Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera

Permalänk
Medlem

fan va skönt, skulle aldrig tänka mig köra Linux

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tyvärr var ju Legacy Edge mycket bättre när det kommer till PDF- och EPUB-läsning. Inget slog det. Finns inga bra alternativ på marknaden i jämförelse, speciellt EPUB-läsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så, enligt artikeln så kommer den att gå att avinstallera via powershell?

Microsoft edge kan inte avinstalleras via kontrollpanelen

Clii-hiii-iii-ck-bait

Går inte att avinstallera via Powershell.

"C:\Windows\SystemApps\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe failed. This app is part of Windows and cannot be
uninstalled on a per-user basis. An administrator can attempt to remove the app from the computer using Turn Windows
Features on or off. However, it may not be possible to uninstall the app"

Edit*

Går självklart inte att ta bort via varken grouppolicy eller regedit, detsamma gäller "Turn windows features on/off".

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bara det går så är det ju lugnt, om man vill. Att inte kreti och pleti kommer kunna ta boet det som ett vänligt program längre gör nog inget, för de vill förmodligen inte ta bort den och vet inte vad en webbläsare är, utan de använder redan Edge när de "surfar på datan". Så nej, rent praktiskt är inte detta ett problem egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eniac64:

Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera via kontrollpanelen men via Powershell. Okay. Inte så stort problem mao.

Den stora frågan borde vara när kommer MS sluta att skicka med IE?

Aldrig, eller det tar åtminstone mycket länge eftersom de låst in så många företag till att använda unika funktioner i den som inte fungerar nån annan stans.
Det kostar för mycket att göra om alla programvaror som bara fungerar med den innan det blir tvunget så mjukvarorna kommer att rulla på företagen till de byts ut på naturlig väg så räkna med att IE behövs i minst 20 år till.
Eller så behöver de göra sin egna moderna webbläsare kompatibel med sin gamla dumheter.men då blir den olämplig att använda på internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Skulle vara väldigt skönt om möjligheten fanns med en ren installation av Windows 10. Kanske är det något man är bortskämd med från Linuxvärlden.

Ta en titt på Enterprise LTSC

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Så de installerar webläsaren utan att jag ber om det, importerar data från mina andra webläsare utan att jag ber om det, och sedan går det inte att avinstallera. Det är precis den typen av styrning jag inte tycker om. Men när jag säger att jag inte vill ha Windows 10 så blir man bara anklagad för att ingå i någon konspiration. Kan det inte bara vara så enkelt som att man vill ha saker på sitt sätt utan att för den delen ingå i hemliga sällskap som planerar saker i det fördolda?

Permalänk
Medlem

Challenge accepted.

Permalänk
Medlem

@Scirocco:
Skulle det vara risk för det är det Google, med android som står först i tur. Om det är någonstans man blir påtvingad en massa skit appar så är det, Chrome, Gmail m.m omöjligt avinstallera skiten

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så de installerar webläsaren utan att jag ber om det, importerar data från mina andra webläsare utan att jag ber om det, och sedan går det inte att avinstallera. Det är precis den typen av styrning jag inte tycker om. Men när jag säger att jag inte vill ha Windows 10 så blir man bara anklagad för att ingå i någon konspiration. Kan det inte bara vara så enkelt som att man vill ha saker på sitt sätt utan att för den delen ingå i hemliga sällskap som planerar saker i det fördolda?

Det värsta jag varit med om var hur Windows 10 startade datorn ifrån avstängt läge för att installera uppdateringar.
En laptop som låg i sängen, den var rätt rejält varm när jag upptäckte att den hade gått igång automatiskt och jag blev minst sagt irriterad.
Hade Microsoft ersatt mig om den gått sönder? Det var ju dom som automatiskt tvingade igång den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Kan undra om detta är något för vårt EU att ta en titt på?
Påtvingad mjukvara, konkurrens och så vidare.
Kanske kan vi stämma även MS på några miljarder Dollar

Testa köra de flesta versioner av android och försök avinstallera Gmail, kalender etc.
Efter att jag gick från Windows Phone Till Android Ville jag fortfarande köra Outlook etc
Vilket jag gör, men måste fortfarande ha alla skit Google appar.
Det har inte vart lika för alla. Så jag hoppas att om EU kollar på det så ska de fasiken gå igenom alla operativ och tänka samma sak

Permalänk
Medlem

“ Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera”
Ha ha ha ha ha

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tänk om det bara hade varit användbart som desktop-os!

Jag kör det som desktop-os på min laptop.
Inga problem alls. KDE Plasma som skrivbordsmiljö.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aholman:

Testa köra de flesta versioner av android och försök avinstallera Gmail, kalender etc.
Efter att jag gick från Windows Phone Till Android Ville jag fortfarande köra Outlook etc
Vilket jag gör, men måste fortfarande ha alla skit Google appar.
Det har inte vart lika för alla. Så jag hoppas att om EU kollar på det så ska de fasiken gå igenom alla operativ och tänka samma sak

Skaffa en ny Huawei, den är Googlefri på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att inte kreti och pleti kommer kunna ta boet det som ett vänligt program längre gör nog inget, för de vill förmodligen inte ta bort den och vet inte vad en webbläsare är

Tror du har lite väl låga tankar om kreti och pleti. Ganska övertygad om att tom min farmor vet vad en webläsare är och då ska vi beakta att hon dog för två år sedan, var ganska kraftigt dement i slutet och nej, jag tror inte ens på nangijala (tyvärr, skulle vara redo för det).

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man inget vettigt att säga så kan man ju alltid gnälla i stället.

Min poäng var faktiskt att man ska läsa artiklarna innan man kommenterar. Det var inte så solklart i text så jag ber om ursäkt för det och säger det rakt ut istället.

Jag tycker man bör läsa artikeln innan man kommenterar.

Permalänk
Medlem

Kan man avinstallera internet explorer? Om den nu ingår nu för tiden. I såna fall är det väl för att inte riskera att användaren står helt utan en browser.

För övrigt gillar jag nya chromium-edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ta en titt på Enterprise LTSC

Vart köper man den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Tror du har lite väl låga tankar om kreti och pleti. Ganska övertygad om att tom min farmor vet vad en webläsare är och då ska vi beakta att hon dog för två år sedan, var ganska kraftigt dement i slutet och nej, jag tror inte ens på nangijala (tyvärr, skulle vara redo för det).

Äldre vet för det mesta, för de var med när sådant spelade roll. Jag tänkte mest på unga och unga vuxna som saknar teknikintresse.

Vet man vad en webbläsare är och hat teknikintresse så har man ett mindset som gör att det tar 3 minuter att googla fram hur man tar bort Edge, även om man aldrig hört talas om PowerShell förut.

Men inser själv att jag nog använt begreppet felaktigt här, då det åsyftar "allehanda löst folk" eller "den breda allmänheten". Och den breda allmänheten vet nog vad en webbläsare är och har förmåga att googla fram hur man tar bort den om man inte gillar den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med N-versionerna av Windows? Kommer de bli påtvingade denna uppdatering också?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Inget fel med Edge, använde den för att ladda ner Opera. Fungerar som den ska ju. Nä men, jag har till och med Edge-ikonen på skrivbordet, känns bra att ha en påminnelse av Microsofts historia i bakgrunden och hur den utvecklades. Ser absolut inga fel med Edge, men Opera har inbyggd VPN så det blir ett klart val över Edge till sist tänker jag, annars hade jag kanske använt Edge istället..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vart köper man den?

Går inte, såvida du inte äger ett företag, du får snegla på alternativa lösningar. Finns en tråd som jag med många flera är delaktig i
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1529349-windows-10-lts...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Alltid tråkigt när användare blir påtvingade saker. Behövs något påtvingas är det ju inte något som användarna vill ha.

Kommer bli precis som all annan bloatware vid installation av OS eller i mobiltelefoner; att det avinstalleras på ett eller annat sätt.

Ärlig fråga, vad gör du när farmor Agda 67 år råkat avinstallera ALLA webbläsare?

Finns en poäng att ha åtminstone EN webbläsare kvar i systemet oavsett vad..

"Gå till google.se, ladda ner Chome" No more.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

det är ju en del av OS:ets funktioner.
file browser, music player, sånt som krävs för en fulländad produkt.

Apple får ha sin safari, då kan väl MS få ha sin Edge? det är ju valfritt att använda den iaf till skillnad från hur apple försökt på IOS och tvinga safari som default lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m1ntos:

Ärlig fråga, vad gör du när farmor Agda 67 år råkat avinstallera ALLA webbläsare?

Finns en poäng att ha åtminstone EN webbläsare kvar i systemet oavsett vad..

"Gå till google.se, ladda ner Chome" No more.

Man bör i så fall låsa IE och den är väl redan omöjlig att få bort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Kan undra om detta är något för vårt EU att ta en titt på?
Påtvingad mjukvara, konkurrens och så vidare.
Kanske kan vi stämma även MS på några miljarder Dollar

Glöm inte spionering med Cortana också 😉

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

det är ju en del av OS:ets funktioner.
file browser, music player, sånt som krävs för en fulländad produkt.

Apple får ha sin safari, då kan väl MS få ha sin Edge? det är ju valfritt att använda den iaf till skillnad från hur apple försökt på IOS och tvinga safari som default lol

Kunde inte hålla med mer!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ärlig fråga, vad gör du när farmor Agda 67 år råkat avinstallera ALLA webbläsare?

Finns en poäng att ha åtminstone EN webbläsare kvar i systemet oavsett vad..

"Gå till google.se, ladda ner Chome" No more.

Funkar det då att installera webbläsare från Microsoft Store?
Ha ha hittade "Firefoxed browser" och "Chrometic browser" som appar.

Ett annat mer avancerat alternativ kan vara "Aktivera och inaktivera windows-funktioner"
Kontrollpanelen\Program\Program och funktioner
Där finns Internet Explorer 11.
Varnar jättemycket om jag kryssar bort den

Tror många underskattar Agda 67 år. Hon har nyligen gått i pension efter att ha jobbat med datorer i 30 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Glöm inte spionering med Cortana också 😉

Hehe, tror dessvärre att de flesta Europeiska trebokstavs-organisationerna redan abonnerar på denna "tjänst" MS tillhandahåller....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Min poäng var faktiskt att man ska läsa artiklarna innan man kommenterar. Det var inte så solklart i text så jag ber om ursäkt för det och säger det rakt ut istället.

Jag tycker man bör läsa artikeln innan man kommenterar.

Alltså, det var inte kritik mot dig, jag höll med dig. Inser att mitt inlägg kunde tolkas lite väl brett. Ledsen för det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net