Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Stockholm var ju helt fruktansvärt generiskt :/

Alla hus ser ut som någon kört med en osthyvel över hela staden så de har samma höjd - det fick de rätt iaf.

Permalänk
Skrivet av phedd:

Stockholm var ju helt fruktansvärt generiskt :/

Alla hus ser ut som någon kört med en osthyvel över hela staden så de har samma höjd - det fick de rätt iaf.

Bra att folk inser att förväntningarna som har byggts inte överensstämmer med verkligheten. Tacka alla youtubers som av olika anledningar har prisat och berömt spelet extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Bra att folk inser att förväntningarna som har byggts inte överensstämmer med verkligheten. Tacka alla youtubers som av olika anledningar har prisat och berömt spelet extremt.

Faktiskt mer Microsofts/Asobos Youtube-serie där de pratat om spelet som fått upp mina förväntningar.

Men oavsett, vissa aspekter känns galet överhypade.

Men det känns ju som allt det här beror på Bings kartor (och vissa saker, som hus mitt på sportfält, ingen kinesisk mur osv på lite stress. Det borde de ju fixat manuellt eller med nån algoritm).

Hade de använt Googles data istället hade även det här varit helt perfekt. Och ja, jag förstår naturligtvis att det inte hade varit möjligt. Förhoppningsvis hittar någon ett sätt att konvertera Sketchup-modeller till Flight Sim 2020, isf löser användarna det här på några dagar.

Fortfarande verkar det som en grym sim, missförstå mig inte nu. Men det blir sån kontrast mellan perfektion och sånt här. Jag är ingen simmare, har inga pilotambitioner. Alltid tyckt att det roligaste i de tidigare versionerna varit att flyga omkring och se hur natur och städer ser ut, liksom "besöka" platserna virtuellt från luften. Och jag förstår att det inte är syftet med en flygsimulator så ta min kritik för vad den är. Jag är väl inte målgruppen. Men för det får jag väl uttrycka lite besvikelse.

Får väl fortsätta använda Google Earths flight "sim" tills Bing kan konkurrera Kanske kan det här ge Microsoft mer incitament att fixa sin 3d även utanför Nordamerika.

Permalänk
Medlem

@naikon:

Oj, tycker de flesta städer folk flugit över sett bra ut. Vet inte om det är att huset i Stockholm står så nära, men detta såg inte bra ut ( Ja 100x bättre än någon annan sim ) men om jag nu jämför med städer som folk flugit över som ochså varit auto bygga med AI så ser stockholm ut som någon sa ovan väldigt avskalat på toppen, ingen riktig nivåskillnad. Ser ut som en stor container farm. Haha, jaja får väll undvika just Stockholm tills det fixar sig.

Hade varit grymt om microsoft efter släpp gjorde det möjligt att köpa städer, inte som de kanske handgjort men gått in och finjusterat någorlunda. Kan lätt betala för sånt!

Dock har jag fått ny info om att det är 400 städer som är autogenerade med hjälp av foton dessutom, som skapar extra crisp. Till och med ner på nivå att man ser reklamskyltar och kända loggor. Vilka dessa 400 städer är har jag en funnit någon lista på. Så blev genast lugnare att detta kommer säkert göras med alla huvudstäder längre fram.

Permalänk
Medlem

Tycker också att Stockholm med omgivning såg lite dassigt ut, men går man in och tittar på bings kartor (och även googles för den delen) så är det inte en lätt uppgift att bygga från dem. Det är olika årstider blandat lite hursomhelst, halva sjöar kan vara isbelagda, bruna avlövade skogar intill bruna leråkrar, men snett över alltihop går en gräns till högsommar med gula och gröna åkrar och skogar.

Över alltihop ligger ett lager av färgat dis med inslag av moln. Sen är stora områden och mindre städer riktigt lågupplösta och de områdena lär inte se roliga ut.

Man får nog hålla sig till stora amerikanska städer där riktig 3d info finns eller flyga högt för att det ska se bra ut.

Permalänk
Medlem

Hela Sverige ser väl rätt kass ut om jag ska vara ärlig...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Stockholm var ju helt fruktansvärt generiskt :/

Alla hus ser ut som någon kört med en osthyvel över hela staden så de har samma höjd - det fick de rätt iaf.

Har du flugit över stockholm med Xplane11? Detta är fortfarande låååååångt bättre och det var väntat att inte hela världen skulle bli fotorealistisk. Ni skjuter er själva lite i foten med att bygga upp hypen själva och ha orealistiska förväntningar tycker jag.

Jag tycker Stockholm i klippet så tillräckligt bra ut för att kunna flyga VFR och det är det de handlar sedan kommer andra städer och länder se bättre ut än andra mindre och det är bara så det är.

Jag är fortfarande superhypad för detta

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Köpenhamn ser betydligt bättre ut än Stockholm i FS2020...Hur kommer det sig?

Permalänk

Är det någon som vet om FS2020 blir mindre eller mer avancerat än sina föregångare? Eller satsar MS allt på den breda massan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Köpenhamn ser betydligt bättre ut än Stockholm i FS2020...Hur kommer det sig?

Bing maps.

Kolla på Köpenhamn i Bing maps så får du se ordentligt högupplösta flygfotokartor. Över Stockholm är det däremot suddigt när man zoomar in, och mycket lägre upplösning och dålig kvalite.

Köpenhamn 25m

Stockholm 25m. Man ser till och med distortion på hus (de är vågiga).

Om du kollar på Stockholm i Google maps är upplösningen riktigt bra, dessutom har Google Maps 3D vy över Stockholm. Bing maps slutade med 3D vyer för ett antal år sedan. Enligt Microsfot "ville folk ha 2d flygfoto vy och inte 3d".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Köpenhamn ser betydligt bättre ut än Stockholm i FS2020...Hur kommer det sig?

Köpenhamn är en internationell stad i europa, sverige är en lite avkrok någonstans i långbortistan som ingen egentligen bryr sig om... true story!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Köpenhamn ser betydligt bättre ut än Stockholm i FS2020...Hur kommer det sig?

Skrivet av Fulci:

Bing maps.

Kolla på Köpenhamn i Bing maps så får du se ordentligt högupplösata flygfotokartor. Över Stockholm är det däremot suddigt när man zoomar in, och mycket lägre upplösning och kvalite.

Köpenhamn 25m
https://i.imgur.com/wqvkhOw.jpg

Stockholm 25m. Man ser till och med distortion på hus (de är vågiga).
https://i.imgur.com/teuVFhT.jpg

Om du kollar på Stockholm i Google maps är upplösningen riktigt bra, dessutom har Google Maps 3D vy över Stockholm. Bing maps slutade med 3D vyer för ett antal år sedan. Enligt Microsfot "ville folk ha 2d flygfoto vy och inte 3d".

Köpenhamn är dessutom helt uppbyggt i 3D i bing maps. Testade nyss med appen "kartor" i windows 10.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det någon som vet om FS2020 blir mindre eller mer avancerat än sina föregångare? Eller satsar MS allt på den breda massan?

Det är en simulator, inte Microsoft Flight och de verkar ha satsat hårt på realistiskt modellera väder/vind och dess påverkan bl.a.

Inte särskilt svårt att få de bättre än Flight Simulator X (föregångaren) ...men jo, FS2020 verkar bli ett steg upp även ifrån de nuvarande ”största” Prepar3d och X-plane.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Köpenhamn är dessutom helt uppbyggt i 3D i bing maps. Testade nyss med appen "kartor" i windows 10.

Visste inte att de plockat upp 3D i kartappen. Tack för tipset.

Jag blir arg på Köpenhamn nu, hur mycket har de betalat Microsoft? : P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Visste inte att de plockat upp 3D i kartappen. Tack för tipset.

Jag blir arg på Köpenhamn nu, hur mycket har de betalat Microsoft? : P

Vi är inte prio för amerikanarna, kommer förhoppningsvis vad det lider!

Här är lista på vilka städer som är täckta:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1tUFC3huqqKhPGJqt2sz...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast det borde vara några till om det nu ska vara över 400.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg imponerad av Stockholm videon. Såg platt och låg res ut. Vissa texturer var märkliga. Sakerna låg dock där dom skulle.

Känns lite scam efter att ha sett trailers och sedan får man se detta ingame, NGL.

Permalänk
Medlem

@clappen: Har du läst svaren överhuvudettaget ovan eller?!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är trots allt så att Köpenhamn av många ses som Skandinavien/Nordens huvudstad så att den ser bättre ut är knappast någon större överraskning egentligen?

Permalänk
Medlem

Köpenhamn är säkert en av de '400',
såg däremot en video där utvecklarna sade att de 400 var grunden för maskininlärning och automappning av ungefär 2000000 andra städer och resten av husen i hela världen, så det känns inte som att just Stockholm skulle få en manuell hantering av ett begränsat team - det blir AI för hela slanten.

Däremot så borde de ju kunna få ut en del noggrann höjddata med fotogrammetri och flyg och satellitbilder från olika perspektiv, det finns ju ett fågelperspektiv på stockholm i bing maps med bra upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Inte ett dugg imponerad av Stockholm videon. Såg platt och låg res ut. Vissa texturer var märkliga. Sakerna låg dock där dom skulle.

Känns lite scam efter att ha sett trailers och sedan får man se detta ingame, NGL.

Håller helt och hållet med, de är ju de själva som hypat upp simulatorn. Känns tråkigt när de lovat högt men levererat medijokert..

Visst ser amerikat bra ut, men det finns ju andra värdsdelar också!!

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Håller helt och hållet med, de är ju de själva som hypat upp simulatorn. Känns tråkigt när de lovat högt men levererat medijokert..

Visst ser amerikat bra ut, men det finns ju andra värdsdelar också!!

Läs FIKAP4US inlägg ovan...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Har jag uppfattat korrekt att man antingen köper det eller får tillgång via Xbox Game Pass och en månadsavgift? Man slipper alltså månadsavgift om man köper det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristin-92:

Har jag uppfattat korrekt att man antingen köper det eller får tillgång via Xbox Game Pass och en månadsavgift? Man slipper alltså månadsavgift om man köper det?

Ja, men du får bara bas-versionen med Xbox Game Pass AFAIK

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa standard versionen, men fick just steam-voucher från MSI kampanjen om man köpte B550+AMD CPU, så lyxade till med Premium Deluxe i alla fall!

Nu väntar jag bara på Honeycomb Bravo, men den verkar vara försenad till slutet av september, hoppas det inte blir ytterligare, trist att gasa med tangentbordet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jo, visst var Stockholm lite trökigt, men allt förbättras säkert efterhand. Jag hade en tanke att MS släpper simmen, inte o-klar, men med saker de vet att de kan förbättra, nu kommer de ju få massor med feedback från de som använder den. Jag är iaf fett hypad! Blev riktigt sugen på alla challenging approacher, Froogle har en på YT nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Jo, visst var Stockholm lite trökigt, men allt förbättras säkert efterhand. Jag hade en tanke att MS släpper simmen, inte o-klar, men med saker de vet att de kan förbättra, nu kommer de ju få massor med feedback från de som använder den. Jag är iaf fett hypad! Blev riktigt sugen på alla challenging approacher, Froogle har en på YT nu.

Tror en annan anledning är att de vet hur stor flightsim communityn är och om de slår undan benen för alla producenter av add-ons därute så satsar de på andra plattformar. Nu finns det fortfarande all anledning för partners att producera flygplatser, städer, områden av högre kvalite utöver bara flygplan. T.ex. Orbx har flera svenska flygplatser (Arlanda, Göteborg, Malmö, Kiruna och Sälen), bara för dom att porta till FS2020 så kommer vi svenska kunder lommande!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fy fasen vad kul multiplayer såg ut! Att göra lite bush flying med några polare verkar ju grymt, ser ut att funka riktigt bra också!

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste development-videon. Känns (ännu) mer som reklam än de föregående, men det är väldigt imponerande teknik de visar upp.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

ng-mGNqLe6M

Senaste development-videon. Känns (ännu) mer som reklam än de föregående, men det är väldigt imponerande teknik de visar upp.

Speltekniskt tror jag inte det har tagits ett så stort kliv sedan de första 3D spelen, otroligt imponerande!