TSMC och Foxconn visar intresse i ARM

Permalänk
Melding Plague

TSMC och Foxconn visar intresse i ARM

De båda taiwanesiska företagen sägs ha delgivits finansiell information för att utvärdera möjligheter till investering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka rimlighet. Alla tillsammans gärna! Nvidia får också vara med om de vill!

Permalänk
Medlem

@medbor: Typ alla medlemmar i open handset alliance skulle kunna köpa det tillsammans så att ARM fortsatt blir vida tillgängligt och inte utsatt för embargon, inlåsning och skit som inte gynnar oss konsumenter.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Tänk er om TSMC köper AMR helt, kickar ut alla andra från sina foundries och tar över hela mobilmarknaden. Jag vet kommer inte hända och extremt riskabelt. Men det vore skitroligt, alla är beroende av TSMC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Tänk er om TSMC köper AMR helt, kickar ut alla andra från sina foundries och tar över hela mobilmarknaden. Jag vet kommer inte hända och extremt riskabelt. Men det vore skitroligt, alla är beroende av TSMC!

Är inte detta delvis redan sanning?
TSMC levererar väl redan till alla stora aktörer?
Däremot skulle TSMC kunna leverera "paket-lösningar", dvs du får använda ARM arkitetturen och får rabatt om du lägger tillverkning hos TSMC. Luktar lite för mycket monopol dock...

Permalänk
Medlem

Vad är detta för återkommande fantasier om att den potentiella köparen av ARM skulle börja med att attackera den affärsmodell som gjort dem stora och relevanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är detta för återkommande fantasier om att den potentiella köparen av ARM skulle börja med att attackera den affärsmodell som gjort dem stora och relevanta?

För att Nvidia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För att Nvidia...

När har Nvidia varit dåliga på att göra affärer och/eller tjäna pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När har Nvidia varit dåliga på att göra affärer och/eller tjäna pengar?

det är ett rätt känt mönster nuförtiden att Nivida köper upp firmer bara för att sen lägga ner dem och tar dem delarna dem vill har av det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När har Nvidia varit dåliga på att göra affärer och/eller tjäna pengar?

Är det verkligen det som skulle behövas med ARM menar du? Krama ur varenda krona och mjölka licenstagarna? Nej jag tror ARM endast behöver stabil ekonomi för att fortsättta att utveckla och förbättra sina produkter. Pengar tjänar deras kunder genom att använda sina licenser.

Nvidia har ju en fruktansvärd historik av att köra över konkurrens på otillåtna sätt och på så sätt vinna fördelar på marknaden. Jag kan inte se dom ta över ARM och föra det i någon bra riktning. De skulle använda deras IP som ett vapen och göra det så svårt som möjligt för andra...

Permalänk
Medlem

Nu har ju inte AMD de cashen en, men vill varken se AMD,Intel eller Nvidea köpa upp ARM. Tror även för Nvidea är det allt eller inget så de kan göra precis vad de vill som gäller, det innebär säkerligen inte det är bra för andra.

Samsung,TSMC,FOXCONN är intresant. Tänk om Microsoft, Intel, AMD, Nvidea, Apple, Sony, LG, Nintendo även var med på tåget och alla ägde en liten andel. Det hade vart bra för marknaden och oss konsumenter!

En annan skräck som nästan är lika illa som Nividea vore om Asus eller annan underleverantör skulle köpa upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det verkligen det som skulle behövas med ARM menar du? Krama ur varenda krona och mjölka licenstagarna? Nej jag tror ARM endast behöver stabil ekonomi för att fortsättta att utveckla och förbättra sina produkter. Pengar tjänar deras kunder genom att använda sina licenser.

Om ARMs framgångar bygger på att det är enkelt och billigt att licensiera tekniken, vad är då logiken i att Nvidia skulle göra om det till motsatsen? Fattar du inte det orimliga i det påståendet?

Skrivet av medbor:

Nvidia har ju en fruktansvärd historik av att köra över konkurrens på otillåtna sätt och på så sätt vinna fördelar på marknaden.

Ge mig gärna något exempel ett fall där Nvidia brutit mot marknadsregleringar, annars blir det svårt att bemöta eller ens ta på allvar.

Syftar du på att de har lagt stora resurser på att hjälpa speltillverkare att implementera deras teknologier i vissa spel?

Skrivet av medbor:

Jag kan inte se dom ta över ARM och föra det i någon bra riktning. De skulle använda deras IP som ett vapen och göra det så svårt som möjligt för andra...

Med resultatet att ARM skulle förlora relevans och Nvidias investering skulle bli värdelös inom en snar framtid. Åter igen, hela ARMs existens bygger på att det var enkelt och billigt att licensiera deras teknologi, annars hade inte var och varannan potatistvättare haft en ARM-processor.

Finner det för övrigt ganska otroligt att någon tror att Nvidia är dåliga på att göra affärer efter att de seglat upp som en världsledande aktör inom sin bransch på mindre än två decennier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om ARMs framgångar bygger på att det är enkelt och billigt att licensiera tekniken, vad är då logiken i att Nvidia skulle göra om det till motsatsen? Fattar du inte det orimliga i det påståendet?
Ge mig gärna något exempel ett fall där Nvidia brutit mot marknadsregleringar, annars blir det svårt att bemöta eller ens ta på allvar.

Syftar du på att de har lagt stora resurser på att hjälpa speltillverkare att implementera deras teknologier i vissa spel?
Med resultatet att ARM skulle förlora relevans och Nvidias investering skulle bli värdelös inom en snar framtid. Åter igen, hela ARMs existens bygger på att det var enkelt och billigt att licensiera deras teknologi, annars hade inte var och varannan potatistvättare haft en ARM-processor.

Finner det för övrigt ganska otroligt att någon tror att Nvidia är dåliga på att göra affärer efter att de seglat upp som en världsledande aktör inom sin bransch på mindre än två decennier.

Jag orkar inte bemöta detta mitt i natten, men ganska uppenbart att du inte har sett samma saker som mig i alla fall. Bara för att ett företag är stort eller leder sin nisch betyder det inte att de gör något bra eller rätt, och just Nvidia har gång på gång gjort många fula saker

Om Nvidia köper ARM är det för makt och kontroll tror jag, för att tjäna pengar på att bygga egna kretsar, inte för att licensiera ut tekniken och tjäna pengar på det. Kanske för att lägga ner ARMs egna gpuer och/eller styra cpu-sidan mer mot vad nvidia behöver framåt som ai och maskininlärning

Edit: eftersom du tog bort svaret får jag väl posta videon här istället. Jag menar inte att han har helt rätt, men finns vissa saker som är lite svåra att helt bortförklara. Jag ser inte heller någon poäng att försvara ett ansiktslöst företag som ingen av oss kan påverka eller har någon riktig anknytning till. Hur orkar folk engagera sig personligt och hålla på med en grafikkortstillverkare? Nästa år kanske andra sidan är bättre och det är väl lika bra för konsumenten?

Vinklad och högst argumentativ, jag ser det dock mest som underhållning:

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om Nvidia köper ARM är det för makt och kontroll tror jag, för att tjäna pengar på att bygga egna kretsar, inte för att licensiera ut tekniken och tjäna pengar på det. Kanske för att lägga ner ARMs egna gpuer och/eller styra cpu-sidan mer mot vad nvidia behöver framåt som ai och maskininlärning

Jag tror också att de vill konkurrera genom att sälja något derivat av sin teknologi som GPU-lösning till ARM, har dock svårt att se hur de skulle lyckas tvinga på någon deras teknik när de går upp mot aktörer som Samsung och Qualcomm. Att försöka bita av konkurrenterna skulle helt enkelt bli för mycket att tugga.

Skrivet av medbor:

[video]

Jag har sett den där, men jag håller inte med om särskilt mycket mer än att Nvidia föredrar att inte ge bort sin IP till snyltare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror också att de vill konkurrera genom att sälja något derivat av sin teknologi som GPU-lösning till ARM, har dock svårt att se hur de skulle lyckas tvinga på någon deras teknik när de går upp mot aktörer som Samsung och Qualcomm. Att försöka bita av konkurrenterna skulle helt enkelt bli för mycket att tugga.
Jag har sett den där, men jag håller inte med om särskilt mycket mer än att Nvidia föredrar att inte ge bort sin IP till snyltare.

Samsung har väl redan licens på AMD grafik och Qualcomm har eget, Apple lika så, så känns lite mysko. Att sälja IP-licenser är ju inte riktigt vad Nvidia är kända för så jag har mycket svårt att se hur ARM skulle passa in...