Kommande Macbook kan komma att utrustas med ny ARM-krets

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande detta. Apple har ju legat väldigt lågt i innovationstakt på sina datorer under ett antal år nu, med detta kanske dom kan ta några rejäla kliv framåt igen. Så fort dom nya bärbara med ARM går att köpa ska jag beställa en så får frugan ärva min 2020 Air Retina.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Är helt övertygad om att Apple inte bara kommer att stoppa in en A14X i en Macbook. Självklart har en laptop helt andra möjligheter än en tablet och självklart vill också Apple göra ett statement med sina första datorer med egna processorfamiljen för att få det att lyfta. Min gissning är 50% snabbare än Intels motsvarighet och +25% batteritid.

Det som gör Apples egna processorer än mer intressanta än enbart syntetisk benchmarking-resultat är ju att de kan skräddarsys för att passa exakt det Apple vill att de ska passa till. Redan nu är ju t.ex. Final Cut Pro X betydligt snabbare på flertalet use cases än exempelvis Adobe Premier på både Mac och PC med samma CPU/grafikkort i övrigt. Ur ett utvecklingsperspektiv blir det intressant att se hur mycket av specialverktygen på SoC:et som kommer att öppnas upp genom SDKs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Är helt övertygad om att Apple inte bara kommer att stoppa in en A14X i en Macbook. Självklart har en laptop helt andra möjligheter än en tablet och självklart vill också Apple göra ett statement med sina första datorer med egna processorfamiljen för att få det att lyfta. Min gissning är 50% snabbare än Intels motsvarighet och +25% batteritid.

Det som gör Apples egna processorer än mer intressanta än enbart syntetisk benchmarking-resultat är ju att de kan skräddarsys för att passa exakt det Apple vill att de ska passa till. Redan nu är ju t.ex. Final Cut Pro X betydligt snabbare på flertalet use cases än exempelvis Adobe Premier på både Mac och PC med samma CPU/grafikkort i övrigt. Ur ett utvecklingsperspektiv blir det intressant att se hur mycket av specialverktygen på SoC:et som kommer att öppnas upp genom SDKs.

Tror du är helt rätt på spåret.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Batteritid, tyst, bra prestanda och helt säkert den säkraste laptop du kan köpa. Inga kända säkerhetshål i den(ännu)

Plånboken vibrerar redan!
Vill bara en smidig, diskret "tunn klient" med hygglig kräm och så lite handpåläggning som möjligt.
Gärna med 87 thunderbolt och usb3-portar, men det finns ju rediga dockor på marknaden så...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och nu släpps det uppdaterade Imac med tionde generationens Intel Core-processorer. https://macworld.idg.se/2.1038/1.733641/nya-imac Frågan är vilka ska köpa dessa när de snart ersätts med Arm? Jag tänker företag som har äldre programvara och ej vill uppgradera direkt, då uppgraderingskostnad av egenutvecklad mjukvara kan vara svindyr. Nu gissar jag dock att det å Apple datorer är mer ovanligt jämfört emot windowsvärlden.

Funderade också på det. OSX lär ju droppa suppot för X86 en viss tid efter, då sitter man kanske med en 2-4år gammal dator som fortfarande är bra utan stöd för nyare OS. Vi såg ju en liknande övergång från PowerPC till X86 och sen från 32bit till 64bit (sistnämnda inte riktigt samma sak dock)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Funderade också på det. OSX lär ju droppa suppot för X86 en viss tid efter, då sitter man kanske med en 2-4år gammal dator som fortfarande är bra utan stöd för nyare OS. Vi såg ju en liknande övergång från PowerPC till X86 och sen från 32bit till 64bit (sistnämnda inte riktigt samma sak dock)

Det kommer dröja mer än 2-4 år innan MacOS slutar rulla på x86, min vän.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Finns det liknande tester för DaVinci, Blender och Handbrake? Alla väldigt vanliga produktivitetsprogram? Att subba på Adobe lär inte hända för min del.

Err...
Självklart finns inte alla program benchmarkade, datorerna finns ju inte ens, och de små Dev Kitsen (som har gammal iPad hårdvara och vars prestandavärden är helt irrelevanta i vilket fall) släpptes för en och en halv månad sedan, och man får inte dela med sig av sina benchmarks på dem.

Du verkar helt enkelt inte vara målgruppen. Köp en vettig compute server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det kommer dröja mer än 2-4 år innan MacOS slutar rulla på x86, min vän.

Beror på om man menar senaste MacOS, eller fortfarande får uppdateringar eller om man menar att datorn bootar.

Jag tror lätt x86 inte får senaste OS längre inom 5 år

Permalänk
Skrivet av medbor:

Beror på om man menar senaste MacOS, eller fortfarande får uppdateringar eller om man menar att datorn bootar.

Jag tror lätt x86 inte får senaste OS längre inom 5 år

Ja, det var kanske lite otydligt skrivet av mig. Menar att x86 kommer kunna köra det MacOS som är aktuellt om mer än 2-4 år. Fem år som du säger är kanske inte orimligt, men skulle säga att det är tidigast om fem år – antagligen längre. De (Apple) har sagt att de kommer stödja x86 ”for years to come”. Låter som (och borde vara) minst fem år i alla fall. 5-8 kanske? Men vi får se.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, det var kanske lite otydligt skrivet av mig. Menar att x86 kommer kunna köra det MacOS som är aktuellt om mer än 2-4 år. Fem år som du säger är kanske inte orimligt, men skulle säga att det är tidigast om fem år – antagligen längre. De (Apple) har sagt att de kommer stödja x86 ”for years to come”. Låter som (och borde vara) minst fem år i alla fall. 5-8 kanske? Men vi får se.

Det sa dom vid bytet till x86 också. Tog två år från motsvarande var vi är nu, tills man släppte nytt OS utan stöd för powerPC. Visst, man supportade det gamla i några år till. Jag gissar på 3 år från att Big Sur släpps.

Edit: Sen var inte problemet hur länge apple stödje det, problemet var att tredjepart slutade stödja äldre versionen fort.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Det sa dom vid bytet till x86 också. Tog två år från motsvarande var vi är nu, tills man släppte nytt OS utan stöd för powerPC. Visst, man supportade det gamla i några år till. Jag gissar på 3 år från att Big Sur släpps.

Edit: Sen var inte problemet hur länge apple stödje det, problemet var att tredjepart slutade stödja äldre versionen fort.

Sa de verkligen det?
Jag tror absolut att det kommer dröja mer än tre år. Fem i alla fall. Sen går det ju fint att installera andra operativsystem när ny version av MacOS inte stöds. Det var lite mer begränsat under PPC-tiden. Men visst är det ett speciellt läge när man vet att en arkitektur är på väg att fasas ut – förstår att det blir tveksamheter inför nyköp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sa de verkligen det?
Jag tror absolut att det kommer dröja mer än tre år. Fem i alla fall. Sen går det ju fint att installera andra operativsystem när ny version av MacOS inte stöds. Det var lite mer begränsat under PPC-tiden. Men visst är det ett speciellt läge när man vet att en arkitektur är på väg att fasas ut – förstår att det blir tveksamheter inför nyköp.

Ja, det gick betydligt mycket fortare än de hade förutsett vid första lanseringen. Uppenbar risk/chans att det inträffar även denna gång. ...så troligen två år med nya OS-versioner och några år med patchar till sista versionen som stöds. (Längre förstås om Arm CPUerna floppar och folk fortsätter köpa intel mac:ar ) Har svårt att se det som något stort problem, vill någon köra en fem år gammal dator, går det förstås alldeles utmärkt, man måste inte uppdatera sina mjukvaror till senaste version konstant. (och behöver man det så är man i målgruppen som inte kör på en 4-5 år gammal dator hur som helst)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det gick betydligt mycket fortare än de hade förutsett vid första lanseringen. Uppenbar risk/chans att det inträffar även denna gång. ...så troligen två år med nya OS-versioner och några år med patchar till sista versionen som stöds. (Längre förstås om Arm CPUerna floppar och folk fortsätter köpa intel mac:ar ) Har svårt att se det som något stort problem, vill någon köra en fem år gammal dator, går det förstås alldeles utmärkt, man måste inte uppdatera sina mjukvaror till senaste version konstant. (och behöver man det så är man i målgruppen som inte kör på en 4-5 år gammal dator hur som helst)

Men... Den första datorn med Apples egna propp har inte kommit än och det skulle ta två år innan hela brädet lämnat x86. Så att det om redan två år från nu inte längre skulle släppas någon x86-version av MacOS faller på sin egen orimlighet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men... Den första datorn med Apples egna propp har inte kommit än och det skulle ta två år innan hela brädet lämnat x86. Så att det om redan två år från nu inte längre skulle släppas någon x86-version av MacOS faller på sin egen orimlighet.

Varför? PowerPC utbytet över hela linjen tog två år från annonsering på wwdc 2005 till 2007, ok, så starta räknaren 2022 då, så den som köper idag klarar sig något längre då.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Varför? PowerPC utbytet över hela linjen tog två år från annonsering på wwdc 2005 till 2007, ok, så starta räknaren 2022 då, så den som köper idag klarar sig något längre då.

Ja, vi får starta räkna från när sista Intel-datorn är utfasad. Sen behöver det inte per automatik bli samma tidsspann som vid PowerPC-bytet gällande MacOS. Tror folk kommer bli riktigt upprörda om de inte får en ny MacOS-version två år efter datorinköp. Jag tror som sagt minst ett par år till, så säg fyra år från att sista Intel-Mac:en sålts. Men visst, jag kan ha fel....

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, vi får starta räkna från när sista Intel-datorn är utfasad. Sen behöver det inte per automatik bli samma tidsspann som vid PowerPC-bytet gällande MacOS. Tror folk kommer bli riktigt upprörda om de inte får en ny MacOS-version två år efter datorinköp. Jag tror som sagt minst ett par år till, så säg fyra år från att sista Intel-Mac:en sålts. Men visst, jag kan ha fel....

Vi får väl se, men förra gången var det som sagt 2år från annonsering av bytet till Intel, inte från sista datum de såldes. 32 bit fasades också ut fort om jag minns rätt