Sony lanserar WH-1000XM4 – fjärde generationens brusreducerande hörlurar

Permalänk
Medlem

Nice!
Är super nöjd med min M3'a, kul att dom behåller sin fina design och inte faller för stil-prinsessornas whining.

Permalänk
Skrivet av daolo:

Ok - men då är det alltså knäpptyst - inga ljud alls utifrån?

Nej, det blir inte knäpptyst. Mina XM3or gör ett ganska bra jobb med ljuden som tåget orsakar, men är inte lika bra på att dämpa de som medpassagerarna orsakar. Högfrekventa ljud, som skrikiga tonårstjejer, lyckas de inte dämpa särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har ju gått och sneglat på 3an ett tag för att mina Momentum 2 börjar tröttna lite. Men nu ska jag nog slå till om det blir en bra deal på black friday eller liknande.

Skrivet av Synth:

Det märks att Sony är ett stort bolag med många underbolag - det här hade ju varit öppet mål att presentera stöd för PS5 och dess nya ljudmöjligheter (3D ljud etc). Istället släpper Sony kameror, hörlurar och spelkonsoler helt utan tankar på synergier.

Känns ju verkligen som en no-brainer att det skulle gå att koppla till PS4 och/eller PS5.. men men...

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nej, det blir inte knäpptyst. Mina XM3or gör ett ganska bra jobb med ljuden som tåget orsakar, men är inte lika bra på att dämpa de som medpassagerarna orsakar. Högfrekventa ljud, som skrikiga tonårstjejer, lyckas de inte dämpa särskilt bra.

Handlar väl om att brusredusering tenderar att fungera bäst på just brus och inte på andra typer av ljud.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Rekordmedlem

Inget stöd för aptx ? Det lär ju innebära massiva kompatibilitetsproblem, definitivt inte en lur för alla så hoppas de tydligt varnar potentiella köpare för detta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Ok - men då är det alltså knäpptyst - inga ljud alls utifrån?

Så tyst som brusreduceringen nu kan åstadkomma. Så aldrig helt perfekt. Den dämpar väldigt mycket, men man hör ändå folk prata. Men nu vet jag inte riktigt vad du frågar... din första fråga verkade handla om ifall det går att aktivera brusreducering utan att spela upp musik, din andra fråga verkar handla om hur bra brusreduceringen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Känns ju verkligen som en no-brainer att det skulle gå att koppla till PS4 och/eller PS5.. men men...

Självklart, känns bara som att den ena avdelningen inte vet vad den andra gör. Synergier är ju vad som gör Apple till världens mest värderade företag. Sony borde försöka nyttja ps4/ps5 basen till att de skulle få fördelar om de valde Sony produkter som då funkade extremt bra med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så tyst som brusreduceringen nu kan åstadkomma. Så aldrig helt perfekt. Den dämpar väldigt mycket, men man hör ändå folk prata. Men nu vet jag inte riktigt vad du frågar... din första fråga verkade handla om ifall det går att aktivera brusreducering utan att spela upp musik, din andra fråga verkar handla om hur bra brusreduceringen är.

Nja.. Vill egentligen bara ha funktionen att kunna få tyst med eller utan musik på - om man t.ex. vill sova i ett flygplan. Funderar lite på om det är tekniska begränsningar eller medvetet designval att högfrekventa ljud hörs mer för att täcka in tal t.ex.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Utan aptx blir det inget köp för mig. LDAC finns nämligen inte på Windows.

Permalänk
Medlem

Ser ingenting om mikrofonerna. I tidigare modeller av XM-serien har de varit urusla.

Bose Noise Cancelling Headphones 700 har till och med brusreducering för mikrofonen, vilket gör det mycket lättare att ringa i omgivningar där man isolerar sig från bruset.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är helt ofattbart värdelöst på mina WH-1000XM3 också. Enligt de första recensionerna verkar det finnas märkbara förbättringar i alla fall!

Jag får ett testexemplar av XM4 imorgon, så kan återkomma nästa vecka när jag testat dem lite.

Jag köpte mina WH1000XM3 häromdagen och har pratat en del i dom med folk och frågat hur det låter och alla har tyckt det låter jättebra. Vad är det som är dåligt med med micken? Är det i bullrig miljö eller nåt den är dålig?

Jag köpte WH1000XM3 då mina gamla WH-H900N (som jag också var sjukt nöjd med) sprack i öronmuddarna (båda sidor på en gång typ och stoppningen blottades) efter lite för kort tid kan jag tycka. Dom måste vara under 2 år gamla, men ungefär 2 år kanske. Jag hoppas dessa håller bättre.

Förövrigt är jag sjukt nöjd med mina XM3 som jag knep för 2489:-, tror inte det är värt att vänta in XM4 då det inte, för mig, är några dealbreakande förändringar som gör att jag bara måste ha XM4. Antar att XM4 kommer kosta ca 1500:- mer än vad jag nu köpte mina XM3 för.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:
Prova ring ett samtal när du är ute och går.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@-=fredrik=-:
Prova ring ett samtal när du är ute och går.

Hmm, det har jag gjort och det var inga problem. Även testat i bilen på E4:an i ca 110 km/h med bullrig bil, när det ringde och jag hade lurarna på mig. Frågade hur det lät, men den jag pratade med sa att det lät bra där med. Gissar att mina gamla WH-H900H inte heller bör ha någon vidare mikrofon då det egentligen är någon form av lillebror till WH1000XM-serien, men ingen har någonsin klagat när jag pratat i dom heller.. Jag kanske pratar för högt så folk hör ändå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av daolo:

Ok - men då är det alltså knäpptyst - inga ljud alls utifrån?

Det läcker in lite ljud, men det är försumbart tycker jag.

Permalänk
Medlem

@daolo: De är bra på lågfrekvent buller.
Alltså när du har samma oljud hela tiden, då anpassas lurarna till de bullret och skapar en ny ljudvåg som kompenserar för det lågfrekventa bullret.

Däremot är de sunkiga mot tex skrikande barn. Barns skri är inte en kontant ton som låter oförändrat i timme efter timme. Det finns toppar och dalar, och detta kan inte förutspås av chippet i lurarna.

Inne på tex elgiganten kan du prova hörlurarna och brusreduceringen i butiksmiljö... Tips.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Det läcker in lite ljud, men det är försumbart tycker jag.

Ställ dig vid en lekpark med lekande barn, så är det inte försumbart, långt ifrån.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Använder mina airpods utomhus och mina XM3 inomhus, kunde ha haft trådade lurar istället men jag hatar kablar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Utan aptx blir det inget köp för mig. LDAC finns nämligen inte på Windows.

Rent tekniskt finns väl inget som hindrar en Bluetooth adapter från att supporta LDAC på Windows, det är bara ett ljudprotokoll. Men eftersom det är Sony som gjort det är min gissning att det kostar en del licenspengar och det är väl svårt sälja in.

Det finns faktiskt några få DAC/AMP som har Bluetooth med LDAC, så det går att få men kostar förstås oerhört mycket mer än en BT USB adapter.

När det gäller AptX från Qualcomm så vill jag se mer support för AptX Adaptive som är den nyaste varianten från 2018 med bäst ljudkvalite och dessutom lägst latency vilket gör att den passar bättre för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rent tekniskt finns väl inget som hindrar en Bluetooth adapter från att supporta LDAC på Windows, det är bara ett ljudprotokoll. Men eftersom det är Sony som gjort det är min gissning att det kostar en del licenspengar och det är väl svårt sälja in.

Det finns faktiskt några få DAC/AMP som har Bluetooth med LDAC, så det går att få men kostar förstås oerhört mycket mer än en BT USB adapter.

När det gäller AptX från Qualcomm så vill jag se mer support för AptX Adaptive som är den nyaste varianten från 2018 med bäst ljudkvalite och dessutom lägst latency vilket gör att den passar bättre för spel.

Jag hade planerat att använda dom främst med min arbetslaptop och den saknar USB A helt. Så då får jag dra ut adapter, extern dongel etc och hålla på varenda dag. Då kan jag lika gärna köra något trådat. Hade dom haft aptx stöd så kanske det har hjälpt branschen att börja prioritera det i framtida maskiner.

Vad jag menar är att man då missar potentialen med lurarna och kan lika gärna köpa något billigare.

Visst kan man ha dom till mobilen hela dagen, men jag tar hellre batteriet på laptopen än mobilen. Dessutom gör detta multi point mindre användbart tycker jag. Så jag funderar allvarligt på att köpa XM3 nu, kostar ju runt 2500Kr dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hade planerat att använda dom främst med min arbetslaptop och den saknar USB A helt. Så då får jag dra ut adapter, Extern dongel etc och hålla på varenda dag. Då kan jag lika gärna köra något trådat. Hade dom haft aptx stöd så kanske det har hjälpt branschen att börja prioritera det i framtida maskiner.

Vad jag menar är att man då missar potentialen med lurarna och kan lika gärna köpa något billigare.

Ja, att ta bort AptX support är ett minus.

Permalänk
Föredetting

Har ett par XM2:or, är beredd att aldrig mer göra en flygresa utan dem. Hade lite problem med att de inte var superbekväma till en början, men i det stora hela är jag nöjd. Ser fram emot en recension av XM4.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Ja, att ta bort AptX support är ett minus.

Ja varför tog dom bort det?
Inte för att jag använder det då jag numera kör Apple prylar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Finns det någon enkelt och tydlig förklaring över dem olika förkortningarna som används i Blåtandsteknilogin? Bl.a. AptX - vad är detta och varför är det viktigt att den togs bort? Vilka andra finns det att ha koll på?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag köpte mina WH1000XM3 häromdagen och har pratat en del i dom med folk och frågat hur det låter och alla har tyckt det låter jättebra. Vad är det som är dåligt med med micken? Är det i bullrig miljö eller nåt den är dålig?

Jag köpte WH1000XM3 då mina gamla WH-H900N (som jag också var sjukt nöjd med) sprack i öronmuddarna (båda sidor på en gång typ och stoppningen blottades) efter lite för kort tid kan jag tycka. Dom måste vara under 2 år gamla, men ungefär 2 år kanske. Jag hoppas dessa håller bättre.

Förövrigt är jag sjukt nöjd med mina XM3 som jag knep för 2489:-, tror inte det är värt att vänta in XM4 då det inte, för mig, är några dealbreakande förändringar som gör att jag bara måste ha XM4. Antar att XM4 kommer kosta ca 1500:- mer än vad jag nu köpte mina XM3 för.

Du kanske har en nyare revision där dom har en fungerade mick?

Skrivet av Savage_Gray:

Finns det någon enkelt och tydlig förklaring över dem olika förkortningarna som används i Blåtandsteknilogin? Bl.a. AptX - vad är detta och varför är det viktigt att den togs bort? Vilka andra finns det att ha koll på?

https://www.youtube.com/watch?v=ZM2nhpb5138

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Finns det någon enkelt och tydlig förklaring över dem olika förkortningarna som används i Blåtandsteknilogin? Bl.a. AptX - vad är detta och varför är det viktigt att den togs bort? Vilka andra finns det att ha koll på?

AptX är det mest använda kommunikationsprotokollet för högkvalitativa ljudöverföringar med blåtand, det är inte "bäst" men det stöds av nästan alla apparater som använder blåtand för ljudöverföring, tar man bort det innebär det att man endera tvingas använda nått som låter sämre typ A2DP eller måste ha en i princip helt ny signalkälla för att det ska kunna fungera, man begränsar alltså kompatibiliteten så att det i princip bara blir de nyaste mobilerna som kan överföra ljud med bra kvalitet.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bluetooth_profiles

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cokeman 1337:

Ja varför tog dom bort det?
Inte för att jag använder det då jag numera kör Apple prylar.

Jag ANTAR det beror på att Sony bytte BT-kretsen, och att den nya helt enkelt saknar stöd eller i alla fall kräver omarbete av stödet. Så då valde Sony att skippa den huvudvärken och ta bort aptX.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag ANTAR det beror på att Sony bytte BT-kretsen, och att den nya helt enkelt saknar stöd eller i alla fall kräver omarbete av stödet. Så då valde Sony att skippa den huvudvärken och ta bort aptX.

Valet stod antagligen mellan aptx eller multipoint.

Den generella användaren ser antagligen större nytta med multipoint än aptx så det var väl en kompromiss dom ansåg vara okej. Men att betala 4000Kr och inte få det tycker är riktigt dåligt, speciellt när den den gamla modellen hade det!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Baxtex:

Valet stod antagligen mellan aptx eller multipoint.

Den generella användaren ser antagligen större nytta med multipoint än aptx så det var väl en kompromiss dom ansåg vara okej. Men att betala 4000Kr och inte få det tycker är riktigt dåligt, speciellt när den den gamla modellen hade det!

Finns (väl?) andra tillverkare som löst den gåtan, dock? Multipoint verkar lyftas fram som någon form av BT5.0-magi av många recensenter, men har ju funnits på enheter i flera år. Bara Sony som är sena på bollen. Det är väl möjligen om det är trippelkombon LDAC, aptX och multipoint som ställer till saker.

Jag sitter på XM3 och är nöjd, gillar generellt Sonys grejer. Men kan inte riktigt blunda för att de ibland tar hopplöst märkliga beslut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Nej, tyvärr inte. Antingen kör du Headphones-profilen, högsta möjliga ljudkvalietet men då kan du inte använda mikrofonen, eller så kör du det med Headset-profilen med skräpkvalitet men då kan man använda mikrofonen också.

Svaren jag har fått i olika forum är begränsningarna i Bluetooth, men kopplar jag lurarna till min Androidtelefon så fungerar dom klockrent med hög ljudkvalitet. Jag tolkar det som att Sony är lata och orkar inte ta fram riktiga drivrutiner till Windows.

För mig personligen är det skräp. Jag köpte mina MX3 enbart för datoranvändning.

Det du klagade på i inläget jag kommenterade var dock inte mikrofonen utan ljudet. I övrig håller jag med men har inte testat så många andra konkurrerande hörlurar via BT så vet inte om det är något unikt för Sony? Dock är min erfarenhet att mikrofonen i dessa headset från Sony är häpnadsväckande dålig i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Okej om jag fattar det rätt måste både källa och hörlur ha samma bluetooth codec för att funka.
Tar vi tex en
mobil: Huawei P30 pro, så ska den stödja: Bluetooth-codec: aptX, aptX HD, LDAC, SBC, AAC
sony wh1000xm3: Bluetooth-codec: aptX, aptX HD, LDAC, SBC, AAC (identisk med telefonen)
sony wh1000xm4: Bluetooth-codec: LDAC, SBC, AAC (vad innebär avsaknaden av aptx och aptxHD i praktiken?)
huawei freebuds 3: Bluetooth-codec: SBC, AAC
airpods pro: Bluetooth-codec: AAC

Innebär detta att Apple har sämsta möjligheter för ljudöverföring?
Hur vet man vilken bluetooth codec min dator har? (moderkortet har inbyggt BT, men är det moderkortets ljudchip eller BT chip som avgör, eller kanske Win10?)
Vidare - min TV verkar inte ha BT, endast WiFi. Kan jag koppla lurar via Wifi till TVn? Tvn i fråga är LG Oled b9.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Okej om jag fattar det rätt måste både källa och hörlur ha samma bluetooth codec för att funka.
Tar vi tex en
mobil: Huawei P30 pro, så ska den stödja: Bluetooth-codec: aptX, aptX HD, LDAC, SBC, AAC
sony wh1000xm3: Bluetooth-codec: aptX, aptX HD, LDAC, SBC, AAC (identisk med telefonen)
sony wh1000xm4: Bluetooth-codec: LDAC, SBC, AAC (vad innebär avsaknaden av aptx och aptxHD i praktiken?)
huawei freebuds 3: Bluetooth-codec: SBC, AAC
airpods pro: Bluetooth-codec: AAC

Innebär detta att Apple har sämsta möjligheter för ljudöverföring?
Hur vet man vilken bluetooth codec min dator har? (moderkortet har inbyggt BT, men är det moderkortets ljudchip eller BT chip som avgör, eller kanske Win10?)
Vidare - min TV verkar inte ha BT, endast WiFi. Kan jag koppla lurar via Wifi till TVn? Tvn i fråga är LG Oled b9.

Till tv kan du skaffa en lös sändare, det finns i vart fall enheter som stödjer AAC men hur väl de funkar att synka med bilden vet jag inte, Apple kör sitt eget race och har sämst kompatibilitet med avsikt, de är ju inte direkt kända för att stödja annat än sina egna prylkombinationer men har AAC.
Lurarna stödjer A2DP enligt denna läckta manual så de lär ju hoppa igång med det mesta men det betyder ju inte att de kommer att kunna låta bra om signalöverföringen i sig innebär låg kvalitet för de kan ju inte bli bättre än den signal de tar emot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.