Amazons svenska logistik utgår från Eskilstuna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Centralt lol, dom behöver kolla på kartan, det är långt ner i Sverige.

Sveriges demografiska mittpunkt är Hallsberg ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Tro inte att Amazon råkade komma på en vacker dag att de skulle satsa i Sverige. Detta är väldigt, väldigt, väldigt noga utstuderat. Förmodligen en delförklaring varför det har dragit ut på tiden (sedan ryktet startade).

De har nog konsumerat mycket kaffe på diverse möten med svennebananer för att se till att kunna få avtal för anställda som är på Amazons villkor. Inte på svenska arbetsmarknadens villkor; på Amazons villkor.

Om det över huvud taget fanns en risk för tjafs med svenska organisationer skulle de inte ha kommit hit. De vet exakt vad de sysslar med. Amazon är som den smilande psykopaten i hörnet på festen. För det mesta är hen trevlig, men hen har också den där blicken som säger "jag kan sticka kniven i dig om jag vill".

Tror absolut att de har koll på vad de gör. Dock tror jag inte att kostnaderna för de anställda är så pass relevanta att det avgör vad företaget ska etablera sig. I så fall hade man lika gärna kunnat öppna verksamhet i Nigeria. Verkar ändå som att Amazon lägger ut nästan alla personal hos entreprenad, som bemanningsföretag och logistikleverantörer. Förmodligen har dessa entreprenader redan kollektivavtal.

Samtidigt anser nog Amazon att Sverige och Norden har potential att bli en stor marknad, tillsammans motsvarar länderna cirka 27 miljoner i befolkning, samtliga länder är rika, samtidigt som det handlas mycket online.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Karta: https://www.malardalskartan.se/naringsliv/#layers=topowebbkar...

(Hoppas min bostadsrätt ökar i värde Försäljning av grannlägenheter gick sådär redan innan Coronna. Medan det pågick såldes en nära markplan för under utgångspris, sedan en på tredje våningen inte alls. Det är kul att lyssna till kollegor på jobbet; "Nää du vet längst upp, utan hiss, det går inte va", sen "Nää du vet markplan, det går inte va". Kontrast till 2015 när jag köpte och priser stod på topp, då var det ingen så sa "Näää" som en gammal get)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Karta: https://www.malardalskartan.se/naringsliv/#layers=topowebbkar...

(Hoppas min bostadsrätt ökar i värde Försäljning av grannlägenheter gick sådär redan innan Coronna. Medan det pågick såldes en nära markplan för under utgångspris, sedan en på tredje våningen inte alls. Det är kul att lyssna till kollegor på jobbet; "Nää du vet längst upp, utan hiss, det går inte va", sen "Nää du vet markplan, det går inte va". Kontrast till 2015 när jag köpte och priser stod på topp, då var det ingen så sa "Näää" som en gammal get)

Intressant. Jag hade en mäklare hemma hos mig för värdering i veckan. Hon sa att det aldrig sålts så mycket bostadsrätter som senaste månaderna. Dom hade tom ställt in semestern för att det var så högt tryck. Det var mest treor som såldes till nyblivna ensamstående mammor. "Många skiljer sig när dom måste umgås så mycket" 😂

Iof lite skillnad ute i kjula kanske.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Intressant. Jag hade en mäklare hemma hos mig för värdering i veckan. Hon sa att det aldrig sålts så mycket bostadsrätter som senaste månaderna. Dom hade tom ställt in semestern för att det var så högt tryck. Det var mest treor som såldes till nyblivna ensamstående mammor. "Många skiljer sig när dom måste umgås så mycket" 😂

Iof lite skillnad ute i kjula kanske.

Min värdeindikation på huset från booli går upp varje månad även om den är högst osäker.
I normala fall så är bostadsmarknaden rätt död på sommaren med färre visningar och försäljningar men i år har inte den minskningen kommit då folk ändå varit hemma och har tid att titta på nytt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Snart har vi inga riktiga butiker kvar, suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det tror inte jag, tror fackförbunden i Sverige är för mäktiga för att Amazon ska kunna undvika kollektivavtal.

https://handelsnytt.se/2020/08/07/amazon-oppnar-lager-i-eskil...

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Frågan är om det blir så många nya jobb? Satsar inte Amazon på att använda robotar så mycket som möjligt?

Hmm bra fråga? Någon som har koll på detta?

Permalänk
Medlem

Gött och få det bekräftat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MarkSix:

Snart har vi inga riktiga butiker kvar, suck

Helt självförvållat, tyvärr. Man är inte beredd att betala det premiumpris som fysiska butiker behöver ta ut för att hålla sig med hyror, skyltmaterial och framförallt butikspersonal.
Mönstret har gått mer åt att man går till en fysisk butik för att klämma och känna, sen tar man upp mobilen, kollar Prisjakt och beställer på nätet istället.

Hade folk faktiskt köpt saker i butik, och varit ok med att det kostade lite extra jämfört med nätet, så hade det sett annorlunda ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

ProTip: om man måste inleda sitt inlägg med ” Jag får tyvärr inte svara på detta då tråden kommer bära av i fel riktning” så är det en tydlig indikation på att man verkligen inte behöver skriva eller posta om ämnet...alls.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Amazon är så mycket mer än elektronik där företagen redan i stor utsträckning anpassat sej mot den ökande näthandeln. Visst har amazon egna lager men fungerar väl också som nav för mindre aktörer som med denna handelsplats kanske finner ny väg till kunder och vidare över landsgränsen, hur konkurrenskraftiga de kan bli där ligger dock i andra händer än amazon.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Snart har vi inga riktiga butiker kvar, suck

Lika bra det, satsa hellre på fler bostäder eller mötesplatser.

Permalänk
Medlem

Eskilstuna eller Örebro låg ju nära till hands. Bra lägen..
Gissar på att man kanske börjar använda flygplatsen till mer fraktflyg när amazon drar igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Eskilstuna eller Örebro låg ju nära till hands. Bra lägen..
Gissar på att man kanske börjar använda flygplatsen till mer fraktflyg när amazon drar igång?

Tanken är nog att köra lastbil från Europa, inte starta tullager och direktimportera från tillverkarna. Behöver de mer lageryta så öppnar de lager någon annan stans bara, här råkade det redan finnas en lagerbyggnad som Kuehne Nagel kunde hyra in sig i, byggnaden var färdig innan några avtal skrevs och byggdes inte för just den här verksamheten utan för lager generellt.

Från början var det tänkt att det skulle bli en 60000 m² byggnad som DHL skulle bygga och driva själv för tredjepartslogistik som Logicenter fick i uppdrag att bygga efter att ha köpt markoptionen från DHL, istället hyr de 15000 m² och byggnaden blev 36000 m². Markoptionen fick DHL 2015 och de skulle ha börjat bygga 2015. Istället för DHL som skulle driva tredjepartslogistik blev det Kuehne Nagel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag som trodde Amazon skulle komma till Västerås, aja.

Det kan du möjligen tacka era politiker för som valt att lägga ned Västerås flygplats.

Amazons lager kommer ligga i Eskilstuna logistikpark, i stort sett på Eskilstuna flygplats, precis vid järnväg och motorväg. Det är ett väldigt bra läge för ett lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Snart har vi inga riktiga butiker kvar, suck

Amazon har 4% av US retail. Det sätter det hela i perspektiv.

Butiksdöden har pågått i hur många år som helst. Saker och ting förändras, majoriteten bestämmer.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Det kan du möjligen tacka era politiker för som valt att lägga ned Västerås flygplats.

Amazons lager kommer ligga i Eskilstuna logistikpark, i stort sett på Eskilstuna flygplats, precis vid järnväg och motorväg. Det är ett väldigt bra läge för ett lager.

Läget är mer att politikerna i Västerås i motsats till många andra inte vill subventionera affärsverksamhet med skattemedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Läget är mer att politikerna i Västerås i motsats till många andra inte vill subventionera affärsverksamhet med skattemedel.

Kommunal mark/kommunalbolagsägd mark eller om det låg på en flygplats eller inte hade inte gjort någon skillnad när det gäller Kuehne Nagel. De valde helt enkelt en lagerbyggnad som var ledig, som för flera år sedan etablerades med hjälp av kommunen. Kuehne Nagel får betala marknadshyra, Logicenters som drog nytt av att mark och detaljplan etablerades och de kunde ta över mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle gissa att Amazons etablering kommer leda till lång färre jobb över tid för att de kommer konkurrera ut många andra befintliga kedjor och butiker och inte ersätta dessa med personal i Sverige i samma utsträckning om ens alls.

Jag är för frihandel och fri konkurrens.

Ser fram emot amazon.se (även om jag klarar mig fint med .de och resten av gänget). 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag är för frihandel och fri konkurrens.

Ser fram emot amazon.se (även om jag klarar mig fint med .de och resten av gänget). 😊

Det var inte kritik mot frihandel, bara en realisering jämfört med den jag svarade på som trodde att detta skulle leda till fler jobb