AMD Ryzen 4000 "Vermeer" når turbofrekvenser om 4,8 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 4000 "Vermeer" når turbofrekvenser om 4,8 GHz

Zen 3-kisel i höstens kommande processorer når höga frekvenser och får möjligheter till spänningsjusteringar per kärna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan synd om Intel nu...

Permalänk
Medlem

Nuvarande AMD Ryzen 3950x har 3,5/4,7. Så det är väl rätt förväntade klockfrekvenser, eller kanske till och med lite under förväntning om det bara är en bump på 100Mhz turbofrekvens? Visst, förbättrade design och arkitektur, högre IPC etc.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande stor skillnad mellan Intel och AMD när det kommer till singeltrådad prestanda eller AMD är inom räckhåll nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det fortfarande stor skillnad mellan Intel och AMD när det kommer till singeltrådad prestanda eller AMD är inom räckhåll nu?

Jag tror det är rätt lika. Kanske att AMD är bättre till och med.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det fortfarande stor skillnad mellan Intel och AMD när det kommer till singeltrådad prestanda eller AMD är inom räckhåll nu?

De är någonlunda inom räckhåll skulle jag säga. En fråga gällande vermeer är hur stor roll FCLK spelar för IPC och om ifall det finns mer prestanda att hämta efter 1900mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror det är rätt lika. Kanske att AMD är bättre till och med.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Han frågade inte om prestanda vid samma klockfrekvens haha, utan om enkeltråd prestanda och där ligger AMD tydligt efter Intel.

Permalänk
Medlem

@Bankai: Intel ligger före i singeltråd. Tror dessvärre att gapet är ännu större i praktiken då AMD har svårt att uppnå höga boostfrekvenser. På min 3900X så räcker det med att ha igång några bakgrundsprocesser såsom Aisuite, epic launcher osv (som normalt går igång) för att boosten ska sjunka.

Nu har jag förvisso inte ägt någon av de nyare Intel-processorerna så de kanske också numera lider av samma problem?

Permalänk
Medlem

Med Vermeer borde singletrådsprestandan borde bli ungefär lika som Intels, Intel har ju lite klockfrekvens försprång men vid klock för klock ligger t.o.m. lite efter så borde vara ganska jämt speciellt då det påstås lite märkbara IPC förbättringar. 4.8GHz är inte illa alls jämfört med 3600x och 3700x som är de populäraste modellerna så från dem blir det ju iallafall ett märkbart kliv och de är först och främst marknadskretsen den nya serien riktigar sig mot också. Det att man kan ställa in per kärna strömstyrkan är speciellt intressant för mig som har väldigt otur med mina exemplarer där det tycks alltid vara nån kärna som sätter stopp betydligt fortare.

Är glad att jag beslöt mig att vänta på nästa generations Ryzen istället för göra nån pytteliten 8600K -> 9700K uppgradering och betala Intels ockerpriser.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det intressanta är mer hur ofta och under vilka förutsättningar processorn når upp till en hyfsad turbofrekvens. Sen om det teoretiskt är max 4,6, 4,8 eller 5 GHz spelar kanske mindre roll, ifall frekvensen minskar så fort man öppnar Notepad...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Han frågade inte om prestanda vid samma klockfrekvens haha, utan om enkeltråd prestanda och där ligger AMD tydligt efter Intel.

Tänkte att den gav bäst bild av hur singeltråd är vid spelande. Men det kanske blir helt fel. Svårt att hitta något test där singeltrådad prestanda visas.
Vad Cinebench eller andra renodlade benchmarkprogram säger är för mig totalt ointressant.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

@Bankai: Intel ligger före i singeltråd. Tror dessvärre att gapet är ännu större i praktiken då AMD har svårt att uppnå höga boostfrekvenser. På min 3900X så räcker det med att ha igång några bakgrundsprocesser såsom Aisuite, epic launcher osv (som normalt går igång) för att boosten ska sjunka.

Nu har jag förvisso inte ägt någon av de nyare Intel-processorerna så de kanske också numera lider av samma problem?

Aisuite är ren cancer för datorn, så att aldrig någonsin installera det hade nog löst några av dina problem.
För att bli helt kvitt det och ändringar som det utfört, så behöver du blåsa datorn.

Behöver du justera fläktar o.d. så finns det oftast bra funktioner för det i UEFI.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av loefet:

Tycker nästan synd om Intel nu...

Jag tror de klarar sig rätt bra efter 10+ år som marknadsledande med marginal. De behöver kämpa lite!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Når borde vara inom citattecken , tror inte AMD ändrar sin marknadsföring om Turbofrekvenser, kommer nog vara "upp till" i väldigt specifika scenarion under så få millisekunder att det endast är mätbart. Precis som med Zen, Zen+ och Zen2.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att den nya generationen är bättre på att hålla höga frekvenser och inte bara nå dem för ett ögonblick. Dagens Ryzen är lite som när man hoppar och försöker nudda taket med en fingertopp.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Så +100MHz över hela 4000 serien mot 3000 och +20% IPC. AMD har idag ca 1300 i Geekbench och intel Rocket lake ca 1500 på sina ES @ 5GHz. 1300x1,2 = 1560 Kommer bli väldigt lika här, pris krig?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Det är väldigt sällan eller aldrig som min cpu når sin max turbofrekvens enl hwinfo. Samtidigt är single thread rätt bra ändå. Även ryzen master eller vad det nu heter visar samma siffror.

Kan vara att jag behöver kraftigare kylning, men vinsterna med oc på dessa processorer är inte värt det och jag tycker att jag är för dum för att förstå hur man ska göra

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det fortfarande stor skillnad mellan Intel och AMD när det kommer till singeltrådad prestanda eller AMD är inom räckhåll nu?

IPC har AMD i princip kommit ikapp/gått om. Sedan har Intel lyckats ligga lite före genom högre frekvens (och högre förbrukning).
Med AMD's kommande gissade IPC ökning på 10-20% beroende på last så är de nog väldigt nära att sudda ut det försprång Intel har tack vare höga frekvenser och sedan springa cirklar runt dem i multitrådade laster.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är väldigt sällan eller aldrig som min cpu når sin max turbofrekvens enl hwinfo. Samtidigt är single thread rätt bra ändå. Även ryzen master eller vad det nu heter visar samma siffror.

Kan vara att jag behöver kraftigare kylning, men vinsterna med oc på dessa processorer är inte värt det och jag tycker att jag är för dum för att förstå hur man ska göra

Värt att notera (då jag funderade över samma sak) är att CPU'n kan byta hastighet flera tusen ggr per sekund och HW info tar ett värdet varje sekund som standard. Med det sagt tror jag inte Ryzen 3000 håller max turbo superlänge, något man säger sig ha jobbat på med 4000.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om det stämmer, och ryktena om IPC-ökning stämmer, ja det kan inte bli annat än riktigt bra!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi får se men risken är att de inte kommer ta första platsen från Intel som snabbaste spel CPU tror jag (förutom möligen i vissa spel). Beror lite på vad man jämför med också, en Intel CPU går ju ofta att skrämma upp bättre än en Ryzen (överklockning). Finns dock en rad andra fördelar med AMD så det behöver inte betyda någon större nackdel i AMDs framgångsrika segertåg tror jag. Sedan är det klart att inte Intel står helt stilla och ser på heller även om de har och har haft en del skumma problem sista åren. Man ser även på AMD aktien att fler och fler tror på dem nu.

Intressant också med TSMC om det kan komma att bli någon form av trång faktor i framtiden eller att "alla" börjar använda sig av TSMC, även Intel ("If you can't beat them, join them").

Mycket Zen 3 förväntningar nu men frågan är ändå ungefär hur står procentuell förbättring vi kan förvänta oss från Zen 2 serien? Jag upplever det lite som att vi har för stora förväntningar. Men visst, kan ju vara roligt att ha en ny Zen 3 och säga för sig själv "Den här är snabbare än Intel!".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ljugtomten:

Aisuite är ren cancer för datorn, så att aldrig någonsin installera det hade nog löst några av dina problem.
För att bli helt kvitt det och ändringar som det utfört, så behöver du blåsa datorn.

Behöver du justera fläktar o.d. så finns det oftast bra funktioner för det i UEFI.

Själv tycker jag det är helt värdelöst att hantera fläktstyrningen från UEFI. Jag vill justera i småsteg under maxbelastning för att hitta optimal ljudnivå kontra kylning. Det går helt enkelt inte att göra om man måste in i UEFI för varje liten ändring.
Jag har sjäöv svurit en del över AIsuites upplägg. Flertalet funktioner funkar inte alls ens. Men för just fläktstyrning ser jag ett stort mervärde i mjukvara som kqn styra 3pinsfläktsr med kurvor - on the fly - i windows så att mam kan belastningstesta samtidigt.

Men jag kan ha snöat in väldigt djupt i önskan om att ha styrning på fläktar 😁.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

4950x eller XT?

Detta kan bli min sista uppgradering på ett bra tag p.g.a. AM4 och det blir nog till att vänta till våren då allt har blivit polerat till max. Efter detta så finns det ingen större anledning att köpa nytt på några år och då snackar vi om förhoppningsvis 3 nanometer.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Men ny förbättrad nod, ökad IPC och endast måttligt ökade frekvenser lutar det åt riktigt bra prestanda per watt.

Kommer bli riktigt fint när det når laptops så småningom, förhoppningsvis parat med Navi GPU.

Permalänk
Medlem

Min AMD 3600 får högre singeltråd Score än en 9900k i R20. Ni som diskuterar IPC.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tycker jag det är helt värdelöst att hantera fläktstyrningen från UEFI. Jag vill justera i småsteg under maxbelastning för att hitta optimal ljudnivå kontra kylning. Det går helt enkelt inte att göra om man måste in i UEFI för varje liten ändring.
Jag har sjäöv svurit en del över AIsuites upplägg. Flertalet funktioner funkar inte alls ens. Men för just fläktstyrning ser jag ett stort mervärde i mjukvara som kqn styra 3pinsfläktsr med kurvor - on the fly - i windows så att mam kan belastningstesta samtidigt.

Men jag kan ha snöat in väldigt djupt i önskan om att ha styrning på fläktar 😁.

Jag kan rekommendera Argus monitor, är en bättre version av speedfan. Det kostar några slantar, men det tycker jag helt klart det är värt. Bra mycket trevligare än Aisuite som jag också envisades med att använda under ganska många år.

Permalänk
Avstängd

Vad är som gör att AMD inte riktigt hänger med i spelen? Det är det man allra mest skulle vilja se hända.

F.ö. så hoppas jag att 4.8Ghz nås av fler CPUer, vill gärna se att 4600 går långt högre än 3600 på 4.2Ghz

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Min AMD 3600 får högre singeltråd Score än en 9900k i R20. Ni som diskuterar IPC.

Men inte så relevant, eftersom det är ett specialfall som passar Ryzen bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vad är som gör att AMD inte riktigt hänger med i spelen? Det är det man allra mest skulle vilja se hända.

F.ö. så hoppas jag att 4.8Ghz nås av fler CPUer, vill gärna se att 4600 går långt högre än 3600 på 4.2Ghz

AFAIK. Pga chiplet uppbyggnad som medför högre latenser. Spel tenderar att inte gilla hög minneslatens, kan kompenseras på vissa sätt (mer cache). Mycket därför minnes klockning kan göra ganska stor skillnad i spel för Ryzen, men även Intel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyberly:

Jag kan rekommendera Argus monitor, är en bättre version av speedfan. Det kostar några slantar, men det tycker jag helt klart det är värt. Bra mycket trevligare än Aisuite som jag också envisades med att använda under ganska många år.

Intressant! Jag har MSImoderkort sedan nå år eller två så det är drgon center som används nu. Inte en roligare upplevelse haha.
Så det här med Argus får jag kanske kolla lite närmre på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled