Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera

Den nya Chromium-baserade versionen av Edge klamrar sig fast i Windows 10 – vare sig du vill eller inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kan den iaf bli grunden till webkomponenter osv istället för gamla IE så jag kan leva med det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt när användare blir påtvingade saker. Behövs något påtvingas är det ju inte något som användarna vill ha.

Kommer bli precis som all annan bloatware vid installation av OS eller i mobiltelefoner; att det avinstalleras på ett eller annat sätt.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Kan undra om detta är något för vårt EU att ta en titt på?
Påtvingad mjukvara, konkurrens och så vidare.
Kanske kan vi stämma även MS på några miljarder Dollar

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte lovande för framtida säkerhet.

Permalänk
Sötast

Så, enligt artikeln så kommer den att gå att avinstallera via powershell?

Microsoft edge kan inte avinstalleras via kontrollpanelen

Clii-hiii-iii-ck-bait

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt skönt om möjligheten fanns med en ren installation av Windows 10. Kanske är det något man är bortskämd med från Linuxvärlden.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det låter ju inte lovande för framtida säkerhet.

Ja, kärnan för webinnehåll har ju varit IE tidigare så detta blir nog inte sämre.
Själva webläsaren borde man kanske kunna avinstallera för att slippa se ikonen men att ett modernt OS behöver ha komponenter för att accessa och rendera webinnehåll är ju inte så konstigt.

Hade de påtvingat att den måste vara default browser så hade jag självklart blivit tokig, även om den från det lilla jag testat verkar fungera riktigt bra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Kan undra om detta är något för vårt EU att ta en titt på?
Påtvingad mjukvara, konkurrens och så vidare.
Kanske kan vi stämma även MS på några miljarder Dollar

Tror inte det tyvärr, men inte helt säker.. Dock har inte microsoft monopolställning bland webläsare och dessutom hindras inte andra från att installeras. De kan nog lätt komma undan detta..

Permalänk
Medlem

Detta är alltså ingen skillnad mot hur IE och Legacy Edge inte gick att avinstallera... För övrigt trodde jag redan att den uppdaterades via windows update för över en månad sedan? Legacy Edge har redan tappat halva sin användarbas på bara ett par månader enligt statcounter, en trevlig nyhet för oss webbutvecklare.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att alla företag centraliserar sig via Chromium (Edge/Chrome) nu, så känns det ju inte direkt som något konstigt. Den lilla piss i sjön som de privata slutanvändarna (vi) är har väl aldrig varit speciellt intressanta för Microsoft och de som sitter på feta Enterprise-avtal lär ju inte bry sig eftersom slutanvändarna inte ens kommer åt att avinstalla program själva och allt sköts via SCCM, således -- inget problem.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

"Hold my Beer."

- Installerar debian.

Permalänk
Medlem

Låter som när jag avaktiverade Cortana - via tydligt åtkomliga val i settings - vilket sabbade hela startmenyn och alla möljigheter att söka i explorern. Sökningen gick inte att installera/avinstallera men efter någon månad så hittade jag någon som visat hur man gör via Powershell.

Som linuxanvändare så är jag van vid att trycka en snabbtangent och starta program som heter saker som XPGM och det är ju självklart bäst.

Permalänk

Kommer dom inte åka på samma stämning som de gjorde back in the days när de inkluderade explorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Kommer dom inte åka på samma stämning som de gjorde back in the days när de inkluderade explorer?

Nej, för detta är ingen skillnad mot hur de hanterade IE och Legacy edge. De följer fortfarande reglerna om att de måste ge EU-användare valet att installera annan webbläsare vid nyinstallation.

Permalänk
Expertgissare

Skönt att man lämnat Windows. Känns bra att kunna bestämma själv vad som ska finnas och inte finnas på operativsystemet man kör

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Haha.. Microsoft o dess bloatware.. så skönt o slippa. Byter aldrig tillbax
Linux <3

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions

Challenge accepted..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det låter ju inte lovande för framtida säkerhet.

Eller så är det precis tvärtom. Nu får MS kontroll över ytterligare en komponent samtidigt som attackytan minskas i och med Edge Chromium delade motor och nya säkerhetsfunktioner som hindrar bl a Drive-by compromises. Det verkar vara enklare att överblicka vilka plug-in som används och styra centralt vilka som får användas. Speciellt intressant för oss som jobbar med hosting där även äldre OS många gånger fortfarande snurrar. Det finns flera aspekter på detta såklart.
Mitt bekymmer är i stället kompabilitet och ledtider hos utvecklare som inte anpassar sina applikationer med bl a API för PKI osv. Redan nu är det problem med vissa leverantörer som fortfarande bara stöder IE11 med Java och/eller ActiveX!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mer malware från microsoft. Att dom inte lärde sig från sist när dom blev stämd över autoinstallation av webläsare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Har för mig att det, på samma sätt, inte "gick" att avinstallera den redan för några månader sedan?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Challenge accepted..?

Kanske inte så värt att göra en challenge av det eftersom det står i artikeln att det faktiskt går att avinstallera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

"Hold my Beer."

- Installerar debian.

Tänk om det bara hade varit användbart som desktop-os!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Kanske inte så värt att göra en challenge av det eftersom det står i artikeln att det faktiskt går att avinstallera!

Har man inget vettigt att säga så kan man ju alltid gnälla i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Rätt bra att det inte går att avinstallera. Annars skulle massa icke IT kunniga människor avinstallera Edge för att dom vet inte vad det är för något och sedan är dom fast utan webläsare.

Permalänk
Medlem

Edge fungerar bättre än Chrome för mig i alla fall, efter nyinstallation av windows har jag inte ens installerat Chrome, kör enbart Edge nu.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Forsgren:

Kanske inte så värt att göra en challenge av det eftersom det står i artikeln att det faktiskt går att avinstallera!

Kanske inte var så allvarligt menat heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Microsoft Edge kommer inte gå att avinstallera via kontrollpanelen men via Powershell. Okay. Inte så stort problem mao.

Den stora frågan borde vara när kommer MS sluta att skicka med IE?

Permalänk
Hedersmedlem

Att Microsoft har en webbläsare med som en tvingnade komponent i operativsystemet är ju inte direkt en nyhet. Så har det varit sedan Windows 98 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Edge fungerar bättre än Chrome för mig i alla fall, efter nyinstallation av windows har jag inte ens installerat Chrome, kör enbart Edge nu.

Same, fungerar riktigt bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken