Studentlaptop, hur ska man tänka?

Permalänk
Medlem

Studentlaptop, hur ska man tänka?

Hej världen

Jag ska faktiskt börja att plugga tro det eller ej. Nu måste jag köpa en laptop.
Jag önskar att den är:

-13 Tum
-Metall och hållbar
-i5 eller bättre
-Gärna med minst 1 st USB A-port
-Windows
-Minst 250 GB SSD

Budget: ca 15000 kr
Behöver jag lägga så mycket pengar? Då jag även håller på med musikproduktion i Ableton vill jag gärna att den klarar lite sånt också. Spelar inga spel!

Det jag har kollat på är:

-Microsoft Surface Laptop 3
-Dell XPS 13 tum

Är jag rätt ute?

Permalänk
Medlem

@wutza: Prova denna sida och dess filter: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=353

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Många moderna laptop är 14 tum eller större. Detta beror i vissa fall på att skärmen täcker en större del av ytan, utan att själva laptopen nödvändigtvis är större jämfört med traditionella 13 tummare. Skulle därför råda dig till att även kika på dessa.

Denna kanske skulle kunna vara ett alternativ?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5421200

Väldigt kraftfull processor. 16GB ram, 500gb SSD, väger extremt lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad ska du läsa? Nåt humaniora där du ska skriva rapporter och ha grupparbeten in absurdum; bra tangentbord! Tekniskt med mycket matte; fundera på om du inte vill ha möjlighet att kladda med en penna istf att kånka med dig papper och penna. Utöver det, låg vikt och bra batteritid så du slipper släpa med laddare. Varje hekto är tänkt om det ska med varenda dag...

Permalänk
Medlem

Hållbarhet är bra - bra fodral också hjälpsamt.
Bra tangentbord och batteritid.
Pålitlig butik och tillverkare med bra betyg för service - du vill inte bli utan laptop onödigt länge om den jiddrar med dig!
Bra skärm - du kommer ha mycket fönster öppna med många flikar, så snåla inte på upplösningen.
RAM! Mer RAM är bra! Du vill inte ha en dator som är seg på att starta upp eller som börjar gråta när flera program och browserfönster är igång.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! De ser extremt fina ut. Ska hitta någon hemsida med bra studentrabatt så kanske det blir det köp!