Uppgradering av mitt bygge, vilken väg ska jag gå?

Permalänk

Uppgradering av mitt bygge, vilken väg ska jag gå?

Vad gäller komponentinköp har jag legat lågt ett tag, men nu börjar jag fundera kring hur man tar sig an nästa uppgradering av burken. Det har uppenbarligen hänt en del och jag behöver lite råd kring hur jag kan tänka.

Nuvarande bygge
Moderkort: MSI B350M Mortar Arctic, mATX
CPU: AMD Ryzen 5 1600
RAM: Corsair 16 GB (2x8GB) 3200 MHz DDR4
GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB
PSU: BitFenix PowerSupply, Whisper M 450 W 80 Plus Gold
Chassi: Fractal Design Define Mini C
HD: Samsung SSD 850 EVO

Vad jag använder burken till
Spel, främst VR men även annat blandat. Stora inköpet härnäst blir Microsoft Flightsim så fort de får till VR-stödet, min HOTAS står och väntar.

Andra saker med datorn som är viktig
Eftersträvar generellt i första hand låga ljudnivåer, inte knäpptyst eller så men jag tänker att "energisnålt och effektivt" ger bra utslag både för db-nivån och även för plånboken. mATX-format då jag inte heller vill ha något jättestort i rummet, är sugen på än mindre chassi i framtiden men det är en svår avvägning i triangeln "litet - ljudlöst - billigt". Så inga feta ATX-kort mao, låga formfaktorer och bra tysta fläktar ftw.

Frågor och egna reflektioner
1. Är det någon med kunskap som snabbt kan bedöma var jag har eventuell flaskhals i det här bygget, som isf skulle fixas med mindre byte av få saker? Motivera gärna varför isf så lär jag mig nåt

2. Min tänkta plan just nu: med nästa Ryzen snart på gång kan det dyka upp billiga uppgraderingar generellt på säg 3000-serien som jag kan knipa; men kommer de matcha bra med nuvarande moderkort? I framtiden kan jag sen byta upp plattformen till nytt moderkort när DDR5 kommer in på marknaden, känns inte som någon idé innan dess. Låter det vettigt?

3. Utifrån mina egna tankar i punkt 2 så har jag just nu tagit in siktet på ny GPU snart. 1660 känns som för litet steg. AMD 5600 ser t ex intressant ut, även någon 2060-variant, tänker jag rätt här? 5700 verkar förvisso prisvärt, kanske kan man hitta ett bra pris begagnat eller på black friday i höst, men där hamnar jag i fundering om min PSU klarar det eller behöver jag uppgradera den isf?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så gillar MS flight simulator 32 GB minne och 8-kärnor,
undersök vad folk lyckats bygga på ditt moderkort och vrm-kvalite men en 3700x och 16 GB minne till som matchar de du har ligger väl nära till hands (men frågan är om inte ett 32GB kit ger minst huvudvärk)

Grafikkort bör du nog avvakta med åtminstone tills Ampere släpps i september, priserna lär bara stiga tills dess då 2070 slutat tillverkas men det kan komma en del lagerutförsäljningar och till slut begagnade kort.

Vad jag förstår kan MS flight simulator dippa ner till 15fps även på extremt kraftfulla datorer så även om du börjar att testa det på din dator och inte är nöjd så är det inte säkert att rätt lösning är att maxa allt.

Permalänk
Medlem

Jag tror du kommer kunna köra flygsimulatorn helt ok på det du har men R7 3700X & RX 5700 är nog vad du vill kika på.
5600XT har bara 6GB VRAM och flygsimulatorn kommer vilja ha 8GB.
3700x borde rasa i pris när Zen 3 lanseras, som 2700x gjorde vid Zen 2 lanseringen.
Vad gäller RAM så hade jag hoppat direkt till 64GB.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack för era svar!

Ända upp till 3700x då eventuellt; moderkortet verkar fixa det. Förutom Microsoft Flightsim, är det värt med 8 kärnor om man mest spelar spel?

Gällande grafikkort låter det alltså ovärt att gå lägre än GTX 2070 el RX 5700, så jag siktar på att bevaka priserna när nya korten börjar komma helt enkelt. Får räkna lite på det, men blir väl antagligen ett lite större PSU då också (nuvarande köptes på en väldigt tight budget, det var nog enda anledningen tror jag).

Har hittat 16 GB minne för en ok peng som ska gå ihop med det jag har, 64 totalt känns lite overkill i dagsläget men 32 är överkomligt. Men jag fortsätter prioritera grafikkortsmarknaden med pengarna i första hand.

Permalänk

Du skulle ju kunna titta på att köpa begagnat om de skulle vara OK exempel denna och sälja din nuvarande setup. https://swedroid.se/forum/threads/speldator-ryzen-3700x-rtx20...

Gjorde själv liknande när jag skulle uppgradera

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65