Företagshemligheter från Intel läcker ut på Twitter

Permalänk
Melding Plague

Företagshemligheter från Intel läcker ut på Twitter

Över 20 GB data inklusive bland annat källkoder, utvecklarverktyg och Tiger Lake-ritningar hittar ut i det fria.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta inte drabbar de för hårt nu bara.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu.

Nog för att jag känner viss skadeglädje över Intels rådande situation, men den här typen av läckor är aldrig kul.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Snart dags att snappa upp lite aktier billigt då

Permalänk
Medlem

Det här är inte en kniv i ryggen utan här blev intel stångade av tjuren bakifrån, flygandes över stängslet. Jäklar vilken smäll.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon15480:

Intel did it again

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"Twice the pride, double the fall", som en viss Count Dooku sa.

Permalänk
Medlem

I början tyckte jag alla dom här säkerhetshålen osv. var lite komiska och kände att AMD behövde de för att komma in i racet men nu börjar jag bara tycka synd om Intel. Dom förtjänar inte den här mängden karma.

Får hoppas dom rycker upp sej och kommer igång på riktigt snart igen, ingen vill ju se AMD turn Sith liksom.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vidare smart att sprida läckorna på Twitter, för att inte säga riktigt rövigt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

"Twice the pride, double the fall", som en viss Count Dooku sa.

Twice the price, double the fall!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

I början tyckte jag alla dom här säkerhetshålen osv. var lite komiska och kände att AMD behövde de för att komma in i racet men nu börjar jag bara tycka synd om Intel. Dom förtjänar inte den här mängden karma.

Får hoppas dom rycker upp sej och kommer igång på riktigt snart igen, ingen vill ju se AMD turn Sith liksom.

Jo de förtjänar faktiskt denna karma, även om det låter hårt.

https://www.networkworld.com/article/2239461/intel-and-antitr...

Permalänk
Snusfri

Incoming lawsuit in...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Viceroy:

Jo de förtjänar faktiskt denna karma, även om det låter hårt.

https://www.networkworld.com/article/2239461/intel-and-antitr...

Känns jävligt sorgligt men jag är också beredd att skriva under på det.
Karma it is!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är så kul med historia!

https://www.sweclockers.com/nyhet/14601-analytiker-amd-pa-vag...

https://www.sweclockers.com/nyhet/15526-helgsnack-ar-amd-ute-...

Sen ska vi inte glömma alla SweClockersmedlemmar som totalt dömt ut AMD på den tiden det begav sig. Själv skrattade jag åt dem och köpte 5000 AMD-aktier.

Permalänk
Medlem

Kommit ut något om hur man kommer in i INTEL ME?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Trevligt att intel har börjat med open source

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viceroy:

Det är så kul med historia!

https://www.sweclockers.com/nyhet/14601-analytiker-amd-pa-vag...

https://www.sweclockers.com/nyhet/15526-helgsnack-ar-amd-ute-...

Sen ska vi inte glömma alla SweClockersmedlemmar som totalt dömt ut AMD på den tiden det begav sig. Själv skrattade jag åt dem och köpte 5000 AMD-aktier.

Ingen har väl påstått att AMD skulle vara ute ur leken permanent? De hade ju fullkomligt rätt i det som skrevs i de där artiklarna.
Kolla in AMD-aktiens historik om du tycker analytikerna var snett ute...
Ägde man mycket AMD där så hade det ju varit smart att sälja, och som sagt att köpa billigt senare.
Edit: Nähä, de vägrar låta en länka till rätt period. Nåja, kolla in hur det såg ut från omkring 2011 när artikeln skrevs, och några år framåt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

"intel123" respektive "Intel123"

Dessa är faktiskt supersäkra, intel har stängt av dessa i deras cpu:er så de går bara att knäcka med AMD eller arm cpu:er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Incoming lawsuit in...

Jag tänker att om man åka på dryga skadestånd för att dela film, då kan det rimligen inte bli nådigt ifall man delar läckta företagshemligheter.

Permalänk
Medlem

Om man nu inte tyckt att det varit löjligt tidigare så tycker man nog det nu...
"-Det går bra nu!" och "-Good morning Sunshine!" är två frekventa repriser här...

Edit: Läste om inlägget och lade märke till att det kan tolkas lite olika, detta är alltså inte tänkt att racka ner på Intel utan konstaterar bara att de verkar ha allt emot sig, verkar inte kunna gå ett kvartal utan att nån ny skit skall dyka upp på deras bord.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det verkar inte vidare smart att sprida läckorna på Twitter, för att inte säga riktigt rövigt gjort.

Troligtvis ransomware som intel vägrat betala och de sätter hoten i verket och hotar att släppa mera data om de inte får pengar. Det är rövigt gjort men samtidigt så borde företagen bli bättre på säkerhet. Men det är rätt att inte betala skurkarna. Kanske avslöjar skurkarna sig själva när de sätter hoten till verket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Trevligt att intel har börjat med open source

De har de haft länge. Intel är en av de bättre tillverkarna när det gäller öppna drivrutiner för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Troligtvis ransomware som intel vägrat betala och de sätter hoten i verket och hotar att släppa mera data om de inte får pengar. Det är rövigt gjort men samtidigt så borde företagen bli bättre på säkerhet. Men det är rätt att inte betala skurkarna. Kanske avslöjar skurkarna sig själva när de sätter hoten till verket?

Menar du lite som när man blir rånad på stan och borde tänkt mer på sin säkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Kommit ut något om hur man kommer in i INTEL ME?

Jag vet inte om AMD har motsvarande?

Men detta är ju ett praktexempel på hur idiotiskt det är med möjligheten att flasha diverse hemlig firmware på processorer. Nu kan vilken hacker som helst ladda upp skadlig kod på CPU:en som användaren aldrig märker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Troligtvis ransomware som intel vägrat betala och de sätter hoten i verket och hotar att släppa mera data om de inte får pengar. Det är rövigt gjort men samtidigt så borde företagen bli bättre på säkerhet. Men det är rätt att inte betala skurkarna. Kanske avslöjar skurkarna sig själva när de sätter hoten till verket?

Om materialet är sådant som normalt ges till partnertillverkare, är det väl mer troligt att det är en sådan som drabbats?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Hade Intel kört med AMD processorer så hade detta aldrig hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det verkar inte vidare smart att sprida läckorna på Twitter, för att inte säga riktigt rövigt gjort.

Cyberbrottslighet borde behandlas som all annan terrorism av rättssystemet.

Detta fortgår därför att det är alldeles för lätt att komma undan idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte om AMD har motsvarande?

Men detta är ju ett praktexempel på hur idiotiskt det är med möjligheten att flasha diverse hemlig firmware på processorer. Nu kan vilken hacker som helst ladda upp skadlig kod på CPU:en som användaren aldrig märker.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AMD_Platform_Security_Process...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Innan folk skenar iväg med teorier här:

Enligt The Register (länk) hittades filerna på en osäkrad CDN-server för Intels partnertillverkare. Det rör sig inte om några interna företagshemligheter, utan material Intel delat med andra företag som utvecklar moderkort och liknande för deras processorer.

Filerna är såklart under strikt NDA, och läckan är pinsam, men det innebär långt ifrån domedagen för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte om AMD har motsvarande?

Men detta är ju ett praktexempel på hur idiotiskt det är med möjligheten att flasha diverse hemlig firmware på processorer. Nu kan vilken hacker som helst ladda upp skadlig kod på CPU:en som användaren aldrig märker.

AMD har också liknande, PSP, såvitt jag känner till:

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Platform_Security_Processor

Dock är nog inte lika mycket känt (läckt) om den, -ännu.
Gemensamt för alla dessa system är att inget av dem är OpenSource så du är helt oventandes om vad som laddas in i det systemet.
Därav kritiken då det är en solklar säkerhetsrisk oavsett tillverkare.

Shortly after SA-00086 was patched, vendors for AMD processor mainboards started shipping BIOS updates that allow disabling the AMD Secure Technology, a subsystem with similar function as the ME.

Men jag satsar sällan på att sånt är 100% tillförlitligt då det största problemet må vara att möjligheten ens finns från början.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.