Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Eller så är perfekt som mormor gjorde det i sin gjutjärnspanna.

(nu är jag bara dryg)

Att hålla på att dryga sig mot nörderi, oavsett vad nörderiet handlar om, på en sajt som denna känns lite tappat, det funkar bättre på typ facebook.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det här med att inte använda diskmedel i gjutjärn köper jag inte. Har man en bra inbränd polymeriserad beläggning är det inga problem att diska med diskmedel. Det viktiga är att olja in pannan lätt i efterhand, och hålla efter sin beläggning då och då.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick förnyat hopp nu om den rostfria jag redan har. Ska ge den några fler försök!Kan det inte vara knepigt om man gör wok t ex för maten i pannan är blandade och blir klara lite olila?

Har ett grilljärn i gjutjärn som vi använder lite ibland men tycker det är så otympligt, blir sotigt etc. Inget jag egentligen vill använda varje dag direkt.

Gör vattentestet innan du lägger på olja på rostfritt: Vattendroppar ska dansa runt, inte förångas direkt. Då vet man att det är varmt nog. Om något fastnar ändå så låt det vara tills det släpper av sig självt. Allt kladd släpper av sig självt om du häller på nått syrligt, typ vin eller vinäger. Så blir diskandet alltid jätteenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det här med att inte använda diskmedel i gjutjärn köper jag inte. Har man en bra inbränd polymeriserad beläggning är det inga problem att diska med diskmedel. Det viktiga är att olja in pannan lätt i efterhand, och hålla efter sin beläggning då och då.

Jag vet inte varför man skulle behöva använda diskmedel till stekpannan? Oftast torkar jag bara ur den med hushållspapper efter användning. Ibland sköljer jag ur den med riktigt skållhett vatten, och torkar den sedan.

Använder själv gjutjärn och kolstål. Har några teflonpannor kvar i grytskåpet men det är länge sedan de användes.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag glömde pannkakor. Min första egenköpta stekpanna var ett Skeppshult pannkaksjärn som jag skaffade (nytt) någon gång på 1980-talet. Använt regelbundet sedan dess. Gör fantastiska pannkakor (tillsammans med min hemliga smet såklart! ).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör på Scanpan CTX pannor.
Tåler hög värme trots teflon och utan tvekan mest hållbara teflonpannorna som finns.

Har aldrig varit en stor fan av kolstål pannor så jag har även en gjutjärns panna ifrån Lodge till vissa saker.

Permalänk

Går och säga mycket och Petter men han hade verkligen rätt om denna https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/gjutjarnsstekp...

Den är riktigt bra ! Beställt en till i storlek 24 också

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Har själv testat flera teflon och keramiska pannor själv, min slutsats är att det är rena skiten alltihop.
Det kan inte vara så nyttigt heller när det släpper teflon och hamnar i maten.
Slutade med att jag köpte en gjutjärnspanna från Skeppshult förra året, har inte ångrat mig en sekund och den känns lättskött.
Men visst har den lite vikt i sig, men känner man att man inte orkar lyfta en stekpanna så kanske det är ett tecken på att man ska uppsöka ett gym. 🙂

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Går och säga mycket och Petter men han hade verkligen rätt om denna https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/gjutjarnsstekp...

Den är riktigt bra ! Beställt en till i storlek 24 också

Även Håkan Thörnström: https://www.instagram.com/p/CB8Iv3eJp8d/?igshid=1ajchmrdcwex0

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Har själv testat flera teflon och keramiska pannor själv, min slutsats är att det är rena skiten alltihop.
Det kan inte vara så nyttigt heller när det släpper teflon och hamnar i maten.
Slutade med att jag köpte en gjutjärnspanna från Skeppshult förra året, har inte ångrat mig en sekund och den känns lättskött.
Men visst har den lite vikt i sig, men känner man att man inte orkar lyfta en stekpanna så kanske det är ett tecken på att man ska uppsöka ett gym. 🙂

Men det är väl också Teflon i deras über coating?

Det känns liksom ganska slösigt att behöva köpa nya järn vart 2-4 år bara för att beläggningen inte håller. Läste även att teflonet är svårt att återvinna och göra sig av med. Tänker att rostfritt eller gjutjärn är väl bara att smälta ner igen? Sen är det väl inte så hälsosamt heller. Sen att man inte behöver fett till teflon...vi använder alltid fett, typ olja, annars blir det ju inte gott...

Crap kollade nyss vår rostfria panna men den har slagit sig ordentligen så går inte att använda.

Finns det några bra rostfria i 500 kronors klassen?

Permalänk

Hur gör ni för att ha sönder teflon-pannorna? Fel redskap?
Sedan så finns det ju inget universellt svar. Olika saker kräver olika pannor.
Ska du bara ha en så hade jag nog ändå kört på en tefal, har du ingen traktörpanna så kör en sådan. Bra värmespridning, bra pris, bra vikt. Tar man dom lite dyrare så även bra handtag som inte börjar vobbla.
Gjutjärn är bra så länge man sköter dom. Men kan även vara ganska oförlåtande då värmejustering tar längre tid om man har induktionshäll. Man tappar ju effekten lite. Behövs ju inte om man står där hela tiden. Men om man t.ex. har barn och plötsligt får smita iväg för att stoppa någon från att rita på väggen så fortsätter maten laga på ett annat sätt när man tar den från plattan eller sänker.

Men jag kör olika för olika saker

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Hur gör ni för att ha sönder teflon-pannorna? Fel redskap?
Sedan så finns det ju inget universellt svar. Olika saker kräver olika pannor.
Ska du bara ha en så hade jag nog ändå kört på en tefal, har du ingen traktörpanna så kör en sådan. Bra värmespridning, bra pris, bra vikt. Tar man dom lite dyrare så även bra handtag som inte börjar vobbla.
Gjutjärn är bra så länge man sköter dom. Men kan även vara ganska oförlåtande då värmejustering tar längre tid om man har induktionshäll. Man tappar ju effekten lite. Behövs ju inte om man står där hela tiden. Men om man t.ex. har barn och plötsligt får smita iväg för att stoppa någon från att rita på väggen så fortsätter maten laga på ett annat sätt när man tar den från plattan eller sänker.

Men jag kör olika för olika saker

Vad är egentligen skillnaden på Traktörpanna och en Sauteuse?

Vi gör som sagt mycket grytor, grönsaksfräs och liknande. Så vi brukar bryna lök, kryddor, svamp etc först och sedan tillsätta t ex krossade tomater, grädde eller dylikt för att göra en sås/gryta på det.

Så en panna som klarar det är ganska viktigt för oss.

Permalänk
Hedersmedlem

@Baxtex: Sauteuse är som en lite vidare vanlig kastrull med runda, svepande kanter i botten för att kunna vispa ordentligt. Traktörpanna är som en stekpanna med lite högre kanter än normalt, normalt sett helt raka. Med lock.

Har flera gamla Nils-Johan traktörpannor i rostfritt med kopparbotten, kombinerar lättskött med extra bra värmeledning och därför mindre risk för vidbränning. Har haft fler varianter men tyvärr försvunnit genom flyttar och annat. Gillar traktörpannor för t ex fläskfilé som man sedan gör en god dragon/senapssås direkt i pannan.

Har bara en Sauteuse, en IKEA i den serien som hade 25 års garanti, första och bästa serien med röda silikondetaljer (inte senare grå) och den är så bra att jag aldrig känt behovet av någon annan faktiskt.

En av varje:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men det är väl också Teflon i deras über coating?

Det känns liksom ganska slösigt att behöva köpa nya järn vart 2-4 år bara för att beläggningen inte håller. Läste även att teflonet är svårt att återvinna och göra sig av med. Tänker att rostfritt eller gjutjärn är väl bara att smälta ner igen? Sen är det väl inte så hälsosamt heller. Sen att man inte behöver fett till teflon...vi använder alltid fett, typ olja, annars blir det ju inte gott...

Crap kollade nyss vår rostfria panna men den har slagit sig ordentligen så går inte att använda.

Finns det några bra rostfria i 500 kronors klassen?

En del pannor rätar upp sig i värme, så kolla det först.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Baxtex: Sauteuse är som en lite vidare vanlig kastrull med runda, svepande kanter i botten för att kunna vispa ordentligt. Traktörpanna är som en stekpanna med lite högre kanter än normalt, normalt sett helt raka. Med lock.

Har flera gamla Nils-Johan traktörpannor i rostfritt med kopparbotten, kombinerar lättskött med extra bra värmeledning och därför mindre risk för vidbränning. Har haft fler varianter men tyvärr försvunnit genom flyttar och annat. Gillar traktörpannor för t ex fläskfilé som man sedan gör en god dragon/senapssås direkt i pannan.

Har bara en Sauteuse, en IKEA i den serien som hade 25 års garanti, första och bästa serien med röda silikondetaljer (inte senare grå) och den är så bra att jag aldrig känt behovet av någon annan faktiskt.

En av varje:

https://i.imgur.com/P8Joe6e.jpg

Alright, traktörpanna känns ju lite mer versatile. Troligen är den Tefal vi redan har i den stilen egentligen.

Skrivet av f@boy:

En del pannor rätar upp sig i värme, så kolla det först.

Den har slagit sig ca 1cm(!) i botten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Alright, traktörpanna känns ju lite mer versatile. Troligen är den Tefal vi redan har i den stilen egentligen.

Den har slagit sig ca 1cm(!) i botten.

Höll just på att redigera men eftersom du skrev nytt tar jag det här:

Skrivet av Baxtex:

Vad är egentligen skillnaden på Traktörpanna och en Sauteuse?

Vi gör som sagt mycket grytor, grönsaksfräs och liknande. Så vi brukar bryna lök, kryddor, svamp etc först och sedan tillsätta t ex krossade tomater, grädde eller dylikt för att göra en sås/gryta på det.

Så en panna som klarar det är ganska viktigt för oss.

Detta med grönsaksfräs och sedan tomater mm så är Fiskars Hard Face traktörpanna min favorit. 28cm rymmer över 3L och den fördelar värmen mycket bra:

https://www.fiskars.com/sv-se/matlagning/kollektioner/hard-fa...

Den finns även i mindre storlekar.

Den ska även finnas i en variant "optiheat" som inte ska gå att överhetta på induktionshäll. Vill inte ha induktion så därför inte haft tillfälle att prova. https://www.fiskars.com/sv-se/matlagning/kollektioner/hard-fa...

Har du lyckats slå en panna 1 cm låter det som något för er.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

De som säger Teflon är skit har ni bara provat billiga skitpannor ifrån ikea osv eller vad lol.
Det är väl iofs det vanligaste att folk köper billigt skräp då de inte vill lägga 1000+ på en stekpanna fast de håller flera år längre än billigt mög :>

Har använt metallredskap i mina Scanpan CTX utan problem.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Men det är väl också Teflon i deras über coating?

Det känns liksom ganska slösigt att behöva köpa nya järn vart 2-4 år bara för att beläggningen inte håller. Läste även att teflonet är svårt att återvinna och göra sig av med. Tänker att rostfritt eller gjutjärn är väl bara att smälta ner igen? Sen är det väl inte så hälsosamt heller. Sen att man inte behöver fett till teflon...vi använder alltid fett, typ olja, annars blir det ju inte gott...

Crap kollade nyss vår rostfria panna men den har slagit sig ordentligen så går inte att använda.

Finns det några bra rostfria i 500 kronors klassen?

Skeppshult har ingen teflon i sig iaf, är inbränd olja (naturlig) vad jag kan läsa mig till på deras hemsida.
Gissningsvis använder dom linolja som man brukar ha till gjutjärn för coating.
Tror jag köpte min med Valnötshandtag för typ 800kr sen håller väl gjutjärn mer än 2-4år?
Känns som vissa verkar gå i arv, om det stämmer så är ju även det en bra aspekt både vad gäller miljö och för plånboken med att slippa köpa nytt vartannat år.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid hört att de bästa gjutjärnspannorna man kan få tag i är att köpa från restauranger som har konkat. De är färdiga att använda och sannolikt av hög kvalitet.

Själv har jag en Skeppshult som är bra, förutom att den har silikonhandtag som inte tål så hög värme så max typ 200 grader i ugnen (den ska nog klara 220 men jag litar inte på min ugns termostat så mycket).

Sen har jag ett par nonstick-pannor som används till andra saker. Fisk vill jag inte steka i gjutjärnspannan exempelvis för jag vill inte att mina pannkakor ska smaka fisk, omeletter och liknande är också lättare i non-stick i mina ögon. Det sägs ju att en bra behandlad gjutjärnspanna är lika non-stick som en teflonpanna eller liknande, men det håller jag inte riktigt med om.

Permalänk

Tycker det är ett lotteri. Jag köper väl för det mesta helt vanliga billiga teflonpannor, men de kan hålla allt från 6 månader till typ 3 år. Jag är väldigt oförsiktig med mina stekpannor och det har jag inte tänkt sluta med, men om en panna för 99 kr kan hålla i 3 år så är det ju helt okej. Köpte nån keramisk panna för 300 kr och det var rena dödsstöten för en oförsiktig hanterare. Inte bara blev maten jättetråkig då man stekte i den, maten började fastna redan efter nån månad.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Har minst en stekpanna av varje sort och prioriterar dem utifrån listan nedan.

Gjutjärn/Kolstål - Mina favoriter som jag använder så mycket som möjligt, undviker bara dessa när syrliga ingredienser ska koka länge.
Rostfritt - funkar till det mesta men del saker är kluriga
Non-stick - lågtemp matlagning med känsliga råvaror.

Jag har en hyfsad non-stick panna (Scanpan CTX) och dessa tål inte hög temperatur vad folk än säger. 260 grader anges av tillverkaren och det är det som gäller.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Kör själv med gjutjärnspannor som jag tycker bara bli bättre och bättre ju mer man använder dem.
Ett par tips:
1. Gjutjärn behöver "brännas" in om det är dåligt gjort ifrån fabrik eller mat börja fastna.
Jag lägger ett tunt lager rapsolja och ställer pannan på spisen på högsta värmen tar av den när det ryker ifrån oljan.
2. Diskar aldrig med diskmedel enbart hett vatten, inbränningen är bra om vattnet "pärla" sig och rinner av lätt ifrån ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Min är 50 år inköpt på EPA för 10 :- och är absolut bra än. Så gjutjärn är då mitt tips.
https://i.imgur.com/HNV6GZ7.jpg

Se på fan, har en exakt likadan fick från farföräldrar, hade ingen aning om hur gammal den är eller var den kom ifrån ursprungligen. Intressant!

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt 2 CTX pannor.

Ni som är oroliga att få i er förmycket järn kan ju börja donera blod. Det är en god gärning och ni får regelbunden koll på er järnnivå.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bader:

Är jag den enda som gillar rostfritt? Leder värme mycket bättre än gjutjärn men kan ändå hålla nästan lika mycket värmeenergi. Så skaffar man en bra sjunker inte temperaturen jättemycket när man slänger på nya köttbitar och man får en jämn stekyta. Inte lika tung eller jobbig att ta hand om heller. Värm den innan ni häller på oljan så fastnar inte maten. Man kan steka först och sedan göra klart i ugnen till skillnad från en non-stick. När man stekt klart häller man på lite vin och grädde och får en jättefin skysås. Jag skaffade en Proline från Demeyere vilket jag hade rekommenderat, om det inte vore för att den har sönder induktions-spisar på rad ifall de inte är gjorda för proffskök. Har man en ordentlig induktions-spis eller nån annan värmekälla är den dock guld.

Vi köpte en rostfri panna från scanpan och jag kommer aldrig byta bort den. Det bästa jag köpt istället för olika teflonmög. Gjutjärn har sina fördelar så givetvis har jag en sån också.

Vad man bör tänka på med en rostfri panna Innan man börjar använda den är att man häller i olja i kall panna så det täcker hela botten, hettar upp tills det börjar bubbla och låter det sen stå tills oljan är kall. Häll bort och torka ur pannan. Kan göras flera gånger men det räcker med en gång. Då fastnar inte mat på samma sätt i pannan.
Jag diskar min med yes diskmedel när pannan är kall och behöver väl göra om proceduren tre-fyra gånger per år.

Funkar kanon och kött blir mycket bättre stekt i den med fin stekyta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Ja teflonpannor ska man försöka hålla sig ifrån då de verkar ge mindre kön mm.

https://kurera.se/amne-i-teflonpannor-ger-mindre-kon-och-samr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ja teflonpannor ska man försöka hålla sig ifrån då de verkar ge mindre kön mm.

https://kurera.se/amne-i-teflonpannor-ger-mindre-kon-och-samr...

Nej, två kemikalier som används vid en del framställning av PTFE misstänks ge försämrad reproduktivitet mm. Många beläggningar är PFOA-fria idag. Dessutom står det ju i artikeln att flera andra ämnen också misstänkts vara bovar i dramat, det är inte isolerat till PFOA och PFAS.

PFOA och PFAS är definitivt inget man skojar bort men det betyder inte att de förekommer i farliga koncentrationer i varenda stekpanna. Att Dupont Corp släppt ut en massa PFOA i avloppet och förorenat dricksvatten för tusentals människor är förvisso en skandal men det är också helt andra koncentrationer och långtidsförlopp. Så länge man håller stekpannan under 327 grC är kontaminationen av livsmedlen minimal.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag brukar också hylla Scanpan CTX. Har två pannor hemma som jag använt flitigt. Men som någon redan skrivit, de är inte hållbara vid för höga temperaturer. Jag har stekt nötkött på för hög temperatur i en av mina Scanpan's vilket resulterade i att den tappade sin non-stickbeläggning tyvärr. Har prövat att få tillbaka den genom att skrubba men olika tuffare material, allt från svamp till stålull efter samtal med Scanpan. Varierande framgång och tyvärr kortvariga resultat.

Kommer nog att få kassera pannan vad det lider och ersätta den med en ny.

TLDR; Köp Scanpan CTX men akta er för att steka på för hög värme, då släpper beläggningen och ni riskerar att få en sämre upplevelse med pannan.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Ronneby Bruks lättvikts-gjutjärnspannor är jättebra. Jag märker ingen skillnad mot mina ordinarie gjutjärnspannor bortsett från att den väger ganska betydlig mindre.

Har 3 gjutjärnspannor av varierande modeller i grytskåpet. Min Ronneby Bruk Ultra Light Pro är den som används till allt. Nr 2 är en liten 10-15cm ärvd panna och nr 3 är en fullstor traditionell gjutjärn.

Hade jag köpt något annat än gjutjärn hade det varit rostfritt eller keramik.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Handlar mer om att man behöver se över sitt järnintag då, kanske minska på kött, se till så inte ens drickvatten har för mycket järn och då är en del i det att inte använda gjutjärn, då det tredubblar ens järnintag (finns tabeller över det i Livsmedelsverkets databas).

Men det är som sagt bara för dom som har för höga depåer av järn i kroppen.

Å tredje sidan: Vi är alla olika och har olika förutsättningar: själv behöver jag äta järntabletter (trots att jag enbart använder gjutjärnspannor(svarvade/lättvikts)), pga blodbrist (läs: järnbrist).

(och som kuriosa/anekdot så daskade mina blodvärden till direkt efter jag började äta järntabletter och hamnade inom "normala" nivåer: så inget "överskott" på järn i mitt fall; trots att jag enbart använder gjutjärn (och gillar persilja).

Jag misstänker att en läkare bör se över alla faktorer i alla enskilda fall innan man säger att för mycket (eller för lite) järn är skadligt.)

P.S. Det kan t.o.m. vara så att DIN läkare har bättre koll på DIN hälsa (efter undersökning) än "random tyckare" på "interwebben" D.S: