Litet, tyst, lättskött och dammfritt chassi.

Permalänk
Medlem

Litet, tyst, lättskött och dammfritt chassi.

Hade egentligen tänkt att min nästa dator skulle vara passivt kyld och utan fläktar, dvs helt dammsäkert och tyst (som en mobiltelefon). Men börjar ge upp, då det verkar vara ett nästan hopplöst projekt.

Skulle därför vilja fråga er experter vad ni har för råd att dela med er av. Gillar inte damm och vill gärna ha lättskött chassi, då alla måsten tar tid, jobb, familj och allt runtomkring. Litet och snyggt chassi som är lättplacerat hade varit kanon.

Vill gärna ha en snabb CPU om det går men inget måste på ultra-snabb, grafikkort har jag ingen större nytta av och inte massa lagringsplats heller. Tänkte köra M.2.

Idag har jag ett Bitfenix Prodigy med i7-3770k, SSD 128 GB och intern HD på ca 3-4 GB.

Har kollat lite på Akasa Euler M
Raijintek Ophion
Fractal Design Node 304 Svart

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Jag var inne på Akasa Euler M, men verkar vara så många begränsningar så vet inte om man blir så sugen.

Lutar åt Node 304 just nu, där går det att ställa in chassifläktarna på lägsta väldigt lätt. Vilken CPU kan rekommenderas som är tyst? Är en passiv kylare utan fläkt att rekommendera? Kan man lita på dom "kylkapaciteter" som står, eller hur skall man tänka?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Om du orkar att ta dig tid att skruva, borra, måtta och pyssla lite extra så kan du nog få till 140mm bottom och top fläkt i ett Streacom DB4 som annars är utan fläkt (varit inne i samma tankar själv). Blir nog lite av ett projekt men kan nog bli extremt stilrent.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du bara borde köpa en NUC som du gömmer undan?

Permalänk
Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@shogun-r:
PSU är passiv upp till 30% belastning.
Kylningen är gigantisk.. för att köra fläkten på lägsta möjliga.
Möjligt att chassifläktarna är högljudda: ta ut dem helt eller byt ut dem mot Noctuas.
Skippa hårddisken för de vibrerar och låter när de varvar upp.

https://www.inet.se/datorbygge/b1174057/8750048

Något snabbare och varmare CPU men långsammare iGPU.
https://www.inet.se/datorbygge/b1174055/0poi987

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Håller med de andra där, någon s k "minidator" blir nog lämplig.
Lite beroende på märke och modell finns det olika fästen/ställ för montering, t ex under bord/på vägg/bakom skärm.
Se bara till att inte välja någon med 65W-CPU, på de går fläktarna högre.

Den där AMD-baserade är nog inte dum och finns med olika processorer, oklart ljudnivån dock.
Även Dell/HP/Lenovo har motsvarande men oftast Intel-baserade, de verkar hålla bättre än Intel NUC.

Enda orsaken till att bygga i traditionell mening är om man behöver kraftigare grafikkort el plats för en massa diskar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av shogun-r:

Lutar åt Node 304 just nu

Går knappast att räkna som ”litet”. Mycket stort fotavtryck och överlag inget chassi att stå efter förutom till en server med flera hårddiskar (vilket jag har det till).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Det låter som att du bara borde köpa en NUC som du gömmer undan?

Har en Intel NUC till TVn. Nu har den visserligen några år på nacken, men tycker den låter som tusan så fort den får jobba lite (och då pratar vi om endast TV/streaming). Skulle inte kalla det "tyst".

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Går knappast att räkna som ”litet”. Mycket stort fotavtryck och överlag inget chassi att stå efter förutom till en server med flera hårddiskar (vilket jag har det till).

Det är väl ändå i den lägre klassen bland mini-itx.

Kollat på Louqe Ghost S1 Ash, men den har inga dammfilter vad jag förstått, så den går bort.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

@shogun-r: Juste och med bra fläktkurva går det att ställa så att PWM fläktarna stannar vid låg temperatur.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Det är väl ändå i den lägre klassen bland mini-itx.

Kollat på Louqe Ghost S1 Ash, men den har inga dammfilter vad jag förstått, så den går bort.

Magnetiska dammfilter, klippa lite bara

Visa signatur

Intel I9 10900K @5.0GHz | Gigabyte Z490 Vision G | Asus RTX 3080 Strix OC White | Corsair Vengeance LPX 64GB @3200Mhz | Intel 660p M.2 1TB | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Celsius+ S28 | Fractal Design 7 White | Varmilo x Ducky Miya69-Pro MX Brown | Zowie EC2-A | Asus VG259Q | Benq XL2411Z

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av shogun-r:

Det är väl ändå i den lägre klassen bland mini-itx.

Hur menar du då? Finns ju flertalet populära ITX-chassin under 10 liter; Node 304 är 20 liter och har därtill ett otroligt klumpigt fotavtryck. Går ju knappt att bygga ett rimligt ITX-chassi som är större än 304:an (åtminstone om hänsyn tas till fotavtryckets storlek).

Har själv Ghost S1 för övrigt. Den upplevda skillnaden i storlek mot Node 304 är milsvid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur menar du då? Finns ju flertalet populära ITX-chassin under 10 liter; Node 304 är 20 liter och har därtill ett otroligt klumpigt fotavtryck. Går ju knappt att bygga ett rimligt ITX-chassi som är större än 304:an (åtminstone om hänsyn tas till fotavtryckets storlek).

Har själv Ghost S1 för övrigt. Den upplevda skillnaden i storlek mot Node 304 är milsvid.

Jag håller med. Vill man ha litet så är Node 304 inte det bästa alternativet. Då är t.ex. Sugo SG13 ett betydligt bättre val.

Gällande damm så behöver man ju inte dammfilter för att det ska funka bra. Positivt tryck i chassit, och en bra placering (inte i på golvet i ett hörn) så är det nog inget problem.

Nya Cooler Master NR200 (eller NR200P) kunde kanske vara ett alternativ? Ska fotavtrycket vara riktigt litet så är Velka 7 ett riktigt lovande chassi också (eller lite äldre Velka 5).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kollat på Louqe Ghost S1 Ash, men den har inga dammfilter vad jag förstått, så den går bort.

Öppnade nyligen min efter ett år, inte mycket damm i den trots avsaknaden av dammfilter.

Misstänker att den klarar sig hyffsat av två anledningar:
1. Att PSU och GPU fläktarna suger luft från sidan och inte från botten
2. Att man har den högre upp, större chassin har ju en tendens att hamna närmare golvet. (Har mitt spöke brevid skärmen)

...så med magnetiska dammfilter så borde den klara sig hur bra som helst.

Mina söner har kört med Node304, de är hemska inuti trots dammfilter när man öppnar!

Visa signatur

Dator: Mac