Palit GeForce RTX 2070 SUPER vs Palit rtx 2060 super

Permalänk

Palit GeForce RTX 2070 SUPER vs Palit rtx 2060 super

Hej står och tittar på dessa 2 kort.
Var inne på ett sapphire radeon kort 5700 xt nitro men då dom verkar fortfarande ha problem med stutter så blir det Nvidia. Max tak 5500k
Kör nu I5 10600k samt 32 gb ram 3200 och Samsung EVO 960 m2 diskar.
Vill ha ett så svalt, strul fritt kort samt kör bara fps spel.
Tex csgo, rainbow six samt mw är det värt att lätta 1400 extra mot 2070 kortet?

Permalänk
Medlem

Varkendera är riktigt vettiga köp just nu, när det är nya kort på inkommande. Både Nvidia och AMD släpper nytt inom några månader.

Överlag så är problemen med AMD inte så vanliga som man skulle tro baserat på vissa forum. De fixades praktiskt helt redan i en uppdatering i februari.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kristeraguilera:

Hej står och tittar på dessa 2 kort.
Var inne på ett sapphire radeon kort 5700 xt nitro men då dom verkar fortfarande ha problem med stutter så blir det Nvidia. Max tak 5500k
Kör nu I5 10600k samt 32 gb ram 3200 och Samsung EVO 960 m2 diskar.
Vill ha ett så svalt, strul fritt kort samt kör bara fps spel.
Tex csgo, rainbow six samt mw är det värt att lätta 1400 extra mot 2070 kortet?

MW då lär du ha 2070 Super jag har det som du refererar till och jag får ca 100-120 i fps på 1440p (2k) på 4K spelande får jag ca 50-70 i fps.

För övrigt trodde jag Palita var "skit" men chansade och jag är glad att jag gjorde det köpte det på rea hos komplett - är som sagt ritkgit nöjd.

Skrivet av Sando:

Varkendera är riktigt vettiga köp just nu, när det är nya kort på inkommande. Både Nvidia och AMD släpper nytt inom några månader.

Överlag så är problemen med AMD inte så vanliga som man skulle tro baserat på vissa forum. De fixades praktiskt helt redan i en uppdatering i februari.

Visst man kan tänka sådär men egentligen inte, det kommer nytt hela tiden. att säga att det kommer något nytt om några månader låter bara konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

MW då lär du ha 2070 Super jag har det som du refererar till och jag får ca 100-120 i fps på 1440p (2k) på 4K spelande får jag ca 50-70 i fps.

För övrigt trodde jag Palita var "skit" men chansade och jag är glad att jag gjorde det köpte det på rea hos komplett - är som sagt ritkgit nöjd.

Visst man kan tänka sådär men egentligen inte, det kommer nytt hela tiden. att säga att det kommer något nytt om några månader låter bara konstigt.

I vanliga fall skulle jag hålla med, men det ser lovande ut i höst. Inte bara för att prestandan stiger, utan för att det verkar som att vi får verklig konkurrens i topskikten. Det är första gången sen 2014 ungefär. Ens om det inte skulle bli verklig konkurrens, så är det ändå två år sen vi senast fick nya generationer med grafikkort i toppskikten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Ok

Men kan inte vänta i ett par månader på att få ett grafikkort.

Permalänk

Ok men

Men om du vet att problemen är fixade då det framför allt verkade vara just cs så köper jag ett radeon kort. Men då jag tittar på tester så verkar det som att ett 2070 SUPER slår den på det mesta.

Detta är saxat från sista update på amd

Processors with Radeon™ Graphics.

Some games may exhibit stutter intermittently during gameplay on Radeon RX 5000 series graphics products.

Skrivet av Sando:

Varkendera är riktigt vettiga köp just nu, när det är nya kort på inkommande. Både Nvidia och AMD släpper nytt inom några månader.

Överlag så är problemen med AMD inte så vanliga som man skulle tro baserat på vissa forum. De fixades praktiskt helt redan i en uppdatering i februari.

Permalänk
Medlem

Brukar vara standard svar att det kommer nytt och bättre att vänta hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Behöver du kortet nu så är det lika bra att köpa nu, i vart fall i mellanklass som det här handlar om för nya mellanklass kort lär dröja till vår/sommar nästa år.

Skillnad om det varit fråga om toppmodellerna som lanseras i höst,då kan jag tycka att det är lönt att vänta och se hur mycket bättre de blir eftersom ett hyggligt prestanda lyft verkar troligt av vad som läckt ut. Och för all del sitter man på ett någorlunda kort redan och kan vänta är det också okej men räkna med senvår för mellanklass.

Ja både Amd & Nvidia väntas släppa de nya toppkorten i höst, men det är bara de dyrare toppmodellerna som kommer ut först.

Antagligen bortåt november-december innan de ens går att köpa i butik i rimliga mängder.

Motsvarigheten till 2060 lär inte komma före nästa vår om det ser ut som det brukar göra, 3070 möjligen tidigare men förvånar inte om det gått upp i pris mot 2070.

Kanske Amd kan komma med något nytt mellanklasskort, men med tanke på att de redan i stort sett säljer mer än de kan tillverka i chipsfabrikerna just nu så tvivlar jag på det, särskilt som de också ska leverera till både nya Playstation och Xboxmodellerna.

Som alltid väntar nytt runt hörnet, men att nya (dyra) toppkort släpps i höst hjälper inte den den som letar mellanklass ännu.

Permalänk
Medlem

@Kristeraguilera: du kan få ett Saphire RX 5700 XT för 3990:- i Netonnets fyndhörna om du är lite snabb på att beställa. Det står att kortet inte finns i lager på nätet, men Netonnet skickar (i regel) alltid ut ett kort till dig ändå, antingen så skickar de ett helt nytt kort. Eller så var tanken att kortet skulle säljas i en specifik butik, men eftersom någon redan betalat så ser de till att kortet skickas. Jag köpte själv detta kort i deras fyndhörna för några månader sen och hur nöjd som helst och för det priset är det oslagbart!

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Jo jag har sett det men är lite orolig för stutter som dom ej verkar ha fixat speciellt i csgo som jag spelar mest.

Tittar nu på detta kort istället med

8GB MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X TRIO Aktiv

Skrivet av JohanFlodqvist:

@Kristeraguilera: du kan få ett Saphire RX 5700 XT för 3990:- i Netonnets fyndhörna om du är lite snabb på att beställa. Det står att kortet inte finns i lager på nätet, men Netonnet skickar (i regel) alltid ut ett kort till dig ändå, antingen så skickar de ett helt nytt kort. Eller så var tanken att kortet skulle säljas i en specifik butik, men eftersom någon redan betalat så ser de till att kortet skickas. Jag köpte själv detta kort i deras fyndhörna för några månader sen och hur nöjd som helst och för det priset är det oslagbart!

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Jo jag har sett det men är lite orolig för stutter som dom ej verkar ha fixat speciellt i csgo som jag spelar mest.

Tittar nu på detta kort istället med

8GB MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X TRIO Aktiv

Jag spelar själv i stort sett uteslutande csgo och har inte haft några som helst problem under de månader jag haft kortet iaf Du gör såklart som du vill, men rent krast så kan du ju bara lämna tillbaka kortet om det är något fel på det för det är ju rätt stor skillnad i pris, men typ ingen skillnad i prestanda så kan ju vara värt att testa

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Ok det känns bra att någon har ett som verkar fungera. Såg att det var ett pulse kort. Har ev ett Nitro+ för samma pengar bara ett par mån gammalt som isåfall är ännu mer intressant.
Vad kör du för processor samt minnen?
Tänkte klippa en 240hz skärm igen med så hoppas detta bygge ej strular lika mycket som mitt förra som var sjukt frustrerande då den hoppade mellan 220-270 fps hela tiden och gjorde så att min benq 240hz jag hade micro laggade. Hade ett turbo 2070 16 gb 3200 samt en Intel 8700 men omöjligt att då den att ligga stabilt vad jag än gjorde 😂

Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag spelar själv i stort sett uteslutande csgo och har inte haft några som helst problem under de månader jag haft kortet iaf Du gör såklart som du vill, men rent krast så kan du ju bara lämna tillbaka kortet om det är något fel på det för det är ju rätt stor skillnad i pris, men typ ingen skillnad i prestanda så kan ju vara värt att testa

Permalänk
Medlem

Fick mitt Gigabyte 5700XT aorus iförrgår, har knappt kunnat spela. Får random blackscreens/greenscreen samt reboots. Har då ominstallerat windows, tagit bort drivrutiner med amd removal och DDU, installerat om chipset, bios update mm. Har inte fått det till att funka, trodde det var löst eftersom den har varit ute så pass länge men det blir att skicka tillbaka kortet och förmodligen köpa ett 2070s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Fick mitt Gigabyte 5700XT aorus iförrgår, har knappt kunnat spela. Får random blackscreens/greenscreen samt reboots. Har då ominstallerat windows, tagit bort drivrutiner med amd removal och DDU, installerat om chipset, bios update mm. Har inte fått det till att funka, trodde det var löst eftersom den har varit ute så pass länge men det blir att skicka tillbaka kortet och förmodligen köpa ett 2070s.

Råkar du ha installerat med gaming eller streaming som preset för drivrutinerna? Om du bara testat med något enstaka spel så är det möjligt att din preset i så fall har aktiverat en funktion som spelet i fråga inte stöder. Kör du på standard så borde det vara mycket ovanligt med såna problem.

Det är bra att AMD tar fram en massa extra funktioner (som ofta är fantastiska), men de borde inte kunna aktiveras som preset när många spel inte stöder dem.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Råkar du ha installerat med gaming eller streaming som preset för drivrutinerna? Om du bara testat med något enstaka spel så är det möjligt att din preset i så fall har aktiverat en funktion som spelet i fråga inte stöder. Kör du på standard så borde det vara mycket ovanligt med såna problem.

Det är bra att AMD tar fram en massa extra funktioner (som ofta är fantastiska), men de borde inte kunna aktiveras som preset när många spel inte stöder dem.

Har testat alla presets som finns där egentligen, samt stängt av alla funktioner men det blir inte bra ändå. Testade även att installera enbart drivrutiner utan programvaran, gick ändå inte. Tyckte också funktionerna och programvaran såg bra ut, men tyvärr inte så funktionellt för min del iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Har testat alla presets som finns där egentligen, samt stängt av alla funktioner men det blir inte bra ändå. Testade även att installera enbart drivrutiner utan programvaran, gick ändå inte. Tyckte också funktionerna och programvaran såg bra ut, men tyvärr inte så funktionellt för min del iaf.

Har du bestämt dig för att returnera så har du förstås redan bestämt dig, men beroende på vilken version av drivrutinerna du har installerat så är det möjligt att preseten kan se ut att ändra, men inte göra det på riktigt. Så kan va en idé att ta bort drivisat, rensa och välja "standard" från början.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har du bestämt dig för att returnera så har du förstås redan bestämt dig, men beroende på vilken version av drivrutinerna du har installerat så är det möjligt att preseten kan se ut att ändra, men inte göra det på riktigt. Så kan va en idé att ta bort drivisat, rensa och välja "standard" från början.

Jo det går väl kanske att få ihop det om man har tur/viljan. Men har lagt ner mer än 8h på att försöka fixa detta, avinstallerat drivrutiner mm en 10ggr. Har inte lust längre helt enkelt, jag vill gärna ha AMD framför Nvidia tbh men mest av allt vill jag bara ha en spelbar dator.. utan att behöva leta efter fixes för att ens kunna spela på ett nytt grafikkort som har varit ute i 1 år. Tyvärr :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Ok det känns bra att någon har ett som verkar fungera. Såg att det var ett pulse kort. Har ev ett Nitro+ för samma pengar bara ett par mån gammalt som isåfall är ännu mer intressant.
Vad kör du för processor samt minnen?
Tänkte klippa en 240hz skärm igen med så hoppas detta bygge ej strular lika mycket som mitt förra som var sjukt frustrerande då den hoppade mellan 220-270 fps hela tiden och gjorde så att min benq 240hz jag hade micro laggade. Hade ett turbo 2070 16 gb 3200 samt en Intel 8700 men omöjligt att då den att ligga stabilt vad jag än gjorde 😂

Jag vet inte vad du mrnar med stabila fps, men jag kör på medel/höga inställningar och ligger på mellan 200-650fps men för det mesta runt 300fps men det hoppar ju såklart upp och ner hela tiden beroende på var på en karta man är och vilken karta som spelas. Jag köt med en 3700X, 32gb 3600mhz ram (cl 18).

Såg att någon hade problem med sitt kort här i tråden och får väl då ge tipset som gavs redan när många hade problem, nämligen att köra på Saphire eller Powercolor då de haft väldigt lite problem med alla sina RX 5700 XT modeller.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Testa denna guide och se om det hjälper

https://youtu.be/K1N4vV5BSoI

Skrivet av stegdoza:

Har testat alla presets som finns där egentligen, samt stängt av alla funktioner men det blir inte bra ändå. Testade även att installera enbart drivrutiner utan programvaran, gick ändå inte. Tyckte också funktionerna och programvaran såg bra ut, men tyvärr inte så funktionellt för min del iaf.