Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Uppenbarligen en kommentar gällande hur bra alternativ PostNord är som leverantörspartner.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Postnord har pesoniligen kostat mig över 2000kr i bortslarvade paket.
Har inget förtroende för dem, förstatliga eländet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda fraktbolag som verkligen utmärker sig med att vara extremusla är UPS, de övriga är tämligen likvärdiga så där kvittar det vilket som används.

Alltid krångel när något skickas med UPS till mig.
För min ort tror jag de anlitar något åkeri som använder sig av Fraktcentralen och det är alltid leverans till någon obskyr liten butik mitt i centrum man måste betala parkering för att nå...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Vet inte om man ska skratta eller gråta. För det första så är förtroendet för Postnord inte precis på topp. Närmare botten skulle jag säga. Och jag har inte bara dåliga erfarenheter privat utan även via företaget.

Först kommer de med förslaget att leverera varannan dag. Och nu när de vet att Amazon kommer till Sverige så kan de såklart inte säga nej till så mycket pengar som detta skulle generera. Självklart vill de ha kontraktet.

Jag slår vad om att minst 1/6 (runt 15-16 %) av alla paket som Amazon kommer att leverera kommer att "försvinna". Och så ringer man och får ingen lösning eller ekonomisk kompensation för paketet. Utan det är pengar som slängs i sjön för att någon på Postnord vill ha en tidigt present. För att inte tala om alla löjliga förseningar.

Om Amazon verkligen vill expandera till Sverige och få en lyckad sådan, så får de bara inte välja Postnord. De behöver en distributör som går att lita på för att knyta ihop säcken. Vill de gå i konkurs i Sverige om några år pga. dåliga leveranser så folk slutar köpa därifrån så go ahead!

Ingen idé att lägga ned så mycket pengar och skapa ett sånt enormt företag och filial här i Sverige bara för att till sist faila på leveranserna.

Å jo.

Du ska inte klaga till Posten utan till Amazon så ska du se vad som händer

jag hade ett paket med Premium shipment (typ 60 kr extra) som UPS lokala undersabotör vägrade köra ut dagen efter med motivering att jag bodde utanför tätorten. Nu behövde jag grejorna akut så jag hämtade dem mwn sen ringde jag Amazon och det tog skruv.

1. Frakt krediterad
2. Kompensation för min hämtkostnad
3. Ett par dagar senare fick jag ett mail från Amazon USA. De hade nu tittat på ärendet och ville be om ursäkt då de inte hade levt upp till det de hade lovat när jag beställde. Inget som helst trams om att det var en underleverantör osv utan jag har handlat frakt av Amazon och de uppfyllde inte det.

Sen stod det förvisso också att Amazon har skickat ett klagomål till UPS på hur de har skött det hela. Tar troligen lite bättre än när en privatperson klagar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ingenting är omöjligt när det viftas ramavtal och dollarsigns snurrar vid ögonen. Ska bli intressant att se hur detta går, fast iofs så var dom ju noga med att säga att man inte fick anta att det blir samma som existerande (2 days).

Har sjukt svårt att se hur det ska gå ihop. Sist jag beställde (för några veckor sen) tog det 7 arbetsdagar för PostNord att få ett paket från Kalmar till Stockholm.

Hur som helst så är jag extremt positiv till en fast kostnad på frakten, så spännande se var det landar.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Sist jag beställde (för några veckor sen) tog det 7 arbetsdagar för PostNord att få ett paket från Kalmar till Stockholm.

Imponerande

Permalänk
Medlem

Hm... det sög ju Postnord är inte pålitliga alls.

Visst jag själv har aldrig haft några problem med vanliga spårade paket med kolli-id.

Där emot så har det hänt många gånger att jag har förlorat och inte fått brev som jag vet borde ha kommit eller att de har kommit flera veckor försent. Så kör nu all viktig post som går via Kivra istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Initialt hade jag några paket som tog tid osv. Men, efter att Kinapaketen blivit färre, så har jag aldrig upplevt något större bekymmer. Absolut int emer än jag haft med andra leverantörer. Jag var inne på en terminal en gång när alla beställde en massa paket på Wish och från Aliexpress och det var helt galet. De hade fått plocka en en massa mer folk som sprang runt och de fick in flera hundra procent mer paket än vad de vanligtvis fått tidigare. Och det var inte en peak utan hela tiden, dag efter dag. Efter den bilden så förstod jag om det kunde dröja lite eller bli fel ibland.

Postnords dåliga rykte är överdrivet helt klart. En del är också lite känsliga, har haft en dålig upplevelse och sedan ska det hatas. Men ja, visst finns det saker som Postnord behöver förbättra men gissningsvis jobbar de förbannat hårt med det.

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Postnord har pesoniligen kostat mig över 2000kr i bortslarvade paket.
Har inget förtroende för dem, förstatliga eländet

Det är statligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Det är statligt.

Det är väl statligt ägt? Det är inte helt samma sak som att det är statligt?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av monotux:

Det är väl statligt ägt? Det är inte helt samma sak som att det är statligt?

Du menar att Postnord ska drivas som ett verk eller myndighet och inte som ett företag?

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå paketfrakter så skickades ett paket till mig från Stockholm med DHL, det tog en "lite" underlig väg men det kom fram men man kan ju ibland undra varför de gör som de gör, det lär i vart fall inte ha varit den mest miljövänliga frakten i historien men kanske en av de längsta i förhållande till sträckan paketet kunde ha gått. Sista biten saknas i spårningen nedan men det är att det kördes till utlämningsstället från leveranskontoret i Göteborg. Paketet fick sig en flygtur runt norra Europa, undrar hur de tänkte när de kom fram till att det här var en lämplig väg.

14 Anlänt till DHLs leveranskontor i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 12:07
13 Lämnat DHLs station i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 07:52
12 Hanterad i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 07:52
11 Anlänt till DHLs sortering i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 05:43
10 Lämnat DHLs station i COPENHAGEN - DENMARK COPENHAGEN - DENMARK 03:47
9 Skickad via COPENHAGEN - DENMARK COPENHAGEN - DENMARK 03:46
8 Lämnat DHLs station i LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 01:15 lördag, April 04, 2020 Serviceområde Tid
7 Hanterad i LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 00:12
fredag, April 03, 2020 Serviceområde Tid
6 Anlänt till DHLs sortering i LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 23:58
5 Lämnat DHLs station i ARLANDA - SWEDEN ARLANDA - SWEDEN 21:32
4 Skickad via ARLANDA - SWEDEN ARLANDA - SWEDEN 20:11
3 Lämnat DHLs station i STOCKHOLM - SWEDEN STOCKHOLM - SWEDEN 19:16
2 Hanterad i STOCKHOLM - SWEDEN STOCKHOLM - SWEDEN 18:45
1 Försändelse hämtad STOCKHOLM - SWEDEN 17:51

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apropå paketfrakter så skickades ett paket till mig från Stockholm med DHL, det tog en "lite" underlig väg men det kom fram men man kan ju ibland undra varför de gör som de gör, det lär i vart fall inte ha varit den mest miljövänliga frakten i historien men kanske en av de längsta i förhållande till sträckan paketet kunde ha gått. Sista biten saknas i spårningen nedan men det är att det kördes till utlämningsstället från leveranskontoret i Göteborg. Paketet fick sig en flygtur runt norra Europa, undrar hur de tänkte när de kom fram till att det här var en lämplig väg.

14 Anlänt till DHLs leveranskontor i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 12:07
13 Lämnat DHLs station i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 07:52
12 Hanterad i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 07:52
11 Anlänt till DHLs sortering i GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 05:43
10 Lämnat DHLs station i COPENHAGEN - DENMARK COPENHAGEN - DENMARK 03:47
9 Skickad via COPENHAGEN - DENMARK COPENHAGEN - DENMARK 03:46
8 Lämnat DHLs station i LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 01:15 lördag, April 04, 2020 Serviceområde Tid
7 Hanterad i LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 00:12
fredag, April 03, 2020 Serviceområde Tid
6 Anlänt till DHLs sortering i LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 23:58
5 Lämnat DHLs station i ARLANDA - SWEDEN ARLANDA - SWEDEN 21:32
4 Skickad via ARLANDA - SWEDEN ARLANDA - SWEDEN 20:11
3 Lämnat DHLs station i STOCKHOLM - SWEDEN STOCKHOLM - SWEDEN 19:16
2 Hanterad i STOCKHOLM - SWEDEN STOCKHOLM - SWEDEN 18:45
1 Försändelse hämtad STOCKHOLM - SWEDEN 17:51

Läst en del om det här (underliga transportkedjor) och det verkar totalt idiotiskt ur ett miljöperspektiv men det kanske handlar om att de försöker frakta mycket på en gång (vet ej).

Permalänk
Medlem

@ronz: Det har hänt mig flera gånger när jag beställt hemleverans att UPS lämnar ett meddelande att de inte kunnat nå mig hemma och att paketet finns att hämta på ett utlämningsställe, trots att jag varit hemma hela dagen. De har inte ens försökt..

Permalänk
Skrivet av makatech:

Postnords dåliga rykte är överdrivet helt klart. En del är också lite känsliga, har haft en dålig upplevelse och sedan ska det hatas. Men ja, visst finns det saker som Postnord behöver förbättra men gissningsvis jobbar de förbannat hårt med det.

Att Postnords dåliga rykte är överdrivet får stå för dig. Definitivt ingen överdrift enligt mig.

Ifall du läser mitt inlägg på föregående sida ser du att det inte handlat om att vara känslig eller någon enstaka dålig upplevelse som du beskriver det. Har istället varit samma sak varje gång jag haft med dem att göra. Att du vidare gissar på att de jobbar hårt på att förbättra sig verkar föga sannolikt med tanke på hur jag gång efter annan haft samma typ av upplevelse när jag haft med dem att göra. Ifall det hade jobbat hårt på att förbättra sig vore det ju rimligt att anta att min upplevelse borde förbättrats med tiden.

Att Postnord är statligt är förmodligen en av anledningarna till att det ser ut som det gör. Är ju inget nytt under solen direkt att du ofta får en något annorlunda "service" när du vänder dig till statliga instanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

@-ronz: Det har hänt mig flera gånger när jag beställt hemleverans att UPS lämnar ett meddelande att de inte kunnat nå mig hemma och att paketet finns att hämta på ett utlämningsställe, trots att jag varit hemma hela dagen. De har inte ens försökt..

Japp det också!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Nej, det funkar felfritt för mig också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig haft problem med Postnord. Men får å andra sidan väldigt sällan paket hem, vilket verkar vara ett problem för alla speditörer.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Å jo.

Du ska inte klaga till Posten utan till Amazon så ska du se vad som händer

jag hade ett paket med Premium shipment (typ 60 kr extra) som UPS lokala undersabotör vägrade köra ut dagen efter med motivering att jag bodde utanför tätorten. Nu behövde jag grejorna akut så jag hämtade dem mwn sen ringde jag Amazon och det tog skruv.

1. Frakt krediterad
2. Kompensation för min hämtkostnad
3. Ett par dagar senare fick jag ett mail från Amazon USA. De hade nu tittat på ärendet och ville be om ursäkt då de inte hade levt upp till det de hade lovat när jag beställde. Inget som helst trams om att det var en underleverantör osv utan jag har handlat frakt av Amazon och de uppfyllde inte det.

Sen stod det förvisso också att Amazon har skickat ett klagomål till UPS på hur de har skött det hela. Tar troligen lite bättre än när en privatperson klagar

Förutom att det säkert tar skruv bättre så är det även rätt att klaga till Amazon rent ansvarsmässigt eftersom det är Amazon som är kund till PostNord, inte du som mottagare. Det är åtminstone så jag förstått reglerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan tycka att man kan skilja på leverans till dörr och till ombud, har alltid oavsett leverantör bekymmer med leverans till dörr och väldigt sällan problem oavsett leverantör vid leverans till ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men Maud såg till att röstfördelningen i styrelsen blev 50/50 fastän även majoriteten av verksamheten sker i Sverige,
Dessutom hade danskarna strax innan samgåendet tagitr ett beslut om elektronisk myndighetspost så de förutsåg att brevvolymerna skulle minska, Danskarna gjorde en bra Affär när de lurade Maud.
Det kanske var en hämnd för freden i Roskilde för den sved väl lite för Danskarna

Sverige och Danmark har krigat 37 gånger vilket möjligen är någon form av världsrekord men nu har vi posten tillsammans.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ddG59A/dansk...

Tycker att alla skandinaviska krig är ganska bisarra med tanke på att vi till stor del delar samma DNA och bakgrund (om man går långt tillbaka) men så kan det bli med lillebrors komplex och man brukar ju säga att inbördeskrig är alltid de mest våldsamma. Jag vet själv varje fall att jag förutom i Sverige har förfäder i både Danmark och Norge (samt Finland).

Danskar är envisa rackare, inte ens "supervikingen" Harald Hårdråde (som var kung i Norge) lyckades erövra Danmark har jag för mig. Till slut dog stackars Harald när han istället fick för sig att försöka erövra hela England, så kan det gå. Väntar fortfarande på Hollywood filmen med Leonardo Di Caprio i rollen som Harald men den kommer ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Köpen från Amazon lär bli lika mycket som det var under wish skulle jag gissa. Tror inte Postnord kommer orka med det där en gång till med alla paket som ska ut snabbt till folket. Annan leverantör eller höjd avgift på paketen tror jag det hela slutar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Köpen från Amazon lär bli lika mycket som det var under wish skulle jag gissa. Tror inte Postnord kommer orka med det där en gång till med alla paket som ska ut snabbt till folket. Annan leverantör eller höjd avgift på paketen tror jag det hela slutar med.

Nja, går det nu bra för Amazon i Sverige (vi får se) tror jag Postnord kommer kämpa med näbbar och klor för att behålla dem. Men lite bisarrt är det hela med tanke på att Postnord är statligt och Amazons framgång möjligen kan gå ut över en del svenska företag/konkurrenter ("Sleeping with the devil").

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Å jo.

Du ska inte klaga till Posten utan till Amazon så ska du se vad som händer

jag hade ett paket med Premium shipment (typ 60 kr extra) som UPS lokala undersabotör vägrade köra ut dagen efter med motivering att jag bodde utanför tätorten. Nu behövde jag grejorna akut så jag hämtade dem mwn sen ringde jag Amazon och det tog skruv.

1. Frakt krediterad
2. Kompensation för min hämtkostnad
3. Ett par dagar senare fick jag ett mail från Amazon USA. De hade nu tittat på ärendet och ville be om ursäkt då de inte hade levt upp till det de hade lovat när jag beställde. Inget som helst trams om att det var en underleverantör osv utan jag har handlat frakt av Amazon och de uppfyllde inte det.

Sen stod det förvisso också att Amazon har skickat ett klagomål till UPS på hur de har skött det hela. Tar troligen lite bättre än när en privatperson klagar

De erfarenheter som jag nämnt har varit med Postnord. Jag har ingen större erfarenhet av Amazon men om det är som du säger så är det bra. Det frånser inte det faktum att Postnord är usla och förseningar och försvinnanden kommer att ske, vilket kommer att leda till det jag skrivit om - att folk blir upprörda och arga. Men då kan man åtminstone vara lite lugnade i och med att Amazon tar ansvar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

De bör ge kunden valet, inte låsa in sig på något som man ofta inte kan lita på alls.

Man skulle kunna tro att Posten som kört samma race sedan 1600 talet kunde det här nu men så är inte fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Postnord är det fraktbolag jag haft minst problem med både privat och när det gäller jobbet. Jag har jobbat som lagerarbetare i ca 14 år och utan tvekan är DHL det absolut sämsta fraktbolagen alla kategorier tätt följt av Schenker.

Så att Amazon samarbetar med Postnord ser jag som väldigt positivt.

Det beror väldigt mycket på vilka som kör åt DHL och vilka du har kontakt med. Vi levererar ut flera hundra pall per år (från Piteå) och vi har i stort sett aldrig problem. Men då har vi en grym kontaktperson i sundsvall som är guld värd, det lokala åkeriet är också grymt och de som oftast kör långt är också grymma. Har varit här i tre år och antalet problem som DHL själva har orsakat och inte kunnat åtgärda innan leveransdatum kan jag räkna på tummarna. Och vi har bra priser...

Permalänk

Tja...ska Postnord behålla Amazon som kund får de nog tänka om/ställa om sin verksamhet en del mot vad de är vana vid.

Som någon annan var inne på lär inte Amazon vara lika överseende med upprepade problem som många privatpersoner tycks vara.

Permalänk
Medlem

Kul att singla en slant för varje beställning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meathim:

Det beror väldigt mycket på vilka som kör åt DHL och vilka du har kontakt med. Vi levererar ut flera hundra pall per år (från Piteå) och vi har i stort sett aldrig problem. Men då har vi en grym kontaktperson i sundsvall som är guld värd, det lokala åkeriet är också grymt och de som oftast kör långt är också grymma. Har varit här i tre år och antalet problem som DHL själva har orsakat och inte kunnat åtgärda innan leveransdatum kan jag räkna på tummarna. Och vi har bra priser...

Är samma där jag bor fast med UPS. Tidigare samarbetade de med något absolut uselt åkeri och inget fungerade. Sedan 4-5 år istället med ett synnerligen välskött lokalt åkeri som alltid månar om kunderna och sköter om sina lastbilar som juveler. Man skulle utan vidare kunna slicka på valfritt ställe på lastbilarna oavsett tid på året i princip, utan att smaka annat än omtanke och vänlighet.

Tänk om alla åkerier var så välskötta!

Tyvärr är det lika osäkert/famla i mörkret från UPS centralt, så den totala upplevelsen är tyvärr fortfarande inte den bästa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Du menar att Postnord ska drivas som ett verk eller myndighet och inte som ett företag?

Av vad jag har förstått är statligt inte samma sak som statligt ägt. Du skrev att det var statligt, men Wikipedia påstår att Postnord är statligt ägt. Så jag ville besserwissra mig/veta om jag missförstått förhållandet mellan statligt och statligt ägt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode