Permalänk

Säger jag att något tar "nån timme", så tänker jag på ungefär 45-75 min. Som en skrev tidigare så är ordet "någon" ett singular rent språkmässigt. Menar man mer än en timme så säger man flera, ett par eller några timmar, vilket är plural, alltså flera stycken.

Sen kan det säkert vara något dialektalt, att man säger på ett visst sätt därifrån som du är uppväxt. Men rent språkmässigt så betyder nån timme inget annat än en timme.
Visserligen kan det vara lite olika beroende på vad det gäller, ska jag köra en biltur på tre timmar så säger jag absolut inte att det tar nån timme innan jag är framme. Ska jag däremot måla en vägg så hade jag kunnat säga att det tar någon timme, även om jag vet att det kanske kan ta 1½ timme.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Nån timme = 45 min till typ 1,5 timme.
Ett par timmar = 2- 2,5 timmar.
Några timmar = 3 timmar och fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fast det gjorde de inte alls.

2016
Clinton 48.2%
Trump 46.1%

Jag menar delstater

Permalänk
Medlem

Som Erik_T skrev nån betyder ju någon vilket är singular och några står för plural. Sen är ju även timme en timme, man säger ju inte två eller tre timme då säger man timmar.

Så jag tolkar nån timme som ungefär en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag läser förmodlingen in för mycket i ordvalet, men "nån timme" låter mer osäkert, nästan lite kaxigt jämfört med cirka/runt/ungefär/dygt/knappt en timme.

Tolkningsmässigt så ligger formuleringen närmare "kanske en timme" i mitt huvud.

Så.. slutsats. Jag skulle vara skeptisk till att det faktiskt kommer ta ungefär en timme om jag inte hade mer information att gå på

Ja, låter som typiskt hantverkar-svar -”Det tar nog nån timme”, sen kommer fakturan på 16 timmar. ...och kunden är skogstokig för att den hörde ”någon enstaka timme”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

"Nån timme", "dvs "någon timme", brukar tolkas som ca en timme (jmfr med "några timmar" som är pluralformen). Tyvärr så har din kompis rätt.

"Någon" är dock i praktiken ofta använt ganska "löst", t.ex. vid en jämförelse mellan två produkter kan man mycket väl säga "den håller bättre kvalitet, men är ju också någon krona dyrare". Skiljer det mer än just en krona så är "några kronor" mer rätt rent språkligt, men inte många skulle protestera om man sa "någon krona", helt enkelt därför att man tolkar "någon krona" som "lite grann".

Ett liknande exempel är "ett par" som i strikt betydelse avser antalet två, men ofta används i betydelsen "ett fåtal".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

"Nån timme" = 1-2 timmar. Eftersom jag vill hävda att det ska efterföljas av "... eller två". Det kan även ta formen "nån eller två timmar", vilket då helt klart gör att "nån" = 1 timme.

Googlade efter användande av dessa fraser och lyckades snubbla över en äldre tråd på annat håll: https://www.flashback.org/t1079013

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Majoriteten röstade på Trump

Ja med deras system (med representanter som sen röstar i sin tur) så är han president också, så QED: majoriteten bestämmer vad som är rätt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

"nån timme" ca en timme i mina öron. Men det betyder ju inte heller specifikt "absolut inte 2 timmar eller mer", men närmare 1 timme än 3 iallafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja med deras system (med representanter som sen röstar i sin tur) så är han president också, så QED: majoriteten bestämmer vad som är rätt!

Deras system är snarare att delstaterna har olika vikter och man räknar antal delstater som röstat på en kandidat. det blir för mycket OT att fortsätta det här. Jag retades från början

Permalänk
Konsolpleb 🕹

"nån timme" skulle jag tolka som cirka 1-3 timmar Absolut inte mindre än en timme i alla fall.

Om man menar att det tar ungefär en timme, så säger man väl "ungefär en timme" eller "typ en timme".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Nån timme = MINST 1 timme är att förvänta men heller inte över 2h.

Permalänk
Inaktiv

man tolkar saker olika, frågade nyss min son hur lång tid han menar att nån timme är, han sa 2-3timmar, så nu vet jag varför han kommer hem så sent när han säger att han bara ska gå ut nån timme

Permalänk
Medlem

’nån timme i alla fall’ betyder ju lätt att det tar minst en timme, men troligen närmare två

Permalänk
Medlem

Runt/ca en timme. Timme är ju i singular. Om man menar flera timmar så säger man såklart "några timmar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Runt/ca en timme. Timme är ju i singular. Om man menar flera timmar så säger man såklart "några timmar".

Om någon frågar hur lång tid något ska ta, och jag tror " Runt/ca en timme ", då svarar jag det.
Jag säger inte " nån timme ".

"Nån timme " är ett mer luddigt uttryck, när man inte är så säker på hur lång tid en sak ska ta.
Det kan ta en timme, men det skulle också kunna ta 2 - 3 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag skulle säga att "nån timme" betyder "ungefär en timme, kanske uppemot två timmar men inte mer".
"Nån" är en kortform av "någon" som ju är singularis. Pluralformen är "några"

Detta, jag kan köpa att det är ett mindre precist mått än 1 timme men att använda det för något man vet tar 2+ timmar säger jag är objektivt fel grundat i det som jag citerat.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Antar att jag ser det som minst en timme men mindre än två.

Permalänk
Avstängd

Som någon som jobbar en del med estimerade ärenden inom systemutveckling så har jag lärt mig den hårda vägen att någon timme (och ett par timmar) är ungefär 8, några timmar är 13, en timme är 4 och fem minuter är två timmar.

Permalänk
Medlem

Rent språkmässigt så har du besvarat din fråga medan du ställer den.
Någon timme är singular och d.v.s ungefär 1 timme, give or take 15-30 minuter.
Ett par timmar är runt två timmar.
Några timmar är 3 timmar eller längre än så.

Sedan att du är av en annan uppfattning är en helt annan fråga.
Men hur man får singular timme till att bli flera känns väldigt konstigt.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag skulle nog tolka "någon timme" som en målsättning och idé om att det rimligen tar runt en timme, men osäkerheten är relativt hög i angivelsen så kan i värsta fall bli två/tre timmar.

Håller med om detta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

För mig är det mellan 45 och 75 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Majoriteten röstade på Trump

Om jag inte missminner mig så gjorde dom ju inte det. Han vann på grund av att han kammade hem "rätt" röster

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

När jag säger "nån timme" så menar jag nog oftast ungefär en timme, dvs inte max en timme men kanske inte heller två. Då säger jag snarare ett par timmar.

Skrivet av robby:

Det betyder omkring en timme, aldrig mindre än en halvtimme och aldig mer än en och en halv timme.

Håller med dessa svar.
Det festliga är då att inget av TS alternativ passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hej

Jag och en annan har en liten dispyt om en viss fras betydelse. Frasen lyder "nån timme" och användes i svar frågan "hur lång tid?" någonting tar.

Jag hävdar att "nån timme" betyder två eller flera timmar och att det absolut inte betyder EN timme.
Den andra hävdar att "nån timme" betyder EN timme och att det absolut inte betyder två eller flera timmar.

Snälla, hjälp oss reda ut detta!

Be om ursäkt och sluta använda otydliga fraser

"Vill du ha rätt eller vill du ha en glad fru?" - som psykologen sa till mig

Jag säger inte att din dispyt handlar om dig och din fru - kan ju vara en arbetskamrat.
Men det viktiga här är att be om ursäkt och sen bli bättre på att kommunicera nästa gång

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Nån timme betyder enligt mig allt mellan ca 1 till ca 3 timmar.

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt glasklart. Ta bort ordet "nån". Vad har du kvar? "timme". Är det singular eller plural?

Där har du svaret.

/Kunnig lingvist

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag skulle säga att "nån timme" betyder "ungefär en timme, kanske uppemot två timmar men inte mer".
"Nån" är en kortform av "någon" som ju är singularis. Pluralformen är "några"

Däremot är det ett uttryckt med hjälp av en frågesats. "Nån timme" bör vara mellan 1-2 timmar ca.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

cirka en timme till max två timmar

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Moderator
Forumledare

Pffft, ”nån timme” är ju uppenbarligen skånska, dvs man måste räkna på skånska.

Begreppet kan tillämpas på flera sätt.

Scenario 1. Du har hyrt in en svindyr konsult som ska fixa ett problem som tar ”nån timme™️”. Här betyder det 5-6 timmar, ofta spridda över flera dagar

Scenario 2. En sämre bekant undrar när du kommer. Svaret ”nån timme” betyder då att du inte kommer.

Scenario 3. En bättre bekant undrar när du kommer. Svaret ”nån timme” betyder då 30-90 minuter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord