AMD Ryzen 4000 "Vermeer" når turbofrekvenser om 4,8 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men inte så relevant, eftersom det är ett specialfall som passar Ryzen bättre.

Kan vara så.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men jag kan ha snöat in väldigt djupt i önskan om att ha styrning på fläktar 😁.

No shit haha
Jag har 5st fläktar som styrs genom UEFI med kurvor som gör att det är väldigt tyst. Knappt datorn hörs att den är igång ens mitt i tysta natten. Såklart att fläktarna ökar i varvtal när man tex spelar och det ska det ju göra för att hålla bra temps, fortfarande väldigt tyst. Detta säger jag som investerade i 3st dyra 200mm Noctua fläktar

Om det är nått som får datorn att jobba massa i onödan (=högre temps) så är det Aisuite. Avinstallera skiten

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vad är som gör att AMD inte riktigt hänger med i spelen? Det är det man allra mest skulle vilja se hända.

F.ö. så hoppas jag att 4.8Ghz nås av fler CPUer, vill gärna se att 4600 går långt högre än 3600 på 4.2Ghz

Finns säkert många orsaker, men de största orsakerna är nog latens och rå klockfrekvens: Intels 9900K och 10900K når runt 5Ghz medan 3900XT fortsättningsvis sitter fast på runt 4700 för enskilda kärnor och någonstans runt 4,1-4,2Ghz på alla kärnor (runt 20% bara där). Så trots att AMD skulle ha bättre IPC så kommer Intel ändå kunna vinna genom att klocka sina processorer högre, men taket börjar nog vara nått nu då kylarna inte räcker till mer.

Skillnaderna är inte jättestora längre och i vissa spel klarar ju sig AMDs processorer till och med bättre så Zen 3 kommer troligtvis komma väldigt nära 10900K om inte gå förbi.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men inte så relevant, eftersom det är ett specialfall som passar Ryzen bättre.

Jodå helt relevant när man diskuterar IPC eller IPS, dock rör cinebench IPC/IPS med flyttal och inte heltal, men fortfarande relevant i diskussionen.
Att de flesta sen har mer nytta av heltals-IPC är en annan femma, och där är det mer lika om jag har rätt för mig.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Med UEFI EDC buggen så boostar redan min 3950X till 4,8 GHz på vatten, och man ser 4,4-4,7 GHz i spel. Frågan är om jag skulle se nån förbättring om jag köpte en 4950X/5950X och körde den med bara PBO Enabled (förutsätter att Zen 3 inte kommer vara väldigt mycket bättre på att hålla boosten).

Jag hoppas att EDC buggen kommer fortsätta fungera på Zen 3, då blir det helt klart ett köp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Min AMD 3600 får högre singeltråd Score än en 9900k i R20. Ni som diskuterar IPC.

Flertrådad last som man gärna skalar på många kärnor, gärna via GPGPU. Hur står sig 3600n vs en 9900K i maxfps i spel när GPU inte är flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tycker jag det är helt värdelöst att hantera fläktstyrningen från UEFI. Jag vill justera i småsteg under maxbelastning för att hitta optimal ljudnivå kontra kylning. Det går helt enkelt inte att göra om man måste in i UEFI för varje liten ändring.
Jag har sjäöv svurit en del över AIsuites upplägg. Flertalet funktioner funkar inte alls ens. Men för just fläktstyrning ser jag ett stort mervärde i mjukvara som kqn styra 3pinsfläktsr med kurvor - on the fly - i windows så att mam kan belastningstesta samtidigt.

Men jag kan ha snöat in väldigt djupt i önskan om att ha styrning på fläktar 😁.

Skrivet av Xyberly:

Jag kan rekommendera Argus monitor, är en bättre version av speedfan. Det kostar några slantar, men det tycker jag helt klart det är värt. Bra mycket trevligare än Aisuite som jag också envisades med att använda under ganska många år.

Jag håller med rekommendationen om Argus Monitor. Det kostar inte heller någonting om man inte vill, du får en gratis månad "trial" men även efter den tiden är slut så är det bara att klicka bort en pop-up som säger att din trial tid är slut så fungerar programmet hur fint som helst ändå. Jag har haft det i ca 4-5 månader nu och inte betalat nåt, funderar på att göra det dock då programmet är så jäkla bra, känns rätt att stöda sånt

En bonus är också att du i Argus Monitor kan temp-styra fläktar utgående från vilken som helst sensor. Jag kör mina chassifläktar enligt GPU-temp nu, funkar svinbra

Permalänk
Medlem

Nu går det också att styra fläktar från två olika controllers på moderkortet. Det gick inte när jag först skaffade programmet. Då fick jag välja vilka fläktar jag ville styra eftersom mitt moderkort har två controllers för olika delar. Detta i Argus Monitor alltså. Jag använder det enbart för fläktstyrning, men det kan göra andra saker. En sak som jag upptäckte var att det kan styra chipset-fläkten på mitt moderkort!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Själv tycker jag det är helt värdelöst att hantera fläktstyrningen från UEFI. Jag vill justera i småsteg under maxbelastning för att hitta optimal ljudnivå kontra kylning. Det går helt enkelt inte att göra om man måste in i UEFI för varje liten ändring.
Jag har sjäöv svurit en del över AIsuites upplägg. Flertalet funktioner funkar inte alls ens. Men för just fläktstyrning ser jag ett stort mervärde i mjukvara som kqn styra 3pinsfläktsr med kurvor - on the fly - i windows så att mam kan belastningstesta samtidigt.

Men jag kan ha snöat in väldigt djupt i önskan om att ha styrning på fläktar 😁.

Har alltid undrat.
Vad händer om fläktstyrningsprogrammet lider av en bugg eller helt sonika kraschar? Använder man UEFI så är det i princip idiotsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Med UEFI EDC buggen så boostar redan min 3950X till 4,8 GHz på vatten, och man ser 4,4-4,7 GHz i spel. Frågan är om jag skulle se nån förbättring om jag köpte en 4950X/5950X och körde den med bara PBO Enabled (förutsätter att Zen 3 inte kommer vara väldigt mycket bättre på att hålla boosten).

Jag hoppas att EDC buggen kommer fortsätta fungera på Zen 3, då blir det helt klart ett köp.

Risk för OT men nu skrev du något mycket intressant som jag konstigt nog inte sett diskuterats här på Sweclockers så mycket eller så har jag helt enkelt bommat den tråden.

Du nyttjar alltså EDC buggen med 3950X för att få högre samt längre boost? Vad kör du med för värde på EDC?

Jag provade EDC buggen ett tag på min X3700 men fick inte riktigt till en setup jag var helt nöjd med (och inte riktigt 100% stabilitet). Var också tvungen att stänga av c-states (single core performance blev åt h-vete annars) samt köra med AMD Ryzen High Performance, andra energy profiles betedde sig skumt. Kan möjligen vara som så att det är beroende på moderkort också hur bra eller dåligt det blir att nyttja EDC buggen. Har dock inte provat nu igen med Agesa 1.0.0.6

Däremot tog mina benchmarks ett skutt uppåt med EDC buggen och man såg att den boostade högre.

Här en saftig tråd om EDC buggen på overclock.net
https://www.overclock.net/forum/13-amd-general/1741052-edc-1-...

Obs: Om du har några andra intressanta artiklar om EDC buggen så vore jag tacksam.

En del varnar också för att nyttja EDC buggen eftersom den stänger av FIT-tabellen men frågan är om den verkligen gör det? Den kanske bara inte följer FIT-tabellen lika strikt? Man undrar om nyttjande av EDC buggen skulle kunna leda till snabbare degradering (att det skulle slita på CPUn)?

@Ozzed skrev tex detta inlägg:
#18519581

Undrar om det finns andra här på Sweclockers som nyttjar EDC buggen förutom du? Kul också att du är så nöjd med effekten av EDC buggen att du skriver att det blir ett köp av Zen 3 om EDC buggen fortsätter existera. hehe

Vore ju "kul" om många här på Sweclockers börjar laborera med EDC buggen och sedan märker vi efter ett tag att det leder till degradering... haha Om det däremot är något som är relativt ofarligt så borde definitivt fler prova detta. Jag blev nästan snopen vilket skutt jag fick i mina benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Flertrådad last som man gärna skalar på många kärnor, gärna via GPGPU. Hur står sig 3600n vs en 9900K i maxfps i spel när GPU inte är flaskhals?

Du menar scenario som när man spelar när man spelar CSGO i 720p med ett 2080Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tänkte att den gav bäst bild av hur singeltråd är vid spelande. Men det kanske blir helt fel. Svårt att hitta något test där singeltrådad prestanda visas.
Vad Cinebench eller andra renodlade benchmarkprogram säger är för mig totalt ointressant.

Det är ju exakt det den INTE visar, din länk. En bättre bild av singeltråd vid spelande får du av att se hur en tråd presterar i tex Cinebench, inte genom att hålla ner Intels klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det är ju exakt det den INTE visar, din länk. En bättre bild av singeltråd vid spelande får du av att se hur en tråd presterar i tex Cinebench, inte genom att hålla ner Intels klockfrekvenser.

Men Cinebench är inte ett spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Blir det 8 core ccx på dessa eller fortfarande quad? minns jag läste rykten men kan inte se om det bekräftades.

Om de klarar att pricka in högre frekvens, 8 cores OCH 10-15% IPC som det ryktas om så kanske de kommer ikapp och går om även för spel... men många rykten som skall klaffa då.

intel 9/10000-serier överklockade är 15-20% starkare i spel där cpu är flaskhals idag.
(potentiellt mycket mer i de fall där >3-4 cores skall arbeta synkront och amd3000 åker på latensproblem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men Cinebench är inte ett spel.

Det säger fortfarande mycket mer om vilken prestanda du får i spel jämfört med det testet som du visade, där man låser klockfrekvensen på båda processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Risk för OT men nu skrev du något mycket intressant som jag konstigt nog inte sett diskuterats här på Sweclockers så mycket eller så har jag helt enkelt bommat den tråden.

Du nyttjar alltså EDC buggen med 3950X för att få högre samt längre boost? Vad kör du med för värde på EDC?

Jag provade EDC buggen ett tag på min X3700 men fick inte riktigt till en setup jag var helt nöjd med (och inte riktigt 100% stabilitet). Var också tvungen att stänga av c-states samt köra med AMD Ryzen High Performance, andra energy profiles betedde sig skumt. Kan möjligen vara som så att det är beroende på moderkort också hur bra eller dåligt det blir att nyttja EDC buggen. Har dock inte provat nu igen med Agesa 1.0.0.6

Däremot tog mina benchmarks ett skutt uppåt med EDC buggen och man såg att den boostade högre.

Här en saftig tråd om EDC buggen på overclock.net
https://www.overclock.net/forum/13-amd-general/1741052-edc-1-...

Obs: Om du har några andra intressanta artiklar om EDC buggen så vore jag tacksam.

En del varnar också för att nyttja EDC buggen eftersom den stänger av FIT-tabellen men frågan är om den verkligen gör det? Den kanske bara inte följer FIT-tabellen lika strikt? Man undrar om nyttjande av EDC buggen skulle kunna leda till snabbare degradering (att det skulle slita på CPUn)?

@Ozzed skrev tex detta inlägg:
#18519581

Undrar om det finns andra här på Sweclockers som nyttjar EDC buggen förutom du? Kul också att du är så nöjd med effekten av EDC buggen att du skriver att det blir ett köp av Zen 3 om EDC buggen fortsätter existera. hehe

Vore ju "kul" om många här på Sweclockers börjar laborera med EDC buggen och sedan märker vi efter ett tag att det leder till degradering... haha Om det däremot är något som är relativt ofarligt så borde definitivt fler prova detta. Jag blev nästan snopen vilket skutt jag fick i mina benchmarks.

Det ät vad jag läst på lite olika forum men det kan ju vara fel. AMD själva har ingen information on fenomenet. Att ta bort temperatur ur ekvationen behöver ju inte nödvändigtvis leda till degradering heller om det är så, utan har man bra kylning så känns det rätt ofta som de snålar med boosten och har lite väl mycket säkerhetsmarginaler. Men så finns det ju de som kör med klen kylning och låter processorn svettas rejält, och för dem är det nog en bra idé att inte prova detta, då temperatur i kombination med strömdensitet är det som leder till degradering, och om processorn skiter i, eller tar mindre hänsyn till hur varmt ett kluster är, och bara går på spänning kontra arbetsbelastning så är ju risken stor att strömdensiteten blir för stor vid ett givet tillfälle, vilket borde leda till degradering om nämnda kluster också är för varmt samtidigt.

Jag har själv aldrig testat även om det kliat i fingrarna ibland

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ät vad jag läst på lite olika forum men det kan ju vara fel. AMD själva har ingen information on fenomenet. Att ta bort temperatur ur ekvationen behöver ju inte nödvändigtvis leda till degradering heller om det är så, utan har man bra kylning så känns det rätt ofta som de snålar med boosten och har lite väl mycket säkerhetsmarginaler. Men så finns det ju de som kör med klen kylning och låter processorn svettas rejält, och för dem är det nog en bra idé att inte prova detta, då temperatur i kombination med strömdensitet är det som leder till degradering, och om processorn skiter i, eller tar mindre hänsyn till hur varmt ett kluster är, och bara går på spänning kontra arbetsbelastning så är ju risken stor att strömdensiteten blir för stor vid ett givet tillfälle, vilket borde leda till degradering om nämnda kluster också är för varmt samtidigt.

Jag har själv aldrig testat även om det kliat i fingrarna ibland

Ja, jag är inte helt övertygad heller men jag kanske gör ett nytt försök nu med mitt nyare bios.

Men kul att @Gambit_2K öser på järnet med sin 3950X, den prestandan är inte helt enkel att slå på fingrarna gissar jag. Typ Zen 3 prestanda idag.

@Gambit_2K

Vore kul om du kan posta lite benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det fortfarande stor skillnad mellan Intel och AMD när det kommer till singeltrådad prestanda eller AMD är inom räckhåll nu?

Det börjar närma sig likvärdigt, dock helt ointressant när man går upp i upplösningar och modernare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tycker jag det är helt värdelöst att hantera fläktstyrningen från UEFI. Jag vill justera i småsteg under maxbelastning för att hitta optimal ljudnivå kontra kylning. Det går helt enkelt inte att göra om man måste in i UEFI för varje liten ändring.
Jag har sjäöv svurit en del över AIsuites upplägg. Flertalet funktioner funkar inte alls ens. Men för just fläktstyrning ser jag ett stort mervärde i mjukvara som kqn styra 3pinsfläktsr med kurvor - on the fly - i windows så att mam kan belastningstesta samtidigt.

Men jag kan ha snöat in väldigt djupt i önskan om att ha styrning på fläktar 😁.

Ifall du testar nåt annat och vill ha bort AISuite:

Om AISuite fortfarande har så dålig avinstallation som den tidigare hade ( har inte använt det på många år) så finns det en Cleaner på ROG forum:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?95038-AI-Suite-3-cl...

Körde man den som admin i felsäkert läge så togs alla bakgrundstjänster bort som avinstallationen lämnar. Då slipper man blåsa allt eller krångla med att hitta rätt tjänster att slå av.

OBS: Kolla upp på forumet om den verkligen funkar för din version, har som sagt inte använt på länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spel IPC? Öka AMD's 3000 serie här med 20% så har vi kanske nya 4000 serien. Tex 10900k (153) vs 3900X (126x1,2 =151)

Och 720p testerna är för oss som kör uppskaling med DLSS 2.0 till 1080p, det bästa av allt är att blid kvaliteten blir bättre än native 1080p

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har alltid undrat.
Vad händer om fläktstyrningsprogrammet lider av en bugg eller helt sonika kraschar? Använder man UEFI så är det i princip idiotsäkert.

Inget är väl egentligen idiotsäkert. Jag har svårt för att svara för precis alla lösningar och alla scenarior för alla olika typer av crasher.
Men för MSI som jag använt senaste tiden så hade de en riktigt risig lösning. Inställningarna man gjorde i programmet sparades inte mellan omstarter. Inställningarna var istället upplagda så att man kunde skriva in motsvarande värde i UEFI efteråt manuellt (från pappersnoteringar). Det här uppdaterade de för inte så länge sedan så nu kan deras mjukvara skicka inställningarna till UEFI. Jag skulle gissa på att mina fläktinställningar är kvar även om jag installera MSI dragon center nu - men har inte testat.

Vad som kunde hända för Asus lösning med AIsuite vet jag inte riktigt. Men ja, jag har ju fått göra om hela fläktprofilen efter ominstallation av windows med asusbräda så jag antar att det funkar annorlunda där.

Men ja, frågan är väl egentligen precis samma som för överklockningen och flätkstyrningen av grafikkort. Görs vanligen med MSI afterburner som också i teorin kan få problem. Har själv aldrig varit med om att det är mjukvaran som ställt till det för mig iaf.
Eller ja, MSI dragon center slutade visa fläktinställningarna helt och hållet för mig en vända nyligen. Omstart hälpte ej. Men ja, de inställningar jag redan fixat med låg kvar och betedde sig som de skulle. Så fläktregleringen fortsatte iaf fungera som tänkt.
Mjukvarorna som kommer med moderkorten är emellertid sällan något man blir direkt lycklig av att använda.
Men att kunna testa fläktar mot temperaturer och belastningar direkt tycker jag är guld värt - så jag står ut med mjukvaran.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Och 720p testerna är för oss som kör uppskaling med DLSS 2.0 till 1080p, det bästa av allt är att blid kvaliteten blir bättre än native 1080p

Bättre bildkvalite än native med uppskalning från lägre upplösning? Det stämmer inte.

Många luras av det där extra sharpness filtret som de lägger på, "bilder ser så skarp ut mot native". Just det filtret orsakar en del problem med bildkvaliten. Kolla lite på DF videos om DLSS. Dessutom går det att lägga på sharpness på native också om man vill, Nvidia har en funktion för det i GFE. Då får man samma extra sharpness men med högre bildkvalite eftersom det är native.

Men DLSS 2.0 är sannolikt den bästa uppskalaren idag.

Permalänk
Medlem

@Fulci: Har mest kollat på still bilder på Death Stranding och cyberpunk 2077 tex denna Death Stranding DF DLSS. Har du länk till DF?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Tänk vad enkelt allt hade varit om de bara skippat att kalla Zen+ för Ryzen 2000

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Inget är väl egentligen idiotsäkert. Jag har svårt för att svara för precis alla lösningar och alla scenarior för alla olika typer av crasher.
Men för MSI som jag använt senaste tiden så hade de en riktigt risig lösning. Inställningarna man gjorde i programmet sparades inte mellan omstarter. Inställningarna var istället upplagda så att man kunde skriva in motsvarande värde i UEFI efteråt manuellt (från pappersnoteringar). Det här uppdaterade de för inte så länge sedan så nu kan deras mjukvara skicka inställningarna till UEFI. Jag skulle gissa på att mina fläktinställningar är kvar även om jag installera MSI dragon center nu - men har inte testat.

Vad som kunde hända för Asus lösning med AIsuite vet jag inte riktigt. Men ja, jag har ju fått göra om hela fläktprofilen efter ominstallation av windows med asusbräda så jag antar att det funkar annorlunda där.

Men ja, frågan är väl egentligen precis samma som för överklockningen och flätkstyrningen av grafikkort. Görs vanligen med MSI afterburner som också i teorin kan få problem. Har själv aldrig varit med om att det är mjukvaran som ställt till det för mig iaf.
Eller ja, MSI dragon center slutade visa fläktinställningarna helt och hållet för mig en vända nyligen. Omstart hälpte ej. Men ja, de inställningar jag redan fixat med låg kvar och betedde sig som de skulle. Så fläktregleringen fortsatte iaf fungera som tänkt.
Mjukvarorna som kommer med moderkorten är emellertid sällan något man blir direkt lycklig av att använda.
Men att kunna testa fläktar mot temperaturer och belastningar direkt tycker jag är guld värt - så jag står ut med mjukvaran.

Om man har ett program för att testa fram rätt parametrar för att sen applicera i själva UEFI kan jag förstå, men menade mest program som styrs från själva Windows. Många överklockar ju samt kanske även viss fulkod (virus mm) kan få såna viktiga program att krascha. Förhoppningsvis så borde inställningarna i UEFI ta över då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Fulci: Har mest kollat på still bilder på Death Stranding och cyberpunk 2077 tex denna Death Stranding DF DLSS. Har du länk till DF?

Det är förstås väldigt bra uppskalning och väl värt det om man vill öka framerate men behålla väldigt hög kvalite. Såg att jag skrev förkortningen DF bara tyvärr, det är Digital Foundry jag tänkte på. De som brukar analysera grafikkvaliteer i spel på Eurogamer och Youtube. De har flera video om det, t.ex. med Control och andra spel. Med DLSS 2.0 fårn man lite halo/kanteffekter just på grund av skärpeökningen. Som jag förstått ska utvecklare nu ha tillgång till att kunna justera skärpenivån eller låtar spelaren göra det själv i DLSS 2.0. Eftersom jag har Pascal kort så kan inte jag testa DLSS själv, då det krävs RTX2000-serie kort.

Permalänk
Medlem

@Fulci: Ja min länk är till Digital Foundry, var är din länk där de säger att det blir sämre med 2.0 DLSS?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan köras längre i de frekvenserna än 3000 serien. Ser i HWinfo att min 3900X när 4.6GHz men man ser aldrig att den ligger på det under längre laster.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Med 4.8 Ghz förbättrad Ipc med låt säga 15% i snitt. Mkt bättre infinityfabric ( vi vet Ryzen gillar snabba minnen) och med förbättringar gentemot spel... tja varför inte....borde kunna bli spelprollen man går till.... o självklart en till fördel. Behöver inte spendera en förmögenhet på kylning, bra ventilerat chassi mm.....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Blir en kul höst med Zen 3, RDNA2, Ampere och PS5/XBOX!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X