LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Black Friday 2020 = CX55 Perfekt till CP2077 samt eventuellt RTX3080. Vilken rolig höst detta kan bli som kompensation för den otroligt tråkiga våren och sommaren.

Ja, hösten 2020 blir ett riktigt teknikfyrverkeri. CP2077, PS5, XBOX Series X, RTX3090, CX55 och förmodligen även CX65. Om Zen3 inte blir försenad och presterar enligt förväntningarna så ligger även en uppgradering av prolle+mamma i riskzonen.

Sedan läste jag för inte så länge sedan följande: "The untouchable Sony WH-1000XM3 appears to have a new successor close on its heels, the Sony WH-1000XM4".

Tur att den enda andra hobbyn man har är idogt sparande, annars hade detta kunnat sluta riktigt illa

EDIT:

När man talar om trollen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rent praktiskt brukar en 55-tummare vara gränsen för en medelstor person att hantera själv. 65 tum måste så gott som alltid vara två personer för att montera.

Jag är nästan 1,9 meter men hade stora problem med att hantera en 55 tum själv. Dock blev det bra motion att bära paketet 1 km. Efter några veckor ser jag en video där Linus Sebastian från LTT med sina 170 cm monterar en 77 tum helt själv. Det var som någon satt en nål i min manlighet haha.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända grejer med priserna

Blev grymt sugen på 65'an nu.

Edit: Elgiganten är det

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Nu börjar det hända grejer med priserna
https://i.imgur.com/Ir6nuDF.jpg
https://i.imgur.com/dovl4IH.jpg
https://i.imgur.com/qku2j4S.jpg

Blev grymt sugen på 65'an nu.

Edit: Elgiganten är det

De där priserna bådar ju gott inför BF2020.

48:an ligger för nära 55:an i pris, så där finns nog marginaler att kapa nedåt. Eller så är det bara önsketänkande från mitt håll. Det brukar ju främst vara de mindre storlekarna som blir riktigt aggressivt prissatta i reorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Nu börjar det hända grejer med priserna
https://i.imgur.com/Ir6nuDF.jpg
https://i.imgur.com/dovl4IH.jpg
https://i.imgur.com/qku2j4S.jpg

Blev grymt sugen på 65'an nu.

Edit: Elgiganten är det

Hmm på startsidan ser man dom priserna går man in på den så är de standardpris trots medlem?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hmm på startsidan ser man dom priserna går man in på den så är de standardpris trots medlem?

Jag la också märke till det, hojta till om rean visar sig!

Hittade det; var en banner med länk. Här har du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hmm på startsidan ser man dom priserna går man in på den så är de standardpris trots medlem?

Logga in så kommer rätt pris, funka för mig - provade just.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag la också märke till det, hojta till om rean visar sig!

Gissar att dom inte kodat om priserna rätt överallt, gissar att de kommer vara åtgärdat imorgon, går i tankarna om man ska slå till eller inte. Om det är värt dom extra pengarna att få den imorgon istället för att kriga på BF.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Logga in så kommer rätt pris, funka för mig - provade just.

Gick du in på själva tv också?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Gissar att dom inte kodat om priserna rätt överallt, gissar att de kommer vara åtgärdat imorgon, går i tankarna om man ska slå till eller inte. Om det är värt dom extra pengarna att få den imorgon istället för att kriga på BF.

Frågan är om det verkligen kommer vara billigare på BF? Kan toppmodellerna gå ner mer än 20% i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Gick du in på själva tv också?

Ja, via reklamlänken/bannern. Där står ordinarie pris.
Lägg i kundvagn och gå till kassan, där är nu rätt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Ja, via reklamlänken/bannern. Där står ordinarie pris.
Lägg i kundvagn och gå till kassan, där är nu rätt pris

Tackar!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Vad skulle ni säga motiverar pris skillnaden på b9s mot cx65 på Elgiganten nu med kundklubb rabatt är de 7 i skillnad. Tänkte uppgradera från 55 till 65 har en b7 idag.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Frågan är om det verkligen kommer vara billigare på BF? Kan toppmodellerna gå ner mer än 20% i pris?

Går med i köptankar just nu, men ser man på t.ex 65C9 så gick den ner till 19.990 under BF men låg högre än 65CX vid denna tidpunkten förra året. Så jag tror jag väntar till BF ändå.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Frågan är om det verkligen kommer vara billigare på BF? Kan toppmodellerna gå ner mer än 20% i pris?

C9 introduktionspris var 40k, sjönk med 50% tills BF.
CX introduktionspris var 33k, så en bit under 20k är väl något som går att hoppas på. Beroende på hur ofta svenska priset justeras pga kronans värde så finns det mycket att hämta där också.

Är vart att ha i tanken att LG nu gått från 1 till 2 fabriker för att tillverka paneler vilket borde ge lägre priser, om det syns redan i år beror väl mest på efterfrågan går upp eller ned pga Covid-19.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Den har gått 50-60h vid det här laget. Förstår det också som att den kan bli väldigt mycket bättre efter ~200h, så därför jag är i valet och kvalet om det är värt retur. Blir den bättre, jättebra, blir den INTE det har jag liksom missat tåget. Svårt, tycker jag.

Emil har du bestämt om du skicka tillbaka tvn eller ifall du ska behålla den för att se hur tvn blir efter flera timmar ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The man swe 90:

Emil har du bestämt om du skicka tillbaka tvn eller ifall du ska behålla den för att se hur tvn blir efter flera timmar ?

Faktiskt inte. Jag avvaktar lite till för att se åt vilket håll det går. Hade dock @JonasT över på besök, passade på att kika på TV:n. Han sanity check:ade mig att min banding är rätt framträdande, inte bara i mitt huvud alltså...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Faktiskt inte. Jag avvaktar lite till för att se åt vilket håll det går. Hade dock @JonasT över på besök, passade på att kika på TV:n. Han sanity check:ade mig att min banding är rätt framträdande, inte bara i mitt huvud alltså...

Själv försöker jag beställa en via Elgiganten men får endast en vit ruta efter att använt BankID... Kanske får åka till Västerås när de öppnar då

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The man swe 90:

Själv försöker jag beställa en via Elgiganten men får endast en vit ruta efter att använt BankID... Kanske får åka till Västerås när de öppnar då

Riktigt bra pris på EG, så slå till vetja!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Någon som vet om viaplay 4k fungerar i lg webOS appen?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av Mäki:

Någon som vet om viaplay 4k fungerar i lg webOS appen?

Om du har tillräcklig internet hastighet tror jag att det ska gå.

Viaplays 4K utbud är dock väldigt, väldigt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Om du har tillräcklig internet hastighet tror jag att det ska gå.

Viaplays 4K utbud är dock väldigt, väldigt lågt.

Har dom nått annat i 4K än vissa sportsändningar ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Har dom nått annat i 4K än vissa sportsändningar ?

Tror det var någon enstaka film eller tv serie också när jag frågade deras kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Enligt viaplays hemsida så krävs chromecast ultra alternativt uppspelning genom microsoft edge för att få 4k kvalitet. Om någon har möjlighet att testa med den inbyggda så vore det guld

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Frugans kompis hälsade på oss för ett tag sedan. Hon gillade vår TV. En billig Samsung 75" för 9900:-
Några dagar senare frågade hon om tips på en TV att köpa i samband med renovering av deras lägenhet. Jag tipsade om LG OLED och en 2020 modell (de är stenrika) då det i princip är den bästa TV bilden man kan köpa idag.
De var iväg idag och köpte en TV. Gissa vad dom släpar hem?
En Samsung QLED QE75Q800T (8K) för 55 tusen. Den såg bäst ut i butiken tyckte dom.
Visst är den bra. Men.. ja, är man rik och ovetandes så är man.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Frugans kompis hälsade på oss för ett tag sedan. Hon gillade vår TV. En billig Samsung 75" för 9900:-
Några dagar senare frågade hon om tips på en TV att köpa i samband med renovering av deras lägenhet. Jag tipsade om LG OLED och en 2020 modell (de är stenrika) då det i princip är den bästa TV bilden man kan köpa idag.
De var iväg idag och köpte en TV. Gissa vad dom släpar hem?
En Samsung QLED QE75Q800T (8K) för 55 tusen. Den såg bäst ut i butiken tyckte dom.
Visst är den bra. Men.. ja, är man rik och ovetandes så är man.

Jag kan dock inte säga att den är särskilt mycket sämre helt ärligt. Om man nu har native 8k material i HDR att spela upp. Kanske kan låna en av LTTs gamla 8K kameror och filma barnbarnen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan dock inte säga att den är särskilt mycket sämre helt ärligt. Om man nu har native 8k material i HDR att spela upp. Kanske kan låna en av LTTs gamla 8K kameror och filma barnbarnen med?

Kommer nog bara visas kassa Netflix serier på den

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kommer nog bara visas kassa Netflix serier på den

Det är ju dock inte TVns fel, kan dock inte säga att en 8k tv idag är ett bra eller rimligt köp för någon, det var lite det jag försökte antyda. Visst är den kanske ’framtidssäker’ sett till panelens upplösning, men allt annat kommer ju vara så hopplöst efter inom några år när 8k blir relevant. För mig känns 4K precis moget nog nu eller för något år sedan för att motivera köp av den anledningen (sen kommer dock bara topp panelerna i den upplösningen sedan ett tag oberoende av detta)

Permalänk
Medlem

Just det med HDMI ARC och Simpellink är ju något jag snart inte förstår något om.

Hade förut en LG60 LB870v som jag bytte förra BF mot en LG 65 C9.
Skillnaderna är så klart som natt och dag på mer eller mindre alla delar till C9an fördel, förutom EN!

Jag har exakt samma receiver och annan hårdvara, men det strular bara mest hela tiden med simplelink och ARC.

Simplelink kan med den nya tv slå på min förstärkaren och höja och sänka ljud o lite annat. Dock går det inte att stänga av förstärkaren styra bluray spelaren fungerar också ganska dåligt. Allt detta fungerade närmast perfekt på min gamla LG så man undrar hur samma företag kan sabba något så rejält som de gjort.
Sätter jag i strömsladden till min bluray spelare får hela anläggningen fnatt i flera minuter.
Den slår på spelare och byter automatiskt kanal till den.
Jag slår av den via fjärren och 10 sekunder senare så är det tillbaka.
Jag byter tillbaka till den kanalen jag tittar på och 10 sekunder senare är vi tillbaka.
Detta brukar pågå i några minuter innan jag tror den ger upp eller om det är jag som ger upp o drar ur sladden till den.

Sedan har vi ARC.
Från Netflix kan det ljudet ibland försvinna i 0,5-1 sekunder för att sedan återvända och så repeteras detta med 5 minuters mellanrum.
Sedan kan det vara lungt i någon vecka för att sedan återvända.
Dolby Atmos via arc från Netflix fungerade från början perfekt från tvn till förstärkaren.
Nu har det inte fungerat sedan någon uppdatering misstänker jag då jag inte längre för annat an dd5.1+ att fungera.
Sedan ibland för TVn för sig att slå av arc och köra ljudet via TVn iställlet. Bara att ändra tillbaka så fungerar det men ändå.
Så man kan inte låta bli att undra vad som faktiskt sker.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Nu är jag inte alls insatt, men har läst att man kan koppla en optisk ljudkabel (toslink?) mellan TV och receiver för att slippa ARC-problemet. Jag är dock inte där ännu så du får efterforska om det låter vettigt och uppdatera mig med vad du hittar