Språkdispyt

Språkdispyt

Hej

Jag och en annan har en liten dispyt om en viss fras betydelse. Frasen lyder "nån timme" och användes i svar frågan "hur lång tid?" någonting tar.

Jag hävdar att "nån timme" betyder två eller flera timmar och att det absolut inte betyder EN timme.
Den andra hävdar att "nån timme" betyder EN timme och att det absolut inte betyder två eller flera timmar.

Snälla, hjälp oss reda ut detta!

Re: språkdispyt (öppen omröstning)

Med anledning av så många kommentarer som klagade på alternativen skapar jag härmed en ny omröstning angående ämnet:

Vad betyder frasen ’nån timme’

Senast redigerat 2020-08-10 10:06: Omröstning infogad och uppflyttad /Vzano, Mod

Jag röstar på att du har rätt

När jag säger "nån timme" så menar jag nog oftast ungefär en timme, dvs inte max en timme men kanske inte heller två. Då säger jag snarare ett par timmar.

Det betyder omkring en timme, aldrig mindre än en halvtimme och aldig mer än en och en halv timme.

nån timme ca 1 timme i min omgivning iaf,

Hade man haft för avsikt att säga en timme, så säger man en timme.
Vet man inte riktigt, så kan man säga någon timme. Jag tror det saknar en definition ner på sekunden.

Säger någon "nån timme" så förväntar jag mig att det tar runt en timme, +- 30 minuter högst.

Någon timme d.v.s. en timme ungefär.

Nån timme allt från 40 till 80 minuter

Skrivet av Vituraz:

Jag röstar på att du har rätt

Åtminstone en som håller med mig.

Skrivet av macmann1:

När jag säger "nån timme" så menar jag nog oftast ungefär en timme, dvs inte max en timme men kanske inte heller två. Då säger jag snarare ett par timmar.

Skrivet av Dansken:

nån timme ca 1 timme i min omgivning iaf,

Skrivet av Johan^junior:

Hade man haft för avsikt att säga en timme, så säger man en timme.
Vet man inte riktigt, så kan man säga någon timme. Jag tror det saknar en definition ner på sekunden.

Skrivet av Treant:

Säger någon "nån timme" så förväntar jag mig att det tar runt en timme, +- 30 minuter högst.

Skrivet av Fallzone:

Någon timme d.v.s. en timme ungefär.

Skrivet av Flexiblus:

Nån timme allt från 40 till 80 minuter

Oj, rent initialt verkar det som att jag hade fel. Jag var så säker på min sak att jag startade denna tråd i rent syfte av att motbevisa.

Hmm.. Är detta en dialektal egenskap jag besitter som får mig att tolka "nån timme" som flera timmar? Jag kan verkligen inte se att "nån timme" betyder endast en timme. "Nån" översätter jag till "någon"/"några" och även "någon" är plural för mig.

Nån timme = från strax under en timme (kanske 40-50 min) till runt två timmar. När det kommer över två timmar behöver man nog använda "några" eller "ett par".

Jag säger ett par om jag menar två och några timmar om jag menar fler. Nån är för mig förkortning för någon, singular, alltså cirka en timme

Jag skulle säga att "nån timme" betyder "ungefär en timme, kanske uppemot två timmar men inte mer".
"Nån" är en kortform av "någon" som ju är singularis. Pluralformen är "några"

De flesta av er har helt fel, givetvis är någon timme två timmar eller mer. Tror man något kommer ta en timme så säger man att det tar en timme.

Nån timme tar mer än en timma, om det sedan är 360 minuter är hugget som stucket, det tar mer än en timma när man säger så du har rätt 💪🏻

@Grumie: trådar sammanfogade.

"nån timme" betyder för mig ca en timma kanske lite mer men inte mer än två timmar.

Jag skulle nog tolka "någon timme" som en målsättning och idé om att det rimligen tar runt en timme, men osäkerheten är relativt hög i angivelsen så kan i värsta fall bli två/tre timmar.

Det jag skulle mena med ett sådant uttalande är att jag tror det tar ca en timme eller lite mer men slutresultatet skulle landa rimligen inom 45 minuter om saker går bättre än väntat till 3 timmar ungefär om det går åt helvete

Skrivet av KorpiSavu:

De flesta av er har helt fel, givetvis är någon timme två timmar eller mer. Tror man något kommer ta en timme så säger man att det tar en timme.

Alltid majoriteten som bestämmer!

Jag läser förmodlingen in för mycket i ordvalet, men "nån timme" låter mer osäkert, nästan lite kaxigt jämfört med cirka/runt/ungefär/dygt/knappt en timme.

Tolkningsmässigt så ligger formuleringen närmare "kanske en timme" i mitt huvud.

Så.. slutsats. Jag skulle vara skeptisk till att det faktiskt kommer ta ungefär en timme om jag inte hade mer information att gå på

En till tre timmar, ungefär.

Osäker på övre gräns, men om jag var osäker på huruvida det rörde sig om en eller två timmar så skulle jag absolut kunna tänka mig att säga "någon".

En timma, 30min till 90min
Någon timma. 1h till 3h
Några timmar. 3h till 6h

Det är ungefär så jag använder det, sen kan det ju blir kortade och längre ibland.

Senast redigerat 2020-08-07 17:54: Tänkte fel.

Ca en timme betyder det 😊

Skrivet av Mindfighter:

Alltid majoriteten som bestämmer!

Majoriteten röstade på Trump

Vill jag säga att något tar max en timme +- några minuter så röstar jag för "typ en timme", "ungefär en timme"

Vill jag säga att något kan ta allt från en timme till whatever timmar (tills några passar bättre) så blir det "nån timme" eller "några timmar".

Om någon säger "nån hundralapp" - hade du tolkat det som en hundralapp (och kanske lite mer eller lite mindre, men däromkring) eller hade tolkat det som flera hundralappar?
Jag tolkar det som fler än en hundralapp men mindre än en tusenlapp.

Senast redigerat 2020-08-07 18:02

Jag röstade på att du har rätt men nu har jag ångrat mig, med följande motivering.

Jag kom på att jag brukar säga ”nån timme eller två” när jag menar Ca: 1-2 timmar. Alltså betyder nån timme, Ca: en timme.

Inget av resultaten i omröstningen. Nån timme betyder kanske 45-120 minuter nånting.

Skrivet av mkl:

Majoriteten röstade på Trump

Fast det gjorde de inte alls.

2016
Clinton 48.2%
Trump 46.1%