Permalänk
Medlem

Ny stekpanna

Blivit trött på alla teflonpannor man behövt köpa genom åren och tänkte välja ett annat material. Frågan är då vad och vilken panna?

Gjutjärn är såklart trevligt och ger bäst stekyta overall men är tunga och lite jobbiga att underhålla. Dessutom får man använda lite mer fett. Såg att Ronneby numera har lite tunnare och lättare gjutjärn men dom ska tydligen ha något sämre värmespridning, men det kanske är en bra kompromiss?

Rostfrittstål har en liten billig Ikea idag men har aldrig gillat den. Allting fastnar i den. Vet inte om det beror på Ikea eller materialet.

Anodiserat aluminium Sambon tål inte aluminium och dessutom funkar den inte på induktionshäll som vi tänkt skaffa senare.

Kolstål Reagerar med mat med syra (typ alla grönsaker?) så det går bort.

Keramik Hade en men den blev snabbt dålig och saker började fastan.

Så vi har landat någonstans i att skaffa ett gjutjärn nu. Men vad ska man välja? Det finns allt mellan 300-2000Kr hos svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Om det är just gjutjärn ni bestämt ska ha, så satsa på klassikern Skeppshult skulle jag säga, sedan är det egentligen bara att välja fritt.

Annars är Rostfritt stål riktigt trevligt om man har rätt panna och kan använda den (dessa brukar dock oftast ha en aluminiumkärna). Har själv två st från Mattias Dahlgrens serie från märket Culimat. Fördelen med dessa pannor är att du även kan slänga in dem i ugnen om du skulle vilja det.

Ett annat märke som också är riktigt duktiga på pannor skulle jag säga är Danskarnas Scanpan och deras serie CTX.

Förstår vad du menar med att teflon/nonstick blir jobbigt att byta ut ofta, men det beror oftast på vilket märke du köper där, exempelvis är pannorna för 400-600kr helt värdelösa (Typ Anders&Petter), medan märken som Scanpan och Culimat har mycket trevligare pannor att arbeta med och håller ordentligt mycket längre om man vet hur de ska användas.

Sedan är ju en keramisk gjutjärnsgryta guld värt om ni inte har införskaffat det (så sjukt mycket långkok och andra trevliga saker man kan göra med det). Kan även användas som en vanlig stekpanna. Har själv en Le Creuset och använder den minst två-tre gånger i veckan för olika saker.

Men det är mina två ören i det hela. Det är ju en hel värld att utforska och man får prova sig fram tills man hittar märke och modell som passar en själv, vänta bara till du kommer till knivarna, då blir det riktigt jobbigt!

Permalänk
Medlem

Jag kör på greenpan av bättre serie, hittade ett paket med 2 st, tror det är infinity? eller något liknande, funkat super bra, dock så måste man ta hand om den väl, aldrig diska i maskin, tvätta den noggrant efter var användning, sen om mat börjar fastna så typ koka en maskindisktablett i den eller liknande. Scanpan är väl nivån upp men hittar sällan bra deals på dessa.

Dock så är en lättare gjutjärnspanna ett superbra verktyg att använda, såååå jobbiga är dem inte, speciellt om man tänker på att allt som inte är non-stick teflon etc kräver ungefär samma nivå av underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Om det är just gjutjärn ni bestämt ska ha, så satsa på klassikern Skeppshult skulle jag säga, sedan är det egentligen bara att välja fritt.

Annars är Rostfritt stål riktigt trevligt om man har rätt panna och kan använda den (dessa brukar dock oftast ha en aluminiumkärna). Har själv två st från Mattias Dahlgrens serie från märket Culimat. Fördelen med dessa pannor är att du även kan slänga in dem i ugnen om du skulle vilja det.

Ett annat märke som också är riktigt duktiga på pannor skulle jag säga är Danskarnas Scanpan och deras serie CTX.

Förstår vad du menar med att teflon/nonstick blir jobbigt att byta ut ofta, men det beror oftast på vilket märke du köper där, exempelvis är pannorna för 400-600kr helt värdelösa (Typ Anders&Petter), medan märken som Scanpan och Culimat har mycket trevligare pannor att arbeta med och håller ordentligt mycket längre om man vet hur de ska användas.

Sedan är ju en keramisk gjutjärnsgryta guld värt om ni inte har införskaffat det (så sjukt mycket långkok och andra trevliga saker man kan göra med det). Kan även användas som en vanlig stekpanna. Har själv en Le Creuset och använder den minst två-tre gånger i veckan för olika saker.

Men det är mina två ören i det hela. Det är ju en hel värld att utforska och man får prova sig fram tills man hittar märke och modell som passar en själv, vänta bara till du kommer till knivarna, då blir det riktigt jobbigt!

Just nu har jag siktet inställt på denna faktiskt: https://www.kitchentime.se/p/stekpanna-rund-kant-o-28-rostfri...

Läst lite blandat om Skeppshult, dåliga handtag och liknande? Men det känns lite som att det inte spelar någon jätteroll. Gjutjärn som Gjutjärn liksom, betalar en del för märket också?

Permalänk
Medlem

Om du vill att den rostfria pannan skall bli bättre så kan du använda samma teknik som på gjutjärn, dvs att polymerisera en tunn hinna olja på ytan några gånger på rad för att bygga upp ett lager av non-stick. Det är det som gör att inget fastnar i gjutjärn.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag har 2st skeppshult, 28mm och 24mm. Hade lite svårt med att det fastnade i början då jag inte visste att det skulle ligga en tunn tunn hinna olja på, efter jag bränt in så fastnar det iprincip aldrig, järn får man i sig oxå

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att gjutjärn släpper en hel del järn, perfekt om man har järnbrist men en del, främst män har för höga ferretindepåer. En portion köttfärssås tillagad i en gjutjärnspanna innehåller tre gånger så mycket järn som i en panna av ett annat material. Inget problem om man använder den bara ibland men annars kan det bli ohälsosamt (beroende på dina ferretindepåer så klart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Om du vill att den rostfria pannan skall bli bättre så kan du använda samma teknik som på gjutjärn, dvs att polymerisera en tunn hinna olja på ytan några gånger på rad för att bygga upp ett lager av non-stick. Det är det som gör att inget fastnar i gjutjärn.

Försvinner inte det när man diskar den då?

Permalänk
Avstängd

Köpte en större gjutjärnspanna på Ica i Östersund för 259kr för mer än 15 år sedan. Med gjutjärn fungerar väl allt bara du tar hand om pannan, och slutar den fungera bra kan man hela den rätt enkelt (i synnerhet om du har lock). Köpte också en stor brun Pyrexpanna på Coop för drygt 5 år sedan på halva priset (gav typ 300 för den eller något), en nonstickpanna av något slag (minns faktiskt inte), och den steker fortfarande som när den var ny. Den har några repor i botten men det verkar inte påverka särskilt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Försvinner inte det när man diskar den då?

Det är därför du inte diskar med diskmedel, bara varmvatten.

Skrivet av Zyriak:

Tänk bara på att gjutjärn släpper en hel del järn, perfekt om man har järnbrist men en del, främst män har för höga ferretindepåer. En portion köttfärssås tillagad i en gjutjärnspanna innehåller tre gånger så mycket järn som i en panna av ett annat material. Inget problem om man använder den bara ibland men annars kan det bli ohälsosamt (beroende på dina ferretindepåer så klart)

Jag har aldrig någonsin hört talas om att det ska vara ohälsosamt. Har du några länkar till vidare läsning?

Permalänk
Medlem

Min är 50 år inköpt på EPA för 10 :- och är absolut bra än. Så gjutjärn är då mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Just nu har jag siktet inställt på denna faktiskt: https://www.kitchentime.se/p/stekpanna-rund-kant-o-28-rostfri...

Läst lite blandat om Skeppshult, dåliga handtag och liknande? Men det känns lite som att det inte spelar någon jätteroll. Gjutjärn som Gjutjärn liksom, betalar en del för märket också?

Absolut, Ronneby Bruk gör också bra saker!

Precis, gjutjärn är ju samesame, istället kan du kolla på tjockleken på pannan. Desto tjockare panna, desto längre håller sig värmen i den och den blir även mer jämnt fördelad genom pannan vilket resulterar i en mer jämn tillagning av maten.

Ang. handtagen kan jag inte svara på, de skeppshult jag har använt har inte haft några problem med handtagen. Tror det kan bero lite på också om det är trähandtag eller stålhandtag (jag har använt det förstnämnda). Men att skaftet är gjutet med resten av pannan är ju alltid ett plus i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Helt klart en Skeppshults i gjutjärn se bara till att "tillaga och krydda" den med lite olja å sen in ugnen så fastnar nästan inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Läst lite blandat om Skeppshult, dåliga handtag och liknande? Men det känns lite som att det inte spelar någon jätteroll. Gjutjärn som Gjutjärn liksom, betalar en del för märket också?

Skeppshult är väl det tryggaste köpet man köra när det gäller gjutjärnspannor. Visst, dom väger väl en del. Men dom håller längre än en livstid. Kostar inte heller mycket extra. Sen så är ju skeppshult dom enda pannorna som fortfarande gjuts i sverige.
Är pengarna problematiskt så köp en begagnad, dom håller länge även dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Bra tråd då jag själv skulle behöva en ny gjutjärna panna. Finns dessutom inget mera hälsosamt och jag tror, jag sett den Ultimata stekpannan med denna

https://www.vikingsun.se/sv/articles/2.99.1253/stekpanna-i-la...

Btw, man ska ALDRIG använda teflon dyngan. Bland det mest skadiga skit som finns!

Hur sjutton fick du ihop det här inlägget? Den ultimata stekpannan, enligt dig, är en belagd lättviktsgjutjärnspanna, med ytbehandling, som innehåller teflon. Men man ska aldrig använda teflon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tänk bara på att gjutjärn släpper en hel del järn, perfekt om man har järnbrist men en del, främst män har för höga ferretindepåer. En portion köttfärssås tillagad i en gjutjärnspanna innehåller tre gånger så mycket järn som i en panna av ett annat material. Inget problem om man använder den bara ibland men annars kan det bli ohälsosamt (beroende på dina ferretindepåer så klart)

Har du en källa på att järnet från en gjutjärnspanna kan vara skadligt? Jag är tveksam att man kommer upp i mängder där kroppen slutar fästa proteiner runt järnet. Samt så är det nog inte fria järnatomer och joner man får i sig. Men intressant om det skulle visa sig vara så

Permalänk
Medlem

Gjutjärn reagerar också med syra, därför man har emaljerad till långkok med vin el, tomat.

Jag köper ny teflon en gång om året, rostfria och emaljen bränner alltid fast, gjutjärnarna så jävla tunga att bära och diska, så blir alltid tjockbottnad teflon av billig modell, typ tefal

Permalänk
Medlem

Skeppshult 28cm här, bästa pannan jag ägt, håller generationer.
Se bara till att mata den med gott om fett i början så blir det så bra så.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan jag köpte och stekte in en De Buyer i kolstål (var dessutom billig) så är det enda jag använder till att bryna och steka kött. Finns inget bättre till det. Att använd en sorts stekpanna till allt gav jag upp för längesedan. Har flera olika Skeppshult men tycker ändå att kolstålet är bättre för helt kött. Enda jag använder gjutjärnet till för närvarande är köttbullar och pannbiffar, där är det toppen.

Till grönsaker, såser och sådant kör jag några olika Fiskars hard face som jag gillar, särskilt den med extra djup i och lock, perfekt till allt möjligt utom just då bryning av hela köttbitar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur sjutton fick du ihop det här inlägget? Den ultimata stekpannan, enligt dig, är en belagd lättviktsgjutjärnspanna, med ytbehandling, som innehåller teflon. Men man ska aldrig använda teflon?

Vart står det att det är teflon?

Permalänk
Medlem

Köp en Scanpan CTX, det är det bästa jag gjort. Inte så konstigt att den används på många restauranger då det är en riktig slitvarg. Väldigt mycket panna för pengarna.

Hade en sådan Ronneby med lättare gjutjärn men den gav ojämn värme och sprack sedan i två delar på min induktionshäll.

Sedan som @Multiman säger. Att bara ha en panna är svårt. Själv har jag en Skeppshult gjutjärn, två Scanpan CTX, en DeBuyer kolstål samt en rostfri från Demeyere, ja förutom min noname wok och mina två emaljerade gjutjärn från Le creuset, ja och plättläggen från Skeppshult och grillpannan från Skeppshult.. det var nog allt..

Men skulle välja bara två skulle jag ha en Skeppshult gjutjärn för köttbullar/pannbiff och bra stekyta på kött och sedan en CTX till allt annat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Edit: Som någon nämnde så bör man väl ha flera olika sorters stekpannor, och inte bara en sort. De är trots allt bra vid olika tillfällen. Ska väl tilläggas att jag endast kör med gjutjärn, men det är av platsskäl.

Skrivet av jJnte:

Vart står det att det är teflon?

Det står inte, man måste kolla upp den patenterade magiska ytbehandlingen som innehåller bland annat teflon. Inget konstigt med det, det är ju inte direkt en slump att teflon är den vanligaste ytbehandlingen på stekpannor.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92:
Ojfan är det så illa. Ajdå - sorry - blev överexalterad då den verkade så bra. Då lär jag ta bort inlägget ASAP!
Tack för infon, då skippar jag den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Gjutjärn reagerar också med syra, därför man har emaljerad till långkok med vin el, tomat.

Jag köper ny teflon en gång om året, rostfria och emaljen bränner alltid fast, gjutjärnarna så jävla tunga att bära och diska, så blir alltid tjockbottnad teflon av billig modell, typ tefal

Jaså? Vi äter väldigt sällan kött, blir oftast stekta grönsaker, grytor eller liknande. Då kanske Gjutjärn inte är så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Vi äter väldigt sällan kött, blir oftast stekta grönsaker, grytor eller liknande. Då kanske Gjutjärn inte är så bra?

Allt som ska puttra länge brukar bråka med gjutjärn så det blir mycket underhåll på det viset.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Köp en Scanpan CTX, det är det bästa jag gjort. Inte så konstigt att den används på många restauranger då det är en riktig slitvarg. Väldigt mycket panna för pengarna.

Hade en sådan Ronneby med lättare gjutjärn men den gav ojämn värme och sprack sedan i två delar på min induktionshäll.

Sedan som @Multiman säger. Att bara ha en panna är svårt. Själv har jag en Skeppshult gjutjärn, två Scanpan CTX, en DeBuyer kolstål samt en rostfri från Demeyere, ja förutom min noname wok och mina två emaljerade gjutjärn från Le creuset, ja och plättläggen från Skeppshult och grillpannan från Skeppshult.. det var nog allt..

Men skulle välja bara två skulle jag ha en Skeppshult gjutjärn för köttbullar/pannbiff och bra stekyta på kött och sedan en CTX till allt annat.

Även dessa har ju teflon?

Permalänk
Medlem

Kör med Scanpan CTX som några andra också nämnt i tråden. Riktigt bra är den. Misshandlat mina ordentligt sen jag köpte dom men är fortfarande som nya.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Kolstål Reagerar med mat med syra (typ alla grönsaker?) så det går bort.

Har kört kolstål i ett par år nu och detta är inget jag märkt av. Man får alla fördelarna från gjutjärn, till en lägre vikt. Skulle aldrig få för mig att köpa en gjutjärnspanna.

Lite mer jobb än en "vanlig" panna, men man slipper giftigt teflon och kan steka i högre temperaturer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som gillar rostfritt? Leder värme mycket bättre än gjutjärn men kan ändå hålla nästan lika mycket värmeenergi. Så skaffar man en bra sjunker inte temperaturen jättemycket när man slänger på nya köttbitar och man får en jämn stekyta. Inte lika tung eller jobbig att ta hand om heller. Värm den innan ni häller på oljan så fastnar inte maten. Man kan steka först och sedan göra klart i ugnen till skillnad från en non-stick. När man stekt klart häller man på lite vin och grädde och får en jättefin skysås. Jag skaffade en Proline från Demeyere vilket jag hade rekommenderat, om det inte vore för att den har sönder induktions-spisar på rad ifall de inte är gjorda för proffskök. Har man en ordentlig induktions-spis eller nån annan värmekälla är den dock guld.

Permalänk
Medlem

Scanpan Ctx är bäst! Har köpt många dyra pannor genom åren men den är grym. Har gjutjärn också men betydligt jobbigare att diska tycker jag.