma (säg plus minus 20-30 min).

Permalänk
Medlem

Ett antal timmar, fler än en.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att "nån timme" betyder 1-2 timmar. Normalt sett runt en timme, men i absolut värsta fall max två timmar.

Aldrig mer.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

nån timme är fler än en timme.
annars kan man lika gärna säga: ca en timme

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Åtminstone en som håller med mig.
Oj, rent initialt verkar det som att jag hade fel. Jag var så säker på min sak att jag startade denna tråd i rent syfte av att motbevisa.

Hmm.. Är detta en dialektal egenskap jag besitter som får mig att tolka "nån timme" som flera timmar? Jag kan verkligen inte se att "nån timme" betyder endast en timme. "Nån" översätter jag till "någon"/"några" och även "någon" är plural för mig.

Jag kan ju tycka att det är knepigt att säga nån timme om man menar en timme, Så jag håller med dig nån timme = ett par timmar.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Viking

Nån timme är helt klart mer än 1 timme!
Många har rätt i att ”någon” är i singular, alltså 1 timme. MEN, man säger väl ändå oftast ”OM nån timme”, och eftersom man använder sig av ”om” så vet man inte riktigt exakt när det ska ske. Och eftersom man inte vet exakt när så är det oftast mer än 1 timme.
Så ”om nån timme” är i stort sett samma sak som ”om några timmar”.
Hur hade ni tolkat detta?
(Någon) - När ska du måla klart väggen Bertil?
(Bertil) - Äh, jag gör klart det om nån timme...
I alla fall jag skulle tolka detta som mer än en timme, kanske inte 8 timmar, men 2-4h kanske.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nån timme, alltså någon timme, är ett osäkert sätt att säga att det kan ta en timme men det kan också ta någon timme fler än en timme.

Brukar nog oftast använda det för att säga att något kan ta nån timme fler eller färre.

Kommer nu fram till att undersökningen är något snål med val, då jag nu svarat att "nån timme" är allt från en timme till en halvdag. Valde ändå att det betyder fler än en timme.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur hade ni tolkat detta?
(Någon) - När ska du måla klart väggen Bertil?
(Bertil) - Äh, jag gör klart det om nån timme...
I alla fall jag skulle tolka detta som mer än en timme, kanske inte 8 timmar, men 2-4h kanske.

Jag tolkar det som att Bertil blir klar om en timme ungefär. Fast de som känner Bertil kanske vet att han är en lat jäkel och att det i praktiken betyder 2-3 timmar. Det är dock inte det som jag som neutral betraktare tolkar ”nån timme”.

Av tråden att döma verkar det dock finnas stor skillnad på tolkning.