Asus avtäcker minidatorn PN50 med AMD Ryzen 4000 "Renoir" under huven

Permalänk
Medlem

Så, då beställde jag en 4700U. Störigt med SO DIMM:ar, hoppas att de som fanns funkar :). Och en 970 500GB.

Så jävla sexigt att den är så liten!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

åå vilken söt, diggar designen... kanske ny htpc?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Så, då beställde jag en 4700U. Störigt med SO DIMM:ar, hoppas att de som fanns funkar :). Och en 970 500GB.

Så jävla sexigt att den är så liten!!

Hoppas du kommer med en recension när du fått delarna!

Permalänk
Medlem

Blev en med 4800U + 32GB 2933 SODIMM + 1TB Kingston A2000. Tänkte köra Hyper-V Server på den, hoppas det går smidigare att installera än på en Intel NUC.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv

Tänkte beställa en från Inet, men ingen av modellerna finns i lager.

Har ni fått era leveransbekräftelser?

Jag behöver mer än 32GB RAM. 32GB-modulerna finns inte på Prisjakt i hastigheten 3200 MHz utan endast 2666 Mhz. Blir det stor skillnad i "prestanda"?

Tanken är att det ska vara en kombinerad surf/labbdator. Tänker installera Win 10 Pro på den och aktivera rollen Hyper-V och köra virtuella maskiner.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte låta bli, blir nog köp idag. 4500U baserad, 500GB NVMe, kolla om en fet 4TB Seagate 2,5" fysiskt passar, normalt passar de aldrig någonstans, och velar mellan 3200MHz CL16 och 2666MHz CL15. Bägge 2x16GB. Frågan är om det är värt högre pris för snabbare minnen, Ryzen gillar snabba minnen, men kan Renoir för dåligt. Sen är 3200MHz 1,35V.

Lite väl lyxigt kanske, min 3900X har bara 3000MHz CL15 och är egentligen där jag vill kosta på minnen.

Permalänk
Inaktiv

Inets leverans rapporteras som försenad. Verkar vara rätt stopp i övriga butiker med. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inets leverans rapporteras som försenad. Verkar vara rätt stopp i övriga butiker med. :/

Beställd, förväntas i lager 31 juli 2020, 1 st. för mig på Komplett, så lär väl börja dyka upp i början av Augusti är min känsla.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Beställd, förväntas i lager 31 juli 2020, 1 st. för mig på Komplett, så lär väl börja dyka upp i början av Augusti är min känsla.

Härligt! Fast lite trist på datumet dock...

Kollade med Inets kundtjänst och fick ingen väntad leveranstid. Skulle ha sålts och överbokats rejält så kan bli att vänta lite, om man vill beställa där.Kanske blir ett köp på Komplett istället.

Permalänk
Medlem

Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Står det på min order, på webhallen.
4800U

Permalänk
Medlem

Någon som fått klarhet ifall denna stödjer Display Stream Compression Technology?

De nya 4K skärmarna använder den tekniken för att nå upp till 144Hz.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Riktigt kul med lite AMD-versioner på NUC-konceptet!

Har en liten Intel NUC (Kaby Lake I5-7260U) från 2017 som tuffar på som HTPC (och några emulatorer för retrospel) till en av våra TV, men den dagen den ger upp eller blir för slö, så är det mycket intressant med ett sådant här Ryzenalternativ.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har någon av er som har beställt fått era?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: ingen leverans än, De skulle ha kommit in i lager igår, men har försenats igen...

Permalänk
Inaktiv

Blir att skippa för mig, lutar åt en Lenovo Yoga Slim 7 med en 4700 för mig, alternativt ThinkPad men priserna börjar dra iväg då. När Asus väl får ut sina PN50 så kommer datorn fullt bestyckad hamna på ungefär samma pris.

Fortfarande sugen men Yoga Slim 7 känns som den ger mer för pengarna för mig.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Mnjae, du får allt gå upp några tusen för att få motsvarande Yoga 7. Men då får man ju också en FHD-skärm osv.
Leveransdatum hos Inet för PN50 är nu ändrat till 12/8. Får stå ut

Permalänk
Medlem

La en beställning nu på en 4500u samt 16gb 3200 mhz minne.

Så nu får dom komma i lager.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolny:

@Bewise: ingen leverans än, De skulle ha kommit in i lager igår, men har försenats igen...

Attans, hoppas dom dyker upp snart!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Kanske inte så förvånande, men de är försenade ytterligare. Den skulle ha kommit in idag, men nytt leveransdatum satt till 20e, men den infon fick jag rota fram själv.
Har också fått nyss om att det är skyhög efterfrågan på 4000-serien från OEMs, så det kommer troligen dröja till September-Oktober innan tillgången börjar stabilisera sig. Kan vara tufft att hitta laptops med kretsarna också, med andra ord.

Om någon är sugen på en PN50 med 4300U så finns det drygt ett dussin hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolny:

Kanske inte så förvånande, men de är försenade ytterligare. Den skulle ha kommit in idag, men nytt leveransdatum satt till 20e, men den infon fick jag rota fram själv.
Har också fått nyss om att det är skyhög efterfrågan på 4000-serien från OEMs, så det kommer troligen dröja till September-Oktober innan tillgången börjar stabilisera sig. Kan vara tufft att hitta laptops med kretsarna också, med andra ord.

Om någon är sugen på en PN50 med 4300U så finns det drygt ett dussin hos Inet.

Detta har varit såhär ända sedan juli månad och om 4300U hade kostat typ 2700:- eller något hade man kunnat kanske överväga men tråkigt med 100:- extra får du 2 kärnor till och därmed måste vänta i evigheter.. dåligt! buuuu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jolny:

@anders190: Mnjae, du får allt gå upp några tusen för att få motsvarande Yoga 7. Men då får man ju också en FHD-skärm osv.
Leveransdatum hos Inet för PN50 är nu ändrat till 12/8. Får stå ut

Minns inte riktigt hur min kundkorg såg ut men den plus skärm var i Yoga 7 Slim territoriet då. Nu gick det att göra paketet billigare med förstås, tror det var ett kraftigt prissänkt 2*16GB SO-DIMM kit och en 500GB NVMe enhet med ett par hundringar sänkt i pris. Största kostnaden var PN50.

Fortfarande extremt sugen på en PN50. Men suget efter ny laptop är större. Och även där oroar jag mig för att intressanta datorer för mig blir svårköpta när studenterna ska köpa datorer. Fingrar på köpknappen nästan dagligen, men vill helst invänta färsk lön. Flyttar denna månad och efter köp av nya möbler märks ett skapligt hål i bufferten. Samt att jag håller allmänt hårt i mina sedlar idag.

Innan året är slut blir det nog bägge.

Permalänk
Inaktiv

Såg av en slump att Inet har 4500U och 4800U på ingång imorrn, men vi får se hur det blir med det: https://www.inet.se/kategori/802/barebone-nuc/26/asus

Ifall någon inväntar att något kommer in utöver 4300U.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg av en slump att Inet har 4500U och 4800U på ingång imorrn, men vi får se hur det blir med det: https://www.inet.se/kategori/802/barebone-nuc/26/asus

Ifall någon inväntar att något kommer in utöver 4300U.

Inga 4800U i lager idag, ingen chock direkt. Förstår inte varför de envisas med att påstå att de är på väg in när så inte är fallet. De kan väl bara skriva "Oklart" tills de vet med säkerhet... jag avbeställde faktiskt min. Trött på de ständigt nya beskeden, och inte helt nöjd med supportens svar på mina frågor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jolny:

Inga 4800U i lager idag, ingen chock direkt. Förstår inte varför de envisas med att påstå att de är på väg in när så inte är fallet. De kan väl bara skriva "Oklart" tills de vet med säkerhet... jag avbeställde faktiskt min. Trött på de ständigt nya beskeden, och inte helt nöjd med supportens svar på mina frågor.

Segt, såvida de inte sålde slut på direkten? Håller dock med dig, PN50 har väl smått varit försenad i en månad nu? Utom 4300U då.

Sitter faktiskt och funderar på att slå till på 4500U modellen ändå. 11st kvar och var den jag var inne på med. Handlat så mycket idag att ett till köp ändå bara blir i farten. Men ska kolla recensionen ovan först innan eventuellt köp.

Frågan är hur lätt det kommer bli att köpa något med en 4800U framöver, är det inte just den som dammsugits hårdast på OEM marknaden? Men riktigt fin CPU med så förståeligt om man vill ha tag i den.

Permalänk

Jag var inne på Webhallen idag för att hämta ut en order och passade på att fråga om PN50, när den skulle komma samt mängd, den trevliga killen bakom disken kikade i systemet och sa att eventuellt i slutet på nästa vecka men osäkert...

Blir till att vänta ett par veckor till då

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Segt, såvida de inte sålde slut på direkten? Håller dock med dig, PN50 har väl smått varit försenad i en månad nu? Utom 4300U då.

Sitter faktiskt och funderar på att slå till på 4500U modellen ändå. 11st kvar och var den jag var inne på med. Handlat så mycket idag att ett till köp ändå bara blir i farten. Men ska kolla recensionen ovan först innan eventuellt köp.

Frågan är hur lätt det kommer bli att köpa något med en 4800U framöver, är det inte just den som dammsugits hårdast på OEM marknaden? Men riktigt fin CPU med så förståeligt om man vill ha tag i den.

Mja jag vet inte, det står ju "Försenad leverans" igen, det borde det ju rimligtvis inte stå om de hade fått in ett gäng precis (även om de sålt slut redan)
Exakt, 4800U (och säkert 4700U) är det brist på nu, men det verkade som AMD hoppades vara på banan igen i September. Eftersom jag avbeställde en månad efter att jag förbeställde, kanske inte några veckor hit eller dit spelar så stor roll.
Mitt användningsområde är hemmaserver, så ju mer CPU-kraft och kärnor, desto bättre. Annars hade jag helt klart nöjt mig med en 4500U också. Eftersom den har nästan lika bra prestanda som NUC10i7FNH börjar man fundera på om det kanske räcker, men för bara några hundra till får man ännu bättre prestanda, så... Intel är verkligen efter just nu. AMD sopar golvet med dem. Fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Nu har komplett fått bekräftad leveransdatum på 28e Augusti på 4800U, håller tummarna att det stämmer så min dyker upp i nästa vecka.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED