Antalet 5G-telefoner väntas nå 250 miljoner sålda enheter i år

Permalänk
Medlem

@qscwdzeax: Man kan säkert gå in i inställningarna för mobilnätverk och tvinga att bara använda 3G eller 4G precis som idag.

Permalänk
Inaktiv

Ingen bryr sig om 5G.

Permalänk
Medlem

Väntar på Xiaomis Redmi Note serie att få det, inte villig att betala mer för en mobil än vad dom brukar kosta.
Plus ser Bluetooth 5.2 som en viktigare funktion så hoppas det får större spridning snart.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Lego Master

Har en 5G-telefon (S20 Ultra), men tydligen kräver Telia att jag antingen har ett företagsabonnemang, eller deras fetaste Mobil Obegränsad-abonnemang för nära 590kr/mån för att kunna använda 5G just nu.

Tack, men nej tack.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte sett ett svar på vad 5g kan göra som 4g inte kan göra. Förutom responstid i spel (på mobil? Ehh ok, stor publik...) eller att trafiken tar slut med för många enheter. Men då kan man ju bara bygga ut 4g istället på fler frekvenser?

Så nej, vad kan 5g som inte 4g kan idag? Förutom kortare räckvidd då

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av talonmas:

Har fortfarande inte sett ett svar på vad 5g kan göra som 4g inte kan göra. Förutom responstid i spel (på mobil? Ehh ok, stor publik...) eller att trafiken tar slut med för många enheter. Men då kan man ju bara bygga ut 4g istället på fler frekvenser?

Så nej, vad kan 5g som inte 4g kan idag? Förutom kortare räckvidd då

Just latensen är en stor grej, speciellt för industrin och medicinska implementationer. Du kan köra trådlösa robotoperationsenheter, som kräver trådade anslutningar idag. Dvs, en läkare på ett sjukhus kan styra en mobil operationsenhet med telepresence och fjärrstyrda instrument trådlöst utan en massa speciallösningar. DET är stort. Faktiskt.

Världen består inte BARA av ultra-mega-max-mobilgamers och pöbel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Världen består inte BARA av ultra-mega-max-mobilgamers och pöbel.

Word!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Just latensen är en stor grej, speciellt för industrin och medicinska implementationer. Du kan köra trådlösa robotoperationsenheter, som kräver trådade anslutningar idag. Dvs, en läkare på ett sjukhus kan styra en mobil operationsenhet med telepresence och fjärrstyrda instrument trådlöst utan en massa speciallösningar. DET är stort. Faktiskt.

Världen består inte BARA av ultra-mega-max-mobilgamers och pöbel.

Säg ett sjukhus av den kalibern som inte har wifi?

Edit: läste nog inte hela inlägget färdigt. Du skrev visst mobila fältsjukhus. Ok, men nu pratar du teknik som inte existerar och som knappast ligger på is till dess att 5g kommer...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har fortfarande inte sett ett svar på vad 5g kan göra som 4g inte kan göra. Förutom responstid i spel (på mobil? Ehh ok, stor publik...) eller att trafiken tar slut med för många enheter. Men då kan man ju bara bygga ut 4g istället på fler frekvenser?

Så nej, vad kan 5g som inte 4g kan idag? Förutom kortare räckvidd då

Kapacitet att låta fler saker vara uppkopplade samtidigt?

Har för mig att jag läste någonstans att det här och var börjar bli påtagligt trångt på 4g näten, det finns en gräns för hur många saker som kan vara uppkopplade samtidigt innan signalerna börjar störa ut varandra. Samma sak gällde med 3g innan 4g implementerades på bred front. Det var helt enkelt för många mobiler som ville ut på nätet samtidigt vilket gjorde att det blev trafikstockningar. Men IOT så räknar man med att det kommer att vara ännu mer saker som behöver ha tillgång till trådlös kommunikation, samt att det kommer att behövas för att klara en vettig datakapacitet i de områden där det rör sig mycket folk på liten yta.

Med en brasklapp för att jag "hört detta i öronvrån" och inte kan bidra med någon källa vilket gör att man bör ta det med en viss nypa salt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av talonmas:

Säg ett sjukhus av den kalibern som inte har wifi?

Edit: läste nog inte hela inlägget färdigt. Du skrev visst mobila fältsjukhus. Ok, men nu pratar du teknik som inte existerar och som knappast ligger på is till dess att 5g kommer...

Remote surgery är en grej som existerar, och har gjort i nära 20 år.
https://en.wikipedia.org/wiki/Remote_surgery

Citat:

The first true and complete remote surgery was conducted on 7 September 2001 across the Atlantic Ocean [...]

Och kommer bli vanligare när tekniken som tillåter det att fungera bättre blir mer tillgänglig.
Jag sa inte heller att den ligger på is, men när 5G blir mer utbrett så kommer användningsområden dyka upp.

Tror du nån förutsåg Monster Jam när T-Forden lanserades?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jäkla spännande att se hur folk kämpar med att hävda att nya standarder är onödiga. Speciellt med argumentet att dom själv inte har någon användning av det.

Finns det bra exempel på där evolutioner av så här stora tekniska lösningar som varigt helt onödig totalt onödiga?

Permalänk
Medlem

Att kapaciteten i nätet ökar är kanske den största fördelen, men det är mer av nytta för operatörerna snarare än användarna.

Alla nya standarder är "onödiga" i början. Man klarade sig med 3G långt efter att 4G lanserades, men idag upplever de flesta nog 3G som lite segt och föråldrat. Så småningom kommer det vara samma med 4G. Men jag ser ingen anledning att kasta min nuvarande 4G-telefon som jag räknar med kommer fungera utmärkt för mina behov i minst ett par år till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att kapaciteten i nätet ökar är kanske den största fördelen, men det är mer av nytta för operatörerna snarare än användarna.

Alla nya standarder är "onödiga" i början. Man klarade sig med 3G långt efter att 4G lanserades, men idag upplever de flesta nog 3G som lite segt och föråldrat. Så småningom kommer det vara samma med 4G. Men jag ser ingen anledning att kasta min nuvarande 4G-telefon som jag räknar med kommer fungera utmärkt för mina behov i minst ett par år till.

Håller inte med avseende 3G, 3G sög hela tiden, standarden plåstrades och lagades i flera releaser för att styra upp den mer mot IP, de första generationerna av 3G mobiler drog för mycket ström så många stängde av 3G. 4G däremot var användbar direkt och var mycket mer robust från starten. Håller däremot med att 4G räcker långt för den enskilde användaren framgent men 5G är viktigt för att kunna möta ökad trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har fortfarande inte sett ett svar på vad 5g kan göra som 4g inte kan göra. Förutom responstid i spel (på mobil? Ehh ok, stor publik...) eller att trafiken tar slut med för många enheter. Men då kan man ju bara bygga ut 4g istället på fler frekvenser?

Så nej, vad kan 5g som inte 4g kan idag? Förutom kortare räckvidd då

5G utnyttjar frekvensbanden bättre, även de band som fn används för 4G. Det finns många fler funktioner för större variation av trafikscenarier och mer robust anslutning. För en givet frekvensband kan 5G rent av ha bättre täckning än 4G.

https://www.ericsson.com/en/5g?gclid=CjwKCAjwsan5BRAOEiwALzom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Håller inte med avseende 3G, 3G sög hela tiden, standarden plåstrades och lagades i flera releaser för att styra upp den mer mot IP, de första generationerna av 3G mobiler drog för mycket ström så många stängde av 3G. 4G däremot var användbar direkt och var mycket mer robust från starten. Håller däremot med att 4G räcker långt för den enskilde användaren framgent men 5G är viktigt för att kunna möta ökad trafik.

Måhända. För mig fungerade 3G ("Turbo 3G") finemang för enklare surfning och Youtube. Upplevde aldrig att det laggade. Batteritiden sög, men det gjorde den iofs på alla mobiler fram till för något år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kapacitet att låta fler saker vara uppkopplade samtidigt?

Har för mig att jag läste någonstans att det här och var börjar bli påtagligt trångt på 4g näten, det finns en gräns för hur många saker som kan vara uppkopplade samtidigt innan signalerna börjar störa ut varandra. Samma sak gällde med 3g innan 4g implementerades på bred front. Det var helt enkelt för många mobiler som ville ut på nätet samtidigt vilket gjorde att det blev trafikstockningar. Men IOT så räknar man med att det kommer att vara ännu mer saker som behöver ha tillgång till trådlös kommunikation, samt att det kommer att behövas för att klara en vettig datakapacitet i de områden där det rör sig mycket folk på liten yta.

Med en brasklapp för att jag "hört detta i öronvrån" och inte kan bidra med någon källa vilket gör att man bör ta det med en viss nypa salt

Fast det får plats mer för att man använder nya frekvenser antar jag? Frekvenser som lika gärna kunde användas till 4g.

Personligen ser jag fram emot 5g och låga latenser. Speciellt mobilt bredband till datorn. Men jag tror inte det är en teknik som kommer driva på iot så sjukt mycket som vissa tror. En kylskåp är liksom inte beroende av låg latens

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det får plats mer för att man använder nya frekvenser antar jag? Frekvenser som lika gärna kunde användas till 4g.

Personligen ser jag fram emot 5g och låga latenser. Speciellt mobilt bredband till datorn. Men jag tror inte det är en teknik som kommer driva på iot så sjukt mycket som vissa tror. En kylskåp är liksom inte beroende av låg latens

Nej, 5G är även mer effektivt för exakt samma frekvensband. Ge 100MHz till en 4G och en 5G basstation så kommer 5G basstationen att pressa ut fler bitar per tidsenhet och yta och med lägre energiåtgång per överförd bit.

Vet inte var kylskåpet kommer in i bilden, 5G handlar mycket om att stödja industrin med uppkoppling, även för kritiska funktioner och där har latens en enormt stor betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Inte alls, det finns ingen poäng med att ha allt uppkopplat. Min dator och mobil är uppkopplade. Det räcker för mig. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att ha värmesystemet uppkopplat. Men verkar faran med det kanske inte helt värt det. Och jag tidvis är borta från det i månader.

Du kan väl inte själva tro detta? Finns alltid en poäng att koppla upp saker.. för annars skulle man ju inte göra det. Vi pratar inte om någon jäppe i ett garage här som slänger ihop slumpmässiga saker i hopp om att finna nästa stora uppfinning utan stora företag som Samsung. Och folk köper dessa så nog finns det ett behov.. om än hur smått det än är. Dessutom borde du inse att 5G inte i första hand är till för medelsvenssons utan till för äldreboendens larm, bättre övervakning (Industrier och liknande), forskning etc.

Sedan finns det samhällen idag som är beroende av en internetuppkoppling men inte har fiber och där kopparn har blivit borttagen. Dessa är tvingade att förlita sig på 4G och det räcker inte alltid.

Skrivet av anon15480:

Ingen bryr sig om 5G.

Du bryr dig nog mycket för att känna att du bara måste skriva en kommentar om det.

Skrivet av talonmas:

Fast det får plats mer för att man använder nya frekvenser antar jag? Frekvenser som lika gärna kunde användas till 4g.

Personligen ser jag fram emot 5g och låga latenser. Speciellt mobilt bredband till datorn. Men jag tror inte det är en teknik som kommer driva på iot så sjukt mycket som vissa tror. En kylskåp är liksom inte beroende av låg latens

Du får det att låta som det enbart är kylskåp det handlar om... dessa är snarare en bieffekt av att 5G rullas ut utan 5G är behövligt för vård, forskning och industri i första hand och medelmedborgaren i andra eller tredje hand.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Riktigt bra med 5G. Snabbt och grymt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Du kan väl inte själva tro detta? Finns alltid en poäng att koppla upp saker.. för annars skulle man ju inte göra det. Vi pratar inte om någon jäppe i ett garage här som slänger ihop slumpmässiga saker i hopp om att finna nästa stora uppfinning utan stora företag som Samsung. Och folk köper dessa så nog finns det ett behov.. om än hur smått det än är. Dessutom borde du inse att 5G inte i första hand är till för medelsvenssons utan till för äldreboendens larm, bättre övervakning (Industrier och liknande), forskning etc.

Sedan finns det samhällen idag som är beroende av en internetuppkoppling men inte har fiber och där kopparn har blivit borttagen. Dessa är tvingade att förlita sig på 4G och det räcker inte alltid.

Du bryr dig nog mycket för att känna att du bara måste skriva en kommentar om det.

Du får det att låta som det enbart är kylskåp det handlar om... dessa är snarare en bieffekt av att 5G rullas ut utan 5G är behövligt för vård, forskning och industri i första hand och medelmedborgaren i andra eller tredje hand.

Inge direkt överväldigande argument du kom med där. 5g får gärna byggas ut för min del men jag personligen har 0 intresse

Permalänk
Medlem

Mer sjukdomar/cancer åt folket! Yey

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Låter som de flesta av punkterna kan lösas med ett snabbt wifi också? Förutom då (AGV)?

Jag jobbar med AGV:er, de går på WiFi. Men det beror förstås på vilken typ av AGV:er man pratar om, det är ett ganska brett begrepp egentligen, men i allmänhet så pratar man om att flytta olika typer av gods inom olika typer av industrier, vilket WiFi passar utmärkt till.

Permalänk
Avstängd

Som jag ser det så är det inte så stora förändringar, skillnaden kommer väl i så fall av att vi får fler uppkopplade produkter och att man kan koppla upp (fysiskt) mindre saker, om ett tag, till en början är det ju ungefär som att gå från 3G till 4G. mmWave är ju den stora tekniska nyheten men det kommer aldrig att spridas utanför de mest centrala delarna av städer och möjligtvis typ idrottsarenor och liknande där väldigt många personer vill ha uppkoppling samtidigt på en begränsad yta. Samtidigt är ju mmWave problematiskt på andra sätt. Antennen (antennerna) i telefonen tar upp mycket plats som behövs till batterier och annat och signalen kan blockeras rätt lätt av vanliga byggmaterial, användarens hand om vi pratar om en mobiltelefon, regn och liknande. Och basstationerna når inte långt alls, 500 m ungefär vilket är anledningen till att det inte kommer att användas mer än på rätt specifika platser med mycket folk.

Mycket av det som man tror 5G kommer att användas till finns redan idag. Uppkopplade bilar? Det är redan vanligt, min bil är uppkopplad exempelvis, den hade 2G när modellen lanserades (2012) och fick sedan 3G och ganska nyss 4G. Billigare abonnemang för enheter med väldigt låg dataförbrukning? Finns också redan. Inte tillgängligt för konsumenter direkt, men man kan ju köpa enheter som är konstant uppkopplade över mobilnätet med kraftiga begränsningar i datahastighet där abonnemanget kostar typ en hundralapp om året, eller till och med ingår i inköpskostnaden i ett antal år eller så. IoT-saker finns också redan, med uppkopplingar. Smarta enheter i hemmet finns också, de använder WiFi vilket för mig är en stor fördel då jag kan begränsa mängden data de skickar ut eller vilka domäner de får ansluta till.

Men även 5G under 6GHz kommer ju att ge fördelar, med högre bandbredd och flera användare inom samma spektrum. Men det är förstås mer en inkrementell uppgradering över dagens 4G-nät, där konsumenten egentligen inte får så stora fördelar. Snabbare mobiluppkopling låter kanske trevligt men i praktiken kan man ju redan nå 1Gb/s på 4G och det räcker ju väldigt långt. På sikt lär det bli en större fördel förstås för vi vet ju att mängden datatrafik och kraven på hastighet bara ökar.

Den stora revolutionen på detta område lär väl komma av att det blir billigare med uppkoppling och därför kommer allt billigare enheter få detta inbyggt. Men det har ju egentligen inget med 5G att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du får det att låta som det enbart är kylskåp det handlar om... dessa är snarare en bieffekt av att 5G rullas ut utan 5G är behövligt för vård, forskning och industri i första hand och medelmedborgaren i andra eller tredje hand.

Ja, för wifi duger ju inte för exakt samma sak. Nä, utvecklarna har suttit o väntat på en annan trådlös teknik som är mindre driftsäker samt dyrare innan de släpper all sin high tech skit. Låter helt rimligt, eller hur?

Kan se behovet i vissa specifika nischfall, men att det är de som driver på? Lol?

Det är PENGAR som driver på. Och som tråden handlar om så har privatpersoner redan köpt 250 milj enheter innan det finns något utbyggt nät att tala om. Där finns pengarna. Hos alla som måste ha det senaste. Inte en obskyr remote grej som lättare löses med wifi eller 3/4g.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Ja, för wifi duger ju inte för exakt samma sak. Nä, utvecklarna har suttit o väntat på en annan trådlös teknik som är mindre driftsäker samt dyrare innan de släpper all sin high tech skit. Låter helt rimligt, eller hur?

Kan se behovet i vissa specifika nischfall, men att det är de som driver på? Lol?

Det är PENGAR som driver på. Och som tråden handlar om så har privatpersoner redan köpt 250 milj enheter innan det finns något utbyggt nät att tala om. Där finns pengarna. Hos alla som måste ha det senaste. Inte en obskyr remote grej som lättare löses med wifi eller 3/4g.

Det jag inte riktigt greppar är varför QC är så på 5G. Vill man bygga en telefon med deras bästa processorer så måste man ju ha 5G på den trots att det inte är integrerat i chippet utan ligger separat.

Permalänk
Avstängd

Är det ens värt att köpa en 5g-lur nu, lär ju dröja några år innan 5g är etablerat väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Är det ens värt att köpa en 5g-lur nu, lär ju dröja några år innan 5g är etablerat väl?

Om du inte behöver en ny telefon? Nej. Däremot om du behöver en telefon så är det lite mer framtidssäkert ja. Sedan behöver du ju inte teckna ett nytt 5G abonnemang riktigt ännu..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, för wifi duger ju inte för exakt samma sak. Nä, utvecklarna har suttit o väntat på en annan trådlös teknik som är mindre driftsäker samt dyrare innan de släpper all sin high tech skit. Låter helt rimligt, eller hur?

Kan se behovet i vissa specifika nischfall, men att det är de som driver på? Lol?

Det är PENGAR som driver på. Och som tråden handlar om så har privatpersoner redan köpt 250 milj enheter innan det finns något utbyggt nät att tala om. Där finns pengarna. Hos alla som måste ha det senaste. Inte en obskyr remote grej som lättare löses med wifi eller 3/4g.

Om det inte finns ett fast nät så går det inte så bra med Wifi eller tror du kanske att Wifi är något som bara existerar i naturen?

Sedan är det väl självklart att det finns pengar i bakgrunden? Eller tror du utveckling drivs av välgörenhet? Den osynliga handen är fortfarande extremt gällande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om det inte finns ett fast nät så går det inte så bra med Wifi eller tror du kanske att Wifi är något som bara existerar i naturen?

Sedan är det väl självklart att det finns pengar i bakgrunden? Eller tror du utveckling drivs av välgörenhet? Den osynliga handen är fortfarande extremt gällande.

Det jag menade var att på de allra flesta ställen där det är aktuellt med iot så finns redan wifi så 5g behövs inte där. Andra hävdade att 5g var startskottet för iot (igen...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3