Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC66U B1

Hej, jag beställde 1000 mbit från Ownit men då jag mäter på Bredbandskollen (med ethernet kabel) så får jag endast ca 250 ner /270 upp.
Tar jag kabeln direkt från vägguttaget så får jag ca 880/950.

Har jag en skit router eller går detta att fixa?

Mvh Jesper

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Hej, jag beställde 1000 mbit från Ownit men då jag mäter på Bredbandskollen så får jag endast ca 250 ner /270 upp.
Har jag en skit router eller går detta att fixa?

Mvh Jesper

Du kan börja med att mäta utan routern inkopplad så du vet vad anslutningen ger så får du svaret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan börja med att mäta utan routern inkopplad så du vet vad anslutningen ger så får du svaret.

Jag får ca 850/950 med ethernetkabel direkt in.

Mvh Jesper

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Jag lyckades maxxa linan med 1 gig (920 iaf) med en 66U B1. Kolla dock att du inte har igång en massa loggning, services (QoS), VPN etc. som ska lägga sig i hur trafiken hanteras.

EDIT:
Dessa routrar är känsliga för värme också; så kolla att den inte ligger i någon garderob och är supervarm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Jag får ca 850/950 med ethernetkabel direkt in.

Mvh Jesper

Då vet du att nått händer i routern, endera har du nån trafikprioritering aktivt som stryper eller så är den så långsam att den inte orkar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Jeppo_ny: Vilken firmware kör du med? Den senaste från asus sätter igång en del funktioner som normalt är av per default (qos och föräldrakontroll bla).
Glöm inte att nollställa routern helt efter du gjort en fw-uppdatering

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Jeppo_ny: Vilken firmware kör du med? Den senaste från asus sätter igång en del funktioner som normalt är av per default (qos och föräldrakontroll bla).
Glöm inte att nollställa routern helt efter du gjort en fw-uppdatering

Det är ju så mycket inställningar att man blir snurrig.... Har den senaste firmware men hur nollställer jag?
Slog av Qos och fick upp det till 330/350.

Mvh J

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Återställning brukar finnas under administration.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jeppo_ny:

Det är ju så mycket inställningar att man blir snurrig.... Har den senaste firmware men hur nollställer jag?
Slog av Qos och fick upp det till 330/350.

Mvh J

Ja, inställningar är där gott om

När du är inloggad i routern så går du till ”administration” och sen till ”återställning”-fliken

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om du kollar din hastighet mot Speedtest.net får du likadan hastighet då? För mig skiljer det oerhört mycket på Speedtest och Bredbandskollen, dock för att Bredbandskollen inte gillar mina tillägg i Chrome.

Permalänk
Medlem

Tusen tack alla! Återställning gjorde en hel del, får nu 830/850. Dock tycker jag att det borde gå att kräma ut mer?

Finns det nåt mer jag behöver ställa in?

Har rätt dålig ping på COD MW, behöver man göra en port forwarding eller klarar man sig utan?

Ownit föreslog att jag skulle köpa deras nya router som är på väg in, dock p g a corona läget är de försenade.

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Tusen tack alla! Återställning gjorde en hel del, får nu 830/850. Dock tycker jag att det borde gå att kräma ut mer?

Finns det nåt mer jag behöver ställa in?

Har rätt dålig ping på COD MW, behöver man göra en port forwarding eller klarar man sig utan?

Ownit föreslog att jag skulle köpa deras nya router som är på väg in, dock p g a corona läget är de försenade.

Men nu är det ju samma fart som du fick utan routern inkopplad och då får du leta på andra ställen om det ens finns nått du kan göra utan att byta operatör eller nät.

Portforwarding påverkar inte latensen, om nått fungerar är det inget problem med det för är det fel där funkar det inte alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jeppo_ny:

Tusen tack alla! Återställning gjorde en hel del, får nu 830/850. Dock tycker jag att det borde gå att kräma ut mer?

Finns det nåt mer jag behöver ställa in?

Har rätt dålig ping på COD MW, behöver man göra en port forwarding eller klarar man sig utan?

Ownit föreslog att jag skulle köpa deras nya router som är på väg in, dock p g a corona läget är de försenade.

Jag hade inte köpt någon router av en ISP. Det är ofta inga höjdargrejer men priset är väl tilltaget

När det gäller cod så kolla så du har rätt region inställd i launchern innan du startar spelet.
Vilken ping får du?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag hade inte köpt någon router av en ISP. Det är ofta inga höjdargrejer men priset är väl tilltaget

När det gäller cod så kolla så du har rätt region inställd i launchern innan du startar spelet.
Vilken ping får du?

Jag får oftast mellan 50-70. Har Europa som region.

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart