Har ni mycket strul med era AMD system

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enda ryzen problemen jag haft som jag kan minnas är tidiga bios för ryzen 3000 serien på mitt asus crosshair x370. De var buggiga.
Och att min r7 1700 inte var enkel att få att fungera med minnen över 3000mhz men det är samtidigt överklockning så det räknas nog inte. Samma minnen går fint att köra i 3200mhz med min 2600 och nu 3600x.

Sammafattar min erfarenhet rätt bra också. Började med Asus X370 Prime och en R7 1700x och hade problem med att få upp minnena i 3200MHz. Trots att jag köpte Flare X 3200MHz CL14 B-die osv. Hade ett tag problem med att datorn frös lite nu och då vilket kunde härledas till att minnena kördes i 3200MHz. Men efter någon BIOS-uppdatering (vilket Asus varit rätt duktiga på att få ut) försvann det problemet. Fungerade felfritt efter det och nu har R7 1700x byts ut mot en R5 3600 och två extra Flare X 8Gb stickor stoppats i och dom körs med DOCP i 3200MHz utan problem.

Så bortsett från minnesproblemen i början har det inte varit några problem.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

Har haft 4 olika cpuer, två st 2600, en 3600 samt 3700x alla har fungerat utmärkt.
Har dock haft extrema problem med 5700xt även efter att det kommit drivrutiner som skulle rättat till felen, bytte för ca 4 månader sen till nvidia.

Har svårt att se att jag kommer köpa Gpu från AMD framöver om det inte bevisat flyter på felfritt och att dom fixat sina drivers redan vid lansering.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga att inga beslut baseras på dessa youtubers sågningar, jag baserar mina beslut på egna erfarenheter och eftersom min 2700X fungerar så fint så blir det säkert en ny AMD cpu när det är dags igen.
Visst jag förstår att Intels processorer och moderkort troligtvis är mer mogna (konstigt vore väl annars då de förfinat samma produkt i 10 generationer nu).
Bara så intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Har haft 4 olika cpuer, två st 2600, en 3600 samt 3700x alla har fungerat utmärkt.
Har dock haft extrema problem med 5700xt även efter att det kommit drivrutiner som skulle rättat till felen, bytte för ca 4 månader sen till nvidia.

Har svårt att se att jag kommer köpa Gpu från AMD framöver om det inte bevisat flyter på felfritt och att dom fixat sina drivers redan vid lansering.

Precis så blev det i mitt fall med, köpte ett 5700XT till mitt nuvarande system men efter väldigt strulande beteende med bland annat hur klockhastigheten droppade mitt under spelade så blev det för reklamation och nytt 5700XT med exakt samma problem och i detta då drog jag slutsatsen att drivrutinerna inte va mogna nog, blev att reklamera även det och valde då att lägga mellanskillnaden till mitt nuvarande 2070Super som bara tickar och går som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Kört amd system i ungefär 20år utan större problem här. Har väl haft nåt moderkort som gått sönder, 2st billiga asus moderkort när jag tänker efter. Nåt bios i början när ryzen 3000 serien släpptes som var buggigt. Annars har jag varit fruktansvärt nöjd med amd.

EXAKT LIKA NÖJD HÄR!
Har dessutom också kört med AMD-plattformar UTESLUTANDE, också i minst 20 år.

Det underlättar förstås att kunna hantera uppdateringar av BIOS och drivrutiner när hårdvaran är nysläppta och kan dras med "barnsjukdoms"-buggar.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Sitter själv med en 2700X på ett Asus B450 moderkort och minnen från corsair utan att haft några som helst strul sedan jag byggde datorn, har inte behövt pilla med något utan allt är orginal, undrar om jag är unik?
Min fråga till er alla som kör på AMD system, upplever ni att era system uppvisat mycket strul?

Byggt 4 AMD datorer i år och alla har fungerat klockrent utan några som helst problem.
Tror det är aktierna som spökar, någon betalar någon åt något håll för pracka på detta, vad är det som "inte fungerar"?
Folk läser inte på och köper ouppdaterade moderkort där CPU ej är kompatibel?
Höga temps med stock kylare, so what, budget tillåter inköp av ny kylare om man ändå kollat på Intel. Moderkorten är lättare att köpa 'fel' av men kanske mer okunskap?
Grafikkortens drivrutiner har enligt min uppfattning varit en rollercoaster genom åren och i 2020 köttade dom in en 15% boost på RX och Vega kort t.ex. och med manuell inställning av voltage ger högre prestanda - men det fungerar utmärkt utan fin-tweaking också?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag tror att man måste definiera vad som betraktas som strul, om man menar att det är svårare att överklocka hårt eller att få minnena stabila i hastigheter över nominella så ja lite med första gen Ryzen. Kör man allt i stock så är det inga problem alls och nyare generationer har bara blivit bättre

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Jag tror att man måste definiera vad som betraktas som strul, om man menar att det är svårare att överklocka hårt eller att få minnena stabila i hastigheter över nominella så ja lite med första gen Ryzen. Kör man allt i stock så är det inga problem alls och nyare generationer har bara blivit bättre

Strul är nog mer i deras värld att produkten är kinkig vad gäller minnen och annat vad gäller inställningar med bios.
För egen del har jag bara uppdaterat bios när nya versioner kommer, inga överklockningar eller pill i bios från min sida då jag inte har något intresse av det.

Permalänk
Medlem

AMD, Nvidia, Intel. Har haft många system och komponenter i blandade konfigurationer och det är precis samma skit eller lika bra.

Det jag opponerar mig mest mot är när det är tvunget att leta fixar för att få något att fungera.
Det ska inte behöva vara så.

Att gnälla över att något inte funkar optimalt eller ger blåskärm vid överklockning är som att gnugga huden på asfalt och sen hälla salt i såret.
Överklockar vi får vi ta konsekvenserna av det. Vi går utanför dom fastslagna parametrarna. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En hel drös med problem, initialt minneskompatibilitet med Corsair LPX minnen. Och ett fel som visat sig vara defekt PCI-E kontroller i CPUn som är inom AMDs parametrar som "inte defekt" som orsakar drivrutinskrascher vid låga spänningar i idle vid energisparfunktioner som är standard inom PCI-E speficikationerna som bland annat Nvidia och AMD nyttjar med nyare grafikkort.

CPUn var inne en sväng hos AMD som verifierade att CPUn är helt felfri enligt deras policy och toleranser. Finns inga fel med den överhuvudtaget. Men med en annan R5 3600 köpt under ett annat tidsintervall (Maj-Juni) uppstår inte problemet, som uppstått med tre olika Zen2 processorer alla köpta i Januari. Måste varit en dålig batch, av hur många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wifiii:

Det beror på vad man väljer för AMD system, mobo & propp samt inte det allra billigaste Nätagget.
Har haft problem med ett billigt nätagg som gav mig små stötar.
Om man väljer mobo och proppen med omsorg så som före detta FX serien eller nu Ryzen som är deras flaggskepp så är det inga problem.

Det är ju just detta...

Jag har hållit mig till Intel i ett antal år nu och har inte haft några problem alls. Väljer de delar jag vill ha, sätter ihop dem och det funkar.
Nu skulle grabben ha en ny dator och jag tänker att jag ska ge AMD en chans.

Till att börja med är allt med chipset och processorer en enda jäkla djungel. Varför ska inte det billigaste funka? Det är iofs bra att AMD håller i samma sockel över en längre tid, men det kan också ställa till det om moderkort inte har rätt BIOS när man köper dem, vilket de oftast inte har om de är lite till åldern.

När jag väl valt delar och dubbel och trippelkollat så strular så klart minnena när vi sätter ihop dem. Han får blåskärmar när vi kör dem på XMP-profilen. Nu vill han bara att saker ska funka, så vi har ställt ner dem på basfrekvensen där de funkar och så får det vara så. Uppdatering av BIOS hade säkert löst detta. Men igen, varför funkar det bara inte?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Tuf B450-f moderkort med en 2600x processor. Inte varit några problem alls med det. Jag pillade runt lite med OC av minnet en kort period men orkade inte lära mig vad alla olika timings innebär osv så jag sket i det efter ett tag. Kommer inte ihåg vad det var för benchmark mjukvara jag använda men jag fick bättre resultat men på den nivån att jag fick så mycket bättre resultat att det skulle vara intressant att behålla hände det random krasher och som sagt, orkade inte lära mig tillräckligt för att vara lönt. För min del var det bara av nyfikenhet men bättre att bara köpa minne som är snabbare rakt av.

Sedan bytte jag från ett gtx 970 till ett vega 64 förra året. Inga problem med det heller. Första veckorna tyckte jag kortet gick lite varmt och hade en tendens att gå på 100% i ex menyer och dylikt och vet att jag fipplade lite i Wattman osv men efter det så har jag inte behövt göra det utan bara funkat. Har inte ändrat mellan profiler på över ett halvår.

Kommer nog bygga ett nytt system runt nyår. Extremt extremt låg chans att jag ens kommer snegla på en Intel CPU. På grafik sidan så är det pris/prestanda jag tittar på i första hand i kombination med deras features men om det är Nvidia eller AMD bryr jag mig inte så mycket om.

Permalänk
Medlem

Ett sunt råd är att ha en Linux distro att prova med. Många fel är direkt Microsofts fel.
Bråkar datorn och du hittar inte en lösning, prova med Linux.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Inga problem alls med mina system

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av stig86:

Efter 3 försök med Ryzen när jag gick ifrån I5 3570k så blev det Intel igen. Har nog aldrig varit med om mer strul än med Ryzen. Inte ens mitt gamla hederliga Bulldozer system var så struligt. Dels så var det inte ett enda rätt när det gällde minnena och sen ska vi inte ens snacka om alla blåskärmar och drivrutiner som tvärt slutade att fungera titt som tätt. Så nä från min sida finns det inget positivt med Ryzen.

Hade det på känn så jag körde på Intel denna vändan också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt Asus Prime X370 Pro - 3700X system. Har väl haft lite krascher men ibland orkar jag inte stabilitetstesta så mycket efter när jag pillat på inställningar (oftast då RAM tweakning, timings etc) så jag får skylla mig själv. Systemet känns fint med bios 5601. Det är väl just RAM kompabiliteten som var rörig i synnerhet med Ryzen 1000 serien, numera inget problem med Ryzen 3000. Det spred sig ju ganska snabbt att man kunde vinna prestanda på att tweaka RAM på sitt AMD system så alla började tweaka RAM inställningar som galningar. Vilket kanske var lite väl utmanande/avancerat för en del... särskilt om man har ett bristande tålamod? Sist men inte minst lite jobbigt om man redan köpt sämre RAM.

Möjligen kan jag tycker det är lite rörigt med alla typer av moderkort för AMD men det är ett helt annat diskussionsområde. Rörigt eftersom alla erbjuder ungefär samma typ av prestanda (varje fall relativt små skillnader). Tur att man har lite koll på läget annars kanske man skulle lockats byta ut sitt X370 bord alldeles för tidigt.

Skulle vara intressant med lite mer konkret information om det är något som strular. Problem med nätagg som någon nämnde ovan kan ju knappast ha något att göra med just AMD.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några stabilitetsproblem med mitt 3900x x470 system som inte vart kopplade till överklockning. Att få allt att fungera ifrån början var busenkelt.

Permalänk
Medlem

Kör man stock fungerar alla system bra med vissa undantag som brukar ersättas eftersom vid stock ska dom fungera.
Klockning är en hel annan femma och där är det VÄLDIGT mycket som spelar in.
Ryzen som kom 2017 hade definitivt problem främst med bios och höga minnes hastigheter men idag skulle jag vilja påstå att dessa barnsjukdommar är i princip utraderade.
Både byggt och andvänt olika intel och amd system ibland parallelt med varandra och dom är lika felfria båda två.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Min server har jag kört nu i 2 år och det är en 1700X och X370 i den och den går i hundratals dagar mellan reboots, och då är det endast för uppdateringar jag rebootar den så den går stabilt.

Min main maskin har en 3900X och B450 i sig och även den går bra, om än något varmt för jag har väldigt liten låda och inga fläktar. Men även den blåskärmar aldrig.

Så nej, jag har inga strul med mina AMD system.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

R7 1700 på ett Asus B350 prime plus, rullat på i 3,9GHz sedan lansering utan några problem.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem med mitt system sedan jag byggde det 2017. Det enda jag gjort är att köra Ryzen DRAM Calculator och lagt några minuter på att manuellt mata in de värdena i BIOS, men det är mer för att klämma ut de sista procenten prestanda. Systemet fungerar fint om man bara aktiverar XMP och kör också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem bortsett från att XMP profilen inte fungerade innan första bios uppdatering till mitt moderkort som kom efter drygt en månad efter lansering av första generationens Ryzen.

Inga blåskärmar eller problem i Windows, kört Ryzen sen dag 1.

Permalänk
Medlem

Noll problem, i alla fall med det som har med AMD att göra. Däremot är moderkortet från Gigabyte och de har problem med vissa moderkort som är avstängda, att de tappar inställningar och gör så att datorn verkar död. Men som sagt, det är inget som har med AMD att göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Har funderat rätt rejält ett tag på uttalanden från kända Youtubers som verkar lite blivit väldigt kritiska gentemot AMD och dess moderkort/drivrutiner/Bios.
Den första riktiga sågningen kom från en herre vid namn Carey Holzman som i stort sett sågade AMD jäms med fotknölarna och nu senast var det kanalen TechDeals och båda säger att AMDs system är så struliga och att Intels system bara fungerar.
Sitter själv med en 2700X på ett Asus B450 moderkort och minnen från corsair utan att haft några som helst strul sedan jag byggde datorn, har inte behövt pilla med något utan allt är orginal, undrar om jag är unik?
Min fråga till er alla som kör på AMD system, upplever ni att era system uppvisat mycket strul?

TechDeals ger jag inte mycket för.
Tycker det är mycket tomt prat och mycket "fan boy" beteende samt en gnutta "Jag är bäst".
Kanske bara sett fel videor ifrån TechDeals, men jag håller mig till LTT, JayzTwoCents & Gamers Nexus fortsättningsvis.

Sitter själv med följande:
AMD Ryzen 3900X
32GB Corsair Dominator LP Black 3200Mhz CL16
MSI X570-A Pro

Har inga som helst bekymmer med min setup, inte ens det VRM värme problem som många både här på Swec forum och på nätet skriker om skall vara ett problem med MSI X570-A Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min 3900x hänger sig (varken blåskärm eller annat) med SMT aktiverat på ett MSI x570 Pro. Utan SMT kan jag plåga den hur som helst men inte med SMT. Udda. Well, man loosar ju bara 10% så be it. Dess VID är plågsamt hög så en manuell sänkning sänkte temperaturen rejält. SMT-hänget verkar inte relaterat till vcore öht efter många plågsamt tidsödande tester.

Vad har du för setup?
Min är 3900X, 2x16GB Corsair Dominator LP Black CL 16, MSI X570-A Pro. Kör med SMT "on" utan några som helst problem.
Har du varit i kontakt med MSI support gällande felet? Kan tycka att det låter som garanti åtgärd?

Permalänk
Medlem

Som sagt överklockning är ett helt annat ämne, så vitt jag förstår dessa kanaler så är deras åsikt att AMD är allmänt mer kinkig direkt ur kartong än Intels dito.
Jag kör ingen XMP eller AMD:s dito utan mina minnen kör i specade 2666Mhz, kan ju vara därför jag inte märker några som helst problem, sedan är ju chipset:et på mitt moderkort gjort för min processorgeneration och skulle jag uppgradera så blir det nytt moderkort med oavsett om AMD stödjer äldre moderkort eller inte, känns tryggare så.

Permalänk
Medlem

Har haft system med alla tre generationerna Ryzen och systemen har i regel fungerat felfritt.

Jag hade ett problem (som mest hänger på ASRock och inte AMD) när jag körde min 3800X på mitt X470 Taichi Ultimate då det moderkortet underrapporterar strömförsörjningen till processorn ganska rejält, vilket får CPU:n att dra mer kräm än vad den behöver. Detta ledde till att processorn gick extremt varmt vid full belastning utan någon egentlig prestandavinst. Pillade runt en hel del i BIOS och lyckades aldrig få moderkortet att sluta underrapportera. Bytte till ett B550-kort som inte underrapporterar och sänkte tempen vid belastning från att ligga farligt nära 90 grader ner till 75-80 grader vid samma last.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Gigabyte

Gick från en 2700X till en 3900X och vid bytet blev det bara blåskärm och efter två dagars intensivt letande , själv först och sedan en datorbutik i Uddevalla så hittades felet. Man skulle tydligen stänga av Wi-Fi innan bytet och det stod ingenstans men det kostade mig 1500 kr. Efter detta så går allt på räls!
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Noll problem, i alla fall med det som har med AMD att göra. Däremot är moderkortet från Gigabyte och de har problem med vissa moderkort som är avstängda, att de tappar inställningar och gör så att datorn verkar död. Men som sagt, det är inget som har med AMD att göra.

Är det ett vanligt fel?
Jag har ett X470 Aorus gaming 5 Wi-Fi som tappar inställningarna när man bryter strömmen helt. Alla inställningar försvinner och biosversionen hoppar tillbaka till F31.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem

Har fullt AMD rigg, specs ser du i signatur. Byggde ihop systemet själv, supernöjd och har haft 0 problem.