Amazons svenska logistik utgår från Eskilstuna

Permalänk
Melding Plague

Amazons svenska logistik utgår från Eskilstuna

E-handelsjättens europeiska logistikpartner Kuehne Nagel bekräftar att Eskilstuna logistikpark blir knutpunkten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra att de blir fler jobb i Eskilstuna, många arbetslösa i staden som kan få chans att få jobb

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Skurt Bezos.. är det du?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Som Eskilstunabo är jag såklart glad för arbetstillfällen det kommer ge - även om jag personligen inte kommer söka något jobb där i första taget

Permalänk
Medlem

Hörde på nyhetsmorgon i morse. Men sjukt litet lager på ynka 15 000 kvadratmeter.
Det blir inte mycket plats för Amazon och Amazon fulfilled varor det inte.

Antar de inte vågar satsa fullt ut och kanske kommer ha deals med Amazon Tyskland för logistik ifrån deras lager eller liknande.
Men då faller ju även en del med Amazon i sitt land med ex Amazon Prime.

Intressant och se hur de kommer lägga upp allt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att Amazons etablering kommer leda till lång färre jobb över tid för att de kommer konkurrera ut många andra befintliga kedjor och butiker och inte ersätta dessa med personal i Sverige i samma utsträckning om ens alls.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde Amazon skulle komma till Västerås, aja.

Permalänk
Medlem

Kan bli nice med lite mindre vanliga varor som inte ofta tas in i sverige som amazon brukar ha, men annars kommer jag bara handla på dom gamla vanliga godingarna som inet och webhallen.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Ja det är ju ganska nära den demografiska mittpunkten så (Svennevad).
(Och cirka 35 mil söder om den geografiska mittpunkten).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Jag som trodde Amazon skulle komma till Västerås, aja.

I Västerås finns det väl inte plats då tunbytorp mer eller mindre är fullt och erikslund mest har butiker i massor, hatar erikslund men måste ändå åka dit då och då. Hacksta tror jag inte heller har så mycke mer att bygga på och min svampskog i finninge får de inte pilla på.

Tror antalet anställningar inte blir så stort och tyvärr många av de kommer vara underbetalda lagerarbetare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

Som Eskilstunabo är jag såklart glad för arbetstillfällen det kommer ge - även om jag personligen inte kommer söka något jobb där i första taget

Nu har jag ett väääldigt långsökt och dåligt skämt om Eskilstuna i samband med USA-expansionen:

Jeff Bezos: "eh-skills-tuna, heh? I guess they have very experienced fish there that we can hire!" *facepalm*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle gissa att Amazons etablering kommer leda till lång färre jobb över tid för att de kommer konkurrera ut många andra befintliga kedjor och butiker och inte ersätta dessa med personal i Sverige i samma utsträckning om ens alls.

Det tror inte jag, tror fackförbunden i Sverige är för mäktiga för att Amazon ska kunna undvika kollektivavtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det tror inte jag, tror fackförbunden i Sverige är för mäktiga för att Amazon ska kunna undvika kollektivavtal.

Kuehne Nagel som är aktören i detta fall. Dvs Amazon kör 3PL eller dylikt och hanterar inte flödet själva därav är det inte Amazon som hanterar avtal med fackförbunden.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kuehne Nagel som är aktören i detta fall. Dvs Amazon kör 3PL eller dylikt och hanterar inte flödet själva därav är det inte Amazon som hanterar avtal med fackförbunden.

Helt sant, men tror ändå att Amazon kommer ha något att säga till om i förhandlingarna. Om det inte är så att Kuehne Nagel redan har ett kollektivavtal, i och med att de redan verkar i Sverige med annan verksamhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nivity:

Hörde på nyhetsmorgon i morse. Men sjukt litet lager på ynka 15 000 kvadratmeter.
Det blir inte mycket plats för Amazon och Amazon fulfilled varor det inte.

Antar de inte vågar satsa fullt ut och kanske kommer ha deals med Amazon Tyskland för logistik ifrån deras lager eller liknande.
Men då faller ju även en del med Amazon i sitt land med ex Amazon Prime.

Intressant och se hur de kommer lägga upp allt.

Tidigare källor har sagt att planen är att utgå från de Tyska lagren och skicka varor från Tyskland. Så första steget är i princip bara att översätta hemsidan. Det är tydligen samma strategi de hade i Holland när de etablerade sig där, det vill säga att de bara översatte hemsidan och skickade alla varor från Tyskland. Så det här lagret skulle väl passa bra för att ha som en lokal logistikhub så de skickar varor i större batcher från Tyskland till Eskilstuna och sedan distribueras de därifrån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kanske blir det svenska lagret lite som en SSD-cache för en hårddisk... Det som accessas ofta läggs på den snabbare enheten!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle gissa att Amazons etablering kommer leda till lång färre jobb över tid för att de kommer konkurrera ut många andra befintliga kedjor och butiker och inte ersätta dessa med personal i Sverige i samma utsträckning om ens alls.

Jag vet inte, svenskar verkar väldigt lojala mot svenska butiker. Trots att regeringen gör allt de kan för att motverka den svenska teknikhandeln och göra svenska butiker mindre konkurrenskraftiga, med olika straffavgifter och punktskatter, så är det väldigt få som importerar från andra EU-länder för att spara pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Välkomnar Amazon till Sverige. Billiga konkurrens priser och produkter man annars måste ta in med tull. Men framförallt jobb åt folk i dessa tuffa tider. Själv är man permiterad men utan risk att bli arbetslös och turen att ha 94% utav lönen. Frugan jobbar med innom vården så vi är på det torra. Men fan och tråkigt för alla som mist jobbet och väntar på a kassan som aldrig kommer. Nära vän till mig miste sitt jobb i covid 19 skiten och praktiskt omöjligt att hitta nytt jobb då jobben som finns kräver ny utbildning.

Sen pratas det om att Amazon kan konkurrera ut Netonnet mf men det tror jag inte då svensk elektronik marknad är väl etablerad och har sina trogna kunder. Om inget annat pris krig och bra för oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag vet inte, svenskar verkar väldigt lojala mot svenska butiker. Trots att regeringen gör allt de kan för att motverka den svenska teknikhandeln och göra svenska butiker mindre konkurrenskraftiga, med olika straffavgifter och punktskatter, så är det väldigt få som importerar från andra EU-länder för att spara pengar.

Tror tyvärr inte det har så mycket att göra med lojalitet mot svenska butiker som att det känns tryggare och enklare att handla från en svensk butik. När amazons butik väl är på svenska så kommer det nog uppfattas som en svensk/trygg butik ändå av de flesta och då blir det pris och fraktkostnad som avgör. Så jag tror nog de kommer ta en rejäl del av marknaden i Sverige.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror antalet anställningar inte blir så stort och tyvärr många av de kommer vara underbetalda lagerarbetare.

Möjligt, men vi behöver många "lätta"jobb i Sverige med tanke på hur många som inte klarar gymnasiet eller ens kan svenska.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Centralt lol, dom behöver kolla på kartan, det är långt ner i Sverige.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Centralt lol, dom behöver kolla på kartan, det är långt ner i Sverige.

Geografiskt ja, men sett till folket man servar så ligger det rätt bra till. Det bor liksom inte så mycket människor i de norrländska skogarna och fjällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Centralt lol, dom behöver kolla på kartan, det är långt ner i Sverige.

Centralt relativt till där större mängden av befolkningen bor. Runt 90% av Sveriges befolkning finns i Södra halvan av Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Centralt lol, dom behöver kolla på kartan, det är långt ner i Sverige.

Det är ju väldigt centralt mätt i befolkning. Att räkna antal meter till norrspetsen från sydspetsen blir ju rätt irrelevant när man pysslar med försäljning till konsument. Eskilstuna är nog väldigt centralt i smeten om man ser till befolkningstal.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Har-bor-Sver...

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZT5 Systems:

Välkomnar Amazon till Sverige. Billiga konkurrens priser och produkter man annars måste ta in med tull. Men framförallt jobb åt folk i dessa tuffa tider. Själv är man permiterad men utan risk att bli arbetslös och turen att ha 94% utav lönen. Frugan jobbar med innom vården så vi är på det torra. Men fan och tråkigt för alla som mist jobbet och väntar på a kassan som aldrig kommer. Nära vän till mig miste sitt jobb i covid 19 skiten och praktiskt omöjligt att hitta nytt jobb då jobben som finns kräver ny utbildning.

Sen pratas det om att Amazon kan konkurrera ut Netonnet mf men det tror jag inte då svensk elektronik marknad är väl etablerad och har sina trogna kunder. Om inget annat pris krig och bra för oss!

Frågan är om det blir så många nya jobb? Satsar inte Amazon på att använda robotar så mycket som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det är ju väldigt centralt mätt i befolkning. Att räkna antal meter till norrspetsen från sydspetsen blir ju rätt irrelevant när man pysslar med försäljning till konsument. Eskilstuna är nog väldigt centralt i smeten om man ser till befolkningstal.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Har-bor-Sver...

Man vill kanske ha hyfsad räckvidd till Norge, Danmark och Finland också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Det tror inte jag, tror fackförbunden i Sverige är för mäktiga för att Amazon ska kunna undvika kollektivavtal.

Tro inte att Amazon råkade komma på en vacker dag att de skulle satsa i Sverige. Detta är väldigt, väldigt, väldigt noga utstuderat. Förmodligen en delförklaring varför det har dragit ut på tiden (sedan ryktet startade).

De har nog konsumerat mycket kaffe på diverse möten med svennebananer för att se till att kunna få avtal för anställda som är på Amazons villkor. Inte på svenska arbetsmarknadens villkor; på Amazons villkor.

Om det över huvud taget fanns en risk för tjafs med svenska organisationer skulle de inte ha kommit hit. De vet exakt vad de sysslar med. Amazon är som den smilande psykopaten i hörnet på festen. För det mesta är hen trevlig, men hen har också den där blicken som säger "jag kan sticka kniven i dig om jag vill".

Permalänk
Medlem

så alla varor ska skickas från sveriges lager då bara ?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nivity:

Hörde på nyhetsmorgon i morse. Men sjukt litet lager på ynka 15 000 kvadratmeter.
Det blir inte mycket plats för Amazon och Amazon fulfilled varor det inte.

Antar de inte vågar satsa fullt ut och kanske kommer ha deals med Amazon Tyskland för logistik ifrån deras lager eller liknande.
Men då faller ju även en del med Amazon i sitt land med ex Amazon Prime.

Intressant och se hur de kommer lägga upp allt.

Jag tänker att 15k kvadrat kanske räcker till cirka 2-3 miljarder i omsättning. Vilket nog är ett ganska rimligt mål för Amazon att uppnå på typ två-tre år.
Och de har säkert valt en lösning som är skalbar så går det snabbare utökar de bara med yta.

Men framförallt så vet vi ju inte om det är Amazons enda lager. Om det är ett lager för bara Amazons egna varor eller bara för tredjepartssäljare. Etc. (Eller för den sakens skull om de ska sköta FBA logistik på samma sätt här, det kanske skickas direkt från tredje part tex.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja det är ju ganska nära den demografiska mittpunkten så (Svennevad).
(Och cirka 35 mil söder om den geografiska mittpunkten).

Sveriges demografiska mittpunkt rör sig söderut. 2007 var den i Hjortkvarn, men kvar i Hallsbergs kommun.