Permalänk
Medlem

Begagnat från bytdator.se

Hej 🙂
Tänkte köpa en begagnad första instegsdator till sonen när han fyller 9. Lirar mest roblox och Fortnite än så länge så det är inga större prestanda-krav. Dock var det 15-20 år sedan jag hade en dator och lirade själv(ja, en jäkla massa CS) så jag har tappat all kunskap, som jag ändå antar är heeelt utdaterad idag🙂.

Är det vettigt att köpa nedan eller kan jag få mycket bättre för samma peng?

https://bytdator.se/HP-600-G1-SFF-i3-4130-8-120SSD-500-GTX-10...

Tack på förhand,
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ankan_77:

Hej 🙂
Tänkte köpa en begagnad första instegsdator till sonen när han fyller 9. Lirar mest roblox och Fortnite än så länge så det är inga större prestanda-krav. Dock var det 15-20 år sedan jag hade en dator och lirade själv(ja, en jäkla massa CS) så jag har tappat all kunskap, som jag ändå antar är heeelt utdaterad idag🙂.

Är det vettigt att köpa nedan eller kan jag få mycket bättre för samma peng?

https://bytdator.se/HP-600-G1-SFF-i3-4130-8-120SSD-500-GTX-10...

Tack på förhand,
Anders

Det är en rätt trött dator för dom pengarna tbh.

Om du bor i Stockholm skulle jag eventuellt kunna sätta ihop en rätt shysst dator för dom pengarna åt er. Har precis uppgraderat frugans burk och skulle bara kunna sätta i ett grafikkort i hennes gamla för att få ihop en komplett burk, skicka ett pm om det skulle vara av intresse

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det är en rätt trött dator för dom pengarna tbh.

Om du bor i Stockholm skulle jag eventuellt kunna sätta ihop en rätt shysst dator för dom pengarna åt er. Har precis uppgraderat frugans burk och skulle bara kunna sätta i ett grafikkort i hennes gamla för att få ihop en komplett burk, skicka ett pm om det skulle vara av intresse

PM skickat!

Permalänk
Medlem

@Ankan_77: För den pengen går det som sagts att få betydligt bättre prestanda om det är ok med begagnade grejer. Låter exempelvis klokt att titta på vad JohanFlodqvist har. Fördelen med att köpa från ett företag är ju dock att du får garanti på grejerna. Är du öppen för att bygga själv går det dock även att få moderna och betydligt bättre komponenter för åtminstone i närheten av samma peng. Som exempel plockade jag ihop en burk på Inet som endast kräver ett grafikkort för att funka som speldator på instegsnivå. Ett 1050 ti eller motsvarande/bättre borde sedan inte vara så svårt att hitta begagnat för omkring 1000-lappen Känner du att lagringsutrymmet inte räcker till borde det också vara lätt att hitta en billig begagnad HDD nu eller senare. Dock tillkommer förstås även kostnaden för Windows. https://www.inet.se/kundvagn/visa/13983315

Permalänk
Medlem
Skrivet av CallmeAl:

Ett 1050 ti eller motsvarande/bättre borde sedan inte vara så svårt att hitta begagnat för omkring 1000-lappen

Dock tillkommer förstås även kostnaden för Windows.

Och förutom att vi då har passerat 3990 kr för längesen så ska man även lägga ner jobbet på att få tag på prylarna som saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och förutom att vi då har passerat 3990 kr för längesen så ska man även lägga ner jobbet på att få tag på prylarna som saknas.

Du har en poäng. Men jag tänker att det i alla fall kan vara bra att ha något nytt och betydligt bättre att jämföra med. Många med mig har möjlighet att få windows gratis/billigt genom jobb eller studier, och extra lagring känns inte så prio på en dator till en nioåring som antagligen inte behöver få plats med så mycket mer än os och några spel. I sådana fall stannar sökandet, liksom i förslaget han fick, vid att hitta en gpu, och priset landar på omkring eller strax över 4000 kr.

Permalänk
Medlem

Fast 240 GB-disk så blir det inte plats för många spel med tanke på hur stora de är idag, plats för en till snurrdisk eller större SSD bör man nog försäkra sig om i chassiet så man kan komplettera senare.

Permalänk
Medlem

För 4k på Tradera får du minst dubbla prestandan, om du har is i magen i 5-10 dar. Skulle också säga att det är en rätt lurig prisklass, du får väldigt mycket mer för bara en tusing till eller så. För 4k skulle jag vänta på att knipa typ en i7 gen 3-4 med ett GTX960-970. Jag ropade in en i5-8400/GTX1060/256SSD osv för 3500kr på Tradera för en månad sen. Köp inte en i3 gen 4, den datorn skulle jag inte ge mer än 2k för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

För 4k på Tradera får du minst dubbla prestandan, om du har is i magen i 5-10 dar. Skulle också säga att det är en rätt lurig prisklass, du får väldigt mycket mer för bara en tusing till eller så. För 4k skulle jag vänta på att knipa typ en i7 gen 3-4 med ett GTX960-970. Jag ropade in en i5-8400/GTX1060/256SSD osv för 3500kr på Tradera för en månad sen. Köp inte en i3 gen 4, den datorn skulle jag inte ge mer än 2k för.

Tack alla för hjälp!
Tror jag har bestämt mig för att, gör och häpna, gå ner lite till i prisklass för jag tror att det inte blir så mycket mer avancerat än fortnite och roblox på ett tag.
Har hittat denna för 3 tusen https://1drv.ms/u/s!AnyKJzzSxXLpkUSOJYLdYvOJmdMA
Vad tror ni?
Ps. Uppskattar verkligen att ni tagit er tid, fastän det är en skitdator vi pratar om🙂

Lagt till ps
Permalänk
Medlem

@Ankan_77: duger nog hur bra som helst för tex fortnite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ankan_77:

Tack alla för hjälp!
Tror jag har bestämt mig för att, gör och häpna, gå ner lite till i prisklass för jag tror att det inte blir så mycket mer avancerat än fortnite och roblox på ett tag.
Har hittat denna för 3 tusen https://1drv.ms/u/s!AnyKJzzSxXLpkUSOJYLdYvOJmdMA
Vad tror ni?
Ps. Uppskattar verkligen att ni tagit er tid, fastän det är en skitdator vi pratar om🙂

Det är bra komponenter för den tilltänkta användningen baserat på ett pris om 3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ankan_77:

Har hittat denna för 3 tusen https://1drv.ms/u/s!AnyKJzzSxXLpkUSOJYLdYvOJmdMA
Vad tror ni?

Ser som sagt ok ut för den prisklassen. Men se då till att installera Samsung Magician och uppdatera firmware till senaste på SSDn om det inte redan är gjort, 840 lider annars av en bugg som kan sänka prestandan med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och förutom att vi då har passerat 3990 kr för längesen så ska man även lägga ner jobbet på att få tag på prylarna som saknas.

Går att hitta gtx 960/1050ti för 500 kr. Så 3220 kr + 500 kr + 30 kr (för windows) så landar man på 3750 kr

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Ankan_77: Den kommer funka perfa, tror också att ni får tillbaka en slant på den datorn när han vill byta upp sig.

Permalänk
Medlem

@Ankan_77: Håller med övriga. Det ser bra ut. Och om kraven ökar med tiden går det ju alltid att lägga pengarna som blivit över på en bättre gpu senare. Om detta blir aktuellt kan det dock vara bra att fundera över valet av nätaggregat, vilket jag ser som den kanske viktigaste komponenten att ta ställning till när man köper begagnat. Det som sitter i har antagligen 6 år på nacken, med 3 års fabriksgaranti, och hörde till ett av de billigare redan som nytt. Det håller nog bra en tid till, men med tanke på säkerhet och övriga komponenter skulle jag nog vara försiktig med att pressa det med ett mer strömtörstigt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CallmeAl:

@Ankan_77: Håller med övriga. Det ser bra ut. Och om kraven ökar med tiden går det ju alltid att lägga pengarna som blivit över på en bättre gpu senare. Om detta blir aktuellt kan det dock vara bra att fundera över valet av nätaggregat, vilket jag ser som den kanske viktigaste komponenten att ta ställning till när man köper begagnat. Det som sitter i har antagligen 6 år på nacken, med 3 års fabriksgaranti, och hörde till ett av de billigare redan som nytt. Det håller nog bra en tid till, men med tanke på säkerhet och övriga komponenter skulle jag nog vara försiktig med att pressa det med ett mer strömtörstigt grafikkort.

Ah, bra tanke!
Tack för all hjälp. Det har gjort allt mycket lättare!
Nu ska jag bara hitta en beggade skärm, men det borde vara lättare🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ankan_77:

Ah, bra tanke!
Tack för all hjälp. Det har gjort allt mycket lättare!
Nu ska jag bara hitta en beggade skärm, men det borde vara lättare🙂

Grafikkortet är ett GTX960, dvs sista generationen Nvidia som supportar analog video, dvs VGA (via passiv adapter). Så en skärm som bara tar VGA torde man kunna få princip gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Grafikkortet är ett GTX960, dvs sista generationen Nvidia som supportar analog video, dvs VGA (via passiv adapter). Så en skärm som bara tar VGA torde man kunna få princip gratis.

Fick höra att
-Kortet har hdmi, displayport samt dual link DVI. Så det mesta passar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Går att hitta gtx 960/1050ti för 500 kr. Så 3220 kr + 500 kr + 30 kr (för windows) så landar man på 3750 kr

Skillnaden är att kortet som kommer i den andra är nytt med garanti samt att Windows inte är stulet.

Nu hittade han ju en bättre burk dock, så slutet gott.