Permalänk
Medlem

4K-projektor ~13000kr ?

Vad för 4K-projektorer rekommenderar ni för ~13.000 kr?

Används till:
- Spel
- Film

i miljön:
- Halvmörkt vardagsrum, 3,5 meters avstånd

Önskas:
- Ljusstark
- Tyst

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk

Följer! Är i precis samma tanke, dock budget på cirka 18.000kr

Permalänk
Medlem

@Asupertramp: Jag la upp samma tråd här också men har inte fått något jättegivande svar.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=340114

Själv är jag sugen på Benq tk 800m. Läst att vissa får problem med lite oväsen, men det hör till ovanligheterna. m-versionen ska ha lite bättre färgåtergivning, hög ljusstyrka, låg responstid. Saknar dock vertical lens shift verkar det som. Men jag har också kollar på Epson EH-TW7000 som det föreslås i forumet, och även optoma UHD-serien (40, 30, 350 osv). Svårt...

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Här är en lista med några bra för spel om det hjälper något: https://www.ign.com/articles/the-best-projectors-for-gaming
Det som finns i Sverige: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s449701506

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Aizu: Tack! Den som verkar finnas på svensk marknad inom min budget är TK800m som funkar för 4K-gaming är just TK 800m, så jag har nog bestämt mig för den. Tror säkerligen jag blir nöjd, men har förstått det som att den behöver ganska specifik placering så det gäller bara att hitta ett takfäste också och hoppas på det bästa. Jag ska i alla fall ha 3,5 meter throw distance och det borde räcka, om jag kan justera höjden

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Skrivet av Larri:

@Aizu: Tack! Den som verkar finnas på svensk marknad inom min budget är TK800m som funkar för 4K-gaming är just TK 800m, så jag har nog bestämt mig för den. Tror säkerligen jag blir nöjd, men har förstått det som att den behöver ganska specifik placering så det gäller bara att hitta ett takfäste också och hoppas på det bästa. Jag ska i alla fall ha 3,5 meter throw distance och det borde räcka, om jag kan justera höjden

Hur har det gått? Blev det den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Hur har det gått? Blev det den?

Yes box, en Benq TK800m är nu monterad i taket.

betyg:

Plus: ljusa, färgstarka scener är projektorn fenomenal för sin prisklass i, framför allt om man hittar bra 4K 60hz material. När projektorn är på plats är den tillräckligt ljus även i ljusare rum, och jag tycker fabriksinställningarna i cinema mode är förhållandevis välkalibrerade med små korrogeringar. Gör ett bra jobb även med en mycket dålig projektorduk. Förhållandevis lätt och liten, så kan övervägas att tas med om det är viktigt.

Minus: Däremot skulle jag jämföra svärtan med en 6-8 år gammal 4K-tv. Den är urtvättad, vilket märks mest i scener med mörka ansikten eller mörka bakgrunder ur fokus. Det kan därför bli väldigt plötsliga byten i kvalitet mellan mörka och ljusa scener. Så lite överseende får man ha. En TV i samma prisklass är definitivt bättre bildkvalitet och input lag, om så betydligt färre tum.

44 ms input lag märks fortfarande en del i reaktionsbaserade, snabba spel som retro 2D platformers, där man kan ganska tydligt känna att man släpar efter om man hoppar el. dyl. Det är alltså inte bara i kompetetiva miljöer som det märks vid som det sägs. Spelbart, men lite störande i vissa fall. I 3d-spel märks det knappt alls.

Övrigt: behövs definitivt ett bra ställ och tålamod för att ställa in denna, se till att verkligen ta hänsyn till throw ratio i förväg. Mitt ställ var fenomenalt och billigt, och jag föreslår definitivt denna:

https://www.komplett.se/product/897565/tv-ljud-bild/projektor...

Notera dock att kolla så att projektorn är på rätt höjd i förhållande till duken, då verical lens shifting inte finns och key stoning är rätt begränsat. Anges om du söker på throw ratio/distance calculator för projektorn med storleken på din duk. Värt att veta är att en 4k60hz aktiv hdmi-kabel behövs, som går på 700-900 kr. Montera denna åt rätt håll innan du drar kabeln igenom listerna, något jag lärde mig den hårda vägen. Den är förhållandevis högljudd, notera detta. Jämförelsevis ljudvolymen av en maxbelastad modern gaminglaptop.

Summan: känns som en lite lägre budget 4k-tv i sin helhet, men detta glöms lätt i färgstarka scener.
3,5-4 toasts. Tror dock att det är i toppen för gaming i sin prisklass.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3