Företagshemligheter från Intel läcker ut på Twitter

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att de som läckte torskar rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

På måndag: 16 åring har blivit arresterad, knuten till Intel läckorna.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Musikälskare

20GB är en del ändå, wow

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jo de förtjänar faktiskt denna karma, även om det låter hårt.

https://www.networkworld.com/article/2239461/intel-and-antitr...

Nu är ju inte verkligheten sådan att Intel begått ett visst brott för att de väljer förlikning framför en potentiellt kostsam och utdragen rättsprocess, vilket även påpekas i texten du länkar.

Detta illustrerar också hur myten om "Intels regelbundna lagbrott" mestadels är förtal från en viss typ av AMD-anhängare.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt ifall läckan beror på Intels processorer lol

Skulle vara intressant att kolla filerna också

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om materialet är sådant som normalt ges till partnertillverkare, är det väl mer troligt att det är en sådan som drabbats?

Ja så kan det nog vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Cyberbrottslighet borde behandlas som all annan terrorism av rättssystemet.

Detta fortgår därför att det är alldeles för lätt att komma undan idag.

Skrivet av Wikipedia:

Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska förändringar. Begreppet härstammar från Jakobinernas s.k. regime de la terreur, under franska revolutionen i slutet på 1700-talet. Det är ett slag av politisk brottslighet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism

Urvattna inte begreppet terrorism, tack. Det är inte ett ord att användas som synonym till "dumming".
Ursäkta grindvaktandet, men att kalla folk terrorister lättvindigt leder till dåliga saker så som repressiva lagar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att den största risken relaterat till detta har att göra med Management Engine - det kan finnas de som hittar säkerhetshål relaterade till denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Urvattna inte begreppet terrorism, tack. Det är inte ett ord att användas som synonym till "dumming".
Ursäkta grindvaktandet, men att kalla folk terrorister lättvindigt leder till dåliga saker så som repressiva lagar.

Jag är väl medveten om mitt ordval och de associationer som väcks av det. Den benämningen är den enda lämpliga jag kan komma på för att understryka allvaret, även om man uppenbarligen kan relativisera detta fall med att "det bara var några dokument". Anonymitet på internet går inte att försvara om den innebär att det är omöjligt att lagföra grova brottslingar.

Ordning måste råda.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att Kineserna lanserar sin nya cpu Copy lake under vintern?

Permalänk
Medlem

Har Intel ihop det med Kinesiska företag?
Undrar vad Trumpen tycker om det...

Permalänk
Medlem

Intel kanske skulle börja försöka arbeta lite på sin karma. Ett första steg skulle kunna vara att låsa upp sin H470-brädor så att man får åtminstone kan styra minneshastigheter genom XMP-profiler. Om de verkligen inser sin kris, så skulle de ju kunna låta en överklocka deras ÖVERKLOCKNINGS-processorer även på dessa brädor. Jag kan inte låta bli att känna att det är rätt åt dom och att de fortsatt kan fara dit pepparn växer till det att de börjar behandla sina kunder som någonting annat än skräp.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det verkar inte vidare smart att sprida läckorna på Twitter, för att inte säga riktigt rövigt gjort.

hahaha jaa, jag funderade väldigt över vad det är för IT-Konsult som sprider sånt här, även om jag är lite anti Intel, så skulle jag inte riskera att svärta ned mitt namn och konsultbolagets namn genom att göra en sådan grej att dela sådan info på Twitter så där.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är ju inte verkligheten sådan att Intel begått ett visst brott för att de väljer förlikning framför en potentiellt kostsam och utdragen rättsprocess, vilket även påpekas i texten du länkar.

Detta illustrerar också hur myten om "Intels regelbundna lagbrott" mestadels är förtal från en viss typ av AMD-anhängare.

De bar sig för jävligt åt och fälldes i ett antal länders domstolar, men det är ganska många år sedan nu och det ursäktar verkligen inte denna läcka, två fel blir inte rätt.
Jag hoppas som sagt att de som gjort detta åker dit rejält, jag hoppas också att det inte läckt något som kan skada Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Intel aktien kommer nog snart vara under 40$/aktie börjar bli köp läge snart om de fortsätter så här

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

20GB är en del ändå, wow

Det var väl en del videor, så det mesta av datamängden är nog sånt. Text och bilder tar inte så mycket plats...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta underlättar arbetet med libreboot för intel hårdvara.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Jag tror att den största risken relaterat till detta har att göra med Management Engine - det kan finnas de som hittar säkerhetshål relaterade till denna.

Det är bra om eventuella dålda hemliga säkerhetshål i ME upptäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag hoppas att detta underlättar arbetet med libreboot för intel hårdvara.

Detta! Bisarrt att så många verkar tycka synd om "stackars" Intel. Det här är eventuellt fantastiska nyheter för folk som vill ha säkrare och friare hårdvara. Det är helt sjukt att processorer som vi äger och använder varje dag innehåller så många dolda funktioner och instruktioner, och att vi inte har möjlighet att kontrollera dem som vi vill. IMO borde EU tvinga alla tillverkare att släppa all information och alla redskap som krävs för att användare ska kunna kontrollera sin egen hårdvara.

Permalänk
Medlem

Kanske man kan tänka sig att det blir modifierade bios versioner med fler funktioner osv likt det som hände med P5Q moderkorten när det begav sig? Om denna läcka har den typ av information förstås

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Turen är inte på Intels sida nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt bådar gott för opensource drivrutiner, mindre reverse engineering.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

I början tyckte jag alla dom här säkerhetshålen osv. var lite komiska och kände att AMD behövde de för att komma in i racet men nu börjar jag bara tycka synd om Intel. Dom förtjänar inte den här mängden karma.

Får hoppas dom rycker upp sej och kommer igång på riktigt snart igen, ingen vill ju se AMD turn Sith liksom.

Well, om vi snackar karma så kanske de faktiskt gör det. De har ju spelat fult i olika grader i 30+år.
Men en hälsosam konkurensutsatt marknad är absolut det bästa för oss konsumenter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det är så kul med historia!

https://www.sweclockers.com/nyhet/14601-analytiker-amd-pa-vag...

https://www.sweclockers.com/nyhet/15526-helgsnack-ar-amd-ute-...

Sen ska vi inte glömma alla SweClockersmedlemmar som totalt dömt ut AMD på den tiden det begav sig. Själv skrattade jag åt dem och köpte 5000 AMD-aktier.

Fast det gick ju helt åt helvete för AMD i flera år efter de artiklarna skrevs så med facit i hand hade de ju rätt. Svårt för en artikelförfattare 2011 att förutspå att Zen-serien skulle vara riktigt bra 6 år senare. Sen hade de väl rätt om oron i andra artikeln?

"Kanske är lite pessimistisk men jag tänker att snart blir det som på 90-talet då en CPU kostade minst 3 000 kronor. Inte bra för någon om ingen konkurrerar med Intel, de behöver egentligen inte ens släppa några nya modeller som det ser ut nu? Vad tror ni?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Inte dåligt bådar gott för opensource drivrutiner, mindre reverse engineering.

Tänk om det funnits ett wifi 6 nätverkskort med öppen/fri/libre firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De bar sig för jävligt åt och fälldes i ett antal länders domstolar, men det är ganska många år sedan nu och det ursäktar verkligen inte denna läcka, två fel blir inte rätt.
Jag hoppas som sagt att de som gjort detta åker dit rejält, jag hoppas också att det inte läckt något som kan skada Intel.

Finns interna mail som påvisar mutor osv i omfattande skala under lång tid.

OT borttaget /Mod
Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

"Vidare hälsar Kottmann att många lösenordsskyddade filer i läckan kan öppnas med lösenorden "intel123" respektive "Intel123", lösenord som ska ha satts av Intel själva, inte av Kottmann eller hans källa."

Inte så konstigt att de har problem med säkerheten när slarvighet verkar genomsyra hela kulturen.

Men ja alltså sådant här är såklart inte kul för dem, det är det inte. Men så som läget är nu så har ju flera redan pratat om att de är och kommer förbli uträknade ett bra tag nu när AMD har och kommer ha så bra produkter, så Tiger Lake hit och Sunny Willow dit spelar ingen roll. Det är kört för överskådlig framtid med dem äbdå och detta är ytterligare ett "tecken på vägen".

Sen kan 12-åringen i mig inte låta bli att tycka att de förtjänar all skit de får nu, då de i mångt och mycket byggt sin framgång på metoder som är väldigt långt ifrån min moraliska kompass, så är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är väl medveten om mitt ordval och de associationer som väcks av det. Den benämningen är den enda lämpliga jag kan komma på för att understryka allvaret, även om man uppenbarligen kan relativisera detta fall med att "det bara var några dokument". Anonymitet på internet går inte att försvara om den innebär att det är omöjligt att lagföra grova brottslingar.

Ordning måste råda.

Då är det kanske dags att berika ordförrådet. Terrorism har en väldigt specifik betydelse som inte är applicerbar här.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedträd:

Innan folk skenar iväg med teorier här:

Enligt The Register (länk) hittades filerna på en osäkrad CDN-server för Intels partnertillverkare. Det rör sig inte om några interna företagshemligheter, utan material Intel delat med andra företag som utvecklar moderkort och liknande för deras processorer.

Filerna är såklart under strikt NDA, och läckan är pinsam, men det innebär långt ifrån domedagen för Intel.

Det här tål att upprepas! Läs Vedträds inlägg ovan och det som står på The Register och Arstechnica om läckan. Det är inte så stort som många verkar tro. Däremot kanske framtida läckta dokument från läckan är värre, men vem vet?

Och lösenorden Intel123 och dylikt är förmodligen inte för att skydda känslig information, utan för att påminna partners att de har skrivit under en NDA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det är så kul med historia!

https://www.sweclockers.com/nyhet/14601-analytiker-amd-pa-vag...

https://www.sweclockers.com/nyhet/15526-helgsnack-ar-amd-ute-...

Sen ska vi inte glömma alla SweClockersmedlemmar som totalt dömt ut AMD på den tiden det begav sig. Själv skrattade jag åt dem och köpte 5000 AMD-aktier.

Förmodligen miljonär nu då?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄