Throwback Thursday: Tio år sedan AMD avtäckte "Bulldozer"

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday: Tio år sedan AMD avtäckte "Bulldozer"

I augusti 2010 visade AMD upp sin kommande FX-serie av CPU:er – vi tar en titt tillbaka till hur förväntningarna såg ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ett mörkt kapitel både vi och AMD nog helst glömmer att det någonsin inträffat.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Ett mörkt kapitel både vi och AMD nog helst glömmer att det någonsin inträffat.

Nu har istället Radeon Technoligies Group haft sitt mörka kapitel (om än inte lika mörkt) för att ta revanch i höst!

Permalänk
Medlem

Jag hade precis byggt klart min första värstingdator med crossfire. Väntade bara på att Bulldozer skulle släppas för att bli klar.
Sen kom recensionerna och det blev en Phenom II X6 1100T istället..
Cirka ett år efter sålde jag allt och köpte ett Intel/Nvidia system istället.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Säga vad man säga vill om Bulldozer, AMD är villiga att försöka sig på nya saker.
Det tolkar jag som att de har ett tekniskt ledarskap

Permalänk
Medlem

Jag höll väldigt dålig koll på AMD de åren. Jag hade en A64 men sedan när C2D kom var det bara intel som kändes värt att följa. AMD var alltid sämre. Ibland lite bättre pris/prestanda men intel var alltid bäst. Nu känns det som vi är vid Athlon XP tiden där Intel fortfarande är bäst i spel men AMD är mer prisvärt. Kanske när 4000 serien kommer är AMD tillbaka vid Athlon 64 tiden och är klart bäst på allt.

Core börjar påminna om Pentium4 där de pressar upp mhz mer och mer. Min Athlon 64 var på 1.6ghz (klockad till 2.1ghz) och den utklassade min äldre P4 på 2.8ghz (klockad till 3.25ghz) vi är inte riktigt där ännu dock gällande överlägsen IPC.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har ett par low-powered Opterons ur 6000-serien från 2012, dock inga konsument FX CPU:er.

Tycker Opterons presterar helt OK sett till att de är omkr. 8 år gamla... och vad jag märkt tenderar Linux-kärnan att behandla arbetslater betydligt bättre än t.ex. Windows på det systmet.

Så i serversammanhang är de inte kanske lika katastrofala.
Plattformen hade gott om features, dock inte lika höga frekvenser eller prestanda likt mina Intel Xeon-servrar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har kvar min FX-8120-burk. Den används inte dock. Den hängde ändå med ett bra tag trots sina brister tycker jag, bytte upp min till i7-6700K när den kom dock. Nästa blir antagligen någon modell av Zen 3.

Permalänk
Inaktiv

Kan någon förklara varför min fx8350 fungerar snabbt i Linux men som en påse skit i Windows?
Då pratar jag om vanliga laster som normalt är singlethread som att öppna webläsare, bläddra filer etc.
Att öppna utforskaren är en kännbar fördröjning vs att göra samma sak i gnome (fedora). Där går det lika rappt som med min Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Kan någon förklara varför min fx8350 fungerar snabbt i Linux men som en påse skit i Windows?
Då pratar jag om vanliga laster som normalt är singlethread som att öppna webläsare, bläddra filer etc.
Att öppna utforskaren är en kännbar fördröjning vs att göra samma sak i gnome (fedora). Där går det lika rappt som med min Intel.

Antagligen operativsystemets schemaläggare, kanske behövs specialpaket för amd? Default var att allt delade moduler så länge det gick, men då fick varje tråd ganska få resurser att tillgå...

Angående Bulldozer är jag bara glad att AMD ens överlevde den fadäsen och kunde komma tillbaka. Mycket tack vare konsolerna och ATI kan jag tänka mig. Laptop, Server och Desktop segmenten dog ju nästan...

Permalänk

Lider fortfarande av en fx8350 och chipseten är ju också skit. Allting drar ström som ett värmeelement samt presterar undermåligt. Jag kommer aldrig köpa amd igen, oavsett vad de utvecklar.

Permalänk
Avstängd

Alltså, FX 9590 var en ganska skaplig pjäs egentligen, om man hade kylning som orkade med.

Man kaske inte fick extrema framerates för den tiden (jämfört med 4690k, som var en aning oimponerande uppgradering, men jag var tvungen då det var 30 grader vid bordsskivan), men man kunde ha också ha hyggligt mycket igång i bakgrunden utan påverkan. Lite som att köra gokart eller bandvagn.
Den ena kommer du ensam fram med fortare, men den andra kan du lasta med ett halvton grus utan att det tar längre tid för den sakens skull.

Permalänk
Medlem

Jag tittade nyligen på videon som Gamers Nexus la ut häromdan, där de sågar Bulldozer och AMDs befängda marknadsföring om "framtidssäker" ganska grundligt:

Det finns ingen framtidssäker dator, så det mantrat kanske vi kan slippa på SweClockers i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har bara dåliga minnen av FX 6300 - Temperaturproblem, dålig FPS i spel. Behöll den CPUn knappt två veckor. Köpte en A10-5800K 2013 som tydligen också är Bulldozer-baserad.. What do you know? Eh.. Det enda APU:erna var bra för var den integrerade grafiken..

För det är väl något jag får ge AMD.. Att de lyckades med den integrerade grafiken i processorn trots att processorn i sig var helt katastrofalt värdelös. Motsvarande grafik i Intel processor under samma tidpunkt orkade inte med Battlefield 3 på låga inställningar.. Så AMD lyckades med något iaf. Får väl se något positivt i Bulldozer-eran.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Finns det någon som köpte en Bulldozer-processor av någon annan orsak än okunskap eller i välgörenhetssyfte?

Hoppas att AMD återupplivar kakburken som FX-8150 kom i. Den var festlig. https://www.sweclockers.com/nyhet/14566-amd-fx-8150-pa-prisja...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronz:

Jag hade precis byggt klart min första värstingdator med crossfire. Väntade bara på att Bulldozer skulle släppas för att bli klar.
Sen kom recensionerna och det blev en Phenom II X6 1100T istället..
Cirka ett år efter sålde jag allt och köpte ett Intel/Nvidia system istället.

Blev en Phenom II X6 1090T för mig.
Moderkortet var ett Sabertooth 990fx som var riktigt bra, det gick sedemera med CPU till min systerson, själv köpte jag då en FX8350 med ett Sabertooth V2, den kombon var jag faktiskt riktigt nöjd med, tror jag gav 2700 för moderkort + CPU, det var det verkligen värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Kan någon förklara varför min fx8350 fungerar snabbt i Linux men som en påse skit i Windows?
Då pratar jag om vanliga laster som normalt är singlethread som att öppna webläsare, bläddra filer etc.
Att öppna utforskaren är en kännbar fördröjning vs att göra samma sak i gnome (fedora). Där går det lika rappt som med min Intel.

Linux > Windows. Det är allt du behöver veta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Finns det någon som köpte en Bulldozer-processor av någon annan orsak än okunskap eller i välgörenhetssyfte?

Hoppas att AMD återupplivar kakburken som FX-8150 kom i. Den var festlig. https://www.sweclockers.com/nyhet/14566-amd-fx-8150-pa-prisja...

FX6300 var rätt prisvärd faktiskt. Köpte en FX4130 (eller vad den hette) precis vid release när Komplett hade en specialgrej, halva priset (alltså <500kr) för de första beställningarna. Hade den några månader och sålde den och körde med en skrotlaptop istället.

Permalänk
Avstängd

Hade en 6-kärning Phenom II när Bulldozer lanserades och den hängde med ända tills jag uppgraderade till en 4690K.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

För det är väl något jag får ge AMD.. Att de lyckades med den integrerade grafiken i processorn trots att processorn i sig var helt katastrofalt värdelös. Motsvarande grafik i Intel processor under samma tidpunkt orkade inte med Battlefield 3 på låga inställningar.. Så AMD lyckades med något iaf. Får väl se något positivt i Bulldozer-eran.

Jag minns när datortidningarna slog på stora trumman i mitten av 90-talet för att Intel MMX skulle ersätta behovet av grafikkort i datorerna.

Misstänker att få hade väntat sig att iGPU/APU skulle bli mycket bättre än vad Intels integrerade kretsar gav d.v.s. någonting som funkar till skrivbordssysslor. När AMD Llano kom ut så hade Intel ändå gått från katastrofen GMA till HD Graphics, men eftersom Llano tävlade mot Sandy Bridge misstänker jag att AMD hamnade i skymundan på den punkten från start då deras CPUer var för dåliga relativt sett mot vad Intel erbjöd.

Rotade precis fram en gammal Fredagspanel jag kom ihåg att de snackade om introduktionen av AMD Fusion, men det verkar som att PR-avdelningen hos AMD kanske satsade på fel hästar i början:

Ytterligare en Fredagspanel (juli 2011) där prestandan i Llano diskuteras:

Skönt att AMD lyckats komma igen som CPU-tillverkare sedan dess.

Permalänk
Medlem

Jag hade en FX-8350 som fick ersätta min Phenom II 945BE. Passade till samma moderkort så det fick bli den "uppgraderingen". Lyckades skrämma upp den i 4.7Ghz i alla fall men saker kändes väl aldrig direkt sådär rappt som man vill ha det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hade en FX-8350 som fick ersätta min Phenom II 945BE. Passade till samma moderkort så det fick bli den "uppgraderingen". Lyckades skrämma upp den i 4.7Ghz i alla fall men saker kändes väl aldrig direkt sådär rappt som man vill ha det.

Enda CPU som har hållit sig bra från den tiden är i7 2600K visst var den dyrare att köpa men ifall man vill överklocka den så funkar den fortfarande okej idag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Köpte ett paket 2013 med asus sabertooth 990 fx moderkort 16gb/minne FX8350 och låda för 4000kr som jag körde på fram till 2017 då det blev Ryzen 1800x 16gb/minne ASUS PRIME X370-PRO vattenkylning Corsair Hydro H110i plus låda för 11300kr
Tyckte 8350 funkade bra inte heller tyckte jag den var svår att kyla, sonen tog över den senare och jag fick den tillbaka;-) vill nog påstå att FX8350 räckte himla bra till mina behov vid spel och foto redigering.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns det någon som köpte en Bulldozer-processor av någon annan orsak än okunskap eller i välgörenhetssyfte?

Hoppas att AMD återupplivar kakburken som FX-8150 kom i. Den var festlig. https://www.sweclockers.com/nyhet/14566-amd-fx-8150-pa-prisja...

Intel var för dyrt för mig just då jag köpte p.g.a. avsaknad av jobb.

Tror jag gav under 1000-lappen för min fx-6100, 900kr för mitt GA-990FXA-UD3-moderkort.

Att hitta ett lika billigt Intel-paket som både kunde köra SLI och CF samt ha 2 ggr 16x PCIe tror jag inte fanns på kartan.
Bortsett från x58-moderkorten som vars prollar kostade för mycket (vilka i sig ändå kan vara bland dom mest prisvärda prollarna för ett långsiktsbygge) så kunde intel ej riktigt mäta sig kände jag där och då.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Ja efter ett gäng Phenomer, så trodde ju man att det skulle bli ett lyft...
Har provat några olika Bulldoozer...suck fick lämna AMD ett tag...
Men jag sa alltid "Det blir nog bra när det blir färdigt" ...och det blev hu bra till sist med Ryzen...
Ordningen återställd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Lider fortfarande av en fx8350 och chipseten är ju också skit. Allting drar ström som ett värmeelement samt presterar undermåligt. Jag kommer aldrig köpa amd igen, oavsett vad de utvecklar.

Så vad ska du köpa då?
Går man enbart efter om någon någonsin gjort en dålig produkt så är det inte mycket man kan köpa.
Intel har även de producerat mindre bra processorer jämfört med sin konkurrent.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Lider fortfarande av en fx8350 och chipseten är ju också skit. Allting drar ström som ett värmeelement samt presterar undermåligt. Jag kommer aldrig köpa amd igen, oavsett vad de utvecklar.

Köpte en P4 Presshot, varmt as & vilken sketarkitektur kommer aldrig att skaffa en Intel igen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Min 8350 rullar fortfarande i sonens gamingburk. Han har inga problem i de spel han spelar i 1080p. Visst det är inte skyhöga fps, men han klagar inte.

Jag gav typ 1500:- För den ny. Så jag kan inte klaga för en cpu som rullat på i snart 8 år.

Och ja. Jag köpte den dels för priset och dels för att stödja AMD. Men jag gick över till intel sen och har haft en 4790k enda fram till för 3 veckor senare när det var dags att hoppa på AMD igen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Köpte en FX8320 som fyndvara på NoN för 895:- för en ~7år sedan, den rullar numera i mitt barnbarns (7år gammal) rigg tillsammans med ett gtx660, han är stennöjd med den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Så jag kan inte klaga för en cpu som rullat på i snart 8 år.

Fast det är nog ingen som har klagat på hållbarheten i CPUn?

Min kompis kör fortfarande på en i5-2500K i en 9 år gammal burk jag sålde till honom för 6 år sedan, enda skillnaden är väl att den äger den "framtidssäkra" FX-8350 fortfarande.