Permalänk
Medlem

Språkdispyt

Hej

Jag och en annan har en liten dispyt om en viss fras betydelse. Frasen lyder "nån timme" och användes i svar frågan "hur lång tid?" någonting tar.

Jag hävdar att "nån timme" betyder två eller flera timmar och att det absolut inte betyder EN timme.
Den andra hävdar att "nån timme" betyder EN timme och att det absolut inte betyder två eller flera timmar.

Snälla, hjälp oss reda ut detta!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Re: språkdispyt (öppen omröstning)

Med anledning av så många kommentarer som klagade på alternativen skapar jag härmed en ny omröstning angående ämnet:

Vad betyder frasen ’nån timme’

Omröstning infogad och uppflyttad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Jag röstar på att du har rätt

Permalänk
Medlem

När jag säger "nån timme" så menar jag nog oftast ungefär en timme, dvs inte max en timme men kanske inte heller två. Då säger jag snarare ett par timmar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Det betyder omkring en timme, aldrig mindre än en halvtimme och aldig mer än en och en halv timme.

Permalänk
Inaktiv

nån timme ca 1 timme i min omgivning iaf,

Permalänk
Medlem

Hade man haft för avsikt att säga en timme, så säger man en timme.
Vet man inte riktigt, så kan man säga någon timme. Jag tror det saknar en definition ner på sekunden.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Säger någon "nån timme" så förväntar jag mig att det tar runt en timme, +- 30 minuter högst.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Någon timme d.v.s. en timme ungefär.

Permalänk

Nån timme allt från 40 till 80 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Jag röstar på att du har rätt

Åtminstone en som håller med mig.

Skrivet av macmann1:

När jag säger "nån timme" så menar jag nog oftast ungefär en timme, dvs inte max en timme men kanske inte heller två. Då säger jag snarare ett par timmar.

Skrivet av anon910:

nån timme ca 1 timme i min omgivning iaf,

Skrivet av Johan^junior:

Hade man haft för avsikt att säga en timme, så säger man en timme.
Vet man inte riktigt, så kan man säga någon timme. Jag tror det saknar en definition ner på sekunden.

Skrivet av Treant:

Säger någon "nån timme" så förväntar jag mig att det tar runt en timme, +- 30 minuter högst.

Skrivet av Fallzone:

Någon timme d.v.s. en timme ungefär.

Skrivet av Flexiblus:

Nån timme allt från 40 till 80 minuter

Oj, rent initialt verkar det som att jag hade fel. Jag var så säker på min sak att jag startade denna tråd i rent syfte av att motbevisa.

Hmm.. Är detta en dialektal egenskap jag besitter som får mig att tolka "nån timme" som flera timmar? Jag kan verkligen inte se att "nån timme" betyder endast en timme. "Nån" översätter jag till "någon"/"några" och även "någon" är plural för mig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Nån timme = från strax under en timme (kanske 40-50 min) till runt två timmar. När det kommer över två timmar behöver man nog använda "några" eller "ett par".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag säger ett par om jag menar två och några timmar om jag menar fler. Nån är för mig förkortning för någon, singular, alltså cirka en timme

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att "nån timme" betyder "ungefär en timme, kanske uppemot två timmar men inte mer".
"Nån" är en kortform av "någon" som ju är singularis. Pluralformen är "några"

Permalänk
Inaktiv

De flesta av er har helt fel, givetvis är någon timme två timmar eller mer. Tror man något kommer ta en timme så säger man att det tar en timme.

Permalänk
Medlem

Nån timme tar mer än en timma, om det sedan är 360 minuter är hugget som stucket, det tar mer än en timma när man säger så du har rätt 💪🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Hedersmedlem

@Grumie: trådar sammanfogade.

Permalänk
Medlem

"nån timme" betyder för mig ca en timma kanske lite mer men inte mer än två timmar.

Permalänk
Datavetare

Jag skulle nog tolka "någon timme" som en målsättning och idé om att det rimligen tar runt en timme, men osäkerheten är relativt hög i angivelsen så kan i värsta fall bli två/tre timmar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det jag skulle mena med ett sådant uttalande är att jag tror det tar ca en timme eller lite mer men slutresultatet skulle landa rimligen inom 45 minuter om saker går bättre än väntat till 3 timmar ungefär om det går åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

De flesta av er har helt fel, givetvis är någon timme två timmar eller mer. Tror man något kommer ta en timme så säger man att det tar en timme.

Alltid majoriteten som bestämmer!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag läser förmodlingen in för mycket i ordvalet, men "nån timme" låter mer osäkert, nästan lite kaxigt jämfört med cirka/runt/ungefär/dygt/knappt en timme.

Tolkningsmässigt så ligger formuleringen närmare "kanske en timme" i mitt huvud.

Så.. slutsats. Jag skulle vara skeptisk till att det faktiskt kommer ta ungefär en timme om jag inte hade mer information att gå på

Permalänk
Medlem

En till tre timmar, ungefär.

Osäker på övre gräns, men om jag var osäker på huruvida det rörde sig om en eller två timmar så skulle jag absolut kunna tänka mig att säga "någon".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

En timma, 30min till 90min
Någon timma. 1h till 3h
Några timmar. 3h till 6h

Det är ungefär så jag använder det, sen kan det ju blir kortade och längre ibland.

Tänkte fel.
Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Ca en timme betyder det 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alltid majoriteten som bestämmer!

Majoriteten röstade på Trump

Permalänk
Medlem

Vill jag säga att något tar max en timme +- några minuter så röstar jag för "typ en timme", "ungefär en timme"

Vill jag säga att något kan ta allt från en timme till whatever timmar (tills några passar bättre) så blir det "nån timme" eller "några timmar".

Om någon säger "nån hundralapp" - hade du tolkat det som en hundralapp (och kanske lite mer eller lite mindre, men däromkring) eller hade tolkat det som flera hundralappar?
Jag tolkar det som fler än en hundralapp men mindre än en tusenlapp.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag röstade på att du har rätt men nu har jag ångrat mig, med följande motivering.

Jag kom på att jag brukar säga ”nån timme eller två” när jag menar Ca: 1-2 timmar. Alltså betyder nån timme, Ca: en timme.

Permalänk
Inaktiv

Inget av resultaten i omröstningen. Nån timme betyder kanske 45-120 minuter nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Majoriteten röstade på Trump

Fast det gjorde de inte alls.

2016
Clinton 48.2%
Trump 46.1%

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-