Köpråd - Många gamla hårddiskar Ide / Sata men inga gamla burkar. Föra över data.

Permalänk
Medlem

Köpråd - Många gamla hårddiskar Ide / Sata men inga gamla burkar. Föra över data.

Hej!

Jag har varit helt frånvarande från alla framsteg som gjorts de senaste åren angående smidiga lösningar för att föra över data från gamla hårddiskar.

Jag har under åren samlat på mig en ansenlig mängd gamla hårddiskar (som definitivt fungerade när jag någon annan tog ur dem ur den gamla burken just då) men har aldrig tagit tag i uppgiften med att föra över min gamla sparade data.

Jag läste på lite snabbt och såg att det fanns usb-adaptrar, men hur fungerar det egentligen? Kan jag riskfritt lägga min gamla Ide / sata - disk rätt på bordet och bara koppla in några sladdar så kommer den kännas igen av datorn? Finns det några risker? Kan det skada hårddiskarna? Eller måste jag ha någon slags dockningsstation?

Jag är lite tekniskt inkompetent, så förutsätt att jag inte kan någonting om olika format och sladdingångar. Namnen Ide / Sata fick jag fram genom att googla och komma fram till vad som verkade rimligt. Alla förklaringar är av godo!

Gärna så billigt som möjligt och så säkert som möjligt. Jag betalar hellre lite mer för att undvika eventuella risker med att skada data än att vara dumsnål och bara köra rätt in i kaklet.

Djupt tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänligast hälsningar

Joel

Permalänk

sålänge du ansluter dom med datorn avstängd är det ganska lugnt diskar är betydligt mindre känsliga mot slag och stötar avstängda än när de är igång.

men du kan lugnt ha dem liggande direkt på bordet inkopplade och inte röra dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

stötar under drift är diskens fiende när den är i gång - tex. att smälla knäet i en bordsben på ett bord med diskarna igång på dess bordsyta är ingen höjdare även om det klarar sig i alla flesta fallen.

om du kör via USB-diskdocka (främst för SATA-diskar) eller USB-adapter med både SATA-PATA-anslutning så se till att välja versionerna med extern strömmatning då 3.5" diskarna behöver 12 Volt - både PATA och SATA-diskarna - med diskar via USB-anlutningar så behöver du inte stoppa din värddator utan behandlas som externa USB-diskar över lag - dvs. windows hittar diskarna en kort stund efter att du pluggat in din USB-anslutning för diskarna.

- en fördel är att ansluta diskarna efter att din värddator redan är igång då diskarna betraktas som 'removable' medans botar man med USB-diskarna redan sittande i så kan det betraktas som fast installerad disk och då kan man inte göra 'remove' på dem ur OS och enda vägen är att stänga av windows igen - med att vänster skiftknapp hålls ned samma sekund du klickar för att stänga av datorn - annars stängs inte filsystemet utan ligger i en slags 'hibernate-läge' och tex. vill man montera disken i linux så vill inte Linux montera det i annat än read-only läget.