Utländska mobilabbonemang i Sverige

Permalänk

Utländska mobilabbonemang i Sverige

En bekant i Belgien med familj har svårt att få fart på sin mobilsurf här i Sverige med sina Belgiska mobilabbonemang. Det verkar fungera ytterst ostabilt när de kommer hit. Förklaringen de fått av några operatörer/butiker är att svenska operatörer prioriterar svenska abbonemang istället för utländska vilket riskerar försämra uppkopplingen (vilken den också verkar bli).
Jag tyckte det här lät lite väl skumt, kan det verkligen stämma? Sverige som ligger förhållandevis långt framme tekniskt, prioriterar vi ner turisters telefoni? Nån som vet bättre?
De har fått rekommendationer att skaffa svenska mobilabbonemang i Sverige, men det går inte utan ett svenskt personnummer, så..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Testa att gå ner på 3G, nästan samtliga mobiler idag kör LTE/4G. De kanske märker lite snabbare hastighet och bättre stabilitet då?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Testa att gå ner på 3G, nästan samtliga mobiler idag kör LTE/4G. De kanske märker lite snabbare hastighet och bättre stabilitet då?

Det borde väl vara samma nät och nätverkssystem som hanterar själva internettrafiken oavsett vilken radiovariant mobilen ansluter med?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kontantkort finns ju.

Jag bor i Prag/Tjeckien, och mitt tjeckiska abonnemang funkar helt OK i Sverige. Har dock även ett Comviq kontantkort som jag tankar om jag stannar flera veckor i Svedala - den ger gratis samtal, vilket mitt tjeckiska abonnemang inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

En bekant i Belgien med familj har svårt att få fart på sin mobilsurf här i Sverige med sina Belgiska mobilabbonemang. Det verkar fungera ytterst ostabilt när de kommer hit. Förklaringen de fått av några operatörer/butiker är att svenska operatörer prioriterar svenska abbonemang istället för utländska vilket riskerar försämra uppkopplingen (vilken den också verkar bli).
Jag tyckte det här lät lite väl skumt, kan det verkligen stämma? Sverige som ligger förhållandevis långt framme tekniskt, prioriterar vi ner turisters telefoni? Nån som vet bättre?
De har fått rekommendationer att skaffa svenska mobilabbonemang i Sverige, men det går inte utan ett svenskt personnummer, så..

Jag skulle nog mer tro att det är den Belgiska operatören som kanske inte prioriterar utlandet. Kanske finns det någon hastighetsgräns där. Hur menar du med ostabilt? Är det täckningen eller hastigheten?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av JackA:

Kontantkort finns ju.

Jag bor i Prag/Tjeckien, och mitt tjeckiska abonnemang funkar helt OK i Sverige. Har dock även ett Comviq kontantkort som jag tankar om jag stannar flera veckor i Svedala - den ger gratis samtal, vilket mitt tjeckiska abonnemang inte gör.

Man behöver svenskt personnr för kontantkort nuförtiden.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag skulle nog mer tro att det är den Belgiska operatören som kanske inte prioriterar utlandet. Kanske finns det någon hastighetsgräns där. Hur menar du med ostabilt? Är det täckningen eller hastigheten?

Förklaringen jag fått är:
"And the moments I have no connection... I need to switch my phone to airplane mode for a few seconds.... and then I get a poor 3G for a few minutes... and gone is the connection again...."

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Man behöver svenskt personnr för kontantkort nuförtiden.

Om det inte har ändrats på ganska nyligen så nej det behövs inte om man köper det över disk, personnummer behövs bara om det ska skickas eftersom det skickas till ens bokföringsadress.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Man behöver svenskt personnr för kontantkort nuförtiden.

Inte i butik väl? Bara knalla in på första bästa Pressbyrån och köpa ett.

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Vilken operatör är det han kopplar upp sig emot i Sverige? Tänker om den specifika operatören bara har dålig täckning där han befinner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Man behöver svenskt personnr för kontantkort nuförtiden.

Nej, man behöver inte alls svenskt personnummer. För att beställa från en hemsida ja, men du kan köpa på Pressbyrån t.ex. utan något personnummer alls.

Skrivet av oRBIT2002:

Förklaringen jag fått är:
"And the moments I have no connection... I need to switch my phone to airplane mode for a few seconds.... and then I get a poor 3G for a few minutes... and gone is the connection again...."

Är det bara en telefon som detta händer på? I så fall, testa med en annan telefon. Och som en annan skrev också, vad för operatör väljer telefonen? Testa o välj ett annat nät manuellt när ni får problem nästa gång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Som tidigare sagts i tråden, testa att välja nät manuellt. Detta brukar jag alltid behöva göra om jag är utomlands och vill surfa. Bara att testa sig fram och byta nät tills man får en stabil anslutning.

Permalänk
Medlem

När jag var utomlands sommaren 2019 tyckte jag att min nät var rätt slött i Tyskland, Tjeckien, Slovakien och Ungern. Ungarna kunde knappt se på Youtube i bilen osv.
Dock i Grekland kunde jag se på Viaplay utan problem och i bra kvalite.

Har Comviq abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det borde väl vara samma nät och nätverkssystem som hanterar själva internettrafiken oavsett vilken radiovariant mobilen ansluter med?

Ja, men då det är betydligt fler abonnenter som ansluter till LTE/4G så kanske läget är bättre för hans vänner att köra 3G?

I Stockholm t ex så märks en tydlig skillnad mellan 3G och LTE/4G i hastighet. Går man ner till 3G så får man oftast bättre anslutningshastighet än om man är på 4G/LTE. Vet att fler gjort tester och nått samma resultat men minns inte vart jag läst så jag kan tyvärr inte länka det.

Min teori är alltså; om svenska abonnemang går före - så kanske 3G där kön och användandet är minimalt är en genväg till att få hygglig hastighet och dataöverföring.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Man behöver svenskt personnr för kontantkort nuförtiden.

Nej, jag instämmer med tidigare inlägg. Vid köp över disk behövs inget personnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Ja, men då det är betydligt fler abonnenter som ansluter till LTE/4G så kanske läget är bättre för hans vänner att köra 3G?

Än en gång, varför skulle de ha ett separat nät från basstationen för de olika radiometoderna? Det känns ungefär som att säga att man kan nå olika personer via telefon beroende på om man ringer med mobil eller ringer med "fast" telefon...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Än en gång, varför skulle de ha ett separat nät från basstationen för de olika radiometoderna? Det känns ungefär som att säga att man kan nå olika personer via telefon beroende på om man ringer med mobil eller ringer med "fast" telefon...

Helt enkelt för att det är olika antenner (eller noder om man nu vill kalla det så) på masten och de kan vara olika belastade.

När 4G strulade (var överbelastat) för mig så kunde jag istället byta till 3G och få bättre uppkoppling än med 4G.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Se Belzaders svar.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Man behöver svenskt personnr för kontantkort nuförtiden.

Nej, du behöver inte svenskt personnr för ett kontantkort! Dom delar ut Comviq startpaket gratis i bla brunnsparken i Göteborg +alla butiker som har en tunna full med startpaket där man kan stå och hitta ett nr man tycker är enkelt.
Däremot så har det varit tal om att förbjuda oregistrerade kontantkort. Mvh