Permalänk
Medlem

Hur blir man bättre i CS?

Aldrig spelat mer än för skojs skull, oftast deathmatch, men skrapat ihop tillräckligt med competitive för att få en rank i alla fall. Silver IV som bäst som gick ner till Silver III och sedan Silver II. Blir alltså konstigt nog sämre ju mer jag spelar ... ?

Hur som helst, om man nu ligger på den här nivån, vad är bästa sätten att bli bättre? Bara nöta "aim"-banor eller? Känns ju som att 90% av skills i spelet handlar om just aim och reaktionsförmåga. Eller hur annars bli bättre?

Rubrik förtydligad från "Hur bli bättre" /Vzano, Mod
Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Spela mer är väl det bästa svaret här. Du spelar på den nivån där du helt enkelt måste "lära dig spelet" först Men tänk på hur du rör dig, hur du placerar ditt crosshair och vart fienden oftast står - så du är beredd på att skjuta. Ta det lugnt och stressa inte!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

När jag börja körde jag mest deathmatch eller ffa med youtube/serier/podcasts i bakgrunden och bara nötte för att få till flicks och sprays, sen lär man sig "tänket" genom att spela mer comp. Vars och när motståndare lär dyka upp. Crosshair placement är nått du alltid borde tänka på.

Permalänk
Skrivmaskin

Med cirka 5 000 timmar i spelet kan jag intyga att timmar verkligen gör skillnad, där aim givetvis är en viktig komponent. Allra störst skillnad gör dock spelförståelsen, som med tiden blir helt undermedvetet: När ska granater kastas? När kan fienden dyka upp på vissa ställen? Var bör jag sikta?

Här finns mycket att hämta från proffsmatcher och olika analysvideor. Fokusera på några få positioner på en specifik karta och försök bemästra dem! På låg nivå som silver kan det vara svårare att bete sig på samma sätt som proffs dock, eftersom motspelarna "inte riktigt vet vad de gör". Det finns dock många tips där som funkar okej mot sämre motspelare, men som är väldigt bra att ha i ryggraden på lite högre nivå

Permalänk
Medlem

Kolla på guider hur man hanterar rekylen på m4/ak. Kör aim training banor som finns i workshoppen, hitta en bra sensivity som inte är för hög

Permalänk
Medlem

Att träna och bara spela är inte samma sak. Vill man bli bättre så måste man fokusera på just det. Varför dog jag nu, kunde jag gjort något annorlunda? Den här rundan gick bra, varför gick den bra?

Klart man kan bli bättre av att bara nöta timmar. Men det är otroligt mycket effektivare (och mer ansträngde) att analysera sitt eget gameplay och verkligen försöka bli bättre.

Som andra har varit inne på så kan det vara bra att kika på guider så du vet vad som du ska fokusera på.

Inget är svårt, det tar bara tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Klart man kan bli bättre av att bara nöta timmar. Men det är otroligt mycket effektivare (och mer ansträngde) att analysera sitt eget gameplay och verkligen försöka bli bättre.

Har svårt att tro att det stämmer faktiskt, i slutändan är det snabbast, bäst aim som avgör till 90%. Vad är det du kom fram till genom att analysera ditt gameplay? "Här skulle jag siktat bättre?"

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Har svårt att tro att det stämmer faktiskt, i slutändan är det snabbast, bäst aim som avgör till 90%. Vad är det du kom fram till genom att analysera ditt gameplay? "Här skulle jag siktat bättre?"

Absolut inte, jag vill påstå att det omvända gäller. Ytterst få kills/deaths beror på rena dueller mellan två skyttar. Spelet avgörs med taktik genom förutbestämda planer, samarbeten och minimering av risktagningar. Några enkla riktlinjer är att aldrig peeka i onödan, alltid ha någon som kan tradea, aldrig gå in på site utan rök/utilities. Köp genomförs utefter lagets behov, inte individens.

Bra spelare behöver inte vara snabba, det räcker att siktet alltid är placerat där det är troligast att en fiende dyker upp. Tittar man på bättre spelare ser det ut som att fienden gång på gång går in i deras sikte.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Aldrig spelat mer än för skojs skull, oftast deathmatch, men skrapat ihop tillräckligt med competitive för att få en rank i alla fall. Silver IV som bäst som gick ner till Silver III och sedan Silver II. Blir alltså konstigt nog sämre ju mer jag spelar ... ?

Hur som helst, om man nu ligger på den här nivån, vad är bästa sätten att bli bättre? Bara nöta "aim"-banor eller? Känns ju som att 90% av skills i spelet handlar om just aim och reaktionsförmåga. Eller hur annars bli bättre?

Du går ner i rank för att du antagligen placerades i en för hög skill group. Tänk på att de bara har 10 vinster och en handfull förluster att basera din rank på. Ju mer data de har ju mer precis passar din rank dig.,

Lär dig grunderna i movement, aim och crosshair placement. Sen är det bara att nöta på, allt blir bättre med mer erfarenhet och speltid.

90% är inte aim och reaktion om du nu inte tänkt att ta dig längre än guld nova. Därefter måste du använda huvudet lite mer och försöka förutse vad fienden tänker göra. Gamesense får man bara av erfarenhet.

Du får sluta vara säker på din sak och hävda att 90% är aim och reaktionstid, du är trots allt ny i spelet och silver 2. Lite ödmjukhet skulle vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Absolut inte, jag vill påstå att det omvända gäller. Ytterst få kills/deaths beror på rena dueller mellan två skyttar. Spelet avgörs med taktik genom förutbestämda planer, samarbeten och minimering av risktagningar. Några enkla riktlinjer är att aldrig peeka i onödan, alltid ha någon som kan tradea, aldrig gå in på site utan rök/utilities. Köp genomförs utefter lagets behov, inte individens.

Bra spelare behöver inte vara snabba, det räcker att siktet alltid är placerat där det är troligast att en fiende dyker upp. Tittar man på bättre spelare ser det ut som att fienden gång på gång går in i deras sikte.

Fast utan ett så kallat "game sense" kommer du dessvärre inte långt. Du måste spela för att först förstå spelet. Att enbart fokusera på det teoretiska lär inte ta dig långt.. du vet ju inte hur du applicerar det i praktiken?

Men jag håller med om att det verkligen inte bara handlar om att kunna "panga hs" - utan långt ifrån. Att kunna läsa av fienden och förutse vart de kommer stå osv är guld värt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Har svårt att tro att det stämmer faktiskt, i slutändan är det snabbast, bäst aim som avgör till 90%. Vad är det du kom fram till genom att analysera ditt gameplay? "Här skulle jag siktat bättre?"

I silver avgör aim ja, det är dock för att silvers är skitkassa och kan knappt röra sig och det ser ut som det är mer tur när silvers får kills. Ju högre rank man kommer till desto mindre kommer aim vara det primära för alla skjuter stenhårt, det blir mer taktik och tänka bort sina motståndare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Spelet avgörs med taktik genom förutbestämda planer, samarbeten och minimering av risktagningar. Några enkla riktlinjer är att aldrig peeka i onödan, alltid ha någon som kan tradea, aldrig gå in på site utan rök/utilities. Köp genomförs utefter lagets behov, inte individens.

Det mesta av detta är betydligt lättare om man alltid spelar med samma grupp. Lite svårt på competitive tillsammans med random 12-åringar / polacker / svenskar / whatever som skriker i mikrofonen. :/

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk

Som tidigare nämnt så är det spelförståelsen som är lättast att slipa på och se tydliga gains från. När du blir ägd, försök att vara lite självkritisk och se vad du kunnat göra annorlunda. Hitta rätt sens, du kan använda Nvidia highlights efter matcher för att se hur ditt sikte vandrar, om du överkompenserar osv., och rätta din sens efter det. En sak som många av mina lite sämre polare verkar missa är att det viktigaste är att inte dö.
Aimet tycker jag förbättras naturligt av att spela mer, men om du inte tänker kritiskt efter förluster kommer du inte heller bli särskilt mycket bättre av att spela mer.

Annan given sak är ju att spela med samma gäng, så man lär sig hur dom spelar och kan träna taktiker.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det mesta av detta är betydligt lättare om man alltid spelar med samma grupp. Lite svårt på competitive tillsammans med random 12-åringar / polacker / svenskar / whatever som skriker i mikrofonen. :/

Skrivet av skengetronic:

Annan given sak är ju att spela med samma gäng

Tack för upprepningen av vad som just skrivits.

Skrivet av skengetronic:

du kan använda Nvidia highlights efter matcher för att se hur ditt sikte vandrar

Googling på "nvidia highlights csgo" första tre träffarna säger alla "not working".

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Jag har 1000h i cs, spelar inte mycket längre. Dock tycker jag det viktigaste med cs är att ALDRIG delta i en strid där du och motståndaren har en jämn chans. Fråga dig därför alltid, :hur kan jag få en fördel?

De två viktigaste koncepten att tidigt få en stor förståelse för är rörelse och hur man placerar siktet. Med dessa två redskap kan man man ta sig långt upp i rankerna. När man är konsekvent med sin rörelse och placering av sikte blir ditt sikte per automatik mer konsekvent. Därför bifogar jag dessa två videos men även en hel spellista med flera bra videos.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLHF999pjo89Nu55Ep1Y0UH...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

I CS måste man upp till vissa nivåer av förståelse.

Första nivåerna är typ stå still medans du skjuter, förstå uppdragen, steppa inte nära fienden m.m. lära sig banorna.

Sedan är också att inte sikta ner i backen eller himlen som filmerna ovan visar. Sedan lära sig banorna nivå 2 = var står fienden oftast. m.m.

Tyvärr blir det inte så mycket taktik när man kör online med randoms. Men ofta kan man ha fina taktiker som ett lag. Att vissa personer kollar vissa områden vinkar m.m. och att man t.ex. hela laget rushar en position.

Ofta är man för fragkåt och springer ut när man istället bara kunde väntat ut fienden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Aldrig spelat mer än för skojs skull, oftast deathmatch, men skrapat ihop tillräckligt med competitive för att få en rank i alla fall. Silver IV som bäst som gick ner till Silver III och sedan Silver II. Blir alltså konstigt nog sämre ju mer jag spelar ... ?

Hur som helst, om man nu ligger på den här nivån, vad är bästa sätten att bli bättre? Bara nöta "aim"-banor eller? Känns ju som att 90% av skills i spelet handlar om just aim och reaktionsförmåga. Eller hur annars bli bättre?

Just svårigheten att bli bättre är väl varför rätt många numera verkar valt den "ryska metoden" istället snarare än att nöta in färdigheterna vilket är trist.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt kass på CS, men det som jag själv märkte gav störst skillnad utan ansträngning var att gå ner på en sensitivity som kändes slö och lite för låg. Jäklar vad det gav resultat i aim. Därefter är det väl som folk säger - timmar och att försöka tänka på det mer taktiska i spelet.
Men det finns en anledning till varför praktiskt taget alla som spelar kör med löjligt låg sense för det ger resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Aldrig spelat mer än för skojs skull, oftast deathmatch, men skrapat ihop tillräckligt med competitive för att få en rank i alla fall. Silver IV som bäst som gick ner till Silver III och sedan Silver II. Blir alltså konstigt nog sämre ju mer jag spelar ... ?

Problemet med låga ranker är att det handlar väldigt lite om hur bra du är och väldigt mycket om vilka du råkar hamna med/möta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Aim är viktigt men ganska oviktigt ändå, man klarar sig inte långt med bara bra aim.

Precis som du kan vara top fragger men ändå vara sämsta spelaren i laget, vinna är viktigast, inte frags.

Viktigaste är att ha bra vinklar och position, det är något som kommer med tiden om man tänker på det under tiden man spelar.

TheWarOwl har många bra videos, tror dock "Voo CSGO" har mer detaljerade kring specifika saker i CSGO, rekommenderar hans videor starkt.

Men för det mesta, tänker man efter vad som händer i spelet så börjar man lära sig vinklar, timing och därmed blir reaktiv aiming mindre viktigt då du redan vet var du ska sikta.

Springer du bara runt och skjuter HS så blir du bara bra på det men kommer bli överraskad 9/10 gånger av spelare som har bra koll.

Jag har bekanta med 1000+ mer timmar än mig själv som fortfarande inte vet vad olika delar av kartorna heter eller hur man håller vinklar etc, de bryr sig helt enkelt inte och det är skitfrustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag är rätt kass på CS, men det som jag själv märkte gav störst skillnad utan ansträngning var att gå ner på en sensitivity som kändes slö och lite för låg. Jäklar vad det gav resultat i aim. Därefter är det väl som folk säger - timmar och att försöka tänka på det mer taktiska i spelet.
Men det finns en anledning till varför praktiskt taget alla som spelar kör med löjligt låg sense för det ger resultat.

Min egen känsla är dock att CS GO har svårt att hänga med när man drar upp muskänsligheten för mycket. Dvs inte bara då att man som spelare skulle sikta sämre utan att spelets förmåga att hänga med minskar, i synnerhet om man kör pollingrate på 1000 hz. Minns att jag jämförde en del egna videos och där jag drog slutsatsen att hitreg var klart sämre med högre känslighet, även när videorna visade att mitt sikte egentligen inte var det (jag har en notorisk twitch shooter som gärna spelar med hög sens och ofta knappt rör på handleden och borde därför egentligen ha det omvända då jag är van att köra med high sens).

Permalänk
Skrivet av Elektroman:

Tack för upprepningen av vad som just skrivits.

Googling på "nvidia highlights csgo" första tre träffarna säger alla "not working".

Verkar som att dina googlingskills är i klass med din ranking. Det är bara att klicka på Geforce experience och aktivera det, funkar för mig iaf. Googlade själv och posterna du snackar om är från typ 2017. Om du inte får det att funka är det väl bara att spela in i någon annan programvara, nämnde Highlights för att det är noobvänligt.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk

Bra inlägg