Throwback Thursday: Tio år sedan AMD avtäckte "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är nog ingen som har klagat på hållbarheten i CPUn?

Min kompis kör fortfarande på en i5-2500K i en 9 år gammal burk jag sålde till honom för 6 år sedan, enda skillnaden är väl att den äger den "framtidssäkra" FX-8350 fortfarande.

Absolut, enkeltrådsprestandan var inte den bästa då den bara kunde nyttja ~65% (tror jag det var) av modulens kapacitet men i flertrådsprestanda var det annat, 8 exekveringsenheter mot 4 så blir resultatet något annat emellanåt dock med betoning på just emellanåt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael: Men det prestandaövertaget i CineBench du länkar har överförts väldigt dåligt till den verkliga världens tillämpningar idag, precis som förklaras i GN-videon jag länkade tidigare i tråden där nyare tvåkärniga AMD-processorer är snabbare. I diagrammet du länkar klarar en FX-8350 inte att slå en jämngammal i7-2600K med halva antalet trådar.

Myten om att många kärnor har ett egenvärde är alltså lika falsk som den gamla Megahertz-myten.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det fortfarande är FX-8370 som innehar rekordet för högsta överklockning!

Permalänk
Medlem

Tänka sig att detta var precis vid perioden för 10 år sen som jag hamnade här på SweClockers och intresset för hårdvara typ föddes och vilja lära mig mer om. Bulldozer minns jag togs upp i oktober eller november nån gång också och jag såg det som intressant och kanske bygga mig min första egna dator till.

Men eftersom att tiden gick och det dröjde till September 2011 och jag byggde långt före istället Sandy Bridge system som mitt första någonsin.

Tack Bulldozer för ödets val.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Glöm inte att det fortfarande är FX-8370 som innehar rekordet för högsta överklockning!

Det tas också upp i GN-videon, där den visar marginell prestandaökning trots att de kör den i 4,9 GHz.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Ja jag vet & ja jag har sett GN videon, kollar bla. på GN regelbundet!

Nja, 2600 kör faktiskt 8 trådar precis som 8350!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Sveklockarn: Ja jag vet & ja jag har sett GN videon, kollar bla. på GN regelbundet!

Nja, 2600 kör faktiskt 8 trådar precis som 8350!

Sorry, menade kärnor, sen kan man ju diskutera om Bulldozer-modulerna är att betrakta som två kärnor osv.

Jag är bara glad att allt detta är i historien och att AMD lyckats ta sig ur det svarta hål de befann sig i. Ingen är för stor för att misslyckas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sorry, menade kärnor, sen kan man ju diskutera om Bulldozer-modulerna är att betrakta som två kärnor osv.

Jag är bara glad att allt detta är i historien och att AMD lyckats ta sig ur det svarta hål de befann sig i. Ingen är för stor för att misslyckas!

Man kan diskutera hur en kärna ska vara uppbyggd men ett vedertaget sätt är inte lika med en standard, mig veterligen finns det ingen standard som beskriver hur en cpu kärna ska vara uppbyggd för att få kallas för kärna!

Lättare att kalla dem för exekveringsenheter!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Kul med lite tillbakablick
Jag skippade dock bulldozer, men följde dramat på swec. Har personligen kört lite omväxlande intel o amd, helt enkelt gått efter prestanda/krona under åren. P4, Athlon, 2500k, 3570k, ryzen 2600x

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Man kan diskutera hur en kärna ska vara uppbyggd men ett vedertaget sätt är inte lika med en standard, mig veterligen finns det ingen standard som beskriver hur en cpu kärna ska vara uppbyggd för att få kallas för kärna!

Nej, jag håller med. Hade AMD Bulldozer gått vinnande ur prestandastriden så hade vi ju antagligen sett annorlunda på vad som var en kärna idag.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande kvar FX-6300 @ 4,51ghz i min stationära och den gör sitt jobb.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag minns när datortidningarna slog på stora trumman i mitten av 90-talet för att Intel MMX skulle ersätta behovet av grafikkort i datorerna.

Misstänker att få hade väntat sig att iGPU/APU skulle bli mycket bättre än vad Intels integrerade kretsar gav d.v.s. någonting som funkar till skrivbordssysslor. När AMD Llano kom ut så hade Intel ändå gått från katastrofen GMA till HD Graphics, men eftersom Llano tävlade mot Sandy Bridge misstänker jag att AMD hamnade i skymundan på den punkten från start då deras CPUer var för dåliga relativt sett mot vad Intel erbjöd.

Rotade precis fram en gammal Fredagspanel jag kom ihåg att de snackade om introduktionen av AMD Fusion, men det verkar som att PR-avdelningen hos AMD kanske satsade på fel hästar i början:
https://youtu.be/nlzTalNW8Vk?t=517

Ytterligare en Fredagspanel (juli 2011) där prestandan i Llano diskuteras:
https://www.youtube.com/watch?v=NfnRjx75oLU

Skönt att AMD lyckats komma igen som CPU-tillverkare sedan dess.

Vilka käcka ungdomar som pratar datamaskiner du hittat

Skrivet av Bael:

Köpte en P4 Presshot, varmt as & vilken sketarkitektur kommer aldrig att skaffa en Intel igen!

Precis, det blev även min sista Intel i stationära men det berodde inte enbart på tekniken i cpun utan på mutorna och tramset med rambus som pressade upp priserna till löjliga nivåer för minnen utan att innebära nån särskild fördel.

Jag har faktiskt inte haft en Bulldozer men jag har fortfarande 3 Phenom kvar varav en 960T är den jag kört mest med, den var billig som begköp när folk sålde av dem och den går bra att låsa upp till 6 kärnig så den har varit huvuddator fram till den 2400G som tjänstgör som det idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilka käcka ungdomar som pratar datamaskiner du hittat

Fast @JonasT blir ju aldrig gammal?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Enda CPU som har hållit sig bra från den tiden är i7 2600K visst var den dyrare att köpa men ifall man vill överklocka den så funkar den fortfarande okej idag.

Tycker dock att alla intels i7or har hållit sig bra. Skiljer inte mycket mellan min i7 920 och 3770k i t.e.x BF5 när jag lirar multiplayer.
Har själv en 965BE och 9590 men dom klarar inte ens att hålla fpsn i spel som min 920 gör och bottlenecken är ju värre med en 9590 än min i7 920 vilket är lite sjukt då den är äldre.
Men Phenom 965BE har lite Retro känsla för mig i jämfört med dom tidiga i7orna och FX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det tas också upp i GN-videon, där den visar marginell prestandaökning trots att de kör den i 4,9 GHz.

Rekordet handlar dessvärre inte om prestandan utan hur många ghz man kan pressa ur den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Rekordet handlar dessvärre inte om prestandan utan hur många ghz man kan pressa ur den.

Haha! Åhå?!

Om det ska vara meningsfullt att diskutera prestandan på Bulldozer så är det relevant att även nämna att den presterar dåligt överklockad, även om den samtidigt har slagit rekord i hög klockfrekvens. Det är knappast någon som sitter och kör den i 8,8 GHz till vardags heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Enda CPU som har hållit sig bra från den tiden är i7 2600K visst var den dyrare att köpa men ifall man vill överklocka den så funkar den fortfarande okej idag.

Det beror väl på vad man gör. Den stod sig bra länge, ja. Men känns som även spel börjar nyttja fler än 4 kärnor idag. Men ja, jag vet inte hur många gånger jag läst "Min 2600K får hänga med ett tag till" vid en ny processorlansering, så den räcker uppenbarligen gott och väl för många. Bulldozer och Piledriver har åldrats betydligt sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på vad man gör. Den stod sig bra länge, ja. Men känns som även spel börjar nyttja fler än 4 kärnor idag. Men ja, jag vet inte hur många gånger jag läst "Min 2600K får hänga med ett tag till" vid en ny processorlansering, så den räcker uppenbarligen gott och väl för många. Bulldozer och Piledriver har åldrats betydligt sämre.

Många verkar nöja sig med 60fps +

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

rambus som pressade upp priserna till löjliga nivåer för minnen utan att innebära nån särskild fördel.

Rambus var ju själva ett patenttrollande skumraskbolag som bl.a. stämde flera stora minnestillverkare med påståendet att de ägde teknologin för DDR-minnen, något de fick äta upp senare. Rambus hypade upp RDRAM som nästa steg i minnesutvecklingen, och de måste väl haft något scenario där teknologin åtminstone var mätbart snabbare eftersom inte bara Intel utan även bl.a. Sony och Nintendo gick på det.

I efterhand är det inte svårt att konstatera att Intels satsning på RDRAM var ett av deras större misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja efter ett gäng Phenomer, så trodde ju man att det skulle bli ett lyft...
Har provat några olika Bulldoozer...suck fick lämna AMD ett tag...
Men jag sa alltid "Det blir nog bra när det blir färdigt" ...och det blev hu bra till sist med Ryzen...
Ordningen återställd

Det var väl du som gick över till Intel till slut? Man hör inte av dig lika mycket som förr. Din samling av datorer var ganska stor

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är nog ingen som har klagat på hållbarheten i CPUn?

Min kompis kör fortfarande på en i5-2500K i en 9 år gammal burk jag sålde till honom för 6 år sedan, enda skillnaden är väl att den äger den "framtidssäkra" FX-8350 fortfarande.

Ja 2500k va ett bra köp. Men jag är ändå nöjd med mitt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns det någon som köpte en Bulldozer-processor av någon annan orsak än okunskap eller i välgörenhetssyfte?

Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser. Ville man ha bäst prestanda, så var det klart att man köpte Intel. Ville man ha bäst effektivitet, så var det klat att man köpte Intel. Intels CPUer var tekniskt överlägsna på alla sätt. Men ibland köper man inte det bästa, för man kan få något "bra nog" mycket billigare.

Köpte själv aldrig någon Bulldozer, behövde effektivitet pga datorns minimala storlek så det blev ett par Core 2, och sen en 2600k som jag använder än idag. Men har byggt en dator åt en bekant med Bulldozer. En billig en med två moduler/fyra trådar. Den inbyggda grafiken samt SSD gjorde mycket mer åt den personen än vad en dyr Intel hade gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Rambus var ju själva ett patenttrollande skumraskbolag som bl.a. stämde flera stora minnestillverkare med påståendet att de ägde teknologin för DDR-minnen, något de fick äta upp senare. Rambus hypade upp RDRAM som nästa steg i minnesutvecklingen, och de måste väl haft något scenario där teknologin åtminstone var mätbart snabbare eftersom inte bara Intel utan även bl.a. Sony och Nintendo gick på det.

I efterhand är det inte svårt att konstatera att Intels satsning på RDRAM var ett av deras större misstag.

RD ram fungerade ju i alla fall och var väl både snabbare och innan DDR initialt? Jag hade ett tag en P4 med RD, det var bökigt med att man behövde ha blanka stickor i alla tomma slots för att signalerna skulle fungera. Det var just med RD som P4 lanserades en gång i tiden.

Jämför man dock med Itanium, specuöative execution eller deras 10nm så skulle jag säga att RD är kaffepengar i jämförelse

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med en FX-8370. Den har verkligen åldrats med värdighet.

Permalänk
Skrivet av Adlersparre:

Lider fortfarande av en fx8350 och chipseten är ju också skit. Allting drar ström som ett värmeelement samt presterar undermåligt. Jag kommer aldrig köpa amd igen, oavsett vad de utvecklar.

Vad gör du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Bael: Men det prestandaövertaget i CineBench du länkar har överförts väldigt dåligt till den verkliga världens tillämpningar idag, precis som förklaras i GN-videon jag länkade tidigare i tråden där nyare tvåkärniga AMD-processorer är snabbare. I diagrammet du länkar klarar en FX-8350 inte att slå en jämngammal i7-2600K med halva antalet trådar.

Myten om att många kärnor har ett egenvärde är alltså lika falsk som den gamla Megahertz-myten.

Sen hade ju intel fulat sig i sina kompilatorer, var det inte en intel-processor som koden kördes på så valdes långsammare kod:

https://techreport.com/news/8547/does-intels-compiler-cripple...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av solifer68:

Köpte ett paket 2013 med asus sabertooth 990 fx moderkort 16gb/minne FX8350 och låda för 4000kr som jag körde på fram till 2017 då det blev Ryzen 1800x 16gb/minne ASUS PRIME X370-PRO vattenkylning Corsair Hydro H110i plus låda för 11300kr
Tyckte 8350 funkade bra inte heller tyckte jag den var svår att kyla, sonen tog över den senare och jag fick den tillbaka;-) vill nog påstå att FX8350 räckte himla bra till mina behov vid spel och foto redigering.

Den blev inte så varm som det sades, för att få upp den till 125 Watt krävdes att den gick för fullt, men då var den å andra sidan ganska snabb.
Vanligvis tuffade den på väl under 50%, ofta under 25%, då var det långt mindre 125 Watt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är nog ingen som har klagat på hållbarheten i CPUn?

Min kompis kör fortfarande på en i5-2500K i en 9 år gammal burk jag sålde till honom för 6 år sedan, enda skillnaden är väl att den äger den "framtidssäkra" FX-8350 fortfarande.

Vete sjutton om i5-2500k fortfarande vinner över FX-8350, dagens spel nyttjar ju många trådar mycket bättre.
Har för mig att jag sett ett test som bekräftar detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

RD ram fungerade ju i alla fall och var väl både snabbare och innan DDR initialt? Jag hade ett tag en P4 med RD, det var bökigt med att man behövde ha blanka stickor i alla tomma slots för att signalerna skulle fungera. Det var just med RD som P4 lanserades en gång i tiden.

Jämför man dock med Itanium, specuöative execution eller deras 10nm så skulle jag säga att RD är kaffepengar i jämförelse

RDRAM hade högre bandbredd än DDR till en början, eftersom Intel inte stödde dual channel för DDR i sina chipset. Däremot var latencyn sämre. Intel roade sig med att sabotera latencyn för SDRAM så långt tillbaka som i 800-serien för Pentium III så att det inte skulle märkas hur uselt RDRAM var på den punkten. Körde man Pentium III med 440BX fick man bättre latency än i de nyare chipsetten.

Grejen är att Rambus hade en helt OK idé om att göra nya minneskretsar, men när den inte fungerade i praktiken (eller alternativt, DDR gick bättre än de trodde) började de fulspela för att investerarna inte skulle förlora alla pengar. Intel lovades en massa aktier i Rambus om försäljningen av RDRAM uppgick till en viss procent av allt under fyra kvartal i rad, och det var därför de pushade RDRAM så hårt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det var väl du som gick över till Intel till slut? Man hör inte av dig lika mycket som förr. Din samling av datorer var ganska stor

Jo nu är den större än nånsin.
Har säkert Moderkort/processor/minne/grafikkort till 10-15 datorer till utöver de som finns i mitt galleri. Nästan bara Nätagg & Låda som fattas...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...