Det ekonomiska att tänka på vid ett bilköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ztenlund: 1302 rena elbilar av 22718 bilar. Alltså 5,73%. Intressant att se hur dominant E-niron verkar vara på elbilssidan.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

~7 % om man tar från årsskiftet, som väl procentsatsen i inlägget jag svarade på avsåg. Då leder Model 3 istället, men Niron ligger högt upp också, ungefär jämsides med Zoe och E-tron.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra inlägg! Intressant att läsa allas tankar om bilköp.

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Japp, kontentant är att det är inga massiva mängder rena elbilar som säljs.

Permalänk
Medlem

Att elbilsutvecklingen går fort borde väl rimligtvis göra att folk hellre väntar, det kanske sker ett stort genombrott runt hörnet och ens relativt nygamla elbil tappar relevans.

Permalänk

bilens störtsta kostnad är alltid värdeminskningen. en bra tumregel är att en bil tappar 50% över tre år. värdeminskningen är naturligtvis densamma oavsett om du köper cash eller leasar den.

Just nu är nog den mest osäkra perioden att köpa bil. Risken är - oavsett hur den drivs - att bilen kommer tappa mycket, t ex om det blir inom de närmsta åren kommer bättre och billigare batteriteknologi som gör äldre bilar mindre attraktiva. Så det hade nog jag haft i beräkningarna iaf.

Man kan hedga lite genom att köpa en 1-2 år gammal bil med ett par tusen mil som tagit en hel del värdetspp men som ändå har garantier (och möjlighet till motorflrsäkring etc). Så har jag gjort de tre senaste bilarna och det har varit förmånligt. Har haft bra erfarenhet av kvd så det kan vara något att kika på

Permalänk
Medlem

Teknikens Värld hade ett uppslag i 16/2020 där de låtit göra en analys av troliga begagnatpriser efter 3 år och 6000 mil på de 20 mest sålda bilarna i Sverige. 45,2 till 60,5 % i restvärde är det i den tabellen. Bäst är Tesla Model 3 LR AWD och sämst Skoda Octavia kombi 1,0 TSI. Halleluja säger förstås elbilsentusiasten, men det finns ett smärre problem: Teslan är dyr. Skodan tros ha tappat ~121 tkr medan Teslan tros ha tappat ~261 tkr. Det senare är mest av alla bilarna i listan*, trots högst restvärde i procent. Minst i kronor räknat tros Toyta Yaris 1,5 Hybrid 5-dörrars tappa: ~82 tkr eller ett restvärde på 53,6 %.

*Tillägg: I en totalkalkyl får man sedan förstås olika effekter både uppåt och nedåt beroende på kostnad för bränsle, skatt, försäkring, service (om den inte ingår de första åren), finansiering osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Teknikens Värld hade ett uppslag i 16/2020 där de låtit göra en analys av troliga begagnatpriser efter 3 år och 6000 mil på de 20 mest sålda bilarna i Sverige. 45,2 till 60,5 % i restvärde är det i den tabellen. Bäst är Tesla Model 3 LR AWD och sämst Skoda Octavia kombi 1,0 TSI. Halleluja säger förstås elbilsentusiasten, men det finns ett smärre problem: Teslan är dyr. Skodan tros ha tappat ~121 tkr medan Teslan tros ha tappat ~261 tkr. Det senare är mest av alla bilarna i listan*, trots högst restvärde i procent. Minst i kronor räknat tros Toyta Yaris 1,5 Hybrid 5-dörrars tappa: ~82 tkr eller ett restvärde på 53,6 %.

*Tillägg: I en totalkalkyl får man sedan förstås olika effekter både uppåt och nedåt beroende på kostnad för bränsle, skatt, försäkring, service (om den inte ingår de första åren), finansiering osv.

Bilen ska ha ett så lågt inköpspris som möjligt för att man ska kunna spara större summor.

Sedan kan man ju också bara ha ren j-a otur när man köper en bil och får en som drabbas av många problem.

Som exempel kan jag nämna att far min hade en 940 i 16 år och 50 000 mil körda med den utan att behöva besöka verkstaden för annat än den vanliga servicen som krävs oavsett vilken bil man väljer. Vissa har otur och måste byta t.ex. hjullager efter bara några tusen mil, eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Om det är er första bil så föreslår jag att ni köper en billig begagnad bil, runt max 50 000 kr. Det finns ingen presige i att ha en dyra bil om du umgås med vettiga personer. Lär er vad ni vill ha i en bil och kör runt i ett par år. Köp sedan en nyare bil efter era erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Om det är er första bil så föreslår jag att ni köper en billig begagnad bil, runt max 50 000 kr. Det finns ingen presige i att ha en dyra bil om du umgås med vettiga personer. Lär er vad ni vill ha i en bil och kör runt i ett par år. Köp sedan en nyare bil efter era erfarenheter.

Jag håller med. Som min pappa brukade säga: Hur fin vardagsbil man än köper så kommer den för de flesta att kännas vanlig och ordinär inom ett år.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Sitter och söndagsplanerar framtiden lite... Min sambo har bestämt sig för att vi ska köpa en bil och det är nog en rimlig tanke då vi kommer behöva en för att ta oss till våra respektive arbeten framöver.

Hur som helst så är jag långt ifrån ekonomiskt lagd, och inte sambon heller, dessutom så kan jag inte så mycket om bilbranschen.

Så jag tänker att jag skickar ut lite frågor i etern och hör vad ni tycker.

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

Trevlig helg!

Läs begagnatguider... sen läser du lite till =)... japanare är ett rätt säkert kort, både driftmässigt samt kostnadsmässigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblor:

Jag håller med. Som min pappa brukade säga: Hur fin vardagsbil man än köper så kommer den för de flesta att kännas vanlig och ordinär inom ett år.

Japp, kan intyga att det stämmer... De billigare bilarna jag ägt och fått bråka mest med är de jag saknar i dagsläget.

Som jag ser på det nu finns två vettiga alternativ, nästan ny bil eller gammal och billig (har man inte möjlighet/lust till att fixa själv och är beroende av bil kan även leasing vara ett alternativ). Hur som helst kostar det mer eller mindre mycket, för mig har det legat mellan 15 & 60:- per körd mil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går också att vända på frågan och fundera på vad ens säkerhet är värd. Senast jag köpte familjebil var ekonomi prio 1, säkerhet prio 2. Nu är det snart dags för bil igen och då kommer jag vända på prioriteringarna.

Toyota RAV4 kommer som laddhybrid i vinter. Dyr, men relativt säker!

https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2019/09/03/hur-saker-ar-bilen...

On Topic: Försäkringspremien kan vara värd att kolla upp. Den kan bli dyr om du bor i fel område.

Permalänk
Medlem

Tack igen för tipsen.

Mer specifikt vad gäller vårt bilköp så är det inte första bilen. Jag har haft 2st bilar, men är nu utan pga. att jag pluggat i några år, min sambo har en skruttig golf.

Det vi behöver bilen för är:

1. Bekväm för långa bilresor till fjällen och södra Tyskland
2. Fyrhjulsdrift pga. snöröjningsfiasko där vi bor samt fjällresor
3. Dragkrok och förmåga att dra boogie-släp med 2 hästar
4. Plats för 2 stora hundar i bagaget
5. Pris under 250 000

Vi har i princip kokat ned det till Subaru Outback eller VW Tiguan/Alltrack Golf/Alltrack Passat.

Är personligen skeptisk till Tiguan då den förefaller vara orimligt billig. Varför kostar den så mycket mindre än motsvarande suvar.

Permalänk
Medlem

Kolla in Mercedes S212, alltså E-klass av förra generationen (face-lift som kom runt 2013 och fanns till 2016). E220d är en vettig motor, 4matic heter fyrhjulsdriften.
Väldigt driftsäkra bilar!

VW är sämre än medelbilen när det gäller maskinskador. Subaru tappade i kvalitet under en period, tror det var motorproblem, möjligen har de bättrat sig. Men det är väl rätt törstiga bilar i allmänhet. Men det är väl ok val ändå

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bilar förlorar värde fort, särskilt när man pendlar.
Så beroende på hur ekonomiska och bekväma ni vill vara finns det massor med varianter att välja bland; begagnat, leasing och nytt.
Ska ni pendla så är förbrukning och service vad ni ska kolla på. Ex. när jag köpte pendelbil valde jag en Seat ibiza/cordoba som gått 3k mil hos en bilhandlare. Anledningen var att det är en billig vw variant, liten lätt och dricker lite. Begagnad hos bilhandlare betyder att du slipper det mesta av den ekonomiska förlusten mot att köpa nytt, samtidigt som du har garantier från handlaren.
Börjar du värdesätta vägljud och komfort får man kanske välja något annat. Vill du slippa bry med ägande och servicar och värderar det mer än ekonomi, välj leasing. Osv osv, det är dina krav och situation som spelar in vad du vill köpa.
Ekonomiskt kan vara bra att tänka på vad försäkring, skatt, drivmedel och service kostar. Bekvämlighetsmässigt kan bara du beatämma vad som är värt det eller inte. Prova att hyr en eller flera sorters bilar eller ut och testkör, både billiga och dyra, bilar för att skaffa er en uppfattning om hur det känns att pendla i olika prisklasser.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fiskebulle:

Tack igen för tipsen.

Mer specifikt vad gäller vårt bilköp så är det inte första bilen. Jag har haft 2st bilar, men är nu utan pga. att jag pluggat i några år, min sambo har en skruttig golf.

Det vi behöver bilen för är:

1. Bekväm för långa bilresor till fjällen och södra Tyskland
2. Fyrhjulsdrift pga. snöröjningsfiasko där vi bor samt fjällresor
3. Dragkrok och förmåga att dra boogie-släp med 2 hästar
4. Plats för 2 stora hundar i bagaget
5. Pris under 250 000

Vi har i princip kokat ned det till Subaru Outback eller VW Tiguan/Alltrack Golf/Alltrack Passat.

Är personligen skeptisk till Tiguan då den förefaller vara orimligt billig. Varför kostar den så mycket mindre än motsvarande suvar.

Då är det ju redan klart. Köp en Outback och var glad
Tar sig fram i stort sett överallt och går att dra det mesta med... och man slipper VWs DSG-lådor...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Då är det ju redan klart. Köp en Outback och var glad
Tar sig fram i stort sett överallt och går att dra det mesta med... och man slipper VWs DSG-lådor...

Deras automatlådor hade problem också... https://teknikensvarld.se/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-b...

Permalänk
Medlem

Andra vettiga dragbilar, utöver Subaru, är Honda CRV, Toyota RAV4 och Volvo XC60 samt XC70. Alla dessa håller generellt hög kvalitet och har även bra andrahandsvärde. Provkör flera olika så vet du vad du betalar för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Skrev inte att Subaru är felfria... men bara att slippa ryckigheten och veligheten som en del DSG-lådor verkar lida av är värt en hel del.

Har kört några olika, en del helt okej men några riktiga bottennapp. Vi hade en Skoda Octavia på jobbet som kanske inte var helt frisk, men bilen var inte många år och hade gått runt 3000 mil. Ryckig vid växlingar, ryckig vid start och växlade lite som den kände för när man körde i hastigheter mellan 70 och 90. Samma sak med nån Seat som jag hade som lånebil under några helger, den var ungefär som att åka med nån som inte kan hantera en manuell växellåda och som kliver av kopplingen ganska brutalt.

En del kommer dock att avsky gummisnoddseffekten på CVT-lådorna som bland annat Subaru har... men man vänjer sig och sen är man bara glad över hur mjukt det går (för det mesta....)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Skrev inte att Subaru är felfria... men bara att slippa ryckigheten och veligheten som en del DSG-lådor verkar lida av är värt en hel del.

Har kört några olika, en del helt okej men några riktiga bottennapp. Vi hade en Skoda Octavia på jobbet som kanske inte var helt frisk, men bilen var inte många år och hade gått runt 3000 mil. Ryckig vid växlingar, ryckig vid start och växlade lite som den kände för när man körde i hastigheter mellan 70 och 90. Samma sak med nån Seat som jag hade som lånebil under några helger, den var ungefär som att åka med nån som inte kan hantera en manuell växellåda och som kliver av kopplingen ganska brutalt.

En del kommer dock att avsky gummisnoddseffekten på CVT-lådorna som bland annat Subaru har... men man vänjer sig och sen är man bara glad över hur mjukt det går (för det mesta....)

Ah ok, ja DSG eller "dubbelkopplingslåda" är en typ av växellåda som tyvärr inte är lika snabb och smidig i alla lägen, på grund av sin design. Rätt nyttjad så är den riktigt bra dock, och konstruktionen gör den populär i högprestandabilar. Det är ju trots allt mer eller mindre en vanlig manuell växellåda som styrs elektroniskt.

Permalänk
Medlem

Om man köper bilen idag hos bilhandlare idag och får 5% ränta, är det bra eller dåligt?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om man köper bilen idag hos bilhandlare idag och får 5% ränta, är det bra eller dåligt?

Jag skulle säga att det är en dålig ränta. Då borde du till och med kunna få blancolån billigare, trots att de lånen inte kräver bilen som säkerhet. Standard brukar billånen ligga runt 4% vad jag sett, men många firmor har ofta kampanjer där de erbjuder 1-2% ränta till alla kunder. Bör gå att få 4% eller lägre utan problem, eller förhandla fram lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Sitter och söndagsplanerar framtiden lite... Min sambo har bestämt sig för att vi ska köpa en bil och det är nog en rimlig tanke då vi kommer behöva en för att ta oss till våra respektive arbeten framöver.

Hur som helst så är jag långt ifrån ekonomiskt lagd, och inte sambon heller, dessutom så kan jag inte så mycket om bilbranschen.

Så jag tänker att jag skickar ut lite frågor i etern och hör vad ni tycker.

1. Privatleasing verkar vara populärt, jag är misstänksam mot konceptet då jag föredrar att köpa saker för pengar som jag har. När ska man överväga om man borde leasa en bil?

2. Alla handlare erbjuder billån och en del verkar förvillande lika leasingalternativ... Är det bättre att ta ett lån på banken istället för hos handlaren? När är det en bra idé med billån?

3. Finns det, likt vid datorbyggande, en bra summa att komma upp i vid i bilköp för mest "bang for the buck"?

4. Hur kan jag förbereda mig på vad själva ägandet kommer att kosta? Finns det några farliga fällor? Kamkedja vs. rem, hur vet jag vad bilen har för något av de två? Finns det något bra verktyg att använda för att jämföra ägandekostnader mellan olika bilar?

Trevlig helg!

Såhär gjorde vi.

1: Alltid kul med en helt ny bil, men tanken att man "oftast" aldrig kommer äga den samt man är begränsat till X antal mil är helt uteslutet för oss.

2: Vi kollade runt på olika ställen för det bästa sättet att finansiera bilen på och det va inte mest förmånligt på bilfirman.
Slutade med att vår bank (Länsförsäkringar) hade lägre ränta om man är guldkund vilket vi är.
Alltid värt att kolla med banken först.

3: Här va jag och frugan oense, jag tycker att en bil för 150000 är en bra summa att lägga, medans frun säger 300000. (Bilen vi köpte kostade 300000) men tråkigt nog så kan en dyr bil gå sönder lika snabbt som en billig.
Men kolla med ditt försäkringsbolag hur dom har med motorgaranti, växellåda och sådant (Miltal)

4: Denna är klurig, men kan ge ett exempel på vad det kostar till en Audi a6 allroad 3.0tdi med stora servicen.
Vi fick lägga ut 15000:- (12000mil) för den, och det är utan något jobb på bromsarna. det kommer kosta allt från 10000-18000:-.
Är man inte helt tappad bakom en ladugårdsdörr så kan man göra sin service själv, men då rekommenderar jag en äldre bil som är lättmekad.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag skulle säga att det är en dålig ränta. Då borde du till och med kunna få blancolån billigare, trots att de lånen inte kräver bilen som säkerhet. Standard brukar billånen ligga runt 4% vad jag sett, men många firmor har ofta kampanjer där de erbjuder 1-2% ränta till alla kunder. Bör gå att få 4% eller lägre utan problem, eller förhandla fram lägre.

Jag tänkte köpa försöka hoppa på en bil via KVD och där finns det tyvärr inga möjligheter att förhandla om jag inte har fel. Första gången jag tänkte hoppa på det tåget och där står det på hemsidan att de kunde erbjuda 5% och visste väl inte om det var bra eller dåligt.

Trodde att blanco lån var typ 20%?
Kanske mer värt att kolla hos sin bank och kolla ifall man kan få ned den till 4%

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblor:

Jag håller med. Som min pappa brukade säga: Hur fin vardagsbil man än köper så kommer den för de flesta att kännas vanlig och ordinär inom ett år.

Instämmer med det. Jag har en v60 D4 CC awd 2020 som jag kört 1500 mil med sedan ny i Mars. En bra bil helt klart men ”wow” känslan försvann fort. Snarare så att när man är van med att köra en ny bil känns alla gamla bilar ännu äldre när en ny bil är ditt ”normala”

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag tänkte köpa försöka hoppa på en bil via KVD och där finns det tyvärr inga möjligheter att förhandla om jag inte har fel. Första gången jag tänkte hoppa på det tåget och där står det på hemsidan att de kunde erbjuda 5% och visste väl inte om det var bra eller dåligt.

Trodde att blanco lån var typ 20%?
Kanske mer värt att kolla hos sin bank och kolla ifall man kan få ned den till 4%

Kan vara bra att kolla med din bank, exempelvis Nordea ger som högst 4,25% ränta på sitt billån. Men inte säkert att just KVD godkänner andra banker för betalning. Kan rekommendera SBAB om du istället satsar på Blancolån, har alltid fått någon procent lägre ränta där på mina lån än andra banker. Fick 4,2% på ett blancolån jag tog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kan vara bra att kolla med din bank, exempelvis Nordea ger som högst 4,25% ränta på sitt billån. Men inte säkert att just KVD godkänner andra banker för betalning. Kan rekommendera SBAB om du istället satsar på Blancolån, har alltid fått någon procent lägre ränta där på mina lån än andra banker. Fick 4,2% på ett blancolån jag tog.

Kollade med banken och där fick jag 4,19% så ansökte på direkten.
HOLY det var ju sjukt bra! Kollade med Swedbank om blancolånen och det var allt mellan 5-11%

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Om det inte är panikviktigt att köpa på studs så skulle jag börja spara ihop valuta.

Att låna för att köpa något som man vet kommer att sjunka i värde är, för mig, ytterst tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kan vara bra att kolla med din bank, exempelvis Nordea ger som högst 4,25% ränta på sitt billån. Men inte säkert att just KVD godkänner andra banker för betalning. Kan rekommendera SBAB om du istället satsar på Blancolån, har alltid fått någon procent lägre ränta där på mina lån än andra banker. Fick 4,2% på ett blancolån jag tog.

Kvd tar förstås även emot banköverföring av pengar, HUR du fått pengarna (lån via egen bank t.ex.) spelar ingen roll.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Tack igen för tipsen.

Mer specifikt vad gäller vårt bilköp så är det inte första bilen. Jag har haft 2st bilar, men är nu utan pga. att jag pluggat i några år, min sambo har en skruttig golf.

Det vi behöver bilen för är:

1. Bekväm för långa bilresor till fjällen och södra Tyskland
2. Fyrhjulsdrift pga. snöröjningsfiasko där vi bor samt fjällresor
3. Dragkrok och förmåga att dra boogie-släp med 2 hästar
4. Plats för 2 stora hundar i bagaget
5. Pris under 250 000

Vi har i princip kokat ned det till Subaru Outback eller VW Tiguan/Alltrack Golf/Alltrack Passat.

Är personligen skeptisk till Tiguan då den förefaller vara orimligt billig. Varför kostar den så mycket mindre än motsvarande suvar.

1. Högre är skönare i min mening. Man kliver in i bilen istället för ner i bilen. Och på långa sträckor är sittställningen bättre.

2. Sov på saken vad gällande fyrhjulsdrift. Hur ofta har det hänt att du sitter fast i bergen med tanken att "här hade jag behövt fyrhjulsdrift". Min poäng är att det kostar rätt mycket i förhållande till hur ofta det används. Räkna med 10% högre bensinförbrukning (ca 200-300kr mer i månaden), service av drivlina (4-motion ca 3000kr vart tredje år) och såklart högre inköpskostnad.
Med det sagt, det är jävligt nice! Jag har själv hängt på husvagn stående på en gräsmatta i uppförsbacke och det är inte en antydan till hjulspinn.

3. Har du BE-kort? Överlag är mitt intryck att VWs bilar får dra rätt mycket för sin storlek. Det är inte ofta normala familjebilar för dra över 1800kg.

5. En rätt bra budget. Du kan hittar schyssta bilar med ca 3 år och 5000mil på nacken vilket är mycket för pengarna i de svängarna i min mening.
Jag köpte mina bilar med lån från förhandlaren då de hade bäst ränta. 3.8% på den ena, och så lågt som 1.9% på den andra. Observera dock att handlare oftast vill ha 20% betalt i kontant. Har ni hus får man såklart bättre ränta på huslån.

Ta även en titt på Seat Alhambra/VW Sharan iom hundar i bagaget. Ja jag vet, det är lite töntigt med MPV. Men sååå jääävla skööönt! Jag hade mina åsikter förut men har kastat de åt sidan nu, och jag tycker du ska provköra du med.

Jag tror dock att Tiguan är rätt för dig. De ligger bra till prismässigt. Kolla dock på en 2017 minst då den förra generation är ful i inredningen tycker jag.