Permalänk
Medlem

Jag har kört med två Scanpan CTX (stor och liten) i fem år och de fungerar fenomenalt. Ingenting har någonsin fastnat i pannan även om maten bränts. Det enda som kräver skrubbning är de två bultarna som fäster handtaget - där kan det fastna om man till exempel panerar och steker på hög värme. Men i själva pannan har jag aldrig någonsin problem med att mat fastnar. Som referens har vi en tredje panna (nån billig historia från Ikea) som det faktiskt fastnar saker i trots dess beläggning. Ytterligare bonuspoäng till Scanpan för att den tål att vara i ugnen (utmärkt om man ska ugnsgrädda det man nyss fräst på i pannan).

Innan jag köpte mina Scanpan fick jag en kolstål DeBuyer som jag är enormt missnöjd med. Exakt allting fastnar så länge det inte badar i fett. Och det är ett rent helvete att göra rent den. Känns äckligt dessutom att bara diska med vatten och svamp - man ser ju att svampen blir alldeles mörk av all smuts. Om jag torkar den rent med papper blir pappret brunt. Torkar jag min Scanpan torr med papper är pappret fortfarande vitt efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även dessa har ju teflon?

Det går inte att jämföra en Scanpan CTX med en vanlig "teflonpanna". Scanpan är marknadsledande i världen med sina beläggningar. Jag har haft mina två i flera år och kör dom i diskmaskin och allt möjligt. Dom håller för det mesta förutom ren idotisk misshandel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag har aldrig någonsin hört talas om att det ska vara ohälsosamt. Har du några länkar till vidare läsning?

Skrivet av jJnte:

Har du en källa på att järnet från en gjutjärnspanna kan vara skadligt? Jag är tveksam att man kommer upp i mängder där kroppen slutar fästa proteiner runt järnet. Samt så är det nog inte fria järnatomer och joner man får i sig. Men intressant om det skulle visa sig vara så

För att förtydliga, har man normala ferretinvärden (vilket dom flesta har) och inga problem med kroppens sätt att hantera järn, så är det inget farligt att använda gjutjärn. Så för dom flesta är det inte skadligt.

Däremot tyder mer forskning på att det finns ett mörkertal med människor som har för mycket järn. Vi har ju alltid fått inpräntat att järn är nyttigt och berikat en mängd livsmedel med järn.

Dels finns det sjukdomar, såsom Hemokromatos, som ökar järnabsorptionen i kroppen, dels så har man sett att för höga halter lagras i kroppen och kan skada organ och öka risken för sjukdoma såsom diabetes eller hjärt och kärlsjukdomar.

Har själv problem med för höga halter, därav snöat in mig lite på ämnet. Det är först senaste tio-femton åren man börjat forska mer i det här.

Här är två studier jag tycker är intressant i ämnet om man vill grotta ner sig:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23381919/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har kört kolstål i ett par år nu och detta är inget jag märkt av. Man får alla fördelarna från gjutjärn, till en lägre vikt. Skulle aldrig få för mig att köpa en gjutjärnspanna.

Lite mer jobb än en "vanlig" panna, men man slipper giftigt teflon och kan steka i högre temperaturer.

Låter extremt konstigt. Min DeBuyer smäller till direkt och blir av med all "seasoning" om jag kör exempelvis tomatsås eller liknande. Är du säker på att du inte har nån slags ytbehandling / beläggning i din panna?

Referens: https://www.youtube.com/watch?v=MzAlZeN0Hwc

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag har två kolstålspannor från De Buyer, funkar precis hur bra som helst. Efter instekning fastnar inget och är hur lätta som helst att diska, bara spola lite varmt vatten så är det klart. Steker mycket grönsaker och det går fint. Däremot ska väl tomatröror och liknande undvikas. Till köttfärssås och dyl så steker jag köttet i stekpannan (stekyta är viktigt!) men gör resten i en gammal emaljerad 8l gryta.

Nyare gjutjärnspannor är jag inte speciellt överens med, dom har i regel alldeles för grov yta. Bättre i så fall med ett gammalt loppisfynd. Ytan ska vara slät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Är jag den enda som gillar rostfritt? Leder värme mycket bättre än gjutjärn men kan ändå hålla nästan lika mycket värmeenergi. Så skaffar man en bra sjunker inte temperaturen jättemycket när man slänger på nya köttbitar och man får en jämn stekyta. Inte lika tung eller jobbig att ta hand om heller. Värm den innan ni häller på oljan så fastnar inte maten. Man kan steka först och sedan göra klart i ugnen till skillnad från en non-stick. När man stekt klart häller man på lite vin och grädde och får en jättefin skysås. Jag skaffade en Proline från Demeyere vilket jag hade rekommenderat, om det inte vore för att den har sönder induktions-spisar på rad ifall de inte är gjorda för proffskök. Har man en ordentlig induktions-spis eller nån annan värmekälla är den dock guld.

Shit, jag har den stora Proline. Jag har en Siemens induktionshäll, iofs deras värsting för hemmabruk, men absolut inte någon proffsköksvariant. Har du mer info om detta?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Shit, jag har den stora Proline. Jag har en Siemens induktionshäll, iofs deras värsting före hemmabruk, men absolut inte någon proffsköksvariant. Har du mer info om detta?

Saxat från deras svar till mig när jag frågade om de hade haft problem tidigare:

Citat:

Dear Sir,

We have taken note of the issue as described in your mail below and thank you for reaching out to us.

The principle of induction cooking is the interaction between the induction hob or inductor and the cookware used on it.
Demeyere cookware, and specifically the Proline frypan, is especially developed to perform optimally on induction.
We are continuously testing our cookware with several of the most well known and renowned induction hob manufacturers,
who in return use our cookware in their own testing facilities. The specific material composition of the Proline frypan (Triplinduc)
ensures an optimal absorption of energy, up to 30% more as compared to common stainless steel frypans.

There is a few cases known to us, where a Proline pan would shut down the inductor, as it absorbs too much energy too fast :
we have always been able to link the issue to an inferior quality (and too small sized) inductor in the hob or stove.
However, this is jus tan assumption made from our experience ; we are not familiar with the Cylinda hobs and would
need further information on their induction technology to fully understand the problem.

We have very good experiences with induction equipment manufacturers such as Miele, Gaggenau, V-Zug, Menu System and
Adventys. Please note that these are just recommendations - we are always willing to get more into detail on hob types
and brands. We also advise against the use of booster functions in combination with Demeyere cookware - unless it concerns
boiling of liquids. The inductor size (inside, below the surface) is also of great importance - they sould be large enough to
correctly transfer the magnetic current to the cookware base, so as to avoid hot spots.

Nu har jag inte testat på några värsting-spisar, ens för hemmabruk. Men Cylinda är definitivt inget den kommer överens med, min fastighetsägare är duktigt trött på mig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jumpcut:

Låter extremt konstigt. Min DeBuyer smäller till direkt och blir av med all "seasoning" om jag kör exempelvis tomatsås eller liknande. Är du säker på att du inte har nån slags ytbehandling / beläggning i din panna?

Referens: https://www.youtube.com/watch?v=MzAlZeN0Hwc

Har inte haft i en hink tomatsås i den som personen i videon gjorde, men annat jag stekt har inte varit några problem. Är ingen ytbehandling förutom min egna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gjutjärn funkar ok om man använder generöst med matfett. Apropå att mat fastnar. Med en teflonpanna kan man vara mycket snålare. Så det handlar lite om ens matlagningsstil/filosofi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Vart står det att det är teflon?

Det står att den är fri från PFOA, PFA & Phthalates.
Men inte att den är fri från PTFE ibland kallat för Teflon.

För att tillverka non stick PTFE så användes tidigare PFOA. Men då den är giftig så har man slutat med det och brukar då skriva ut tydligt PFOA fri. Men då de inte skriver ut PTFE fri så är det med stor sannolik PTFE som är non stick plasten, alltså samma sak som Teflon, men med lite modernare tillverkning än de äldre gift Teflon pannorna.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

För att förtydliga, har man normala ferretinvärden (vilket dom flesta har) och inga problem med kroppens sätt att hantera järn, så är det inget farligt att använda gjutjärn. Så för dom flesta är det inte skadligt.

Däremot tyder mer forskning på att det finns ett mörkertal med människor som har för mycket järn. Vi har ju alltid fått inpräntat att järn är nyttigt och berikat en mängd livsmedel med järn.

Dels finns det sjukdomar, såsom Hemokromatos, som ökar järnabsorptionen i kroppen, dels så har man sett att för höga halter lagras i kroppen och kan skada organ och öka risken för sjukdoma såsom diabetes eller hjärt och kärlsjukdomar.

Har själv problem med för höga halter, därav snöat in mig lite på ämnet. Det är först senaste tio-femton åren man börjat forska mer i det här.

Här är två studier jag tycker är intressant i ämnet om man vill grotta ner sig:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23381919/

Att man kan ha för höga järnhalter och att det är skadlig visste jag, men är gjutjärnspannor verkligen en risk? Den första länken (efter en extremt snabb okulär koll) verkar inte handla om källorna till järnöverskottet, och den andra har jag ingen aning om. Handlar det om att du kanske inte ska äta så mycket järnberikade saker (blodsaft) eller handlar det om att du inte ska ha men stål att göra överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Saxat från deras svar till mig när jag frågade om de hade haft problem tidigare:

Nu har jag inte testat på några värsting-spisar, ens för hemmabruk. Men Cylinda är definitivt inget den kommer överens med, min fastighetsägare är duktigt trött på mig.

Intressant. Ska kolla upp det. Jag har pangat på stenhårt på spisen. Så varmt att marmorbänkskivan sprack runt hällen. Men hittills har den inte stängt av sig eller gjort något konstigt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Intressant. Ska kolla upp det. Jag har pangat på stenhårt på spisen. Så varmt att marmorbänkskivan sprack runt hällen. Men hittills har den inte stängt av sig eller gjort något konstigt.

Mina small ganska fort utan att ens köra max så jag misstänker att du är safe. Men svårt att vara helt säker, hemförsäkring är bra

Permalänk
Avstängd

Men en fråga till er som har massor med olika pannor till olika saker: Blir maten bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Mina small ganska fort utan att ens köra max så jag misstänker att du är safe. Men svårt att vara helt säker, hemförsäkring är bra

Verkligen. Alltså man lär sig mycket på detta forum Kul att träffa på en fellow Prolineägare

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Men en fråga till er som har massor med olika pannor till olika saker: Blir maten bättre?

Ja, absolut. Prova exempelvis att få en riktigt bra stekyta på en köttbit i en klassisk nonstick-panna. Det blir oftast inget vidare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Ja, absolut. Prova exempelvis att få en riktigt bra stekyta på en köttbit i en klassisk nonstick-panna. Det blir oftast inget vidare.

Jag skulle ha lagt till "än om du steker i mormors stekpanna".

Permalänk
Medlem

Om ni har gott om pengar och vill ha en riktigt fin gjutjärnspanna så rekommenderar jag Butter Pan, dom kommer även förslipade för en fin yta!

https://butterpatindustries.com/collections/frontpage/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Men en fråga till er som har massor med olika pannor till olika saker: Blir maten bättre?

Säger ja på den jag med. Vissa material klarar högre värme och lagrar mer energi. Lägger du på nytt kött på en som inte klarar att hålla så mycket värmeenergi kyls pannan för mycket och du behöver mer tid för att få en stekyta, vilket kan innebära att köttbiten hinner värmas för mycket och bli torr.

EDIT: Ska man ha medium-värme och tillaga något som är mer känsligt, t ex lax eller ägg, föredrar jag en non-stick.

Permalänk
Medlem

Har ett par skeppshult i gjutjärn men de samlar mest damm... Använder Rostfritt och De Buyer kolstålspannor till 90%. Rostfritt kan vara trixigt i början men det ger sig med tiden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

gjutjärnspanna alla dagar i veckan och det är såklart en nys att det skulle vara farligt, det var det dummaste jag hört, men vissa tror ju även att teflon är farligt och mickrovågsmat livsfarligt osv osv osv, rent jävla hittepå, folk verkar ju tro på allt de läser på nätet numera....jösses säger jag bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Att man kan ha för höga järnhalter och att det är skadlig visste jag, men är gjutjärnspannor verkligen en risk? Den första länken (efter en extremt snabb okulär koll) verkar inte handla om källorna till järnöverskottet, och den andra har jag ingen aning om. Handlar det om att du kanske inte ska äta så mycket järnberikade saker (blodsaft) eller handlar det om att du inte ska ha men stål att göra överhuvudtaget?

Handlar mer om att man behöver se över sitt järnintag då, kanske minska på kött, se till så inte ens drickvatten har för mycket järn och då är en del i det att inte använda gjutjärn, då det tredubblar ens järnintag (finns tabeller över det i Livsmedelsverkets databas).

Men det är som sagt bara för dom som har för höga depåer av järn i kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Rostfrittstål har en liten billig Ikea idag men har aldrig gillat den. Allting fastnar i den. Vet inte om det beror på Ikea eller materialet.

Allt fastnar i rostfritt. Tills det fått en bra stekyta, då släpper det. Sedan kan en billig rostfri panna ha tunnare gods (ackumulerar mindre värme) eller ge ojämnare värme än en dyrare panna. Steka ägg är kanske inget jag skulle rekommendera i en rostfri panna men allt annat.

Skrivet av Bamsebjörn:

Annars är Rostfritt stål riktigt trevligt om man har rätt panna och kan använda den (dessa brukar dock oftast ha en aluminiumkärna). Har själv två st från Mattias Dahlgrens serie från märket Culimat. Fördelen med dessa pannor är att du även kan slänga in dem i ugnen om du skulle vilja det.

Instämmer i rekommendationen av de stekpannorna, skulle t.o.m. säga att alla kokkärl i Dahlgren-serien är riktigt bra. Du kan dessutom stoppa stekpannorna i diskmaskinen om så önskas.

Skrivet av Bader:

Är jag den enda som gillar rostfritt? Leder värme mycket bättre än gjutjärn men kan ändå hålla nästan lika mycket värmeenergi. Så skaffar man en bra sjunker inte temperaturen jättemycket när man slänger på nya köttbitar och man får en jämn stekyta. Inte lika tung eller jobbig att ta hand om heller. Värm den innan ni häller på oljan så fastnar inte maten. Man kan steka först och sedan göra klart i ugnen till skillnad från en non-stick. När man stekt klart häller man på lite vin och grädde och får en jättefin skysås. Jag skaffade en Proline från Demeyere vilket jag hade rekommenderat, om det inte vore för att den har sönder induktions-spisar på rad ifall de inte är gjorda för proffskök. Har man en ordentlig induktions-spis eller nån annan värmekälla är den dock guld.

Nix, gillar verkligen min rostfria stekpanna.
Blev lite nyfiken, hur kan stekpannan ha sönder din induktionshäll? Annat än genom att du tappar den på hällen och spräcker glaset...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

@Skrotnisse92:
Ojfan är det så illa. Ajdå - sorry - blev överexalterad då den verkade så bra. Då lär jag ta bort inlägget ASAP!
Tack för infon, då skippar jag den

Varför bör man undvika det? Enligt Livsmedelsverket är det ofarligt:

Citat:

Är det farligt att använda stekpannor och kastruller som har ett skadat teflonskikt?
Teflon används som beläggning i kokkärl, stekkärl och på plåtar eller formar för bakning och liknande. Vid normal användning av teflonbelagda kärl, som vid stekning, uppnås temperaturer runt 200 °C. Det finns idag inget som tyder på att flagor som lossnar från materialet vid dessa temperaturer skulle innebära några hälsorisker vid ett intag.

Däremot tillverkades PTFE tidigare på ett ganska tvivelaktigt sätt mha PFOA och PFAS, två ämnen som man definitivt bör undvika att få i sig. Man bör också undvika att hetta upp PTFE över smältpunkten (327°C) eftersom det då kan avge mindre nyttiga gaser vid ännu högre temperaturer.

Artikel i GP från 2018

Det sagt så slänger jag mina nonstickpannor när de blivit för repiga och tappat funktionen. Vanligen har jag sedan köpt en ny 100kr-panna på Ikea men när den går i graven nästa gång kommer jag köpa just en sådan Satake-panna som du länkade till. I övrigt använder jag ofta kolstål, har två bra De Buyer, och en äldre gjutjärnspanna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nix, gillar verkligen min rostfria stekpanna.
Blev lite nyfiken, hur kan stekpannan ha sönder din induktionshäll? Annat än genom att du tappar den på hällen och spräcker glaset...

Det undrade jag med tills tillverkaren bekräftade att billiga spisar helt enkelt inte klarar all energi. Synd för jag gillar verkligen min stekpanna, måste ta ett beslut om det är värt att köpa ny spis i en hyresrätt bara för att kunna fortsätta använda den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag skulle ha lagt till "än om du steker i mormors stekpanna".

Om nu mormor har en gjutjärnspanna hade det blivit kanon. Men om man dagen efter vill göra en fransk omelett vill man ju gärna ha en nonstick-panna för att det ska bli perfekt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har Scanpan CTX och misshandlar dem hårt. Tycker dom är asbra. Men jag ska skaffa mig lite gjutjärn också. Blir inte riktigt samma i CTX när jag vill ha hög värme.

En CTX sprack faktiskt i handtagsfästet. Tror den var defekt. Men det var inge snack om att få pengarna tillbaka.

Skulle kanske titta på någon av deras nya serier om jag skulle köpa nya idag.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Älskar mina supertunga gjutjärnspannor. Diska behöver man inte göra alltför ofta, räcker för det mesta att torka ur ordentligt med hushållspapper. Någon gång emellanåt diska med enbart varmvatten och sedan steka in den med ny olja innan användning. Har inte hittat något annat stekpannematerial som ger lika bra resultat som gjutjärn (kan ju iofs ha att göra med att jag är mer van vid att steka i just gjutjärnspannor).

Skulle dock gärna ta emot tips på en lite lättare stekpanna som jag kan använda när jag bara vill steka upp gårdagens rester snarare än få till en perfekt köttbit.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Om nu mormor har en gjutjärnspanna hade det blivit kanon. Men om man dagen efter vill göra en fransk omelett vill man ju gärna ha en nonstick-panna för att det ska bli perfekt.

Eller så är perfekt som mormor gjorde det i sin gjutjärnspanna.

(nu är jag bara dryg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Allt fastnar i rostfritt. Tills det fått en bra stekyta, då släpper det. Sedan kan en billig rostfri panna ha tunnare gods (ackumulerar mindre värme) eller ge ojämnare värme än en dyrare panna. Steka ägg är kanske inget jag skulle rekommendera i en rostfri panna men allt annat.

Instämmer i rekommendationen av de stekpannorna, skulle t.o.m. säga att alla kokkärl i Dahlgren-serien är riktigt bra. Du kan dessutom stoppa stekpannorna i diskmaskinen om så önskas.

Nix, gillar verkligen min rostfria stekpanna.
Blev lite nyfiken, hur kan stekpannan ha sönder din induktionshäll? Annat än genom att du tappar den på hällen och spräcker glaset...

Fick förnyat hopp nu om den rostfria jag redan har. Ska ge den några fler försök!Kan det inte vara knepigt om man gör wok t ex för maten i pannan är blandade och blir klara lite olila?

Har ett grilljärn i gjutjärn som vi använder lite ibland men tycker det är så otympligt, blir sotigt etc. Inget jag egentligen vill använda varje dag direkt. Men jag tänker att jag faktiskt skulle kunna pröva att låna morsans gjutjärn nu. Jag är 99% att hon numera använder teflon och att hennes bara ligger och skräpar ändå. Så får jag se om det funkar för oss.