Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah. Vet inte om dom får provisioner på fonderna också eller något? Dom rekommenderade enbart mig att ta massa svenska dyra fonder vid det första mötet. Så jag tackade nej och tog globala indexfonder istället som var billiga.

Har ett möte med chefen nästa vecka så kan ju vara värt att fråga om dom kan starta en tjänstepension hos Avanza istället. Om det inte går så får jag väl be M&M flytta från SPP till LF.

Fick svar från KPA nu. Att flytta försäkringen där kostar 500Kr så det är ju inte värt det. Att byta till en fondförsäkring kostar 300Kr så knappt värt det heller.

Tyvärr är Tjänstepensionen ett fruktansvärt dåligt system för kunden.

Kan du inte ändra till Avanza finns möjligheten att fråga om du kan få högre lön istället för tjänstepension och sen starta ett ett privat pensionsspar (IPS). Denna blir avdragsgill i deklarationen om du inte har inbetalningar till tjänstepension under samma år. Detta är dock ganska mycket mer jobb för dig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah. Vet inte om dom får provisioner på fonderna också eller något? Dom rekommenderade enbart mig att ta massa svenska dyra fonder vid det första mötet. Så jag tackade nej och tog globala indexfonder istället som var billiga.

Klart de har provision, du gjorde rätt som lyssnade och gjorde tvärt om.

https://www.smaspararguiden.se/jour/blev-jag-lurad-av-max-mat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tyvärr är Tjänstepensionen ett fruktansvärt dåligt system för kunden.

Kan du inte ändra till Avanza finns möjligheten att fråga om du kan få högre lön istället för tjänstepension och sen starta ett ett privat pensionsspar (IPS). Denna blir avdragsgill i deklarationen om du inte har inbetalningar till tjänstepension under samma år. Detta är dock ganska mycket mer jobb för dig.

Jag hade ju hellre tagit högre lön så att jag kunde bestämma själv. Tyvärr så hade det väl gjort att vissa hade spenderat den istället dock så jag kan förstå det på sätt och vis. Samtidigt kan jag tycka att det skulle vara upp till var man att fixa sin pension själv.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att hålla koll på hur mycket ni har tjänat på en aktie? För ni anteckningar osv?
Dum fråga kanske. Men har mest sparat i fonder, jag köpte dock för en relativt stor summa i AMD. Sedan efter någon dum panikförsäljning, köp, ännu fler köp osv så visar inte avanza rätt längre eller hur man ska säga.
Den kunde ju visa att jag var 4000kr plus men jag visste att jag hade förlorat ca 4000 tidigare så jag visste att jag var plus minus noll.

Sedan efter senaste tiden uppgång där jag tjänade ihop mig en extra slant såhär på semestern så insåg jag att jag har en för stor del av mina pengar på ett ställe. Det är dumt att ångra sig om det går neråt.
Så jag sålde av ca hälften, nu visar ju avanza det som att jag har ca 40 000kr i inköpsvärde, men räknar jag ihop alla insättningar och uttag, köp och sälj så borde mina "riktiga" pengar vara ca 30 000, och resten är värdeökning.
Jag kanske har rört ihop det lite för mycket, har ni nåt tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Hur gör ni för att hålla koll på hur mycket ni har tjänat på en aktie? För ni anteckningar osv?
Dum fråga kanske. Men har mest sparat i fonder, jag köpte dock för en relativt stor summa i AMD. Sedan efter någon dum panikförsäljning, köp, ännu fler köp osv så visar inte avanza rätt längre eller hur man ska säga.
Den kunde ju visa att jag var 4000kr plus men jag visste att jag hade förlorat ca 4000 tidigare så jag visste att jag var plus minus noll.

Sedan efter senaste tiden uppgång där jag tjänade ihop mig en extra slant såhär på semestern så insåg jag att jag har en för stor del av mina pengar på ett ställe. Det är dumt att ångra sig om det går neråt.
Så jag sålde av ca hälften, nu visar ju avanza det som att jag har ca 40 000kr i inköpsvärde, men räknar jag ihop alla insättningar och uttag, köp och sälj så borde mina "riktiga" pengar vara ca 30 000, och resten är värdeökning.
Jag kanske har rört ihop det lite för mycket, har ni nåt tips?

Excel. Skriv ner alla affärer du gör. Enkelt att räkna där. Finns säkert nån som gjort bra mall redan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Marlowe: Du kan kolla transaktionshistoriken och där "backtracka" hur mycket du vill. Du kan kolla bara insättningar om det va den summan du var ute efter.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Hur gör ni för att hålla koll på hur mycket ni har tjänat på en aktie? För ni anteckningar osv?
Dum fråga kanske. Men har mest sparat i fonder, jag köpte dock för en relativt stor summa i AMD. Sedan efter någon dum panikförsäljning, köp, ännu fler köp osv så visar inte avanza rätt längre eller hur man ska säga.
Den kunde ju visa att jag var 4000kr plus men jag visste att jag hade förlorat ca 4000 tidigare så jag visste att jag var plus minus noll.

Sedan efter senaste tiden uppgång där jag tjänade ihop mig en extra slant såhär på semestern så insåg jag att jag har en för stor del av mina pengar på ett ställe. Det är dumt att ångra sig om det går neråt.
Så jag sålde av ca hälften, nu visar ju avanza det som att jag har ca 40 000kr i inköpsvärde, men räknar jag ihop alla insättningar och uttag, köp och sälj så borde mina "riktiga" pengar vara ca 30 000, och resten är värdeökning.
Jag kanske har rört ihop det lite för mycket, har ni nåt tips?

Finns det något värde i den informationen dock, förutom ren kuriosa? hur mycket plus och minus du gjort på tidigare affärer har väl egentligen ingenting att göra med nuvarande läge tänker jag. Har du en gång gått ut och därmed realiserat vinsten/förlusten så börjar du på ny kula nästa gång du går in. Det är iaf så jag tänker och det är väl det enda rimliga att visa också för avanzas del.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hade ju hellre tagit högre lön så att jag kunde bestämma själv. Tyvärr så hade det väl gjort att vissa hade spenderat den istället dock så jag kan förstå det på sätt och vis. Samtidigt kan jag tycka att det skulle vara upp till var man att fixa sin pension själv.

Högre lön äts väl upp rätt fort av skatt dock? Vanligt att sätta av mer till tjänstepension om man tjänar mer.

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/08/06/global-gami...

Vad tror folket? fortsätter den upp imorgon eller ska man sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafiqi:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/08/06/global-gami...

Vad tror folket? fortsätter den upp imorgon eller ska man sälja?

Jag tror det är en fråga för alla tiotals Facebook-grupper benämnda "Aktieraketer" eller liknande. Vi kan gärna hålla oss till lite mer fundamentala diskussioner kring investering här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafiqi:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/08/06/global-gami...

Vad tror folket? fortsätter den upp imorgon eller ska man sälja?

Ja du verkar ju vara bolagets fokuskund.
Du bettar om ett betting bolag ska gå upp eller ner

Köp istället stabila, hyggliga bolag som inte försörjer sig på människors missbruk (spelnarkomani etc) och låt dessa stabila bolag ge dig en trygg och stabil avkastning. Vägen till framgång är oftast långsiktig investering, inte spontana spekulationer.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Finns det något värde i den informationen dock, förutom ren kuriosa? hur mycket plus och minus du gjort på tidigare affärer har väl egentligen ingenting att göra med nuvarande läge tänker jag. Har du en gång gått ut och därmed realiserat vinsten/förlusten så börjar du på ny kula nästa gång du går in. Det är iaf så jag tänker och det är väl det enda rimliga att visa också för avanzas del.

Absolut, bra att det är så egentligen. Jag tappade bara bort mig lite då jag hade sålt av allt pga panik, sedan insett mitt misstag och köpt igen.
Efter ytterligare några köp och sälj, så blev jag lite osäker på hur mycket jag faktiskt låg plus med totalt sett.
Såg dock att under analys tror jag det är, på hemsidan (ej i appen vad jag kan se) så kan man se alla sina aktier och fonder, även sånt du inte äger längre. Där räknar den ihop allt från första början och visar om du ligger plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Absolut, bra att det är så egentligen. Jag tappade bara bort mig lite då jag hade sålt av allt pga panik, sedan insett mitt misstag och köpt igen.
Efter ytterligare några köp och sälj, så blev jag lite osäker på hur mycket jag faktiskt låg plus med totalt sett.
Såg dock att under analys tror jag det är, på hemsidan (ej i appen vad jag kan se) så kan man se alla sina aktier och fonder, även sånt du inte äger längre. Där räknar den ihop allt från första början och visar om du ligger plus.

Vi gör ett årsbokslut varje år där vi i stort sett utgår från samma redovisningsprinciper som för ett företag. Det är en del jobb första året om man inte har något att utgå från, men sedan blir det lättare då man redan har färdiga mallar och spreadsheets att mata in siffrorna i.

Att kunna göra "bokslut" och se hur vår privatekonomi har förändrats under året som varit har blivit en riktigt rolig tradition. Det kan också vara värdefullt när finansmarknaden är i kris eller obalans, att se hur alla investeringar har utvecklats även på lite längre sikt.

Nu är vi båda engagerade i det, vilket naturligtvis gör att det blir både lättare och roligare att fortsätta. Men det är aldrig för sent att börja.

Det bör också nämnas att vi inte bara investerar i aktier och fonder, så därför blir det enklare för oss att summera allting på samma ställe. Om man primärt har allting på Avanza/Nordnet så kan man ju använda sig av deras vyer istället, även om det blir lite mer stelbent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ja du verkar ju vara bolagets fokuskund.
Du bettar om ett betting bolag ska gå upp eller ner

Köp istället stabila, hyggliga bolag som inte försörjer sig på människors missbruk (spelnarkomani etc) och låt dessa stabila bolag ge dig en trygg och stabil avkastning. Vägen till framgång är oftast långsiktig investering, inte spontana spekulationer.

Det är ju dock inge roligt, mycket roligare att satsa lite vilt när det stormar som det gjort sista tiden, att få 7-10% om året ger ju ingen spänning i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju dock inge roligt, mycket roligare att satsa lite vilt när det stormar som det gjort sista tiden, att få 7-10% om året ger ju ingen spänning i livet.

Du behöver med andra ord rikta blicken mot läkemedelssektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du behöver med andra ord rikta blicken mot läkemedelssektorn.

Haha, ja kanske. Har hållit på med lite mer riskabla investeringar med en liten del av kapitalet nu senaste veckorna och det ger ju lite avkastning iaf.

Det är ju det tråkiga med liten avkastning som gör att jag inte investerar pengarna normalt utan bara låter dem ligga så de alltid är tillgängliga. Det är helt enkelt inte lockande att se det växa långsamt :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag tror det är en fråga för alla tiotals Facebook-grupper benämnda "Aktieraketer" eller liknande. Vi kan gärna hålla oss till lite mer fundamentala diskussioner kring investering här.

Fast varför får inte placeringar med kort horisont vara med i tråden?
Målet är ju exakt samma som med långa placeringar, att generera avkastning.
Annars kan vi skriva ett avslutande inlägg och sedan låsa tråden.
Kanske något i stil med:
Investera i en global indexfond med låg avgift, tråden låst.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Känner att jag vill göra lite ändringar i min fondportfölj.
Fördelningen är 37% Sverige, 34% USA, 11% Euroland, 5% Europa ex euroland. Ca 5% Asien inkl Japan, övrigt x%.

Namn Fördelning Utv i år Lancelot Camelot A 26% -5,59% Spiltan Aktiefond Investmentbolag 18% 9,81% Spiltan Globalfond Investmentbolag 14% -14,74% Didner & Gerge Småbolag 11% 3,33% Didner & Gerge Small & Microcap 8% 11,79% Didner & Gerge US Small and Microcap 8% -11,38% Totalt 86% -2,48%

Som ni ser har en ganska stor del i en hedgefond som jag funderar på att göra mig av med. Tycker den har tappat stinget lite sista året, haft den i snart 6 år och tyckt den gått bättre än jämförbara index tidigare.
Vad tycker ni om att byta den mot Avanza World Tech 70% och 30% i en Asien-indexfond?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Med hur många procent måste fond med 2% i avgift slå en annan fond med 1% i avgift för att det ska ha lönat sig med den dyrare fond?

Fond A - 2% avgift
Fond B - 1% avgift

Låt oss säga att A avkastar 10%/år och B avkastar 5%/år i fem år. Fond A har ger dubbelt så mycket, men samtidigt har dubbelt så dyr avgift, har jag då räknat rätt att det i slutänden blir lika mycket pengar till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Med hur många procent måste fond med 2% i avgift slå en annan fond med 1% i avgift för att det ska ha lönat sig med den dyrare fond?

Fond A - 2% avgift
Fond B - 1% avgift

Låt oss säga att A avkastar 10%/år och B avkastar 5%/år i fem år. Fond A har ger dubbelt så mycket, men samtidigt har dubbelt så dyr avgift, har jag då räknat rätt att det i slutänden blir lika mycket pengar till mig?

Den måste slå med 1% för att komma lika. Så du har tänkt fel.

Startvärde*(1+(avkastning-avgift))^år=slutvärde
A:
100*(1+(10%-2%))^5=146,93
B:
100*(1+(5%-1%))^5=121,67

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Om du jämför fonder bör du dock tänka på att fondernas avkastning redovisas efter att avgifterna är dragna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast varför får inte placeringar med kort horisont vara med i tråden?
Målet är ju exakt samma som med långa placeringar, att generera avkastning.
Annars kan vi skriva ett avslutande inlägg och sedan låsa tråden.
Kanske något i stil med:
Investera i en global indexfond med låg avgift, tråden låst.

Det tycker jag inte. Däremot tycker jag att man kan bättre än, "Hur är det med denna?" Eftersom frågan är så individbaserad i en generell tråd om investerande. Jämför det med resten som för generella diskussioner och tankar om just sparande och investerande.

- Hur brukar ni tänka när analyser höjer värderingar? Går ni direkt på köprek eller vilka faktorer spelar in? (Den här gången är det ett spelbolag.)

Ovan fråga bjuder i mina ögon in till en mer generell diskussion kring personliga filosofier, strategier, och så vidare. Därefter kan man ju gå in specifikt på sin situation. Jag tror då responstalet blir högre än att direkt vilja ha rekommendationer likt, som jag nämnde, en Facebook-grupp för småsparare.

Notera även att ursprungliga inlägget inte fick någon respons.

Permalänk
Medlem

Hej, har en fråga gällande sparkonto med ränta (nordax Sparkonto Xtra i detta fall, fria uttag).

Just nu står det att jag intjänad X ränta hittills i år (som jag antar kommer betalas ut i slutet av året/början av nästa år). Om jag skulle flytta alla pengar nu till ett annat sparkonto - skulle jag fortfarande få den intjänade räntan? Undrar då jag endast kan flytta totalsumman exklusive den intjänade räntan.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Hej, har en fråga gällande sparkonto med ränta (nordax Sparkonto Xtra i detta fall, fria uttag).

Just nu står det att jag intjänad X ränta hittills i år (som jag antar kommer betalas ut i slutet av året/början av nästa år). Om jag skulle flytta alla pengar nu till ett annat sparkonto - skulle jag fortfarande få den intjänade räntan? Undrar då jag endast kan flytta totalsumman exklusive den intjänade räntan.

Tack på förhand

Räntan äger du, om du inte har avtalat bort den genom att låsa pengarna på kontot och ta ut i förtid.
Om du tänker ta ut alla pengar och inte använda kontot mer så kan du välja att avsluta kontot och då får du ut räntan direkt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hur många globalfonder är vettigt att spara i till pensionen? Man ska ju sprida riskerna men dessa fonder sprider ju själva mellan massvis med företag? Borde det inte räcka med en eller två?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

@Zidious G:
Det finns ett avsnitt på Rika Tilsammans, där de redogör att de "bästa" pensionsfonden är AP7.
Sök på deras sajt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zidious G:

Hur många globalfonder är vettigt att spara i till pensionen? Man ska ju sprida riskerna men dessa fonder sprider ju själva mellan massvis med företag? Borde det inte räcka med en eller två?

Två globalindexfonder ger ingen nämnvärd ökad diversifiering utan innebär bara en falsk trygghet och ökade kostnader. Ta den med lägst kostnad istället.

Om det inte är indexfonder så kan man inte svara på din fråga utan att veta vilka fonder du pratar om. Svaret är i 99% av alla fallen fortfarande att en billig indexfond är det bättre valet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jag började nyligen om att spara i Avanza, har ett sparande hos vanliga banken också, men där ligger ju bara pengarna.

Vet inte om jag gör rätt, men köpte en del i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och en del i Avanza Zero.

Sedan istället för att lägga pengar på spel/lotter/Trav så "nöjesköpte" jag aktier i 3 st olika bolag, bara för spänningens skull. Det gör det lite roligare helt enkelt.

Allt detta köpte jag i Isk, och tänkte fortsätta köpa i Avanza zero och spiltan varje månad.

Några åsikter om detta tänk?

OM du inte vill köpa investmentbolagen själv så är den fonden rätt ok.
Sedan är avanza zero bra i den mening att det inte är någon avgift. Om jag inte minns fel är det den fond som baseras på de mest sålda/köpta aktierna. Där är väl H&M ganska stora?
Jag hade nog snarare bytt ut den mot länsförsäkringar global indexnära.
Det går alltid att tweaka sitt sparande. bra att börjat!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Två globalindexfonder ger ingen nämnvärd ökad diversifiering utan innebär bara en falsk trygghet och ökade kostnader. Ta den med lägst kostnad istället.

Om det inte är indexfonder så kan man inte svara på din fråga utan att veta vilka fonder du pratar om. Svaret är i 99% av alla fallen fortfarande att en billig indexfond är det bättre valet.

Jag tänker typ Länsförsäkringars globalfond. Det borde väl räcka med bara en av den typen?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

@griid: Det stämmer, Avanza Zero följer OMXS30 som är de 30 mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen och det vikats om två gånger per år baserat på börsvärde. H&M utgör nog mindre del än man kan tro, ca 5% nu. Verkstad utgör en desto större del med Atlas Copco, Investor, Sandvik, Volvo m.fl:

https://indexes.nasdaqomx.com/docs/FS_OMXS30.pdf

En globalfond ger en helt annan exponering än Avanza Zero, om det är bättre eller sämre kan jag inte svara på

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?