Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Brukar typ alltid starta Battlefield 5 när jag överklockar innan jag ska stressa något, funkar det inte att spela bf5 så kan jag glömma att stressa den i 100% har jag märkt på mina burkar
Lärt mig det att är datorn inte stabil så brukar den frysa under uppstart av bf5/laddar karta eller efter man börjat springa runt och skjuta samt att varje gång bf5 funkat så har även cinebench och andra stress test funkat.
Rätt konstigt imo xD

Ja det tror jag, jag hade min stabil i Aida64, Intel burn test extreme och OCCT men krashade efter 20min Battlefield 5. Sen sänkte jag 200MHz på CPUn för att få den stabil i Prime95 över natten och i fortsättningen testar jag endast med Prime

Edit: Ingen Battlefield krash på över 200 timmar nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Ja då så, vår kylning är inte riktigt likvärdig, jag kör med Noctua NH-U12A

nej det kan ju förklara skillnaden kanske men känner mig dock nöjd med lödnigen o kylningen på den. är dock ändå sugen på en delid

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimsan8923:

nej det kan ju förklara skillnaden kanske men känner mig dock nöjd med lödnigen o kylningen på den. är dock ändå sugen på en delid

Jag var lite snabb att delidda min, hade nog returnerat den om jag visste hur dålig den var innan. Problemet var dock att jag inte fick testat hur dålig den var före jag kunde kyla den.

Orsaken att jag kör den kylare jag gör är att det är mitx i ett Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Jag var lite snabb att delidda min, hade nog returnerat den om jag visste hur dålig den var innan. Problemet var dock att jag inte fick testat hur dålig den var före jag kunde kyla den.

Orsaken att jag kör den kylare jag gör är att det är mitx i ett Node 304

okej okej har en koppar ihs om du är intresserad ?
Dock blir jag lite fundersam då det batch nummer jag har på nya cpun hittar jag ingen stans och det är en R0 stepping på den. den gamla var en P0 stepping.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimsan8923:

okej okej har en koppar ihs om du är intresserad ?
Dock blir jag lite fundersam då det batch nummer jag har på nya cpun hittar jag ingen stans och det är en R0 stepping på den. den gamla var en P0 stepping.

Tack men nej tack, jag kör direct die idag och bättre än så blir det nog tyvärr inte. Det får så lov och duga tills vi får CPUer som presterar bättre i spel än vad vi har idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Tack men nej tack, jag kör direct die idag och bättre än så blir det nog tyvärr inte. Det får så lov och duga tills vi får CPUer som presterar bättre i spel än vad vi har idag

Förstår dig gjorde det stor skillnad i temp för dig med direct die ? Var det svårt med rätt tryck så inte minnena gav upp pga av hårt tryck mot pinsen? 🙃

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimsan8923:

Förstår dig gjorde det stor skillnad i temp för dig med direct die ? Var det svårt med rätt tryck så inte minnena gav upp pga av hårt tryck mot pinsen? 🙃

Jag använde mig av Der8auers direct die kit men det är nog inte nödvändigt, man bör nog riktigt göra bort sig för att förstöra något. Problemet var att hitta en luftkylare som inte tog i kondensatorerna på moderkortet men detta borde inte vara något problem med vattenkylning. Över 10c förbättring från stock, specifikare än så kan jag tyvärr inte vara eftersom jag maxade på 115c innan. Tittar man online så verkar man få typ 2-5c med flytande metall och stock/koppar IHS men närmare 15c (enligt vissa) med direct die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Jag använde mig av Der8auers direct die kit men det är nog inte nödvändigt, man bör nog riktigt göra bort sig för att förstöra något. Problemet var att hitta en luftkylare som inte tog i kondensatorerna på moderkortet men detta borde inte vara något problem med vattenkylning. Över 10c förbättring från stock, specifikare än så kan jag tyvärr inte vara eftersom jag maxade på 115c innan. Tittar man online så verkar man få typ 2-5c med flytande metall och stock/koppar IHS men närmare 15c (enligt vissa) med direct die

är väl det jag upplevt. men är mest chokad över den nya R0 stepping som kom med lägre temps o jämnar temps mellan kärnor än vad min P0 steeping kunder erbjuda. sugen på delid bara för att men vet inte om jag vill kasta cpuns garanti när den är jämnlik den gamla i temps som ändå var delid. :/

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimsan8923:

är väl det jag upplevt. men är mest chokad över den nya R0 stepping som kom med lägre temps o jämnar temps mellan kärnor än vad min P0 steeping kunder erbjuda. sugen på delid bara för att men vet inte om jag vill kasta cpuns garanti när den är jämnlik den gamla i temps som ändå var delid. :/

Nej jag hade nog låtit bli eftesom du inte når TJmax. Höga temps är inget att vara orolig för så länge det inte throttlar CPUn imo. Fast du hade kört den på 115c i 5 år hade den antagligen varit ok, men då är den gammal och långsam ändå ifall den går sönder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Nej jag hade nog låtit bli eftesom du inte når TJmax. Höga temps är inget att vara orolig för så länge det inte throttlar CPUn imo. Fast du hade kört den på 115c i 5 år hade den antagligen varit ok, men då är den gammal och långsam ändå ifall den går sönder

Nej men älskar låga temps. Funderar på o göra som en annan medlem o koppla en hus radiator till datorn med snabbläste för o se vad man kan göra kan ju vara värt under vintern om inte annat o värma lite med

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

måste få veta ! kan gå till 90 grader vid 1.4 volt under prime 95 small ; är sugen på delid men vad tycker ni *?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Blev överklocka på agendan för nyåret då jag passade på snappa upp en 9700K relativt billigt samt skaffade ett till ramkit av G.Skills Samsung B-Die 2x8GB DDR4-3200 CL14-14-14-34 nu när de är såpass billiga som upgrade till min tidigare 8600K (körde i usla 4.75GHz) tills det blir nån större uppgradering nästa gång.

Kanske för första gången man har haft någorlunda tur, kör som bäst 5.1GHz hittills stabilt i 1.35v bios / 1.344v idle / 1.328v load, inte testat sänka volten ännu men 5.2GHz kraschade ena kärnan efter några sekunder i Prime95. Kör Prime95 utan AVX load i typ 62-65C efter en timme eller så på luft nu vintertid (så räknar med 68-70C motsvarande på sommaren kanske), kommer troligtvis stanna på 5.1GHz så får man köra någorlunda låg vcore / tyst setup men får testa vidare imorgon men är väldigt nöjd initiallt eftersom jag alltid brukar ha dålig tur med CPU lotteriet, var ju först lite oroande när det stod tillverkad i Kina, har ju alltid haft Malaysia cpuer från Intel tidigare.

Renderar nästan dagligen lite korta musik videor för YouTube så kortade av renderingstiden från 25 min till 18 min för samma After Effects video utan att ha börjat tweaka RAM minnena alls ännu (körs i usla CL16 i låg frekvens som bäst så länge jag testar klocka CPUn, XMP ville inte funka med 4st stickor) så helt ok förbättring för såpass liten uppgradering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Någon som kör sin 9900k med HT off och har klockat den? 👌
Vore intressant att se vad era vcore landar på med HT off. 😁