Uppgradering av dator till grabben

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator till grabben

Uppgradering till grabben
Dags att köpa ny dator snart och då tänkte jag låta grabben (10 år) ärva min gamla
Just nu är det Fortnite som gäller, men det ändras snabbt..Så kan han lira lite CS, COD o.s.v e det klart en bonus.
Upplösning är inte prio, bara det flyter på.
Men kan tänka mig lägga 2-4 tusen så han klarar sig ett tag.

Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 48 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 824MHz (9-10-9-27)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH Z77 (LGA1155) 43 °C
Graphics
BenQ xl2411t (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (Gigabyte) 53 °C
Storage
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB ATA Device (SATA (SSD)) 41 °C
1863GB Seagate ST2000DM001-9YN164 ATA Device (SATA ) 36 °C

Vad hade ni gjort, om det finns nått att göra som gör nytta.
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Skaffa 16gb med lite snabbare minnen och en i7-3770k så är du i hamn Kostar nog inte mer än... 1000-1500 kr sammanlagt begagnat
Sen borde ni uppgradera till Windows 10.
Kanske även skulle hänga i en större SSD för lagring av diverse spel!

Sen går väl den där skärmen att köra i 144hz? Eller misstar jag mig där? Isåfall kan det vara värt att införskaffa en 144hz till grabben

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Uppgradering till grabben
Dags att köpa ny dator snart och då tänkte jag låta grabben (10 år) ärva min gamla
Just nu är det Fortnite som gäller, men det ändras snabbt..Så kan han lira lite CS, COD o.s.v e det klart en bonus.
Upplösning är inte prio, bara det flyter på.
Men kan tänka mig lägga 2-4 tusen så han klarar sig ett tag.

Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 48 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 824MHz (9-10-9-27)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH Z77 (LGA1155) 43 °C
Graphics
BenQ xl2411t (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (Gigabyte) 53 °C
Storage
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB ATA Device (SATA (SSD)) 41 °C
1863GB Seagate ST2000DM001-9YN164 ATA Device (SATA ) 36 °C

Vad hade ni gjort, om det finns nått att göra som gör nytta.
Tacksam för hjälp!

Inte jättemycket innan det drar iväg till olönsamt.

Ett "uppgraderingspaket" innehållande mobo+CPU+RAM är nog det som getr mest bang för bucken, ger i princip "helt ny dator", men är inte direkt gratis. Kostar runt 3000 eller mer för de billigare paketen.

Något som är helt gratis är att utföra en ren installation av win 10 samt därefter ren installation av nvidias drivrutiner. Tar bara tid, inte pengar från plånboken. Ofta får man snabbare dator efter en ren installation.

Men ska du byta ut hårdvaran, så rekommenderar jag "uppgraderingspaket". Kolla att ditt PSU stöder nyare hårdvara, annars måste du byta ut PSU också.

Exempel på "uppgraderingspaket" jag tror skulle funka bra:
https://www.webhallen.com/se/product/318574-ASUS-ROG-STRIX-B4...

Sämre men med inkluderat RAM:
https://www.komplett.se/product/1125378/datorutrustning/dator...

Så räkna med drygt tre papp, snarare fyra om du vill få grabbens dator modern igen.
(Ryzen 3600 är bätre än i5, trots att i5 kommer med RAM i paketet).

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Windows 10 kommer installeras Stämmer den kan köras i 144h hz.
Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inte jättemycket innan det drar iväg till olönsamt.

Ett "uppgraderingspaket" innehållande mobo+CPU+RAM är nog det som getr mest bang för bucken, ger i princip "helt ny dator", men är inte direkt gratis. Kostar runt 3000 eller mer för de billigare paketen.

Något som är helt gratis är att utföra en ren installation av win 10 samt därefter ren installation av nvidias drivrutiner. Tar bara tid, inte pengar från plånboken. Ofta får man snabbare dator efter en ren installation.

Men ska du byta ut hårdvaran, så rekommenderar jag "uppgraderingspaket". Kolla att ditt PSU stöder nyare hårdvara, annars måste du byta ut PSU också.

Exempel på "uppgraderingspaket" jag tror skulle funka bra:
https://www.webhallen.com/se/product/318574-ASUS-ROG-STRIX-B4...

Sämre men med inkluderat RAM:
https://www.komplett.se/product/1125378/datorutrustning/dator...

Så räkna med drygt tre papp, snarare fyra om du vill få grabbens dator modern igen.
(Ryzen 3600 är bätre än i5, trots att i5 kommer med RAM i paketet).

PSU är en "TX 750M" om det säger nått
Rekommenderat RAM till webhallen paketer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

PSU är en "TX 750M" om det säger nått
Rekommenderat RAM till komplett paketer?

PSU är jättebra, har flera själv. Funkar utan problem. År efter år..
PSU:t om jag minns rätt bör ha anslutning för modernare grafikkort som kräver "8-pins-kontakt".
Så det är bra redan.

Gällande RAM så två moduler på vardera 8GB, 3200. Märkestillverkare, men köp det som är billigast, så länge det är "bra märke". Köp inte "noname på minnen, för då får du dåliga minnen"!
DDR4 3200 alltså.

Skulle tippa på att uppgraderingen av grabbens dator stannar på cirka 4000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inte jättemycket innan det drar iväg till olönsamt.

Ett "uppgraderingspaket" innehållande mobo+CPU+RAM är nog det som getr mest bang för bucken, ger i princip "helt ny dator", men är inte direkt gratis. Kostar runt 3000 eller mer för de billigare paketen.

Något som är helt gratis är att utföra en ren installation av win 10 samt därefter ren installation av nvidias drivrutiner. Tar bara tid, inte pengar från plånboken. Ofta får man snabbare dator efter en ren installation.

Men ska du byta ut hårdvaran, så rekommenderar jag "uppgraderingspaket". Kolla att ditt PSU stöder nyare hårdvara, annars måste du byta ut PSU också.

Exempel på "uppgraderingspaket" jag tror skulle funka bra:
https://www.webhallen.com/se/product/318574-ASUS-ROG-STRIX-B4...

Sämre men med inkluderat RAM:
https://www.komplett.se/product/1125378/datorutrustning/dator...

Så räkna med drygt tre papp, snarare fyra om du vill få grabbens dator modern igen.
(Ryzen 3600 är bätre än i5, trots att i5 kommer med RAM i paketet).

Skrivet av Makzan:

@donniedarko: Windows 10 kommer installeras Stämmer den kan köras i 144h hz.
Tackar

Ett färdigt uppgraderingspaket är sällan särskilt mycket billigare om man skulle köpa delarna separat. Det blir oftast ännu billigare om man väljer att köpa mha prisjakt och eventuellt matcha reor/kampanjer.

Jag hade satsat på något begagnat. Något från Intels 6-serie (eftersom dessa fungerar med DDR4-minnen) eller senare (senare förstås bättre) alternativt Ryzen 2XXX eller 3XXX. Allting beror ju dock på priset. Här har du ett kit med grejer som skulle kunna vara nåt:
https://www.sweclockers.com/marknad/186683-i5-6600k-z170m-plu...

Komplettera med exempelvis dessa minnen: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Kör på som det är och om ni märker att något inte hänger med så tar ni det då. Ren installation av Windows bara.

Skulle processorn flaska går det förmodligen lätt att få tag på en 3770k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Kör på som det är och om ni märker att något inte hänger med så tar ni det då. Ren installation av Windows bara.

Skulle processorn flaska går det förmodligen lätt att få tag på en 3770k.

Tänkte jag skjuter upp problemet några år fall jag uppgraderar lite
Hade säkert funkat ett tag, men sen börjar de fatta vad FPS är o.s.v så börjar tjatet om ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Tänkte jag skjuter upp problemet några år fall jag uppgraderar lite
Hade säkert funkat ett tag, men sen börjar de fatta vad FPS är o.s.v så börjar tjatet om ny dator.

Då kan du uppgradera till nyare generation CPU/GPU då istället och få grejerna att hålla längre

Permalänk
Medlem

Fan va grymma ni är som svarar så snabbt
Men då tänker jag:
*Intel i7 3770K (Nånstans runt 900:-, letar lite på tradera samt här då det ska vara klart i oktober)
*Ram 2x8GB 3200 (Typ 700:-)
*Eventuellt ny SSD då den gamla e på 500gb. Lika bra slå till på 2TB. TIPS DÄR TACK
*Moderkort, här är jag också lite lost Kan hitta nått begagnat där med. Vad är vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Fan va grymma ni är som svarar så snabbt
Men då tänker jag:
*Intel i7 3770K (Nånstans runt 900:-, letar lite på tradera samt här då det ska vara klart i oktober)
*Ram 2x8GB 3200 (Typ 700:-)
*Eventuellt ny SSD då den gamla e på 500gb. Lika bra slå till på 2TB. TIPS DÄR TACK
*Moderkort, här är jag också lite lost Kan hitta nått begagnat där med. Vad är vettigt?

Du behöver inget nytt moderkort för 3770k, utan det går att byta rakt av. Kolla så du har kylning som funkar bara!

En ssd hade jag personligen avvaktat med och köpt en m2 samtidigt som du byter mobo/cpu/ram i framtiden någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Fan va grymma ni är som svarar så snabbt
Men då tänker jag:
*Intel i7 3770K (Nånstans runt 900:-, letar lite på tradera samt här då det ska vara klart i oktober)
*Ram 2x8GB 3200 (Typ 700:-)
*Eventuellt ny SSD då den gamla e på 500gb. Lika bra slå till på 2TB. TIPS DÄR TACK
*Moderkort, här är jag också lite lost Kan hitta nått begagnat där med. Vad är vettigt?

Någon nämnde att du inte behöver nytt moderkort, detta är helt korrekt. RAM-minne på 3200mhz är DDR4 och funkar inte här. Vill du utöka ramminnet (vilket är en bra idé som inte kostar många kronor) är det DDR3 som gäller! Jag hade utöver detta kanske satsat på en hyffsad CPU-kylare och överklockat CPU. Finns mycket prestanda att hämta hos sandy/ivy bridge.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Någon nämnde att du inte behöver nytt moderkort, detta är helt korrekt. RAM-minne på 3200mhz är DDR4 och funkar inte här. Vill du utöka ramminnet (vilket är en bra idé som inte kostar många kronor) är det DDR3 som gäller! Jag hade utöver detta kanske satsat på en hyffsad CPU-kylare och överklockat CPU. Finns mycket prestanda att hämta hos sandy/ivy bridge.

Sant. Men det du säger beror väldigt mycket på om man "har grejorna redan", alltså inte behöver köpa "nytt begagnat". Att lägga ut exempelvis 2000:- på en sådan plattform för "ny" CPU, mer minne etc. verkar rätt dumt enligt min mening, när man kan uppgradera till Ryzen 3600 för cirka 3000:-, tja 4000:- om man inkluderar RAM.

Själv håller jag "liv i" mina gamla burkar så länge det går, men lägger inte ut större pengar på en "stendöd plattform". Alla plattformar brukar vara stendöda efter cirka fem år, gällande datorer.

Knepig fråga egentligen, men å andra sidan är det inte så knepigt vid eftertanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Fan va grymma ni är som svarar så snabbt
Men då tänker jag:
*Intel i7 3770K (Nånstans runt 900:-, letar lite på tradera samt här då det ska vara klart i oktober)
*Ram 2x8GB 3200 (Typ 700:-)
*Eventuellt ny SSD då den gamla e på 500gb. Lika bra slå till på 2TB. TIPS DÄR TACK
*Moderkort, här är jag också lite lost Kan hitta nått begagnat där med. Vad är vettigt?

Som redan sagts här innan så behöver du inte ett nytt moderkort för en 3770k. Du behöver DDR3 minnen och inte DDR4 som 3200 är.

Sedan skulle jag vara mycket tveksam till att lägga en så stor del av budgeten, mer än hälften, på en 2TB SSD (minst 2000kr, 2500kr för en vettig) som egentligen inte ger någon som helst prestandavinst i och med att det redan sitter en bra ssd i datorn.

Personligen skulle jag inte röra något på den datorn, möjligen få tag på lite mer minne så ni får totalt 16GB. Det är ändå hyfsat kompetenta delar i den. Förhållandevis bra grafikkort, den har en bra ssd, den svagaste länken är nog processorn men det kan bli en framtida uppgradering.

Låt din son använda datorn ett tag och se vad han spelar och hur det fungerar. Du får mer prestanda för dina pengar om du uppgraderar om ett år istället för nu.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sant. Men det du säger beror väldigt mycket på om man "har grejorna redan", alltså inte behöver köpa "nytt begagnat". Att lägga ut exempelvis 2000:- på en sådan plattform för "ny" CPU, mer minne etc. verkar rätt dumt enligt min mening, när man kan uppgradera till Ryzen 3600 för cirka 3000:-, tja 4000:- om man inkluderar RAM.

Själv håller jag "liv i" mina gamla burkar så länge det går, men lägger inte ut större pengar på en "stendöd plattform". Alla plattformar brukar vara stendöda efter cirka fem år, gällande datorer.

Knepig fråga egentligen, men å andra sidan är det inte så knepigt vid eftertanke.

2000 spänn? En 3770k och 8gb ddr3 är en tusenlapp. Om man sedan har orken kan man sälja av 2500k för några hundralappar och finansiera kylaren.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Någon nämnde att du inte behöver nytt moderkort, detta är helt korrekt. RAM-minne på 3200mhz är DDR4 och funkar inte här. Vill du utöka ramminnet (vilket är en bra idé som inte kostar många kronor) är det DDR3 som gäller! Jag hade utöver detta kanske satsat på en hyffsad CPU-kylare och överklockat CPU. Finns mycket prestanda att hämta hos sandy/ivy bridge.

Satt just och kolla på det här
Så beställde 2x8GB 1600 DDR3 såklart då

Nu tänker jag fall min gamla CPU kylare funkar eller jag bör köpa en ny, kanske bara överklocka och testa vad temperaturen landar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Satt just och kolla på det här
Så beställde 2x8GB 1600 DDR3 såklart då

Nu tänker jag fall min gamla CPU kylare funkar eller jag bör köpa en ny, kanske bara överklocka och testa vad temperaturen landar på.

Du behöver bara 2x4gb ram till (under förutsättning att ditt moderkort har fyra ramslots. Jag hade avbrutit den beställningen och kollat här på marknaden, finns alltid minne att köpa här! Kylaren du har passar efter cpu-uppgradering, men om det är intels egna kylare är det bara att glömma, den klarar inte värmen. Kolla vilken kylare du har, om du är osäker så ta en bild så försöker vi identifiera!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Du behöver bara 2x4gb ram till (under förutsättning att ditt moderkort har fyra ramslots. Jag hade avbrutit den beställningen och kollat här på marknaden, finns alltid minne att köpa här! Kylaren du har passar efter cpu-uppgradering, men om det är intels egna kylare är det bara att glömma, den klarar inte värmen. Kolla vilken kylare du har, om du är osäker så ta en bild så försöker vi identifiera!

Inte beställt än, misstänkte nån skulle nämna nått om detta
Har 2 platser, bara behålla de gamla då kanske?

Har en vettig kylare, polare som byggde ihop datorn så vet vi investerade några kronor extra där.

EDIT: 4 platser var det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Inte beställt än, misstänkte nån skulle nämna nått om detta
Har 2 platser, bara behålla de gamla då kanske?

Har en vettig kylare, polare som byggde ihop datorn så vet vi investerade några kronor extra där.

EDIT: 4 platser var det faktiskt.

Då slänger du i 2x4gb till utan problem. Skillnaden idag jämfört med när din plattform var ny är att många nyare spel kan dra fördel av flertrådade processorer, så en 3770k kan ge en boost där. Men det beror som sagt på vad som spelas, i cs och liknande esportstitlar lär du inte märka nån större skillnad. Att skrämma upp din nuvarande 2500k till 4,5ghz kommer ge ett hyffsat lyft ändå.

Med allt detta sagt, clean installation av windows och drivare är kanske steg ett. Låt grabben lira lite och se om det verkligen behövs mer pulver.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Inte beställt än, misstänkte nån skulle nämna nått om detta
Har 2 platser, bara behålla de gamla då kanske?

Har en vettig kylare, polare som byggde ihop datorn så vet vi investerade några kronor extra där.

EDIT: 4 platser var det faktiskt.

Då skulle jag titta i marknaden här efter 2x4GB ddr3 1600Mhz att komplettera med, bör gå får för typ 150-200kr.
Gjorde en snabbsökning (ddr3) och hittade flera tänkbara alternativ.

Sedan blir det att överklocka processorn, brukar gå få ut ganska mycket extra prestanda ur dessa.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklocknings...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzan:

Satt just och kolla på det här
Så beställde 2x8GB 1600 DDR3 såklart då

Nu tänker jag fall min gamla CPU kylare funkar eller jag bör köpa en ny, kanske bara överklocka och testa vad temperaturen landar på.

Beställde du nya ram i DDR3? Är inte de sjukt dyra?
Det finns även snabbare DDR3 ram än 1600mhz. 2133mhz har jag för mig att det finns!

Glöm heller inte att sätta minnena rätt så att du utnyttjar dual channel nu innan du har 4 fulla ram slots.
Det gör du genom att sätta ena minnet i första porten och tredje porten. Eller andra porten och fjärde porten.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Beställde du nya ram i DDR3? Är inte de sjukt dyra?
Det finns även snabbare DDR3 ram än 1600mhz. 2133mhz har jag för mig att det finns!

Glöm heller inte att sätta minnena rätt så att du utnyttjar dual channel nu innan du har 4 fulla ram slots.
Det gör du genom att sätta ena minnet i första porten och tredje porten. Eller andra porten och fjärde porten.

Nä beställde aldrig, ligger på runt 300-400st. Men plockar nog de begagnat istället:)
Så ny processorer samt 2x4gb ram till och en formatering med windows 10 istället prövar jag.

Tackar för hjälpen gubbar

Permalänk
Medlem

Uppgraderade just min sons dator, som var en i5 2500k@4.5Ghz med ett GTX 970.

Slutade med att jag behöll grafikkortet (då han spelar i fullhd och han kan få ärva mitt nuvarande någon gång i framtiden) och köpte en Ryzen 3600X, Asus B550-prime (B550 för att stödja nästa generation), 16GB 3200Mhz RGB minnen. Gick på ca 5k, men går lätt att få ner till 4k genom att byta till en Ryxen 3600, och skippa RGB på minnena.

Ser man till testerna här så känns det som en väldigt billig uppgradering i förhållande till prestanda: https://www.sweclockers.com/test/29837-amd-ryzen-5-3600xt-ryz...

Funderade länge på att köpa något äldre beg, men känns som att detta paket kommer hålla rätt mkt längre sett till testerna iaf.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Uppgraderade just min sons dator, som var en i5 2500k@4.5Ghz med ett GTX 970.

Slutade med att jag behöll grafikkortet (då han spelar i fullhd och han kan få ärva mitt nuvarande någon gång i framtiden) och köpte en Ryzen 3600X, Asus B550-prime (B550 för att stödja nästa generation), 16GB 3200Mhz RGB minnen. Gick på ca 5k, men går lätt att få ner till 4k genom att byta till en Ryxen 3600, och skippa RGB på minnena.

Ser man till testerna här så känns det som en väldigt billig uppgradering i förhållande till prestanda: https://www.sweclockers.com/test/29837-amd-ryzen-5-3600xt-ryz...

Funderade länge på att köpa något äldre beg, men känns som att detta paket kommer hålla rätt mkt längre sett till testerna iaf.

Det här är definitivt ett alternativ, men iom att han bara spelar lättdrivna spel så kan man förmodligen dra ut på livslängden något år till och sen köpa nästa generation ryzen istället, vilken bör klara sig ännu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Det här är definitivt ett alternativ, men iom att han bara spelar lättdrivna spel så kan man förmodligen dra ut på livslängden något år till och sen köpa nästa generation ryzen istället, vilken bör klara sig ännu längre.

Ja den kommer ju nu i höst/vinter. Hade jag själv tänkt vänta på men nätagget hade börjat lägga av så var bara att ta tag i det och då blev det allt som behövdes, men finns alltid något bättre som lurar runt knuten

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

2000 spänn? En 3770k och 8gb ddr3 är en tusenlapp. Om man sedan har orken kan man sälja av 2500k för några hundralappar och finansiera kylaren.

Håller med dig egentligen, men tyvärr så ligger i7-or gamla som gatan fortfarande högt i pris.
Beroende på att de presterar bra ännu år 2020 vid gaming.

Tänkte uppgradera nu under sommaren min 4670K (i5) till en 4790K alternativt en 4770K (i7) för svinbilligt. Bara "för att". Men löjligt nog ligger i7 "k" på minst tusenlappen idag. DDR3-minne har också gått upp i pris. DDR4 är billigare än DDR3, löjligt nog.

Här är ett exempel på en i7 som gick "för dyrt": https://www.tradera.com/item/344504/408859154/intel-core-i7-4...

Jag skulle aldrig betala över 1000 kronor för en CPU från 2013!
Men den funkar bra fortfarande. Den kanske lever på sina sista suckar, kanske å kanske, den lever på sina sista suckar. Jag rekommenderar hellre att byta mobo, minnen och CPU till Ryzen 3600, för ungefär 3000. Finns sådana paket. Då får man som extrabonus ny hårdvara, och en massa nya funktioner med på köpet, förutom att man får garanti. Fler kärnor med.
Samt kompetentare moderbord.

Men vid "vettig prissättning" hade givetvis en gammal i7-CPU enbart kostat två-tre hundra kronor idag på begagnatmarknaden. (Sådana finns, men de är "non-K", och därmed värdelösa för gaming).

Felaktiga "SSR" rättades till "DDR". +en massa annat jag fixade rätt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Det här är definitivt ett alternativ, men iom att han bara spelar lättdrivna spel så kan man förmodligen dra ut på livslängden något år till och sen köpa nästa generation ryzen istället, vilken bör klara sig ännu längre.

Sant.
Sedan ska man nog tillägga att en gammal "speldator" fungerar jättesnabbt år efter år, alltså för vanliga nyttoprogram. Typ word/excel/surf med mera med mera. Fem år gamla speldatorer (man byggt själv) är som Usain Bolt eller vad han heter, Elgigantsdatorer som är sprillans nya köpta idag, fulla med bloat, är som en trött pensionär med rollator och brutet lårben vid jämförelse, skojar tyvärr inte!

Kan bero på att vi nördar överdimensionerar våra byggen in absurdum.
(Och det ser jag som bra!)
-Built to last!